Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:45

Trooper. Gezien de wijzigingen in de wetging betreffende het traceren van grondstoffen wordt bij mij weten alles wat bij de destructie binnenkomt verbrand. Dit ivm het niet weten of de dode dieren zware medicijnen in zich hebben of niet (geld zelfs voor lijm en diervoeders). Alleen goedgekeurd materiaal van een slager wordt ervoor gebruikt.
En als je niet wilt dat je paard zo lang aan de kant van de weg ligt moet je goede afspraken maken met Rendac en dat is best wel mogelijk.

En verder moet iedereen dat doen waar hij/zij zich prettig bij voeld. Voor de ene is het paard een maatje een vriend, voor de andere meer een dier waar je toevallig ook nog mee kan rijden. Daar merk je toch ook het verschil in hoe je het paard naar het laatste einde brengt. Maar, zoals al gezegt, het is voor iedereen een eigen beslissing zolang het paard maar niet lang onnodig hoeft te lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:45

Van de site van Rendac
Een paard hoeft dus niet langs de weg te blijven liggen en in de grote container, als dat voor sommige het bezwaar is van in laten slapen.
Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:50

Eleonoor schreef:
Voor de ene is het paard een maatje een vriend, voor de andere meer een dier waar je toevallig ook nog mee kan rijden. Daar merk je toch ook het verschil in hoe je het paard naar het laatste einde brengt. .

Pardon, Mijn paarden zijn altijd mijn beste vrienden geweest en gewoon naar de slager gegaan. Beetje kort door de bocht om dat zo te stellen.

Verward

alsof het bij de slager slechter zou zijn als inslapen kom nou!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:51

helaas hebben wij twee keer mogen meemaken dat de Rendac niet de eerst volgende werkdag langskwam... Een maal had dit te maken met het niet kunnen vinden van een bedrijfsnummer. De tweede keer was men ons vergeten op te nemen in de route van die dag. Pijnlijk omdat het hier een manegebedrijf betreft waar dus veel jonge kinderen lopen. Vervelend omdat het bedrijf binnen de bebouwde kom ligt en het net in de hele hete periode gebeurde...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:55

Runningkawa, die optie voor apart ophalen van het paard had ik ook geregeld. Echter werd Luitenant ingeslapen ten tijde van de MKZ en mocht deze service niet meer plaatsvinden (ivm mogelijke besmetting, ze sloegen toen een beetje te veel door naar de verkeerde kant). Achteraf heb ik het verplaatsen naar de straat en ophalen dmv een vrachtwagen en grijpen niet zo vreselijk erg gevonden omdat hij toch al dood was. Plus dat als hij is opgehaald in de speciale trailer, eenmaal aangekomen bij het bedrijf hetzelfde gebeurd met een grijpen, alleen ben je er zelf niet bij. Ik heb afscheid van Luit genomen toen hij daar in het stro lag en heb niet gewacht tot hij werd opgehaald. Achteraf scheelde het mij dus wel die 420 euro excl!

Een andere optie is het laten inslapen bij een kliniek. Daar gebeurt het in de recovery room waar je paard zacht neerkomt in de kussens. De kliniek zorgt daarna voor de verdere afwikkelingen. Zeker bij noodslachtingen en afwikkelingen met de verzekering is dit een goede optie, omdat je paard dan in een koelcel wordt bewaard.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:58

Wat leeft, gaat ook dood en dat is onvermijdelijk. Ik heb er paar keer mee te maken gehad en wij hebben ze op de veewagen laten inslapen door ze eerst wat te laten doezelen en banden eronder gespannen en dan laten inslapen en daarna zelf weggebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:59

Citaat:
eenmaal aangekomen bij het bedrijf hetzelfde gebeurd met een grijpen, alleen ben je er zelf niet bij

weet ik
Maar het gaat ook om mezelf, dat ik het niet zie.
Want het paard merkt nergens meer iets van.
En idd het kost wat meer, maar op alles wat je paard je hele leven gekost heeft, maakt me dat ook niet meer uit.

Maar dat inslapen diervriendelijker zou zijn, nee niet speciaal.
Ik denk ook dat je of laat slachten of laat inslapen, doet omwat je eigen gevoel je ingeeft wat het beste is voor je paard.
En iedereen heeft een andere gevoel, door ervaringen.
Gelukkig mogen we het allemaal zelf kiezen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:01

Eleonoor schreef:
Voor de ene is het paard een maatje een vriend, voor de andere meer een dier waar je toevallig ook nog mee kan rijden. Daar merk je toch ook het verschil in hoe je het paard naar het laatste einde brengt.

Sorry hoor, maar dit schiet mij toch even in het verkeerde keelgat!
Jij wil dus zeggen, dat als je je paard naar de slacht brengt, het geen maatje van je is. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:04

gijsenkim"]
[quote="Eleonoor schreef:
Voor de ene is het paard een maatje een vriend, voor de andere meer een dier waar je toevallig ook nog mee kan rijden. Daar merk je toch ook het verschil in hoe je het paard naar het laatste einde brengt. .

Pardon, Mijn paarden zijn altijd mijn beste vrienden geweest en gewoon naar de slager gegaan. Beetje kort door de bocht om dat zo te stellen.

Verward

[/quote]

Hier sluit ik me bij aan.

Ik denk dat het veel te kort door de bocht is om het zo te stellen.
Mijn vorige paard had artrose in het hoefgewricht en had al zoveel behandelingen achter de rug dat hij panisch werd bij het zien van een spuitje!
Op de kliniek moesten ze hem met 4 volwassen mannen en praam vasthouden om hem nog maar 1 injectie te kunnen geven.

Tegenover dit paard had ik inslapen niet eerlijk gevonden. Dit zou voor hem veel meer stress mee brengen dan de slager.
Ik heb mijn paard zelf weggebracht in zijn eigen vertrouwde trailer, hij was als eerste aan de beurt en liep zo mee.
Van stress was absoluut geen sprake.

Ik heb dus een zeer positieve ervaring bij het slachthuis en zou er zeker weer voor kiezen.
Geen risico van paarden die tegen een injectie vechten.

En met maatje zijn of niet heeft dat echt helemaal niets te maken. Sterker nog, in mijn geval zou het puur egoistisch geweest zijn om te kiezen voor een spuit ipv het slachthuis.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:04

gijsenkim"]
[quote="Eleonoor schreef:

Verward

[/quote]

Denk dat je nu zelf ietsie pietsie te kort door de bocht bent gegaan. In mijn quote stond geloof ik niets over de manier van afmaken door naar een slager te gaan, toch? Volgens mij heb ik niet eens aangegeven welke methode ik bedoelde. Maar je er nu toch over begint, ik heb er moeite mee dat mensen voor de opbrengst van de slacht geld dat als reden gebruiken om het paard weg te brengen, en geloof me die zijn er voldoende. En dat is vaak wel de groep die niet echt een hechte band hebben met het paard dan toevallig het dier waarop gereden werd. Er zijn ook andere redenen om voor de slager te kiezen en die bedoelde ik hier niet. Plus dat bv de boer waar ik toen stond het onzinnig vond zoals ik het deed en met plezier mijn paard naar de slachter had gebracht of een enkele spuit (waartegen dus de meeste paarden vechten) was ook voor hem voldoende (lekker goedkoop). Dat bedoelde ik meer.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:08

Tjonge jonge mensen. Goed lezen aub voordat jullie met zijn allen op de hoogste kast gaan zitten. Ik bedoelde hiermee absoluut niet dat iedereen die besluit naar de slager te gaan geen band hebben gehad met hun paarden. Jeetje, ligt wel erg gevoelig dan! Zoals ik al eerder had aangegeven is het voor iedereen een eigen zaak hoe die het doet en heb ik in mijn vorige bericht al aangegeven met welke beslissingen ik wel moeite heb. Maar aub lees in vervolg wel goed. Ik heb daarbij NIET gezegt dat iedereen die voor de slager kiest dan maar slecht is, LEZEN DUS en niet gelijk de verkeerde conclussies trekken. In geval zoals bij Fitzroy was zou ik een slager ook overwegen!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:09

Ik voel me in ieder geval niet aangesproken........ laat dat duidelijk zijn

Klaaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:11

Velen hebben hun mening gebaseerd op ervaringen en daardoor ontstaan de verschillen. Wel valt me op dat heel veel het erg vinden wat er na de dood met het dier wordt gedaan. Ik vind 'persoonlijk' dat wanneer een paard dood is, dan is hij dood en zal niks meer voelen dus wat er na de dood met het paard gebeurd is alleen maar pijnlijk voor de eigenaar/verzorger zelf. Ik vind dat ik alleen aan het paard moet denken en niet aan mezelf, ik denk vanuit het paard en ik weet dat mijn paard geen vreemde man in het wit tolereert die een penpistool in vreemde omgeving op zijn voorhoofd plaatst. En er zijn sommige paarden bij die dat wel toestaan dan is slachten wel een optie om aan te denken.
Waar het op neerkomt deste minder stress en angst deste beter, maar daar waren we al over uit neem ik aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:22

Klaaske schreef:
Velen hebben hun mening gebaseerd op ervaringen en daardoor ontstaan de verschillen. Wel valt me op dat heel veel het erg vinden wat er na de dood met het dier wordt gedaan. Ik vind 'persoonlijk' dat wanneer een paard dood is, dan is hij dood en zal niks meer voelen dus wat er na de dood met het paard gebeurd is alleen maar pijnlijk voor de eigenaar/verzorger zelf. .

helemaal mee eens. Mij gaat het er ook om om het paard zo humaan mogeljik aan zijn einde te brengen als het moment daar is. Ik weet alleen niet of inslapen altijd perse een betere optie zou zijn als de slacht. Eigenlijk als ik kon kiezen, dan had ik het liefst dat mijn dieren gewoon vanzelf dood zouden gaan, en dan bij voorkeur op het moment dat ik zelf ook dood ging. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:28

Iedereen heeft toch liever dat hun lieveling in het land ineens in elkaar zakt en binnen drie seconden dood is. Helaas is dat voor de happy few weggelegd.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:39

Ik heb geen eigen paard. Maar mocht ik ooit afscheid moeten nemen van een paard, dan wil ik dat het gebeurd op de manier die op dat moment de beste is voor het dier. Grotendeels afhankelijk van omstandigheden dus. Een ding is zeker; ik blijf erbij, dat is voor mij een verplichting aan het dier.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:12

nou ik vind die 420 euro die je zou moeten betalen voor hetophalen.. en de da kosten toch duur. ik zou graag een ander paard willen als deze mocht overlijden. nouw dan heb ik het begin al gespaard. en ik vind inslapen gewoon een rotmanier, omdat ikzelf bij een dierenarts heb gewerkt en te vaak een eut heb gezien die nie wilde, geenpretje eenvechtend dier die niet wil.. maar toch moet.
en mijn paard? sja, daar kom je nooit achter wat hij ervan vind, het is en blijft een menselijke keuze en wij mensen bepalen alles voor het paard, of het nou goed is of niet. Scheve mond

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:18

ik zou mijn paard in laten slapen en ik zou erbij willen blijven
de rede dat ik mijn paard nooit naar de slacht zal brengen is omdat
ik het al gewoon vresselijk vind klinken weet niet waarom
maar dat vind ik gewoon

mijn paard is me alles en als het zou kunnen hier in de buurt zou ik hem nog laten begraven ook
ik heb meer band met mijn paard dan met wie dan ook
klinkt een beetje overdreven
maar zo kijk ik er tegen aan

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:35

Smokey (mijn verzorgpony) is in haar wei ingeslapen, terwijl ik erbij was.

Ze heeft 2 dodelijke injecties gehad, en daarna was ze nog niet weg. Vervolgens is de dierenarts naar de praktijk moeten rijden om nog een injectie te halen. Ze was toen al heel ver heen en kreeg het allemaal al niet meer echt mee.
Toen de dierenarts haar de laatste injectie gaf, was het echt over. Ze heeft nog een kwartier geleefd en blies toen haar laatste adem uit.

Ik heb constant bij haar gezeten met haar hoofd in m'n schoot. Als ik het nog een keer zou moeten doen, doe ik het zo weer. Vond het heel fijn om bij haar te zijn en merkte ook dat zij dat fijn vond. Ze hinnikte telkens.

Dit is allemaal op zaterdagavond gebeurd. Er is toen een zeil over haar heen gelegd (ze lag in de wei in een straat met veel kids) en maandagochtend is ze opgehaald. Die zondag lag er een tulp op haar zeil.

Bij het ophalen ben ik niet geweest, had ik ook niet gewild. Maar ben nog steeds ontzettend blij dat ik bij haar overleiden ben geweest.
Het is allemaal in maart dit jaar gebeurd, maar ik denk nog dagelijks aan haar en mis haar toch nog wel.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:01

[quote="gekke_koei"]nou ik vind die 420 euro die je zou moeten betalen voor het ophalen.. en de da kosten toch duur.quote]

Sorry maar dat bedrag heb ik niet betaald voor het ophalen. Dat is via de dierenarts geregeld en de rekening die ik kreeg voor het inslapen en laten ophalen is nog steeds lager geweest dan bovengenoemd bedrag. Het was eigenlijk de goedkoopste rekening die er tussen zat naast alle andere rekeningen.

Enfin.. ik denk dat een ieder voor zich moet uitmaken wat hij wil dat er met zijn paard gebeurd. Waar diegene vrede mee heeft dat vind ik belangrijk.
Ik ben blij met hoe mijn paard is ingeslapen (had geen andere keus dan inslapen). Maar dat wil niet zeggen dat ik de volgende keer niet voor de slacht zou kiezen.

Als ik naar mijn idee op een goede manier afscheid heb kunnen nemen van mijn paard en dat hij rustig is heengegaan vind ik het belangrijkste.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:14

Huilen Huilen blijf het een rotonderwerp vinden zeg.
Laatst bijgewerkt door SisLeone op 28-08-03 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:16

ik vind het nadeel van slachten wel dat het niet in de eigen omgeving kan gebeuren. En ik vind het wel vrediger voor een paard om in zijn vertrouwde omgeving te gaan. En dat pleit dan weer voor laten inslapen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:18

gekke_koei schreef:
nou ik vind die 420 euro die je zou moeten betalen voor hetophalen.. en de da kosten toch veel.

Die 420 euro is alleen voor als je speciale behandeling wilt:

Citaat:
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:19

ik heb begrepen dat de kans dat het misgaat bij het inslapen vele malen groter is dan bij slachting. slachten is ook direct en inslapen kan wel eens een tijd duren waarbij het paard in angst is wat er in hemelsnaam met hem gebeurt.

vanuit menselijk oogpunt lijkt het misschien heel vredig, maar vanuit het oogpunt van het paard is het naar mijn mening heel anders. Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:37

Niemand is het ooit met me eens en ga dan dus ook niet allemaal kritiek te geven want dit is mijn mening:
Mijn paard wordt niet opgegeten .
Mocht het ooit zover komen dat starlight dood zou moeten Huilen , wordt ze ingeslapen, zo mogelijk in dr eigen wei gewoon hierthuis, zodat ze niet bang hoeft te zijn en blijf ik daar zelf bij.
Hoe moeilijk het ook is, dan vind ik dat je je paard moet steunen, zodat ie niet alleen dood ligt te gaan.

slachten zou ik dus echt nooit doen, is voor mij geeneens een optie. Daar zou simpelweg niet eens iemand iets over hoeven zeggen want als ik bedenk dat starlight dan bij iemand op zn bord zou belanden hebben ze me kwaad heel kwaad.
Iedereen zijn keuze, maar mijn paarden worden niet in lapjes gesneden en opgegeten. sorry voor die uitdrukking