Overdosis ontworming shetlander, schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:47

Karin_deB schreef:
Suzanne F. schreef:

Waarom in godsnaam??? Die geef ik aan mijn 2 jarige KWPN-er van dik 1.60 m.
Een mini geef je hooguit voor 200 kilo, als je al Equest geeft. Is al niet aan te raden.

Is op advies van de DA.
Mijn NRPS merrie van 1.46 krijgt ook een hele Equest Pramox.

Misschien stomme vraag maar vanwaar dat advies? Of heeft hij daar geen uitleg over gegeven.
Lijkt mij namelijk overbodig en zonde van het geld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:51

Karin_deB schreef:
AmyII schreef:
Truf krijgt voor max. 150kg van allerlei wormenkuren behalve equest pramox, op aanraden van DA.

En betekent dat dat jij helemaal geen Equest Pramox geeft, of daarvan juist meer dan 150 kg?

Ik geef die juist niet en van andere wormenkuren krijgt hij max. 150kg

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:14

TS, kun je de volgende keer niet beter zelf de wormkuur geven? Dan kun je in ieder geval zelf doseren. Gelukkig is er niets aan de hand met je pony!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:34

Omdat wij minipaarden hebben weet ik dat bij overdosering van equest,je paardje echt er dood van kan gaan,er staat niet voor niets in de bijsluiter niet geschikt voor paarden onder de 200 kg.
Als je echt equest wilt geven,zorg dan dat je het juiste gewicht weet,ik neem iig niet het risico.
Maar helaas zijn er nog een hoop da die dit niet weten.
In Amerika zijn er iig al diverse paardjes aan overleden,dus laten we gewaarschuwd zijn ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:30

Lekkere moeder, als ze he per ongeluk doet, ok, maar nu je al aangeeft dat een shet echt geen 575 kg weegt en ze het gewoon weer zo wil doen
Ik zou een volwassen iemand, zoals je zegt een instructrice, om hulp vragen
Zo word je shetje vergiftigd
Waar staat hij gestald, kan de staleigenaar niet samen met een ander paard een kuur delen, en ook de kosten delen? Zo bespaard je moeder ook nog eens op de kosten van de kuur en krijgt je shet niet teveel

Karin_deB

Re: Overdosis ontworming shetlander, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:50

@ Tigra_ , het is alweer een tijd geleden maar volgens mij was het iets in de trant van beter overdoseren dan onderdoseren en kan toch geen kwaad.
Nu lees ik hier dat veel DA er niet van op de hoogte zijn, dus daar zal de mijne wel eentje van zijn dan.
Maar ook ik lees nergens in de handleiding dat je niet aan paarden onder de 200kg mag geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

Karin_deB schreef:
@ Tigra_ , het is alweer een tijd geleden maar volgens mij was het iets in de trant van beter overdoseren dan onderdoseren en kan toch geen kwaad.
Nu lees ik hier dat veel DA er niet van op de hoogte zijn, dus daar zal de mijne wel eentje van zijn dan.
Maar ook ik lees nergens in de handleiding dat je niet aan paarden onder de 200kg mag geven.

Tuurlijk beter iets teveel ik geef standaard 100 kilo meer. Maar als je een shet hebt van 200 kilo is het toch zonde om er in een keer 575 te geven terwijl je dan makkelijk 2x kunt doen met zo'n spuit? Zou ik zonde vinden van het geld omdat het geen nut heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:08

Vervelend dat dit gebeurd is, al denk ik toch echt dat je moeder de DA-assistente compleet verkeerd begrepen heeft. Een DA-assistente geeft écht niet het advies om een mini-shet voor 500 kg. of meer te ontwormen, zou dat wel zo zijn, zou je de kliniek kunnen aanspreken als er wat met je pony gebeurd want dat is natuurlijk absúrd veels te veel! Iedere leek weet wel dat een shet echt geen 500 kg. kán wegen.

Of je pony staat of ligt is echt géen goede indicatie of hij ziek is of niet; jij kan niet binnen in hem kijken, jij bent geen dierenarts. Even een voorbeeldje; afgelopen zomer heb ik mijn shetmerrie helaas uiteindelijk meer dood dan levend naar de dichtstbijzijnde kliniek kunnen afvoeren met grote spoed; beest lag gewoon dood te gaan. Terwijl ze die dag nog gereden heeft en er niets te zien was, al blijkt wel dat ze er toen ook al last van had moeten hebben. Op stal gezet, pony stond nog en trok wat bij. Kwartiertje later kwam ik even kijken en toen lag ze compleet in shock gewoon dood te gaan! ik bedoel maar!
De DA bellen en om advies vragen kost echt niets! Waarom nou niet gewoon even een belletje doen, verhaal uitleggen wat hij voor middel heeft gehad en hoeveel, en vragen waar je op moet letten, welke symptomen hij zou kunnen krijgen die laten zien dat er echt iets aan de hand is.

Snap dat je het zelf niet helemaal voor het zeggen hebt gezien je leeftijd, maar komop, je kan je moeder toch wel uitleggen dat éven een belletje naar de DA voor advies niets kost? En dat het risico groot is dat je pony er wél wat van kan krijgen? Je hebt een dier, die kunnen ziek worden, daar draag je de volledige verantwoordelijkheid over, je kan een dier geen (medische) zorg onthouden omdat je daar 'even geen zin in hebt' of omdat je geen zin hebt om er evt. voor te moeten betalen.

Het laten ontwormen door je moeder lijkt mij vrij simpel op te lossen; bel de DA, leg het verhaal uit, geef je moeder de DA aan de tel. en de DA zal haar echt duidelijk uitleggen dat een shet voor 500 kg. ontwormen écht niet goed is. Vertel het daarnaast aan je instructrice en laat je instructrice met je moeder praten.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:57

JoyCiej007 schreef:
Je hebt een dier, die kunnen ziek worden, daar draag je de volledige verantwoordelijkheid over, je kan een dier geen (medische) zorg onthouden omdat je daar 'even geen zin in hebt' of omdat je geen zin hebt om er evt. voor te moeten betalen.

_/-\o_

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:04

JoyCiej007 schreef:
Je hebt een dier, die kunnen ziek worden, daar draag je de volledige verantwoordelijkheid over, je kan een dier geen (medische) zorg onthouden omdat je daar 'even geen zin in hebt' of omdat je geen zin hebt om er evt. voor te moeten betalen.

Verplaats je nu eens in de moeder. Zij heeft van een assistente van de dierenarts begrepen dat het dier op deze manier ontwormd moest worden. Als je verder weinig met paarden hebt (zoals ik van de TS begrijp), dan ga je er toch vanuit dat die informatie klopt? Dan kunnen er wel heel wat onbekenden op een internetforum iets anders zeggen, maar ik snap de moeder wel dat zij dan uit gaat van de informatie van iemand met medische kennis.

Los daarvan was dit gewoon niet handig en ik zou je pony heel goed in de gaten houden. Hij is te klein en te licht voor zo'n enorme dosis.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:49

Anoeska27 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Verplaats je nu eens in de moeder. Zij heeft van een assistente van de dierenarts begrepen dat het dier op deze manier ontwormd moest worden. Als je verder weinig met paarden hebt (zoals ik van de TS begrijp), dan ga je er toch vanuit dat die informatie klopt? Dan kunnen er wel heel wat onbekenden op een internetforum iets anders zeggen, maar ik snap de moeder wel dat zij dan uit gaat van de informatie van iemand met medische kennis.

Los daarvan was dit gewoon niet handig en ik zou je pony heel goed in de gaten houden. Hij is te klein en te licht voor zo'n enorme dosis.

Als je de rest van mijn post leest, zie je dat ik heus wel snap dat TS gezien haar leeftijd niet zomaar tegen haar moeder in kan gaan. Nu haal je mijn uitspraak volledig uit de context!
Nogmaals, zoals ik al eerder aangaf, kan ik het me gewoon níet voorstellen dat een DA-assistente heeft geadviseerd om een shet voor 500 kg. te ontwormen. Dat is gewoon níet denkbaar! Als dat wel zo zou zijn, hebben ze daar wel een verrekt slechte service, dan zou je zelfs in geval van consequenties door het ontwormen die kliniek kunnen aanspreken, want het is gewoon van de zotte dat een DA assistente dat zou adviseren, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Daarom zei ik ook, waarschijnlijk heeft de moeder van TS het waarschijnlijk helemaal verkeerd begrepen!

En dáarom weer is het belangrijk dat, indien moeders persé er op staat de volgende keer óók weer voor 500 kg. te ontwormen 'want dat heeft de DA assistente gezegd', dat TS de DA even belt en het verhaal uitlegd, en desnoods de DA aan de moeder laten uitleggen dat 500 kg. natuurlijk écht niet kan.

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om de DA even te bellen voor advies; dat kost namelijk niets. Heb jarenlang pony's voor anderen verzorgd, en ben er niet zo'n eentje dat ik (of er moet échte spoed met levensgevaar zijn, dan wel, dan gaat pony voor als er niet eerst overlegd kan worden) zomaar even de DA bel, maar heb een keer een ongeluk gehad met andermans pony, man was echt níet te bereiken, 't was geen spoed maar wilde wel even weten of ik de wond en de pony goed had behandeld. Daarom toch even DA gebeld voor een advies, dat kost niets; ik heb situatie uitgelegd en verteld hoe ik de wond en pony had behandeld; dat was voor dat moment goed. Daarna kon ik nog in overleg met de eigenaar van de pony, of het niet verstandig was de volgende dag de DA toch even langs te laten komen.

Maar TS en haar moeder nemen nu gewoon de gok dat het allemaal wel goed gaat, puur omdat de pony 'gewoon in zijn stal staat als normaal', dat risico wil je toch niet lopen in dit geval?! bél dan voor advies, leg het uit, DA zal dan wel vertellen waar je op moet letten, bijv. pony temperaturen. Want daar hoor ik TS ook niet over.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:56

Joyce, het is allemaal goed gegaan, ik ben snachts nog een x gegaan en s'ochtends vroeg, en er was helemaal niets aan de hand!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:17

WenMLove schreef:
Joyce, het is allemaal goed gegaan, ik ben snachts nog een x gegaan en s'ochtends vroeg, en er was helemaal niets aan de hand!

Ja, maar hoe weet je dat dan? Wie weet staat hij momenteel wel met koorts, en is er van binnen iets aan de hand? Dat kan jij niet zien met je blote oog.
Zo'n middel duurt ook even voordat het opgenomen wordt; kan maar zo zijn dat hij er morgen, of overmorgen, of eind deze week last van heeft of krijgt en wel ineens ziek wordt!

DA voor advies bellen kost niets, dus wat is daar dan zo moeilijk aan, beter het zekere voor het onzekere, niet dan?

Kind die perongeluk van die lampolie drinkt ipv. ranja en waar je nog niets aan merkt; wil ook niet zeggen dat er van binnen geen schade ontstaat als 't kind niets aangeeft???

Hemel, krijg bijna zelf de neiging om de DA te bellen met de algemene vraag; 'als een kleine shet een overdosis van 500 kg. Equest binnen krijgt, waar moet men dan op letten? Moeten er voorzorgsmaatregelen genomen worden, is het echt gevaarlijk en welke symptomen zal pony tonen als hij er wel last van krijgt?'.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:20

We merken het echt gelijk als er iets is, laatst was ie aan de diaree, maar een halve dag ervoor hadden we al gebeld omdat ik vond dat hij niet helemaal zichzelf was, uiteindelijk was het ook de dag erna al over, dus dat viel ook wel weer mee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:27

WenMLove schreef:
We merken het echt gelijk als er iets is, laatst was ie aan de diaree, maar een halve dag ervoor hadden we al gebeld omdat ik vond dat hij niet helemaal zichzelf was, uiteindelijk was het ook de dag erna al over, dus dat viel ook wel weer mee!

:n |o
Als jou pony enkel van binnen 'kapot' gaat en schade ondervind dan merk je dat écht niet altijd zomaar!

Ik dacht mijn pony ook goed te kennen en 'ik zie ook altijd als er iets mis is', maar mevrouw is blijkbaar zo'n doordouwer dat ze die ochtend vóór de rit al last moet hebben gehad, feilloos 25 km. heeft gelopen zonder enige pijn of ongemak aan te geven,
en een uur later lag ze voor dood in haar stal.
'ja ik zie het áltijd dat er iets mis is' :n

meid; DA bellen om advies kóst je niets, daar rekenen ze NIETS voor. Wát is nou de moeite om eventjes de DA te bellen, verhaal uit te leggen en om advies te vragen?!
Misschien zegt hij wel 'oh, hou maar even goed in de gaten, maar kan best zijn dat hij er niets van krijgt'. Nou prima dan weet je dat igg zéker!
Of hij zegt: 'tjeej dat is echt niet zo best! Bereid je maar voor want die gaat hoogstwaarschijnlijk deze week nog wel een ernstige koliekaanval krijgen!'.
Of dat er grote schade in de darmen of de maag zal ontstaan, weet ik veel. Of dat je even gedurende een week paar keer per dag moet temperaturen; als ze koorts krijgt is dat indicatie dat het wel echt mis aan het gaan is en dan moet er wel ingegrepen worden.
Dat wéet je niet, en dat zíe je niet altijd!

Onze hond heeft ooit een dooie muis half aangevroten, terwijl wij wisten dat de buren met muizengif in de weer waren geweest. Wij wisten niet zéker of die muis dood was gegaan aan het gif, maar wisten wel dat die kans bestond en dat de kans óók bestond dat onze hond daar weer erg ziek van zou kunnen worden.
Hond had uiteraard nergens last van, nee dat moet z'n werk nog doen, misschien over een week zie je wel wat en dan ben je te laat. Maar we wilden ook niet meteen naar de DA. Dus DA om advies gebeld, langskomen was nu nog niet nodig want hond had nog niets, maar voor de zekerheid hond toch maar even aantal keer flink laten overgeven dmv. toedienen van keukenzout in de mond.
probleem opgelost, hond niet ziek, zekere voor het onzekere genomen, advies van DA ingewonnen en geen DA kosten hoeven te maken.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:33

Ik snap je heus wel, maar m'n moeder vidn het allemaal zo vreselijk overdreven en blablabla ,dat ik er weinig aan kan doen... ;( Maar hij stond de vorige 3 jaar bij iemand waar hij (in die 3 jaar) 2 x ontwormt is en nooit de jaarlijkse enting heeft gehad, en dat heeft ie ook overleeft! Hij stond altijd buiten, zonder deken of schuilstalletje, kreeg niets bij, in de winter ook geen hooi, en dan heeft ie het hier toch echt al heel luxe!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:36

@JoyCiej007, ik kan me redelijk voorstellen hoe de moeder van de TS is, zo is de mijne namelijk ook altijd geweest. Ze denken dat ze het beter weten dan hun kind van [hoe oud is de TS] en luisteren niet naar hun kind, omdat ze van een andere volwassene hebben gehoord dat ze het goed hebben gedaan. Bellen mag niet want bellen naar de dierenarts is voor een ontwetende ongeveer hetzelfde als vragen om een (betaald) consult (op locatie). Daarnaast is een bezorgd kind laten bellen in ouderlijke termen niet handig want die zijn zo impulsief om de DA toch uit te nodigen, onnodige risico's dus. Vandaar ook mijn vraag of ze "mocht bellen". Dus nee, ouders die zelf niets van paarden weten zullen helemaal niet zo makkelijk zijn als dat je je zelf voorstelt, en wees even eerlijk, wat kan een jong meisje dan beginnen tegen 2 volwassenen (DA assistente en moeders) die het met elkaar eens zijn dat er niets aan de hand is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:53

WenMLove schreef:
Ik snap je heus wel, maar m'n moeder vidn het allemaal zo vreselijk overdreven en blablabla ,dat ik er weinig aan kan doen... ;( Maar hij stond de vorige 3 jaar bij iemand waar hij (in die 3 jaar) 2 x ontwormt is en nooit de jaarlijkse enting heeft gehad, en dat heeft ie ook overleeft! Hij stond altijd buiten, zonder deken of schuilstalletje, kreeg niets bij, in de winter ook geen hooi, en dan heeft ie het hier toch echt al heel luxe!

Maar een gigantische overdosis (ruim 4x, misschien wel 5x de normale hoeveelheid) van een vrij agressief middel is toch heel wat anders? Dat er op het oog niets aan de hand is wil niet zeggen dat hij er geen schade van ondervind of van zal ondervinden?
Hoe kan jij met zekerheid zeggen dat hij vannacht, morgen of eind deze week geen gigantische koliekaanval zal krijgen tengevolge van die overdosis?

@ MLoeser; ja oké dat begrijp ik, maar als TS gewoon even rustig met haar moeder om de tafel gaat zitten en aangeeft dat een shet toch echt geen 500 kg. weegt, dat erg logisch is en dat er nu wel een groot risico bestaat dat de pony er wél wat van kan krijgen, dat je dit niet altijd zomaar even kan zien, en dat je daarom best de DA kan bellen voor een gratis advies voor de zekerheid, dat er dan toch nog steeds geen probleem is?

Ik houd niet van stiekum doen, maar TS kan ook zelf de DA bellen, verhaal uitleggen (ook hoe haar moeder er over denkt e.d.) en vragen of er echt geen groot risico is nu voor de pony, en waar ze op moet letten en wat ze evt. moet doen? En evt. vragen of de DA uit eigen beweging haar moeder even wil bellen, met de melding 'sorry, onze assistente heeft een fout gemaakt en wellicht heeft u haar verkeerd begrepen, maar ik hoop niet dat u uw pony voor 500 kg. ontwormd heeft want dat is echt véels te veel, etc.'.
Daarbij nogmaals, een DA assistente adviseert voor een shet echt niet om 500 kg. te ontwormen, dat bestaat gewoon niet.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:54

Heb al geprobeerd rustig om de tafel te gaan, maar ze wil er niets meer mee te maken hebben! :(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:59

WenMLove schreef:
Heb al geprobeerd rustig om de tafel te gaan, maar ze wil er niets meer mee te maken hebben! :(

en als je nou eens het tel. nr. v/d DA opslaat in je telefoon en op school de DA even belt tijdens spreekuur (meestal 's ochtends van 8 tot 9 oid) en het uitlegt en om advies vraagt?

Snap dat je in een moeilijke positie verkeerd, echt waar :(:) maar persoonlijk zou ik er álles aan doen, ongeacht mijn moeder of niet, om te voorkomen dat mijn beestje zomaar ziek wordt of wat overkomt. Dan maar een dagje huisarrest of whatever, dat zou me op dat moment ook niet meer kunnen schelen eerlijk gezegd.

daarbij hoeft ze er ook niet achter te komen dat je zelf de DA hebt gebeld.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:02

WenMLove schreef:

Ik zou het nu gewoon laten. Het is gister ochtend gegeven en niks gebeurd, het zal nu heus wel goed met hem gaan. Ik geef ze ook altijd een hele spuit en daar hebben ze nog nooit een reactie op gegeven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:38

spiritxxx schreef:
WenMLove schreef:

Ik zou het nu gewoon laten. Het is gister ochtend gegeven en niks gebeurd, het zal nu heus wel goed met hem gaan. Ik geef ze ook altijd een hele spuit en daar hebben ze nog nooit een reactie op gegeven.

Fijn, iemand die zijn pony bewust overdoseerd/vergiftigd, als je hem kwijt wil kan je hem ook gewoon te koop zetten hoor |o

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:34

Polly schreef:
Fijn, iemand die zijn pony bewust overdoseerd/vergiftigd, als je hem kwijt wil kan je hem ook gewoon te koop zetten hoor |o

¿Que?

De helft valt meestal wel op de grond en dit was ook op aanraden van de dierenarts.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:42

JoyCiej007 schreef:
WenMLove schreef:

en als je nou eens het tel. nr. v/d DA opslaat in je telefoon en op school de DA even belt tijdens spreekuur (meestal 's ochtends van 8 tot 9 oid) en het uitlegt en om advies vraagt?

Snap dat je in een moeilijke positie verkeerd, echt waar :(:) maar persoonlijk zou ik er álles aan doen, ongeacht mijn moeder of niet, om te voorkomen dat mijn beestje zomaar ziek wordt of wat overkomt. Dan maar een dagje huisarrest of whatever, dat zou me op dat moment ook niet meer kunnen schelen eerlijk gezegd.

daarbij hoeft ze er ook niet achter te komen dat je zelf de DA hebt gebeld.

Ik vind dat je erg doordramt om heel eerlijk te zijn. Het is hun pony en de verantwoordelijkheid is dan ook voor hun. Bovendien hangt het ook een beetje van de dierenarts af, maar mijn vorige dierenarts stuurde ook voor dit soort zaken gewoon een rekening voor telefonisch consult.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:21

spiritxxx schreef:
Polly schreef:

¿Que?

De helft valt meestal wel op de grond en dit was ook op aanraden van de dierenarts.

dan doe je iets verkeerd :)
we hebben het hier over shetlanders he, die een kilootje of 150-200 wegen, als je daar een spuit voor 600-700kilo instopt klopt er toch iets niet helemaal, neem aan dat je dat toch wel met me eens bent.
Ik heb al 10 jaar van die kruimels lopen en als ik er een spuit van 600 kilo inprop weet ik zeker dat mijn DA eerst aan mijn hoofd komt voelen, een DA die dat adviseerd lijkt me ook niet helemaal helder.