Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:09

Dat de laagste in de rangorde de sjaak is in een hit-actiefstal is wel zeker een aandachtspunt. Ik zie het thuis ook. Als het paard van mijn dochter thuis is van school / stage, gebruiken 4 paarden het combistation. Qua tijd zou ieder paard makkelijk aan zijn trekken moeten komen. Toch zie ik dan in de computer dat de jongste dan onvoldoende voer binnenkrijgt. Die voer ik dan bij. Als je de mogelijkheid tot controle en bijvoeren niet hebt (omdat je paard in een grote, commerciele Hit staat), krijgt je paard misschien langere tijd onvoldoende voer.

Weten jullie per dag hoeveel je paard gegeten heeft? Hoe is de controle daarop geregeld?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:04

Daar wordt goed op gelet. Paarden die het nog niet zo goed snappen, worden een paar keer per dag in een station gezet en op de computer wordt bijgehouden of de paarden goed eten. Er zijn geen paarden die langere tijd te weinig eten krijgen. Zo was er een paard dat het zo druk had met spelen dat hij vergat te eten, dus die ging 's avonds op stal zodat hij genoeg kreeg.

Ik maak mij hier totaal geen zorgen om, weet dat mijn paard in zeer goede handen is, bij mensen die het meteen opmerken als er iets loos is. :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:09

Robin_S schreef:
Sammyoo, dat kwam door de filosofie die de eigenaren hanteerden: paarden leven in het wild ook niet op brok..

dan zeg ik op mijn buurt .
je kunt ook de natuurlijk niet volledig nabootsen .
en in hooi of ander ruwvoer zitten ook niet alle mineralen ect .
dus het is onzin om paarden om die reden geen brok te voeren

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:23

sorry dat ik even binnen kom vallen ;) weet iemand waar de hit actief stal in rhoon zit en hoeveel die dan kost?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:24

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:30

thnx ;)

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:27

Ik sta bij stal Vos in Rhoon, en zal binnenkort ook gebruik gaan maken van de Hit actief :)

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:48

[quote="Nino3"]Ik sta bij stal Vos in Rhoon, en zal binnenkort ook gebruik gaan maken van de Hit actief :)[/quo

Leuk dat jullie ook een actiefstal gaan beginnen!
Hoe ver is de aanbouw?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:22

Beetje late reactie, sorry daarvoor!

Ja ik ben echt reuze benieuwd! Het ga nu ook wel opschieten, de verwachting was dat het in mei klaar zou zijn maar dit is denk ik niet haalbaar. Echter hebben ze de tegels etc allemaal neergelegd ziet er allemaal super mooi uit! :D

Kan niet meer wachten hahaha

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:45

wanner je zelf wilt rijden en je moet je paard steeds uit de groep halen dan verstoor je de balans in de kudde en worden de paarden onrustig. Als je niet wilt rijden is het ok

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:48

Abacab schreef:
wanner je zelf wilt rijden en je moet je paard steeds uit de groep halen dan verstoor je de balans in de kudde en worden de paarden onrustig. Als je niet wilt rijden is het ok

Wat een nonsens! :D Nog nooit iets van gemerkt hoor. :')

En jij houdt je paard om die reden 365 dagen per jaar op stal, om kuddevorming te voorkomen?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:02

De hit actief in rhoon is idd nog niet klaar.
Mijn paarden gaan daar ook naartoe.
Ik heb daar voorheen ook gestaan ( gewone pensionstalling).

Het concept lijkt goed, op equitana ook de stand van HIT nog bekeken.
De tijd zal het leren of het voor allerlei paarden werkt.

Mijn paarden lopen nu gemiddeld meer dan 8 uur buiten per dag, en ze zijn zichtbaar soepeler en voelen zich prettiger.
Wbt sneeuw, hier gaan ze ook gewoon naar buiten als er sneeuw ligt, de paarden passen zich gewoon aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:24

Wat een interessant topic!
Wij hebben een Paddock paradise wei en gewone paddocks.
En zelf had ik zoiets van: ik zou wel eens wat meer met voersystemen willen werken.
Nu krijgen ze nog 4 keer p/d hooi gevoerd wat dan overal los(op platen of op stal)ligt.
Maar ik vind toch dat ze nog te weinig tijd bezig zijn met eten.
Krachtvoer voeren we trouwens sowieso niet/nauwelijks, dus dat systeem gaat niet direct de voorkeur naar uit.
Maar volgens jullie werken de hooi-voersystemen dus niet ideaal.

En er is ook geen methode om de chip of band(ik meende dat je die gebruikte voor de voerbakken)niet te hebben zeker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:25

jawel hoor,
Je hebt ook portieruiven/omheiningsruiven met een door een timer/voercomputer aangestuurde schuif die open en dicht gaat aan de hand van een door jezelf vastgesteld schema, en een groepsruif met een rolzeiltje met hetzelfde principe van open en dicht gaan op timer.
Voordeel is dat de paarden tegelijk kunnen eten en als er ruim voldoende en goed verspreide eetplekken zijn je minder rangorde problemen hebt, nadeel is dat je niet meer helemaal individueel kunt voeren.

Ik zelf hoop in de toekomst een combi van beide systemen bij elkaar te kunnen sparen. Een groepsruif die tijd gestuurd is voor alle paarden en het combi-station voor individueel voeren van eventueel krachtvoer, en bijvoeren van paarden die wat extra's nodig hebben aan ruwvoer. Op die manier kunnen ze het grootste deel van de dag samen eten en kunnen de paarden die wat extra's nodig hebben, tussen de vaste "voermomenten" door nog extra ruwvoer ophalen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:29

Robin_S schreef:
Sammyoo schreef:
Robin, was het de bedoeling dat je paard geen krachtvoer meer kreeg? In de computer kan je dagelijks controleren wat je paard de dag ervoor gegeten heeft, zowel van het ruwvoer als krachtvoer.

Ja dat was de bedoeling, de paarden daar kregen enkel hooi, kuil en grote grasweiden. Ondanks haar flinke grasbuik vloog ze als een gek op haar bak brokjes toen ze weer in een gewone stal stond :D

In het boekje van Nicolette Hebing kun je meer lezen over de tekorten die kunnen onstaan bij een aanbod van enkel hooi/kuil en gras (nicolette.hebing.net) en hoe je dit makkelijk op kunt lossen. Zonder krachtvoer. Onze paarden krijgen sinds december haar basisdieet en hebben er nog nooit zo goed uitgezien!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:25

@joyce B:Maar dit is niet individueel neem ik aan?
Want dat vond ik voor het ruwvoer namelijk wel erg interessant.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:00

nee, dit is groepsgewijs voeren op tijdsduur.
je zult bij individueel voeren toch iets moeten hebben waar de computer je paard aan herkend en je paard zijn eigen plek heeft om zijn toegewezen voer rustig op te eten, of je moet je paard in eigen uitloopstal met paddock zetten, met een eigen tijdgestuurde ruwvoerruif! :P

Hoe had je dan zelf individueel willen voeren in een groep?
De chip hoeft niet geïmplanteerd, die kan ook in een halsband, of in de manen gevlochten. Dus waarom zou je zonder willen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:18

Las hier in het topic iets over hekjes naar de weide toe; eenrichtingshekjes of hekjes met timer. Heeft daar iemand meer informatie over?

Bedankt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:33

Wij hebben niet echt een hitactief stal maar hebben voor de fokmerries en voor de opfok een ruime loopstal, paddock, stuk zwarte grond met kuilhuisje en genoeg weiland. In de winter kunnen de paarden in de loopstal stro eten, drinken en slapen in de paddock lekker rollen en hier krijgen ze ook hun brok dmv voerzak, en krijgen ze kuil dmv kuilhuisje. In de zomer is de loopstal dicht en kunnen ze in de paddock rollen en weer brok dmv van voerzak, ook dan staat er een kuilhuisje met stro om lekker te knabbelen (zwarte stuk zand word in de zomer ook wel gebruikt om een modderbadje te maken vinden ze heerlijk) en kunnen ze natuurlijk het land op

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:05

Oww ik wist niet dat de chip in de manen gevlochten kon worden! dat vind ik wel een optie.
De band vind ik met spelen en schuurplekken net wat minder, en het inbrengen vind ik ook wat omslachtig eigenlijk.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:27

Ik wilde die chip juist zo snel mogelijk ingebracht hebben. Hij kan dan niet meer kwijtraken of kapotgaan door ruw spelen. En het stelt verder weinig voor.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:55

Een hitactiefstal heeft toch ook verschillende soorten bodem (zacht-hard-kiezel) voor de training van de hoeven?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:06

De onze heeft zand, houtsnippers en bestrating.

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:17

Chip in de manen invlechten?? Denk je dat dat blijft zitten?
Halsband is ook vervelend, die worden afgetrokken door andere paarden of ze verliezen ze, of de eigenaar vergeet hem om te doen na het rijden oid.
Chip is in mijn ogen ook het beste/handigste en bij ons zijn ook eigenlijk alle paarden gechipt, behalve de nieuwe of die van mensen die het écht niet willen.

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:16

Sorry bovenstaand bericht in het verkeerde topic geplaatst haha