Een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:39

Ik heb 2 pony's ze staan op 2 totaal verschillende "pension stallen". Bij mijn mini shetje moet je het zien als een volpension (ze staat op een kinderboerderij en ik hoef niks te betalen of te doen, ik ben dus niet dagelijks bij haar). Bij mijn New-forest sta ik niet in volpension, in de winter moet ik 1x in de week 's ochtends alle paarden voeren in de zomer hoeft dit immers niet. Ook moeten we zelf ons vlas en kuil regelen in de winter, dit is voor mij geen probleem aangezien ik met het kuil mee doe in het "groepje" iedereen die mee doet betaald 25 euro p/m aan de gene die de balen regeld. Het vlas halen we bij de plaatselijke boer voor 6 euro per baal ( ik heb er 2 p/m nodig). Ik betaal voor de "stal" 75 euro dit is dus exclusief kuil en vlas.

dus ik zit op 112 euro permaand.. (voor de stalling en voer)

p.s ik fiets er 7 minuten over en zit 5 dagen in de week tot 2 uur op school.

dieselwillow

Re: Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

hoe werkt het ??

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:59

als je een paard gaat kopen zal ik hem op een pension stal plaatsen

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:26

Gekke vraag misschien hoor, maar wat moet je nu met een shetlander die op een kinderboerderij staat en waar je zelf niets mee doet? Geen verwijt of zo , maar ik vraag me dat nu echt af!

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:08

Bedankt voor alle nieuwe antwoorden!

Heb trouwens besloten dat ik een eigen paard ga kopen :D Ik heb al een pensionstal geregeld (gereserveerd) voor 245 in maand. (mesten, voeren en binnen en buiten zetten, al moet ik wel 1 keer in de twee weken helpen en de wei mesten) Maar ik moet er maar een kwartiertje over fietsen.

Vanaf gister heb ik al 4 paarden bekeken en ben al over 1 redelijk overtuigd. Dus het gaat de goede kant op :D

maar meer verhalen zijn welkom hoor!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:54

Wel alvast proficiat gewenst!!

Ikzelf, studente, sta met een draver en Haflinger van mezelf op een weide met schuilstallen en kleine piste. Het geheel huur ik voor een klein prijsje af. Verder werk ik een beetje in de weekends en had ik al wat geld opzij staan van eerdere vakantiejobs. Met mijn mini-inkomen (ik kan ook niet veel werken in het weekend vanwege studie) kom ik net rond om twee paarden te onderhouden op deze manier. Maar ik stel dan ook niet veel eisen en koop nooit onnodige spullen. Ik kan met heel weinig geld toekomen en heb geld opzij voor "noodgevallen". Januari dit jaar was zo'n noodgeval met koliek + kliniekkosten, en dat kon dan ook "makkelijk". Was ik blij dat ik in het begin niet teveel had uitgegeven, enkel het hoogstnodige (voor mezelf dan, paardjes komen niets tekort ;-) !)

Dus ik zou je sowieso ook hetzelfde adviseren als je twijfelt over de financiële kant: goed doorsparen (kan ook als je je paard al hebt, gewoon niet teveel extra's kopen) en een noodreserve aanleggen.

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:55

@ ponyzotje: dankjewel!

Toevallig is mijn 2e naam sparen en ben al heel mijn leven er goed in geweest. Ik heb ook aardig wat op mijn bankrekening staan (daar gaat nog wel het bedrag van het paard af, maar ondanks dat zou het goed kunnen). Het paard wat ik op het oog heb mag ik alles er bij hebben alleen zadel is al verkocht. En het paard is ook niet belagelijk duur. Dus ik geloof wel dat het financiele gedeelte gaat lukken, gelukkig!

Al heb ik respect voor jou als je het combineert met de studie! je tijd zal wel kostbaar zijn :P

Thnx voor je reactie!

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:18

Ik ga samen met mijn dochter van bijna 10 jaar onze eerste pony kopen. Dat betekent voor mij dat er een oude droomwens vervult zal worden *\o/* Maar ik heb toch echt gewacht totdat ik zeker wist dat het qua geld maar ook qua tijd wel zal lukken. En nog twijfel ik nog wel eens of we het gaan redden. Ik werk 3,5 dag per week en de pony zal op ongeveer 8 autominuten, 20 fietsminuten van ons huis afstaan in een naastgelegen dorp. Maar ja een kind van 10 jaar laat je nog niet alleen in het donker in de winter over een dijk fietsen en de andere toegangsweg is door een recreatiegebied. Vindt ik ook geen aantrekkelijk idee. Misschien dat ze de hond mee kan nemen over een aantal jaar. (grote hond, kruising herder/rhodesian ridgeback). De eerstkomende winter (en ook wel de winters erna :o ) is ze dus in ieder geval nog afhankelijk van mij en mijn man om er te komen en weer thuis te komen. De lente/zomermaanden zal niet zo'n probleem worden qua tijd. Ik zal vooral in de avonden en op mijn vrije dagen actief met de pony bezig zijn. Wellicht ook wel een dagje vrij voor de pony een keer per week. Dus alleen kijken of alles goed met hem of haar is. We hebben er allebei zo'n zin in!!! :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:07

manou1990 schreef:
Al heb ik respect voor jou als je het combineert met de studie! je tijd zal wel kostbaar zijn :P
Moet zeggen dat ik ook veel minder werk met de paarden dan de "doorsnee" eigenaar. Soms staan ze maanden stil, maar ze hebben elkaar, staan 24/7 op de weide en als ze niet werken gaan we ook af en toe aan de hand een wandeling maken voor de afleiding. Denk dat het lichtelijk onmogelijk wordt als je echt intensief zou willen werken, zeker omdat dat ook bijkomende kosten met zich meebrengt.
Maar ik las dat je werkt dus het lijkt me dat je beter je vrije tijd kan voorspellen dan tijdens de studie oid... Komt vast helemaal goed (en kunnen sparen met een paard is een hele goede eigenschap! :D ).
Heel veel plezier gewenst!!