Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:38

hielkebro schreef:
Gewoon nieuwschierig, waar gebruik je de uierzalf voor ?

Ik gebruik geen uierzalf. Waar ik op reageerde is dat andere mensen vinden dat het in de stalapotheek hoort en dat ik die mening niet deel.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 01:04

Waarvoor anderen uierzalf gebruiken: geen idee, voor wat betreft mijn uierzalf ervaring:

Op aanraden van anderen heb ik zelf ooit uierzalf uitgeprobeerd (lees: gesmeerd tot de pot leeg was) voor de mok bij een tinker.
Ik vond het zelf absoluut geen succes, ja het werkt wat verzachtend op de korsten, maar een smeerboel dat het werd...
Vreselijk vette boel die maanden in de sokken bleef plakken (was uiteraard midden in de winter en kon geen sokkenwas doen) plus al het vuil wat er nog extra aan bleef plakken, ik kan het niemand aanraden.
Voor het loswe(r)ken van mokkorsten bij tinkers gebruik ik nu trouwens aloevera gel van de Etos, werkt super en laat geen vette troep achter, sokken worden daar dus niet vies van.
(maar dat vind ik dus geen onderdeel van de stalapotheek maar van de vaste verzorgspullen, net zoals de mokzalf eigenlijk, die zitten in poetskist en niet in apotheek)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 02:39

Best veel, dit is inclusief smeersels.
- thermometer
- tekentang
- betadinezalf
- betadineshampoo
- mesitran
- metacam
- hydrocortiderm
- sudocrem
- vitamine E huidolie
- buisje slijmverdunners, equimucin.
- zakjes ascal
- Sedalin
- Domosedan
- Arnicazalf
- spierliminent en rugspray
- Traumeel druppels
- pollinosan
- weerstandsverhogende kruidendruppels
- legwraps met coolpack
- een emmer koelende groene klei

Best veel dus, het zit in een plastic curvertje.
De rugspray, spierliminent, pollinosan en de kruidendruppels waren voor mezelf, gebruik het niet meer dus ligt het nu op stal.
Het meeste is gekocht omdat het gewoon nodig was.
Hydrocortiderm gekregen, slijmverdunner is een restant van een verkoudheid.
Metacam, Ascal en traumeel heb ik gebruikt nadat hij gevallen was.
Arnica omdat hij een dik been had na een trap.
Sedalin en Domosedan omdat hij met prikken bang is, ik verdoof dus met gel voor de tandarts of dat soort dingen.
Vitamine E huidolie is een must have bij jeuk aan staarten, topspul.
Pony had toen jeuk van de overgang naar het hier erg rijke gras, met de huidolie was dat gelijk over. :)

Ik ben trouwens niet zo van de medicijnen.
Als een paard bijvoorbeeld gevallen is geef ik liever gelijk na de val een flinke dosis vitamine E en magnesium, op de hoop dat Metacam dan onnodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 03:07

Huidolie :)*

Ze krijgt al extra vitamine E door het voer maar iets van huidolie vind ik eigenlijk een briljant plan. Gewoon van de Kruidvat ofzo?

Overigens hier zinkzalf voor mok. Maar 't zijn maar kleine plekjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 03:27

Jacob Hooy heeft het, ze hebben er ook shampoo van.
Zelf heb ik periodes eczeem gehad en echt geweldig dat spul.
Bij mijn eigen pony werkt het super, een manegepony met jeuk door denk ik het voer werkte het ook top.
Drie keer smeren en het was weg, heeft de apotheek/drogist het.

Hier ligt het standaard in mijn poetskist, ik heb het nooit meer nodig maar dat het daar nog in ligt zegt bij mij wel wat. :)
Ik ga nergens met mijn pony heen zonder de huidolie.
Op zijn vakantiestekkie eet hij kuil in plaats van hooi, dat vind hij heerlijk maar mag hij van mij thuis niet, maarja voor hem ook even vakantie die paar dagen.
Echt daar maak je hem dolgelukkig mee, hij breekt zijn box af voor een plukje kuil.
Met ff de huidolie smeren heeft hij als hij jeuk heeft van het kuil gegarandeerd geen jeuk meer.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:28

- Betadinezalf
- Thermometer
- Tekentang
- Zonnebrandcrème
- Sebacil
- Magnesium
- Metacam

hoefnageltje schreef:
Nog een paar vraagjes voor wat betreft de Metacam:
hebben jullie die gewoon echt uit voorzorg ooit in de stalapotheek gestopt (en preventief om een recept aan de dierenarts gevraagd) of is de Metacam die jullie hebben gewoon een "restje" van een eerdere keer dat een dierenarts het met reden heeft voorgeschreven?
En:
Overleg je eerst met je dierenarts voordat je het gebruikt, of ga je gewoon op je gevoel en ervaring af?

Metacam wat ik nu nog heb is een restje. Ik heb het op aanraden van de DA gegeven.

xSlvna

Re: Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:32

Ik heb alleen acederm wondspray, zilverspray en zinkzalfspray. Paarden zijn keihard hier :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:34

Ik heb kort na aankoop metacam gekocht van de dierenarts, gewoon om het standaard in huis te hebben.
In principe krijgt hij het in overleg met de dierenarts.
Mocht hij nou een enorme lel krijgen op het land, en daar pijn aan hebben zou ik het ook zonder dierenarts wel aandurven.
Geef alleen niet graag metacam omdat hij dan denk ik gauw overbelast.
Na zijn stuiter heeft hij 2 dagen metacam gehad, maar hij ging zulke maffe dingen doen dat ik toen overgestapt ben op ascal. :')

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:46

Fjn, zoveel nieuwe reacties sinds mijn oproep van half mei.
Inmiddels heb ik een goed gevulde apotheek met spullen die ik hopelijk nooit nodig zal hebben :+

Over de hoefzak moet ik nog wel wat kwijt.
Had ik eindelijk in een bekende webshop van winkelketen er eentje gevonden, en die besteld.
"One size", dus me daar geen zorgen over gemaakt omdat de shop toch erg paardgericht was.
Oepsie, en wat ontvang je dan thuis?
Een hoefzak waar het voetje van een klein welshje in past, hoef van mijn tinkertje was al net zo lang als de platgevouwen zak breed was.....
Niet bepaald "one size for all" dus...

Dus voor iedereen die overweegt zo'n zak aan te schaffen, even goed controleren of de afmeting past bij de schoenmaat van je beestje :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:58

Ik zie hier erg uitgebreide ehbo spullen,
ben ik dan gezegend met een stel gezonde paarden of gewoon een vrek dat ik niet te veel onzinnige spullen wil hebben

acedermspray , betadine zalf en shampo ,zelfklevend verband :thats it!

(en dan lopen er toch 5 paarden en andere boerderijdieren.)

Hebben de andere mensen dat dan uit voorzorg of gebruiken ze dan alles en wat doen ze met de tht datum als het niet gebruikt is

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:42

Div soorten verbandmiddelen
hoefzak
bandages voor coldpacks

betadine oplossing/shampoo/spray
jodium tinctuur
tube kant- en klare Groene Klei
Acederm zalf + spray
Calendula
CTC spray
Vetramil zalf
Zinkzwavelzalf
Vaseline

Imaverol
Bye Myte/Sebacil/Sarnacuran

Ventipulmin
Sputolysin

Novacam
Fenylbutazon
Quadrisol

Verbandschaar
Toiletteerschaar
Tekenpen groot+klein
Thermometer
Visiteertang
Mondsper
Set hoefgereedschap

Dettol
Actisan
Halamid-D
Soda
Biotex

En nog veel meer, maar ik kan t ff niet bedenken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:21

kwita schreef:
Ik zie hier erg uitgebreide ehbo spullen,
ben ik dan gezegend met een stel gezonde paarden of gewoon een vrek dat ik niet te veel onzinnige spullen wil hebben

acedermspray , betadine zalf en shampo ,zelfklevend verband :thats it!

(en dan lopen er toch 5 paarden en andere boerderijdieren.)

Hebben de andere mensen dat dan uit voorzorg of gebruiken ze dan alles en wat doen ze met de tht datum als het niet gebruikt is

Wat is onzinnig?
Ik heb gewoon pech gehad wat kleine dingen gehad te hebben in het eerste jaar na aankoop.
Hoofd gestoten, 5 hechtingen erin, honingzalf smeren toen het flapje afstierf tegen wild vlees en ontsteking.
Gevallen, uiteraard vreselijke spierpijn en dus metacam en traumeel.
Verkoudheid 10 dagen voor een vakantie op de veluwe, ja slijmverdunner erin en iets voor zijn weerstand, anders kon hij hoe dan ook niet mee.
Nu heeft hij white line disease en er kan geen ijzer onder wat voor het mooie zou moeten, dus nu zit er ook imaverol in, spul tegen rotstraal en laurierzalf voor de hoefgroei.
Ik kan het niet mooier maken dan dat het meeste gekocht is toen het nodig was.
Mijn verzorgpaard heeft in 8 jaar slechts 1 keer een lichte koliek gehad, 1 dag een pas onzuiver en een keer regenschurft door leverbot.
Nou letterlijk zo opgelost met een bloedonderzoekje en een zalfje, en koliek met een spuit buscopan.

Soms tref je gewoon een weerstandsprobleem, hij heeft dus white line disease opgelopen, vermoedelijk van al voor aankoop wat er nu uitgroeit.
Dan kan je nog zo je best doen, maar daar doe je niks tegen.