Waarom manen trekken of waarom knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:20

Ik knip ze, vind ik er mooier uitzien en gaat sneller.
Bij mijn pony heb ik ze 1 keer getrokken,
die dikte van toen is nooit meer terug gekomen helaas dus dat doe ik niet meer ..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:08

Ik doe helemaal niets aan de manen van mijn pony, omdat ik 1) lange manen leuk(er) vind en 2) ze in mijn ogen een functie hebben. Ik knip de staart alleen als hij echt TE lang is: dan knip ik hem tot de kogel af (dus niet tot het spronggewricht, wat je tegenwoordig veel ziet) en laat het verder z'n gang gaan. ;)

xVelientje

Re: Waarom manen trekken of waarom knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:05

bij me shetlanders doe k natuurlijk niks aan de manen {van knippen,trekken} maar bij m'n paard doe ik trekken vind ik veel mooier dan dat je knipt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:19

superlise schreef:
Ik knip of snij het meestal. Knippen doe ik als ze erg dikke manen hebben, ik knip ze overigens niet rechtaf maar wat speelser zeg maar (moeilijk uit te leggen maar niemand zag ooit dat ik ze met de schaar deed). Als ze normale/dunnere manen hebben dan snij ik meestal, kost iets minder tijd om dat natuurlijke te krijgen dan wanneer je dat met de schaar wil doen.
Manen trekken doe ik nooit, dan worden ze uitgedunt en dat wil ik niet.

Ik knip eigenlijk altijd, niet kaarsrecht, maar probeer het er 'natuurlijk' uit te laten zien.

Jammer dat we geen wiki hebben over manen trekken. Ik heb helemaal niet precies hoe dat moet :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:23

Knippen, en uitdunnen met uitdunschaar. :j
Niemand die ziet ooit dat ik het geknipt heb dus doe het lekker zo.

Trekken doe ik niet, is nou niet bepaald fijn voor het paard..

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:25

ik trek altijd, mijn ene paardje vind het helemaal niet erg, staat lief met zijn oortjes naar voor.
daarna knip ik het altijd nog even recht.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:06

Dispar_Vulgo schreef:
Jammer dat we geen wiki hebben over manen trekken. Ik heb helemaal niet precies hoe dat moet :P

Helemaal mee eens!

Tot nu toe de manen altijd geknipt. Maar het wordt nu zo'n bos dat ik wel wat wil trekken. Welke haren pak je dan? De onderste, dus die tegen de hals aanliggen? Of willekeurig? Ik begreep dat je de langste haren moet pakken, maar door het knippen is alles redelijk op gelijke lengte, dus wat dan? :9

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:26

Ik pak de onderste (klein plukje, anders laten ze moeilijk los en doet het misschien pijn) dan "toupeer" je dat, draait het plukje om het kammetje en trekt het eruit.

Ik zal kijken of ik een keer een aantal foto's kan maken voor een evt wiki-artikel :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:28

Mij paard vind het heel erg lekker als z'n manen getrokken worden!! Helaas ben ik er geen ster in en pak uiteindelijk toch maar de schaar....

RixttJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:46

ik knip ook.

tomboytop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:31

wij trekken ze en we snijden we ze ook wel want dat moet je ook doen :D

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:37

mag ik vragen met wat jullie de manen snijden? Ben altijd voorstander geweest van manen trekken, maar dan niet uitdunnen en dan alleen de onderzijde eraf. Maar mijn merrie vindt al dat gefriemel dus totaal niets en doet of ik een reuze vlieg ben.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:54

Gister pektouw en een naald gehaald. Wanneer mijn paard zijn maken weer zijn bijgegroeid ga ik eens proberen of zijn manen dik genoeg zijn voor roosjes.

Een vraag voor mensen die snijden. Hoe doen jullie dat want mij lukt dat echt niet en ben weer overgegaan op schaar.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:02

Bij mijn shetlander doe ik geen van beiden..

Maar nu ga ik dus in juni een pony leasen en ik wil graag haar manen kort hebben, ze heeft nu hele dikke, lange manen. Kan ik dan voor het mooiste beter knippen of trekken? Ik ben namelijk nogal bang dat trekken heel lang gaat duren als er een best groot stuk af moet :+
Of kan ik eerst een deel er af knippen en dan het laatste beetje trekken voor een mooier effect ?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:08

wij trekken en snijden ze.
knippen vind ik er niet uitzien :=

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:20

Ik knip en snijdt de manen van mijn shetlander niet. Vind dat rechte echt heel lelijk

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:23

Ik knip altijd. Na 2 dagen zie je dat al niet meer omdat mijn paard zulke dikke manen heeft en ze naar voren vallen.
Snijden had ik tot vandaag nog nooit van gehoord en trekken kan ik niet. :P

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:07

Mijn jongen heeft redelijk dikke manen. Ik vind het eigenlijk zonde om ze uit te dunnen, want die dikke bos is best mooi mijns inziens.
Nu heb ik een goede kartelschaar gekocht (zo een uit de stoffen en naaimachinewinkel). Hiermee knip ik gewoon de manen af. Door de kartels lijkt het niet zo "nep" geknipt en staat het toch netjes....

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:25

kan iemand hier uitleggen hoe dat werkt dat snijden? Heb vandaag zo'n mesje binnen gekregen maar het lijkt wel bot en snap niet goed hoe het moet. Het zou de oplossing zijn voor mijn paardje die een hekel heeft aan de manen verzorgen.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:48

estherha schreef:
mag ik vragen met wat jullie de manen snijden? Ben altijd voorstander geweest van manen trekken, maar dan niet uitdunnen en dan alleen de onderzijde eraf. Maar mijn merrie vindt al dat gefriemel dus totaal niets en doet of ik een reuze vlieg ben.

Ik heb een speciaal soort zakmes voor bij de paarden, met een mes, schaartje, enz.
En ook een speciaal mesje om de manen te snijden. hier een link hoe die eruit ziet (deze is alleen los en die van mij is in "pocket"formaat
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 60&bih=865

maar je kunt ook een trimmesje voor honden
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 60&bih=865

of van kappers
http://www.kappersidee.nl/webshop/scher ... esjes.html

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:14

ik heb dus die eerste maar dat ding snijdt echt niet, hij is nieuw maar geloof dat hij erg bot is. Ik werk nu ook met de selokomb van de paardendrogist dat werkt toch beter. Of ik gebruik dat mesje gewoon verkeerd.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:12

Ik ben heel benieuwd naar de werking van het mesje! Ik heb dezelfde als Estherha.. Ga vanavond de manen van mijn tinker er helaas afhalen.. maar wil ze niet knippen..
Heb echter geen idee hoe ik moet snijden..

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:01

Ik heb bij een internationale springruiter gewerkt daar werd altij voor een wedstrijd de manen geknipt en getrokken.
bij een wedstrijd staat het veel mooier, vooral als het niet ingevlochten word.
tja bij zo'n dure paarden staat het wel wat mooier vind ik.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:03

listiglistje schreef:
X_Audrey schreef:
Ik knip ze, omdat ik dressuur.
Vind het namelijk fijn om wat dikkere manen te hebben wanneer ik met naald en draad vlecht.

Hier ook, hoe dikker de manen hoe groter de bloemkolen :Y)

Precies! *\o/*

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:41

Eefste schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de werking van het mesje! Ik heb dezelfde als Estherha.. Ga vanavond de manen van mijn tinker er helaas afhalen.. maar wil ze niet knippen..
Heb echter geen idee hoe ik moet snijden..

is wel enigzins moeilijk uit te leggen..
bij mijn vorige tinker heb ik gewoon de manen verdeelt in plukken, iedere keer een pluk beet pakken en dan snijden..
op de lengte die je wilt hebben zet je het mesje en dat trek je dan iets naar beneden.
en weer terug naar het "begin punt" en weer iets naar beneden..
dat iedere keer tot de hele bos door is.. vond het bij mijn tinker echt super tof staan..

ps. hier een link naar het resultaat van de mijne
http://fbphotography.hyves.nl/album/62249509/Francisca_Boyle_Photography/pjgShLAY/fotos/954346293/0/Q3JC/