Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:24

Aantal paarden: 1 en 1 op pension
Ras/soort paard: KWPN, 8 jaar
Gebruik: Recreatief
Soort stal: aan huis. 2 binnenboxen in een half open stal.
Zomer: zo snel mogelijk 24/7 buiten
Winter: overdag buiten, met slecht weer wordt gekeken; vaak dagdeel.
Stal: 3,5 m bij 3 m met open bovendeur.
Bodembedekking: gehakseld stro
Voeding:
Ruwvoer: hooi of voordroog kuil, 4x per dag.
Krachtvoer: 2x per dag 1 kilo basisbrok
Verzorging: Dagelijks stal en poetsbeurt. Afwisselend longeren of rijden in bak of buiten. Omdat ze thuis staat ben ik vaak verspreid bezig. Zo heb ik natuurlijk de voermomenten, maar ben ik ook vaak in de buurt. Heb niet echt een vaste tijd, in het weekend doe ik alles lekker uitgebreid!

Wat zou ik anders willen:
- Verlichting bij de bak
- Schuilgelegenheid in de wei

Verder heb ik natuurlijk, omdat ze thuis staan, alles zoals ik wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:28

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: Fjord van 2 jaar.
Gebruik: nog niet aan de orde
Soort stal: vol pension
Zomer: overdag weidegang, nacht op stal
Winter: overdag weidegang, nacht op stal
Stal: ruim met buitenluik en openingen naar de andere stallen toe zodat er contact kan zijn tussen de paarden onderling.
Bodembedekking: vlas
Voeding:
Ruwvoer: 2x daags hooi ('s avonds) van eigen land
Krachtvoer: 2x daags een handje basisbrok (ochtend en avond), 1x per week slobber voor de lekker
Verzorging: borstelen, voetjes geven, overal aanraken, stemhulpen, wandelen, schriktraining, spelen in de bak
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3 a 4 dagen per week 30min tot 2uur.
- niets

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:31

Ras/soort paard: Haflinger 9 jaar

Gebruik: Werken aan de hand / lange lijnen / dubbele longe /BBP /dressuur /springen /cross / wedstrijden / Lol met je knol / Mee op vakantie /
Soort stal: Vol pension
Zomer: 8.00-20.00 - land in de nacht op stal
Winter: paar uur paddock met zijn vriendjes- nacht op stal

Stal: nu 2.5x3.0 met voorkant open, hooi voor de stal - over 4 maanden box 3.5x3.5 met buitenluik en voorkant open
Bodembedekking: stro

Ruwvoer: hooi
Krachtvoer:granen van vippagraan en na het werk muesli zonder suikers/haver

Verzorging: totale verzorging incl tandarts /osteopaat / hoefsmit / lessen klassiek / trainingsdagen
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 uur door de week in het weekend langer
Heb 1x per week bijrijdster en 1x per week iemand die heb voor me rijdt omdat ik zelf chronisch ziek ben.
Wat zou ik anders willen: niets

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:36

Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: KWPN, 10 jaar en 5 jaar.
Gebruik: Voor de wedstrijdsport, dressuur en springen
Soort stal: Pension/privestal.
Zomer: 's nachts weidegang, overdag op stal ivm veel muggen.
Winter: 8 tot 5 weidegang.
Stal: Buitenboxen van 4x4 met luik naar buiten.
Bodembedekking: betonnen onderlaag met daaroverheen stro korrels. wordt elke dag schoongemaakt.
Ruwvoer: 's ochtends, als ze uit de weide komen, en 'savonds laat.
Krachtvoer: 's ochtends 0.5 kilo, 's avonds 0.5 kilo
Verzorging: Elke dag gepoetst, 3 of 4 keer per week training, 1 keer per week buitenrit of wedstrijd.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3 uur per dag
Wat zou ik anders willen: Niets. Ze staan lekker met meerdere paarden, krijgen optimale verzorging en hebben een fijne stal. :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:39

Aantal paarden: 6 van mij 1 van de buuf
Ras/soort paard: 4 merens, 2 shetten, 1 draver
Gebruik: dressuur, aangespannen en lol met je knol
Soort stal: Privé,
Zomer: van 9.00 tot schemer buiten, s'nachts op stal
Winter: van 10.30 tot schemer buiten op paddock met 2x kuilgras, s'nachts op stal
Stal: 3x3 met open wanden waardoor veel contact
Bodembedekking: stro, op 1 na die staat om medische redenen op zaagsel
Voeding:
Ruwvoer:kuilgras, zo droog mogelijk in folie gewikkeld
Krachtvoer:merens krijgen nature's best met eventueel handje sportsfit maar alleen als ze 'gewerkt'hebben,drachtige merrie aan het eind v.d dracht merriebrok en tijdens lactatie ook, draver basisbrok, shetten handje nature's best allemaal 2x daags
Verzorging: dagelijkse poetsbeurt. minimaal 5x per iets doen dressuur of aanspannen of longe of gewoon ff lol met je knol
totale tijd die ik er aan besteed: dagelijks minimaal 2 uur
Ik zou wel wat meer weiland willen en makkelijker kunnen buitenrijden

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:48

Aantal paarden: 4
Ras/soort paard: E-pony (8 jaar), Fries x Andalusiër (6 jaar), veulen 7 maanden, shetlander 2,5 jaar.
Gebruik: Sport (dressuur/springen/buitenritten/wedstrijden), recreatie, niks, niks.
Soort stal: Thuis op de boerderij.
Zomer: 24/7 buiten
Winter: 2/4 uur in buitenbak
Stal: 4x3 met open bovendeur, hebben contact met paard dat ernaast staat.
Bodembedekking: Stro
Voeding:
Ruwvoer:Hooi/voordroogkuil 3x per dag.
Krachtvoer:3 x per dag 1/2 kg sportbrok + 1kg mueslie, 2 x per dag 1/2 kg sportbrok + 1kg gehakseld mais, eet met mama mee, handje biks voor de smaak.
Verzorging: Bijna elke dag poetsen 5x in de week rijden 1x in de maand wedstrijd, om de dag gereden, niets, niets.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: bij vrije dag van school 3 á 4 uur anders ong. 2 uur.
Wat zou ik anders willen: schuilstal in het land en wat minder drassig land zodat ze er 's winters ook op kunnen, verlichting in de bak.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:12

Aantal paarden:5
Ras/soort paard: belgisch trekpaard 6 jaar, fjord 7 jaar, 3 shetlanders, 20, 12 en 7 jaar.
Gebruik:trekpaard wordt recreatief bereden, fjord recreatief bereden, shet van 20 bereden en wordt mee gemend, shet 7 jaar wordt mee gemend en de shet van 12 is gezelschap.
Soort stal: grote paddock met houtsnippers, kleine en grote schuilstal met een grote betonplaat ervoor.
dit omringd door grote bomen, dus mooi uit de zon zomers.
Zomer:24/7 buiten in de paddock, geen weide meer beschikbaar, maar de meesten zijn allemaal bij de vorige eigenaren ook bevangen geweest dus is ook risicovol, meestal gewoon even grazen aan de hand.
Winter:24/7 buiten in de paddock
Stal: kleine en grote schuilstal, met betonplaten erin.
Bodembedekking:koolzaadstro en gewoon stro op de betonplaat
Voeding:
Ruwvoer:smorgens en savonds een flinke kruiwagen met voordroog, stro om te knabbel in de schuilstal
krachtvoer: trekpaard 1kg basisbrok en 1 kg muesli per dag, fjord kwart schepje brok met muesli en de shetjes allemaal een handje muesli
Verzorging: 2 keer per dag voeren, paddock mestvrij maken, drollen uit de schuilstal en opstrooien, aanvegen.
Poetsen doe ik alleen als we gaan rijden of mennen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: minimaal elke dag anderhalf uur buiten het rijden om
Geloof dat mn paardjes best wel tevreden zijn, en dan ben ik het ook!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:28

Ras/soort paard: Fjord en mini shet
Gebruik: recreatief

Soort stal:
Zomer: gras/paddock
Winter: paddock
Stal: inloopstal
Bodembedekking: 's zomers alleen rubber matten,'s winters stro erbij

Voeding:
Ruwvoer:hooi
Krachtvoer:Marstall Vito
Verzorging: 3xp/d voer,elke dag borstelen,3à4x rijden p/w elke dag mest opruimen.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ongeveer 4uur per dag

Wat zou ik anders willen:makkelijkere afvoer van de mest.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:49

Leuk om te lezen zo van iedereen :)

Ras/soort paard: Fjordenmerrie 9 jaar oud
Gebruik: Dressuurwedstrijden en recreatief springen
Soort stal: Manege met ook pensionklanten.
Zomer: Overdag op de weide, snachts op stal.
Winter: Overdag ong. 4/6 uur in een zandpaddock, verder op stal. Bij slecht
weer niet naar buiten.

Stal: 2,5 bij 3 met dichte muren, paarden kunnen elkaar dus niet zien. Maar dit bevalt me
erg goed ivm de voernijd van mijn merrie.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag, daarboven op dikke laag schoon stro elke dag.
Voeding: 2x pd 250 gram Marstall eczeem muesli met eczeem poeder.
Ruwvoer: 3x per dag hooi en ze knabbelt veel stro.

Verzorging: elke dag poetsen, 5x per week rijden waarvan 1x prive dressuurles, 1x groepsdressuurles, 1x springles, 2x lichtdressuurmatig
trainen. 1x per week buiten uitstappen (rondje dorp) 1x longeren met bijzet en soms balkjes. 1 dag vrij dan gooi ik haar los en kan ze
even helemaal uit haar dak met haar vriendinnetje in de 20x60 binnenbak. & 2x per maand dressuurwedstrijd.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 6 uur per dag.
- Dat ze geen eczeem had :')
- Drinkvoorziening op de paddock.
- Dat ze makkelijker te laden is.
- Qua stalling niets eigenlijk.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:17

Ras/soort paard: holsteiner en shetlander
Gebruik: de holsteiner word weinig mee gedaan 1x per week bereden(staat ook te koop), shet 3x per week rijden/mennen
Soort stal: prive bij mijn ouders in de tuin
Zomer: 24/7 paddock
Winter: 24/7 paddock
Stal: inloopstal, 3x3
Bodembedekking: vlas, in de winter oppot en in de zomer een heel dun laagje om evt. plas op te vangen
Voeding:
Ruwvoer: voordroog, 4x per dag een ruime hoeveelheid
Krachtvoer: halve kilo voor het paard, kwart voor de shet per dag
Verzorging: worden regelmatig gepoetst
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ik ben er 3x per week, hoe lang verschilt
ik zou ze graag weidegang aan bieden, vooral voor de shet want die is continu aan de diarree ivm zand eten en ruimte om te rijden op het terrein zou ook heel fijn zijn, zodat ik niet elke keer met het paard naar de manege moet. Als alles goed gaat dan verhuizen ze ergens deze zomer naar een plekje met weidegang en alle ruimte om te rijden. Daar zullen ze ook 24/7 buitenstaan met inloopstal en ik hoop er een paddockparadijs van te kunnen maken.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:45

Ras/soort paard: hackney van 12 (grote maat), en een welsh van 6 (B pony).
Gebruik: de hackney rijdt ik bijna elke dag, dressuur, springen, buitenrijden, en dit jaar gaan we starten. de welsh rijdt ik 2 keer per week en neem ik langs de fiets mee of mijn zusje rijdt erop.
Soort stal: pension.
Zomer: 10:00 tot 18:00 weidegang.
Winter: 10:30 tot 15:30
Stal: 1x 3x3 en 1x 3x2.5 stallen (10) langs elkaar en kunnen contact met andere paarden hebben.
Ruwvoer: 2x per dag voordroog.
Krachtvoer: 2x per dag brok 500 g per keer. en muslie 500 g per keer.
Verzorging: de hackney: 6 per week rijden of longeren, elke dag poetsen even de benen afspuiten na het rijden een knuffel en wat lekkers :) de welsh: 3 keer per week rijden, longeren, of aan de fiets mee, poetsen een knuffel en wat lekkers :)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ong. 3 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: ze mogen wel wat langer naar buiten, een grotere wei en een stapmolen :P
maar ik ben super tevreden hoor! :D

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:29

Ras/soort paard: Irisch cobs/tinker merries, een van 9 jaar en een van 10 maand.

Gebruik: Recreatief - wandelen, thuis wat aanmodderen, voor de lol van alles een beetje, een keuring meepikken, een springconcoursje als het uitkomt

Soort stal: Privé, bij de boer op 1 km van mijn deur - we doen het meeste zelf, de boer mest 's morgens de stallen uit en geeft 's morgens en 's avonds voordroog en ev. eten (in mijn geval omdat veulen nog drinkt), wij geven krachtvoer/water en de rest van het mestwerk (bv de stal helemaal leeghalen en bijstrooien)

Zomer: elke dag op de wei van ong. 7u tot 19u/20u op de wei, mijn paarden kunnen schuilen onder een open schuur/afdak, de aderen kunnen in hun stallen, water uit bakken enz, vullen we zelf bij met emmers/slang

Winter: elke dag op hun "stukje" (we zetten een klein gedeelte van de wei af zodat ze niet de hele wei kapot lopen, maar toch buitenlucht en beweging hebben) van 8u tot 17u/18u, zelfde schuilmogelijkheden en water

Stal: 's nachts, afmetingen + 3x3m, wanden zijn ong. 1,5m hoog en ze kunnen vrolijk buurten, afmetingen allemaal ongeveer want het zijn allemaal "custom-made" stallen, de boer heeft zelf wanden gemaakt en geplaatst daar waar vroeger z'n koeien stonden

Bodembedekking: beton/steen met vlas - een dikke laag oppotten en regelmatig bijstrooien, als het boeltje te nat wordt haal ik er een deel uit - in praktijk is dit ong. 1 keer per maand een kruiwagen of 2

Voeding:
Ruwvoer:
- zomer: de wei
- winter: voordroog uit een grote pak (300,400kg), geleverd door de boer, 's morgens buiten op de beton op hun stukje uitloop, 's avonds op stal - quasi onbeperkt (daarmee bedoel ik: ze krijgen zodanig veel dat ze het maar net op krijgen), vrij nat

Krachtvoer: (momenteel equifyt red horse zonder haver) beperkt - 's morgens ong een halve schep elk, 's avonds afhankelijk van het werk dat mammie moet doen tussen een halve en hele schep en veulen nog geen kwartje - schat dat een schep ong. halve kg is. - ik let er wel op om voer met weinig eiwitten en melasse te geven

Ander voer:
- zomer: zowat elke dag wortelen, afhankelijk van wat ze anders nog bij krijgen tussen de 1 kg en 2,5 kg schat ik (er gaat elke week een zak van 25kg door voor de 2) en oud brood een halve tot hele emmer van 10l voor de 2
- winter: wortels en brood zoals in de zomer + een grote halve voederbiet elk

Verzorging:
- winter: poetsen voor het rijden (omdat we op een stuk wei rijden is dit in praktijk in de winter vooral in het weekend wandelen en af en toe op verplaatsing rijden), bij verharen/slecht weer ook wel eens tussendoor poetsen + verzorgen van mok/mijt/rasp mij mijn merrie - heeft ze in de winter lichtjes last van. De kleine neem ik er minstens 1 keer in de week ook bij zodat ze in de hand blijft.
- zomer: gemiddeld 5 dagen/week "werken"+poetsen, af en toe wassen en na het rijden benen afspuiten

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed:
- winter: rijdagen(vooral weekends dus): gem. 3 uur, niet-rijdagen: gem. 1u (weekdagen)
- zomer: rijdagen: 2 à 4 uur, afhankelijk of het weekend is of niet, niet-rijdagen: 1 à 2 uur

- voor m'n paardjes zou ik liever echt hooi ipv voordroog geven ivm eiwitten en suikers
- een pistebodem zodat we meer in de bak kunnen rijden - voor de paarden maakt dat natuurlijk niets uit
- automatische drinkbakken zou wel handig zijn - terug, voor mezelf, minder sleurwerk
- voor mezelf wat meer luxe, alles is nogal basic maar ik denk niet dat de paarden te klagen hebben en voor mij is het zo betaalbaar dus echt klagen doe ik niet, hoogstens wat verzuchten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:44

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: 1 Andalusier hengst, 1 Andalusier merrie 1 mini Shetland hengst
Gebruik: Andalusier hengst; Dressuur, Doma Vaquera en buitenrijden, Shet; longeren en de merrie niets. (heeft een ongeluk gehad als veulen en zal ik verder buiten dit lijstje houden omdat zij 24/7 buiten staat)
Soort stal: 2 buitenstallen aan huis voor de twee hengsten met uitloop naar hun paddocks.
Zomer: 24/7 paddocks waarbij ze zelf kunnen bepalen of ze in stal gaan of niet, in beide paddocks een straatje en verder zand.
Winter: Staan de in de nacht binnen maar verder de hele dag buiten van ongeveer 06.30 uur tot 20.00 uur, is het heel slecht weer gaan ze vaak na de training rond 18.00 uur naar binnen. In het voor- en najaar blijven ze meestal tot 23.00 uur buiten.
Stal: Beiden hebben een stal van 3.5 bij 4 meter. Bij de Shet ligt er een pak stro in de hoek zodat hij lekker kan liggen en de rest is gewoon steen, hij kiest er zelf altijd voor om op de stenen te staan.
Bodembedekking:Stenen ondergrond en vlas, de Shet staat op stro omdat die vlas eet.
Voeding:
Ruwvoer: 6x per dag hooi (shet krijgt kleine beetjes), verder gaat er nog een plak stro in de vlasstal voor extra knabbel s'nachts.
Krachtvoer:Spaanse hengst; krijgt 3x3/4 Natural Balance. Shet: 2x handje Natural Balance aangevuld met wortelen.
Verzorging: Shet een beetje borstelen, staat altijd zonder deken af en toe wat longeren en hoeven bijvijlen. Spaanse hengst; borstelen, bekappen, vlechten wassen en ander priegelwerk 4x per week dressuurmatige training en 1x per week longeren/bos- of strandrit en wat grondwerk.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: dat verschilt per dag, maar aangezien ze aan huis staan houd ik het niet zo bij en verdeel ik de dingen over een dag.
Wat zou ik anders willen ik zou wel iets meer ruimte erbij willen hebben maar het is niet anders.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:04

Ras: haflinger van 8 jaar
Geslacht: Ruin
Gebruik: endurance, freestyle, VD
Soort stal: Pensionstalling
Zomer: 24/7 buiten, staat op een heel groot stuk land die niet bemest word en allemaal verschillende soorten gras en kruiden.
Winter: nachts op stal
Stal: 3x3 volgens mij
Bodem: stro en aan de ondergrond zijn rubbere matten.
Ruwvoer: in de winter duistkruiden en graszaadhooi en er hangt een liksteen in z'n stal.
Krachtvoer: elke dag een halve kilo spelt met gekookt lijdzaad. alleen als we hebben gereden krijgt hij nog een halve kilo muesli.
Verzorging: borstelen, natuurlijk bekappen, staart en manen wassen voor een wedstrijd, manen invlechten, om het half jaar naar een osoapaat.
Arbeid: 3 x in de week buiten rijden waarbij ik dan train voor de endurance wedstrijden, 1x in de bak dressuur en veder soms nog wat freestyle of beetje spelen in de bak.
totale tijd die ik aan mijn paard besteed: sowieso 4 dagen in de week dat ik met hem aan het trainen ben en veder gewoon even naar hem toe om te borstelen ofso.
Wat wil ik anders:
- aan huis hem hebben staan
- onbeperkt hooi eten
- hele jaar door 24/7 buiten
- een land met verschillende ondergronden
- inloopstal

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:34

Aantal paarden:1 van mij eigen,
Ras/soort paard: Fjord van 8 jaar.
Gebruik: word 5 keer in de week getraind, en we doen dan verschillende dingen zoals springen, dressuur een buitenritje etc. ook doe ik wel eens vd en wij doen ook nh.
Soort stal: Privestal, staan in totaal 3 paarden.
Zomer: Gaan om half 8 naar buiten en worden 8 uur s`avonds weer binnen gehaald.( staan gewoon op grasweide en hebben anderhalve tot 2 hectare voor 3 paarden)
Winter: bij storm ef erge weersverwachting binnen anders tussen half 8 en 10 uur naar buiten en om 4 uur weer naar binnen (gewoon op grasweide)
Stal: 3x3 maar een laag hek waardoor ze over de breedte van het hek het hoofd uit kunnen steken en zo meer ruimte hebben en contact met elkaar kunnen maken.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met strobodem
Voeding:
Ruwvoer:graszaadhooi van eigen weide , s`morgens 1 plak en s`avond anderhalf tot 2 . Verder zorg ik iedere dag voor een schone stal met extra stro, ook om te kunnen knabbelen ’s nachts.
Krachtvoer: krijgt 1 schep ponybrok, een halve vitamine koek en van dat spul voor hun spieren, kom even niet op de naam maar bij intresse zoek ik het even op.
Verzorging: word zowiezo 5 dagen in de week grondig gepoetst (veel haar :+)
- Ik zou graag een echte rijbak erbij willen, maar die word deze zomer gemaakt :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:43

Ras/soort paard: Arabische volbloed
Gebruik: Dressuurmatig, soms een sprongetje en VD
Soort stal: Pensionstal
Zomer: 24/7 buiten en als je wil 's nachts op stal.
Winter: Mag je paard in de binnenbak en buiten in een kleine paddock.
Stal: Ik geloof 3,5 bij 4
Bodembedekking: Standaard stro. Als je anders wil moet je het zelf betalen.
Voeding:
Ruwvoer: 's ochtends en 's avonds een bult kuil
Krachtvoer: 's ochtends en 's avonds een 750 gram basisbix en als ik kom nog 750 gram muesli
Verzorging: Elke dag haal ik voor het rijden een borstel over hem heen. Ongeveer 1 keer in de 2 weken uitgebreid toiletteren. Ik rijd ongeveer 5 keer in de week. De andere keren komt hij los in de bak of in de zomer staat hij op het land. Heel af en toe longeer ik. En ben vaak even met VD bezig.
Wat zou ik anders willen: Vaker voeren op een dag. En in de winter weidegang.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:56

Ras/soort paard: shetlander van 23 - kwpner van 4 - kruising van 27.
Gebruik:rijden dressuur en buiten - longeren en wandelen
Soort stal: pensionstal all inclusief.
Zomer: 24/7 weidegang naar keuze
Winter:los zetten in de bak
Stal: 3x3 met open boven luiken met uitzicht naar buiten
Voeding:
Ruwvoer:Kuil 3 keer per dag
Krachtvoer:biks shetalnder een hand kruising 1/2 kilo 4 jarige 1 kilo
Verzorging: elke dag poetsen zomers geregeld staarten wasse

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:00

Ras: Tinker van bijna 8
Geslacht: Ruin
Gebruik: Bosritten en dressuur, circa 6 tot 10 uur per week
Soort stal: Pensionstalling all incl
Zomer: 24/7 op de weide met 3 andere paarden op 1 hectare land (strookbegrazing)
Winter: van half 8 tot 5 weidegang, eventueel bijgevoerd met hooi
Stal: 3,25 bij 3,25 ongeveer, bodembedekking stro of vlas
Bodem: gras op zandgrond
Ruwvoer: In de winter 's ochtends hooi, eventueel op het land hooie en 's avonds een grote berg hooi. In de zomer gras.
Krachtvoer: een halve schep muesli
Verzorging: poetsen voor het rijden, 4x per jaar ontwormen, 1x per jaar enten, hoefsmid wanneer nodig (in de zomer vaker dan in de winter)
Wat wil ik anders: ik kan zo niets bedenken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

Aantal paarden: paard, pony en ezel
Ras/soort paard: paard Noriker, 12 jaar,pony Welsh ergens in de 20 en ezel 4 jaar
Gebruik: paard: recreatief in het bos/Parelli pony en ezel; wandelen (Parelli)
Soort stal: vrije inloop in box voor pony & ezel
Zomer: 24/7 paddock/wei
Winter: 24/7 paddock
Stal: 3 x 3
Bodembedekking: stenen, paddock: zand
Voeding:
Ruwvoer:voordroog
Krachtvoer:paard &pony 2x per dag PAVO liga, ezel ezelvoer
Verzorging: hoeven bijhouden, poetsen voor het rijden
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2x per dag anderhalf uur (zonder rijden, dat doe ik alleen in het weekend) uitmesten paddock/wei, voeren en terrein vegen
Wat zou ik anders willen:door de week meer tijd om iets met ze te doen ipv alleen het werk, een handige Harry die klusjes kan doen die ik niet kan :+ en die dus niet gebeuren nu 8-)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:24

Aantal paarden: 1 maar 2de wordt hopelijk volgende week goedgekeurd
Ras/soort paard: KWPN'er van 5 bijna 6 jaar
Gebruik: Moest een sportpaard worden, ernstige hoefkatrol in zijn beide voorbenen besliste daar anders over. Hij wordt nog recreatief getraind in dressuur (springen mag helaas niet meer) en ook buitenrijden en parelli horen tot zijn wekelijkse pleziertjes.
Soort stal: Bij mijn ouders thuis sinds een week, genieten van zijn prepensioen. Ik maak 1x per week de schuilstallen en weide proper, voeren doet mijn stiefvader.
Zomer: 24/7 weidegang met 1 grote weide bij de stal aan huis en de grotere weide met nog een grote schuilstal op. Hij loopt samen met 3 ezeltjes.
Winter: 24/7 weidegang en hetzelfde als in de zomer
Stal: 3x3 en de andere schuilstal wel bijna 4x4 denk ik
Bodembedekking: Onderlaag met zand met daarop stro, maar voornamelijk hooi dat uit de hooiruiven valt.
Voeding: Ruwvoer: onbeperkt gras om aan te knabbelen voor zover er gras op de weide staat. Onbeperkt hooi.
Krachtvoer: Omdat hij ooit heel verwaarloosd en mager was toen ik hem kocht, haalt hij het niet op enkel hooi en gras en krijgt hij per dag nog 1,5 schepje (halve kilo ofzo?) Sportkruidenmengeling van lannoo. Dit kreeg hij ook toen hij nog trainde en ik wil liever niet van voer wisselen.
Verzorging: Omdat hij nu bij mijn ouders staat die een half uur van mij vandaan wonen, kom ik er nog 2 tot 3x per week. Dan wordt hij gepoetst, gelongeerd of gereden en lekker geknuffeld. Ook doe ik dan de stalklusjes.
- voor mijn paard eigenlijk niets, want hij heeft het ideaal zo!
- voor mij ? graag een effen stukje wei waar ik wat deftiger kan rijden en longeren van zolang ik dat nog met hem kan doen.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:26

Ras/soort paard: KWPN / Groninger / huis tuin keuken pony
Gebruik: Kwpn - vervroegd pensioen ivm rugklachten - groninger voor de sport - pony recreatief maar wel fanatiek
Soort stal: Paarden aan huis
Zomer: Tegen 8 uur de wei op , tegen uur of 22.00 weer naar binnen.
Winter: Tegen 8 uur de wei op. Hoe laat ze naar binnen gaan hangt af van het weer. Minimaal 17.00 maar vaak later :)
Stal: 3x4
Bodembedekking: Houtkrullen
Voeding:
Ruwvoer: S'morgens om kwart over 7 hooi, dan de hele dag de wei op. In de winter krijgen ze ook een paar keer per dag hooi op de wei. Als ze naar binnen gaan krijgen ze nog een portie hooi. En met laatste ronde een portie hooi.
Krachtvoer: KWPN; 2x per dag een bodempje brokjes / Groninger 2 x anderhalve schep brok / Pony 2x een 3/4 schep.
Verzorging: Kwpn - 3 dagen in de week longeren. 2 dagen wandelen/fietsen, 1 dag losgooien. /Groninger - 5 a 6 dagen in de week rijden/werkje (afwisselend met dressuur , buiten , springen of longeren) / pony zelfde als de groninger
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ong. 3 uur
Zou het zo niet weten..

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:32

Ras: Haflinger van 9
Geslacht: Merrie
Gebruik: Dressuur en Recreatie
Soort stal: Pensionstalling, halfpension
Zomer: 11uur op de weide, water beschikbaar
Winter: Alleen als je ze zelf buiten zet (max uur)
Stal: 3x3
Bodem: Vlas
Ruwvoer: 3x per dag Kuil, als ik de stal heb gedaan nog een hoop stro (om te knabbelen)
Krachtvoer: Muesli en PAVO brok (geen idee welke), en na het rijden nog 3/4 handen Nature's best, wortel/appel en een handje brok.
Verzorging: poetsen voor het rijden
Wat wil ik anders: Vaker buiten 's winters

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:35

Ras:Haflinger x Arabier
Geslacht: Merrie
Gebruik: Springen, bosritten, soms dressuur
Soort stal: Particulier, stal met weide, 1 weidemaatje.
Zomer: 7/8 uur buiten 19/20/21 uur weer binnen
Winter: 7/8 uur buiten, 18 uur weer binnen
Stal: Container, 3x3 in aanbouw.
Bodembedekking: zaagsel
Ruwvoer: gras en 3x per dag grote baal hooi
Krachtvoer: 1 kilo brok, na het rijden wat muesli
Verzorging: poetsen voor en na het rijden
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Elke week verschillend
Wat wil ik anders: Op stal niks, al zou ik hem wat dichterbij huis willen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:47

Aantal paarden: 7 (waarvan 2 jaarlingen)
Ras: 2 Fjorden, 1 haflinger, 1 friesXhaflinger, 3 KWPN'ers
Geslacht:5 merries, 2 ruinen
Gebruik:Recreatief, wedstrijden (dressuur+springen), mennen, buitenrijden etcetc.
Soort Stal: paarden staan aan huis
Zomer:Hele dag op de wei, tenzij de dazen té irritant zijn dan staan de paarden overdag op stal en 's avonds buiten
Winter:Wedstrijdpaarden gaan tegen 8 uur de wei op, en tegen het donker weer naar binnen
Stal:3x4
Bodembedekking: Vlas
Voeding: 4x per dag hooi, als extra stro en wilgenstakken etc. (knabbelvoer)
Krachtvoer: De sobere paarden niks, op een handje na. Wedstrijdpaarden afhankelijk van hoeveelheid gras, verschilt tussen niks in de zomer en 1 kilo in de winter per dag. Jaarlingen elke dag een halve kilo biks.
Verzorging: Gemiddeld 5 keer per week bereden/longeren, van te voren wordt er gepoetst. Verder natuurlijk hoefsmid, tandarts, entingen etc.
Totale tijd: 1,5 uur per dag aan voeren, binnen en buiten zetten, water bakken vullen en stallen mesten. Daarnaast het rijden, gemiddeld uur per paard. Ik rij vaak 2 paarden per dag. Dus ongeveer 3,5 uur kwijt.
Wat wil ik anders: Ik roep altijd dat we minder paarden moeten hebben ;)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:41

Ras/soort paard: shetlander 27 ,kruising welsh 9 ,draver 24
Gebruik: Recreatief mennen,buitenritten,zwemmen,grasmaaien
Soort stal: inloopstal met kleine paddock aan huis
Zomer: 24/7 weidegang met schuilmogelijkheden evt met dazen overdag even thuis dan is het koel op stal.
Winter: snachts inloopstal met kleine paddock, overdag op winterweide met schuilmogelijkheid
Stal: 3 open inloopstallen ieder eigen plek maar kunnen ook bij elkaar en naar buiten,stallen kunnen ook dicht.(tijdens eten ed)
Voeding: weidehooi.kuil(de draver)
Krachtvoer:shet:handje ponybrok,x welsh handje ponybrok, draver kilo musli/kilo basisbrok in de ochtend en in de avond en verder voederbieten/wortels/appels in de winter.
in de zomer in de wei met evt hooi en draver basisbrok.+evt de nodige toevoegingen.

Verzorging: staan buiten en binnen/draver swinters met deken.dus niet te veel borstellen alleen voor het rijden of als het nodig is.
contole elke dag op wondjes ed hoeven enz. en de gewone dinegn als tandarts, smit, wormkuren,enten enz
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: gemiddeld 3a4 uur per dag met mesten,rijden, enz
Wat zou ik anders willen: de weidesnet als de stallen ook aan huis maar ja wie wil dat niet...