vernietigen van jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:15

Ook hier voor het 4e jaar een stipje. ben al 4 jaar bezig met het verwijderen van jacobskruid en van de week zag ik het ook alweer aardig groeien dus kan van de week weer een dagje aan de slag ik wordt er zo moedeloos van ook ik heb van alles geprobeerd, dat komt ook mede dat mijn buurman niks tegen jacobskruid doet en gewoon laat groeien :(

Sidje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:23

uitroeien heeft wel een aantal jaar nodig. Probeer het allemaal uit de grond te trekken voordat het zich kan verspreiden. Volgend jaar zul je al resultaat zien!

bonnietje

Re: vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:45

Ik trek het elk jaar uit de grond voordat het gele bloempjes krijgt maar toch heb ik het idee dat er elk jaar evenveel terugkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:32

Zou je het niet gewoon uit moeten trekken / steken , en meteen dat plekje van wat graszaad voorzien ?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:06

Tja, ik geloof inmiddels de 'aanpak' van Esther Hegt (zij is toch wel expert op dit gebied): uittrekken, afdekken (weet nog niet hoe lang maar denk toch zeker een maand) en pas daarna, als de plek erg groot is, beetje graszaad in de grond werken. Voor het afdekken zou ik oud hooi gebruiken omdat ik een pietje precies ben met het dagelijks verwijderen van de mest uit de wei en dus geen verse mest wil gebruiken. Blijft, in mijn geval, die buurman die niet 'meedoet'. Nou gebruik ik mijn grond niet om te hooien en echt, paarden eten de verse jkk-variant niet als ze voldoende te eten hebben.

@pmarena: v.w.b. die grondanalyse: ik zou ze gewoon bellen en je situatie uitleggen. Ze zullen je zeker verder helpen!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:09

esther ik denk dat we er goed aan doen nu heb ik van je paddock paradijs iets gelezen op bokt maar ik weet niet meer waar en hoe eerst hadden we in ons ogen genoeg tot de gemeente met een stom plan kwam van de scholen en nu hebben we te kort maar wie stuur je weg als pensioen houder...of is dat wel nodig of moeten we bijvoeren allemaal vragen die nog niet beantwoord zijn

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:29

Ik heb zaterdag dus al 1 kruiwagen vol met jacobskruid eruit getrokken, moet denk ik nog een halve kruiwagen doen en dan is mijn weide klaar voor dit jaar vaak loop ik in het na seizoen nog 1 ronde. Ben weer blij dat ik het gedaan heb, dus ik heb 1,5 kruiwagen jacobskruid op een halve hectare, vraag me af of dat veel is? Ik heb wel het idee dat het minder aan het worden is dan verleden jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:36

Ik had de eerste keer voordat Rena hier naartoe kwam , echt wel 20 kruiwagens minimaal :P

En dat is ook ongeveer een halve hectare.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:42

ik heb er zaterdag voro gespoten ui tsteken of wat dan ook was geen doen meer..
nu even afwachten ben alleen wel benieuwd waneer je dan de paarden weer op zo een wei kan zetten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:40

hutch84 schreef:
ik heb er zaterdag voro gespoten ui tsteken of wat dan ook was geen doen meer..
nu even afwachten ben alleen wel benieuwd waneer je dan de paarden weer op zo een wei kan zetten

met mcpa/mcpp mogen ze er een week niet op.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:52

pmarena schreef:
Ik had de eerste keer voordat Rena hier naartoe kwam , echt wel 20 kruiwagens minimaal :P

En dat is ook ongeveer een halve hectare.

:wow: 20 dat zijn er echt veel dan!

Dan mag ik denk ik niet klagen met 1,5 kruiwagen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:15

oke dank je wel is dit bij koeien anders op de verpakking staat namelijk dat het wel kan tijdens begrazing heb dit wel niet gecontroleerd maar ja

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:52

Ik hoorde gisteren bij de :7 groothandel dat...MCPA 1 liter verpakking de handel uit gaat voor particulieren!
Juist net die eene fles MCPA die zo goed werkt *D
MCPA is dan alléén nog verkrijgbaar op bestelling als je inbezit bent van een spuitlincentie :list:
Voor particulieren alleen nog in kleinverpakking verkrijgbaar 100ml vertelde de groothandel,
Dat is mooi balen zeg... -:(-
De loonwerker blij :P die rekend nu €500,-voor even onkruidspuiten |o
Het wordt ook steeds gekker met alle regeltjes :list:

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:38

gewoon kopen via de boer die zijn vaak wel schappelijk hoor

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:09

ik heb gisteren ook een kruiwagen vol jacobskruid uitgestoken, en we hebben niet eens een grote wei.. en toch worden het er ieder jaar weer meer :roll:

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:29

Ik heb jaren kruiwagens eruit getrokken . ( zit aan het landschap en daar doen ze niks tegen het jacobskruid ) ook gespoten , ( dat werkt , door een loonwerker laten doen) maar er gaat dan naar mijn mening te veel kapot, ook kruiden die de wei gevarieerd houden , en wat de paarden ook nodig hebben.

Dit jaar ben ik gaan testen met zout en kunstmest. tot nu doe zeer goed resultaat met zout gehaald. ( goed zout op de rozet als er regen gevallen is en een periode met zon aanbreekt. dan gaat hij tot de wortels kapot. rondom de plant soms het gras ook, maar omdat het zout is spoelt het na een paar regenbuien de grond in en zie ik al op de kale plekken weer gras groeien. Zelfs een paar planten behandeld waar ik weet dat ze er al een paar jaar terug komen ( of staan) en nu zijn die naar 2 keer met zout te hebben behandelt kapot. Een genot.

Heb bij de Jumbo een kilo zout voor 20 cent gekocht. en nu 5 kilo op en ben in maart begonnen.

ik doe het niet anders meer. Echt geen uittrekken meer.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus ik weet niet of het genoemd is. Maar wat ik iniedergeval erg op zou letten tijdens het uitrekken, dat er geen blaadjes op de grond vallen. Want dan eten ze wel, terwijl ze als ze nog op de planten zelf zitten meestal wel vanaf blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:41

i_risss schreef:
ik heb gisteren ook een kruiwagen vol jacobskruid uitgestoken, en we hebben niet eens een grote wei.. en toch worden het er ieder jaar weer meer :roll:

dat is ook de pest met dit kruid want in heel nederland word het ieder jaar meer! En zolang je buren er niks aan doen en de bermen er ook nog vol mee staan ben je dus elk jaar weer het haasje om die troep uit je landje te verwijderen :(

Het kruid is in Nederland gebracht door de overheid om een vlinder soort aan te trekken. Heb nog geen vlinders extra gezien!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:17

kwekk schreef:
Zelfs een paar planten behandeld waar ik weet dat ze er al een paar jaar terug komen ( of staan) en nu zijn die naar 2 keer met zout te hebben behandelt kapot.

Een genot.

Heb bij de Jumbo een kilo zout voor 20 cent gekocht. en nu 5 kilo op en ben in maart begonnen.

ik doe het niet anders meer. Echt geen uittrekken meer.

_O-

Een enorm goede tip toch? +:)+

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:01

rapido schreef:
[

Het kruid is in Nederland gebracht door de overheid om een vlinder soort aan te trekken. Heb nog geen vlinders extra gezien!

Bedoel jij nu Jakobskruiskruid een nieuwe plant is in Nederland? Het is echt een inheemse plant die hier echt al eeuwen voorkomt. Het probleem is misschien wel waar op paardenweides en overbegrazing, zeker ook door aanleg van wegen en verplaatsing van zand en een andere infrastructuur etc, maar de plant is echt niet geïntroduceerd. Jakobskruiskruid houdt nu eenmaal van een verstoorde bodem en pakt dan de kans, de vlinders komen pas als die basis er is, dus zonder verstoorde bodem, geen JKK, en zonder JKK geen vlinder.
Op mijn website heb ik wel een mooie uitleg over hoe JKK zich graag verspreid. http://www.jakobskruiskruid.com/website ... tent&id=51

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 22:36

hier heb ik zo ook ingespoten met mcpa maar zie weinig verschil ga dus nu ook zout proberen en kijken of dat werkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:46

realiseer je ook dat zout niet selectief en niet voor een dichte zode zorgt.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:03

Maar zout spoelt na een paar buien ( of zelf water erover doen) wel weer uit. ( spoelt weg) en dan groeit het gras er weer. ( anders een beetje gras zaad erover nadat het heeft geregend)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:41

Is dat wel echt zo ?

Hier heeft een jaar geleden langs het pad een liksteen gehangen en daaronder groeit nog steeds niks :P

Maar misschien gaat dat dan ook om wat meer zout.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:56

geen idee maar hier doet mcpa gewoon niets dus moet ik toch wat gaan proberen,
in mijn ogen