Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:55

lindahertha schreef:
Tigra_ schreef:
Zeker weten een longeercirkel. Een stapmolen vindt ik nutteloos.

mee eens, ik snap het wel als je veel paarden op stal hebt, maar als je alleen je eigen paardje moet doen, neem dan de moeite om iets te doen. ipv koffie drinken terwijl je paard rondjes stapt. :P ..komt bij dat ik die dingen doodeng vind. als er paniek uitbreekt..misschien volledig ongegrond hoor, maar dat heb ik nou eenmaal. en precies met een longeercirkel kan je ze ook lekker losgooien, dubbelen lijnen, noem maar op! zeker longeercirkel dus

Als er in de longeerbak aan de dubbele lijnen/bijgezet/passoa/weet-ik-het-wat-je-met-longeren-allemaal-aan-je-paard-kunt-hangen paniek uitbreekt kan het net zo goed grondig mis gaan. Als er voor de wagen paniek uitbreekt kan het ook heel erg misgaan.

In de tijd dat mijn paard uitstapt ruim ik het tuig op, spoel ik haar bitje af, maak m'n laarzen schoon, zet haar eten klaar, mik vaak snel nog ff wat extra ruwvoer haar stal in. In de tijd dat ik dat doe kan zij lekker op adem komen, zonder dat ik erop zit, dus ook de huid onder het zadel kan lekker ademen, ze kan hier en daar een grasje meepakken, kan lekker om zich heen kijken. En dan gaat ze lekker op stal eten, ruim ik haar been beschermers op, haal nog eventjes een borstel over haar heen en dan gaat ze weer lekker naar buiten, het land in met haar vriendjes. Het gaat dus niet alleen voor mij sneller, maar ook voor haar. Zij kan vlugger weer lekker buiten lopen, en ik kan vlugger naar huis toe om lekker wat te drinken. Win-win dus.

Overgens staat onze molen wel zo dat ze andere paarden kan zien, ze kan over de rivier kijken en wandelaars zien, ze kan het erf overzien en de poetsplaats. Neuh, denk niet dat ze wat te klagen heeft.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:59

Robin_S schreef:
Bij ons op stal hebben we beide ...

Maar sinds mijn paard een ongeluk heeft gehad in de longeerbak gebruik ik die eigenlijk niet meer (paard heeft gesteigerd, achterover gevallen op betonnen rand met schedelbreuk tot gevolg). Longeren kan evengoed in een grote bak vind ik, maar ja voor vrijheidsdressuur is het wel handig.

De stapmolen vind ik wel praktisch, maar gisteren op stal vroeg iemand waarom ik niet gewoon aan de hand ging stappen, want dat een stapmolen zo geestdodend is! Daar schrok ik in eerste instantie zo van dat ik maar snel aan de hand ben gaan stappen :+

Dan mag de stapmolen misschien wel geestdodend zijn, maar toen ik met mijn paardje 2 weken aan de hand moest gaan stappen was ik er maar wat blij mee. Die van mij springt dan echt boven je uit dat ik op dat moment wel blij ben met een stapmolen ;)

suusje1996

Re: Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:05

Bij ons op stal hebben ze het ook alle 2.
Ik gebruik maar af en toe de molen want ik vind het niet zo fijn.
En mijn pony al helemaal niet.

Longeerbak vind ik ook heerlijk.
Voor VD maar ook om lekker te longeren.

Maar wat bedoelen ze met dat de molen geestdodend is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:08

Het zou geestdodend zijn omdat ze steeds hetzelfde rondje lopen.

Maar goed, hoeveel mensen stappen er wel niet uit door de teugels los te gooien en te gaan beppen met iemand die ook uitstapt, of te gaan bellen? Hoeveel mensen stappen er wel niet 15 minuten hetzelfde rondje om het gebouw heen?

Denk dat onbelast uitstappen een stuk beter is voor je paard dan belast uitstappen, omdat je dan daadwerkelijk de spieren niet meer vraagt dan 'natuurlijke beweging'.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:10

Wendy schreef:
Nee, geen stapmolen tot mijn beschikking en waarom zou ik daar pas iets over kunnen zeggen als ik er 1 ter beschikking zou hebben? Ik kan prima mijn eigen paard uitstappen, en overdag houdt hij zichzelf wel in beweging in de wei. In de zomer doet hij dat zelfs dag en nacht.

Longeren in de binnenbak: ik longeer met dubbele lijnen en maak daarbij van vanalles gebruik inclusief de hele bak. Een longeercirkel is daarvoor voor mij in ieder geval veel te beperkend.
Trouwens, met het rijden maak ik ook veel gebruik van cirkels, moet ik daar dan ook nog maar mee stoppen? Is de bak er eigenlijk om te gebruiken of voor het mooie?

Ik longeer ook met dubbele lijnen, maar ben erg blij met de cirkel. En ik denk dat je bij beiden pas weet wat je eraan hebt als je er echt kennis mee hebt gemaakt :o Als je een molen op stal hebt, maar er geen behoefte aan hebt of een cirkel maar toch liever in de bak longeert hecht ik meer waarde aan dat oordeel dan een vooroordeel (naar mijn idee).

Ik gebruik de molen ook niet voor het uitstappen trouwens, al zet ik ze er soms na het rijden nog wel in omdat ik de 10 minuten die ik uitstap eigenlijk niet genoeg vind. Ze staan hier ook overdag in het land het hele jaar rond.

En over de cirkels in de bak.. Kijk eens goed naar de bak als een doorsnee iemand gelongeerd heeft. Helemaal een beetje jolig paard heb je een gleuf met een wal eromheen en een platgestampt stuk in het midden. Met voltes rijden moet je erg je best doen om dat voor elkaar te krijgen. ;) Met dubbele longes heb je het inderdaad minder, maar als een ander paard in de bak raar gaat doen sta ik er ook niet graag met al die lijnen...

Laatst stond ik ergens les te geven en zijn we naar de andere kant gegaan. Door een longeeractie was er 1 kant echt niet meer te gebruiken. Zodra het paard over die sloot en wal heen moest werd hij uit balans gehaald...

Over de stapmolen; volgens mij worden er door sommige een stap en trainingsmolen door elkaar gehaald. Iemand haalde aan dat de stapmolen enkel voor de conditie verbetering was, maar ik denk niet dat je dat red met enkel stappen :o

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:18

Bij mij op stal hebben ze ze allebei. De stapmolen is handig als je niet kunt rijden en het is geen weer om buiten te lopen. De longeercirkel heeft meer mogelijkheden en je kunt je paard meer beweging geven dan alleen maar stappen. Ook heb je dan tenminste contact met je paard. Ik zou dus de longeercirkel kiezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:34

ik ga voor de stapmolen.

Mijn paard heeft een peesblessure en dan moet je opbouwend stappen in tijd.
Met het weer van afgelopen winter was het schema niet vol te houden. Te glad langs de weg, dus kon niet voldoende meters en minuten maken, en op het erf heen en terug over een pad is ook niet ideaal. Een stapmolen met goede bodem was wel fijn geweest. Ook om paarden extra (onbelaste) beweging te geven om af te vallen en als conditietraining.

Mijn paard heeft vroeger op luxe stallen gestaan en is bekende met zowel stapmolens als trainingsmolens en had daar geen problemen mee.

Hier loopt ze de hele dag tot dag en nacht buiten, deels in de wei als die het toelaat, en de rest in de paddock met inloopstal, dus het zou echt voor de extra beweging en het stappen zijn.

Longeren kan ik ook in de bak (liever niet op 1 plaats blijven staan) of in de paddock (1 lintje spannen en ik heb een vierkant van 20 meter doorsnee) Ik zit er echt wel aan te denken voor in de toekomst, zou alleen niet weten waar ik dat ding zou moeten plaatsen... Staat snel in de weg of in het zich hier, of te ver bij alles vandaan. Je verzet hem ook niet even als je ergens bij moet :P

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:43

Ik ben er zeker wel mee eens dat er voordelen aan zo'n stapmolen zitten! Op mijn vorige stal hadden ze er een, maar nooit gebruik van gemaakt. Ik stap dan liever aan de hand. (Uitstappen na het uitrijden doe ik overigens altijd naast mijn paard!).
Mijn paard heeft een half jaar een gebroken been gehad, maar die had ik echt niet in de stapmolen moeten zetten, die zou galopperend/bokkend door die molen zijn gegaan. Dus ben ik maar met een hengstenketting en hulp van stalgenootje gaan wandelen. Mijn paard mocht absoluut niet draven of bokken.

Maar goed, longeren in een bak zou ik niet echt fan van zijn, meer omdat je dan van die sporen maakt. Een keer als uitzondering vind ik wel dat het zou moeten kunnen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:43

trisca schreef:
Ik vraag me 2 dingen af als ik de reacties lees :o

- de mensen die een stapmolen nutteloos etc. vinden, hebben die er wel 1 tot hun beschikking?

- de mensen die vinden dat je in een binnenbak prima kan longeren, zien die wat voor spoor ze achter laten/ moeten die de bak ook onderhouden?

Ik vrees dat op beide vragen het antwoord nee is. :o

trouwens hier ook wel paarden met een blessure of koliek op bezoek die de molen gebruiken, maar zou eigenlijk niet meer zonder mijn longeercirkel kunnen. Mijn baan blijft nu mooi vlak en ik kan eindelijk ook lekker aan de longe trainen zonder eerst een cirkel af te zetten in de bak en daarna de baan te moeten slepen. :D

Ja wij longeren in de bak en onderhouden hem zelf elke dag slepen en als we gelongeerd hebben na het longeren slepen

We hebben nog geen kaboutertjes die het doen helaas

Dat slepen als je het bij houdt is het in 10 min klaar

Ik snap wel dat er in sommige hallen enz niet gelongeerd mag worden hoor als je een grote pension stal hebt met weet ik hoeveel klanten kan ik me het zeker voorstellen
Maar dan vind ik wel dat ze een alternatief moeten bieden dus een longeer cirkel

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:07

Ik heb liever een longeercirkel bij stal, ik vind een stapmolen helemaal niks.
Dat paard loopt maar in zo'n kleine ruimte. Nee vind ik niks.
Met longeren ben je toch samen bezig, vind ik veel leuker :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:36

Ik snap niet waarom dit zo een welles-nietes spelletje wordt? Iedereen heeft toch zijn eigen mening. Ik snap niet dat die aangevallen en verdedigd moet worden.
De vraag was gewoon aan ieder afzonderlijk waar de voorkeur naar uitgaat.
Zowel de longeercirkel als de stapmolen zijn luxefaciliteiten.
Ik geef de prioriteit aan een longeercirkel, dat had ik al aangegeven. Maar als de staleigenaar opeens met het idee komt om een stapmolen te installeren, ga ik zeker niet zeuren. ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:39

Longeercirkel, absoluut. Stapmolen doe ik niks mee, uitstappen doe ik deels onder het zadel, deels aan de hand. Nooit in de stapmolen.
In de longeercirkel kan je longeren met enkele en dubbele lijnen en grondwerk doen, dat kan ik niet zo makkelijk in de bak; zeker omdat daar vaak mensen in rijden. De stapmolen gebruik ik nooit.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:40

longeercirkel. Heb een hekel aan stapmolens !!!!!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:41

Sorry als het zo overkwam, maar was echt niet bedoeld om de longeercirkel te verdedigen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:41

Ik wel: want extra faciliteiten moeten uiteindelijk ergens van betaald worden. En als ik er het nut niet van in zie, dan geef ik dat dus wel aan.

Overigens: over longeren in de bak... als westernruiters ben ik meestal helemaal niet welkom bij stallen die een bak hebben waarvan de bodem zo duur is dat hij niet bestand is tegen longeren ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:47

Ik heb genoeg gestapt met blessures en dan is het toch maar wat fijn gewoon aan de hand ipv constant op een (al dan niet grote) volte lijkt mij. Ik vind het zelf ook wel gezellig. Beppend en nietsend op een paard uitstappen en rondjes om hetzelfde gebouw vind ik zelf ook geen reet aan dus dat doe ik niet. Mensen die dat wel doen (of in sommige gevallen enige dat kan omdat ze niet naar buiten kunnen e.d.) kan ik begrijpen dat je liever aan de koffie gaat of stal gaat uitmesten en je paard in de stapmolen gooid. Dan is er idd weinig verschil.

Stapmolen kan ik zeker wel voordelen van zien, soms si het met een rustdag als je wat minder tijd hebt misschien wel lekker. Mijn paarden lopen uren buiten, maar staan daarvan de grootste tijd stil en te niets. Als je een dagje wienig tijd hebt om daarnaast nog beweging te geven is zo'n stapmolen vast wel heel mooi.

Maar zeker niet noodzakelijk voor mij. Longeercirkel ook niet, ik longeer wel in de bak en zet die af met paaltjes en lint. MOgen idd niet in de buitenbak longeren, hier thuis is dat geen probleem, die onderhouden we ook gewoon zelf en ligt geen peperdure bodem in. Dast zou ik anders wel zonde vinden, maar dan is hobbelen op de hoefslag dat ook (vind ik zelfs nog irritanter en schadelijker).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:00

een stapmolen kan echt een meerwaarde zijn, zeker als je meerdere paarden hebt. Wij hebben 2 molens te beschikking, voor diegenen die het hebben over een kleine ruimte, de cirkels waarop de paarden lopen zijn groter dan de gemiddelde volte aan de longeerlijn...
de molens worden vnl gebruikt om tijd te winnen. Dus lot 1 wordt gezadeld en gaat in de stapmolen terwijl ze de stallen doen, dan wordt lot 2 gezadeld en gewisseld met lot 1 dat gereden wordt. Lot 1 terug binnen stallen doen en lot 3 zadelen, wisselen met Lot 2 en weer gaan rijden. Dit tot 4 of 5 loten...
Als de weides blank gestaan hebben, ben ik blij dat ik mijn paard 's avonds nog even in de molen kan laten stappen terwijl ik haar stal doe en als ik voldoende tijd heb, longeer ik haar daarna nog even. Of zoals mijn vriendin nu voorheeft. Haar paard wil niet lopen aan de longe, zweep of geen zweep, moet veel beweging krijgen, maar mag gedurende enkele weken niet gereden worden... tja dan is een trainingsmolen heel handig. Nu stapt hij dagelijks een uur en draaf een half uur, waar tegen hijanders geen poot zou verzetten aan de longe...

Longeren doe ik liever in de binnenbak dan longeerbak, maar ik zet mijn paard dan ook vaak rechtdoor, verklein en vergroot de voltes...

Dus alles heeft z'n voor en nadelen 't maar wat je zelf verkiest

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:12

trisca schreef:
Over de stapmolen; volgens mij worden er door sommige een stap en trainingsmolen door elkaar gehaald. Iemand haalde aan dat de stapmolen enkel voor de conditie verbetering was, maar ik denk niet dat je dat red met enkel stappen :o

Met langdurig stappen kun je ze zeker wel extra trainen, zeker als je ze ook nog bijzet in de molen. Het verschil zie je echt wel als je dat structureel dagelijks doet naast het rijden :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:44

Tancreda4 schreef:
maar dan is hobbelen op de hoefslag dat ook (vind ik zelfs nog irritanter en schadelijker).

Ja, dat merk ik ook nu er meer in de hoefslag gereden wordt. Lastig die geul weer vlak te krijgen en stabiel. Dan kunnen mensen beter wat afwisselen met op de binnen hoefslagen rijden :P.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:46

Longeercirkel, wij mogen niet in onze rijbakken longeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:53

Idd. En met longeren eventeuel mee lopen dat je niet op 1 dezelfde cirkel zit. mara dat kan ook wel irritant werken voor je paard. Ach, zo is er eigenlijk met alles wel wat... ik mis beide niet echt nu ik gewoon paaltjes en een lintje heb om zelf ene 'longeercirkel' te maken.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:05

Als ik echt moet kiezen kies ik voor de longeercirkel. Ik kan inderdaad prima longeren in de bak, maar vind het super irritant als anderen longeren terwijl ik wil rijden, dus kan ik het andersom ook niet maken... Plus dat de bodem er niet op vooruit gaat in de meeste gevallen. Verder ben ik een beetje panisch voor de stapmolen omdat mijn paard er een ongeluk in heeft gehad en dat vond ik niet tof...

Maar..ik zie de voordelen van een stapmolen wel hoor! Zeker in de winter, dan krijgen ze toch nog wat beweging als alles bevroren/besneeuwd is... En als je een dag niet kunt kan een stalgenoot heel gemakkelijk je paard even in de molen zetten en krijgt ie toch meer beweging dan dat ie alleen buiten staat..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:13

scheepie schreef:
Longeerbak met goede bodem.
Longeren in de bak vind ik not done, omdat er altijd mensen zijn die een loopgravenoorlog achter laten en is niet lekker voor de bodem. Heb paar verpeste bodems door longeren in de bak meegemaakt. Dus longeercirkel ;)

Maar wanneer je het goed bijhoud is het toch helemaal niet erg? :D Ik longeer zelf best vaak in de bak, is van de pc en veel overdekte rijbakken zijn hier niet dus er word veel in gelongeert. Maar hij wordt ook goed bijgehouden en ik probeer ook niet te lang het zelfde rondje te longeren. Bak ziet er prima uit, altijd netjes glad (word wel echt veel gesleept)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:19

Ik zou gaan voor een stapmolen :j Longeren kun je in een bak ook doen en die blijft ook wel goed als je je een beetje aanpast en niet stug precies hetzelfde rondje draait...
Op mijn werk hebben we ook een stapmolen en daar word veel gebruik van gemaakt. Zowiezo is het voor paarden met (oude) blessures ideaal om op te bouwen! Nu hebben we bijv een paard staan die nu 50 minuten moet stappen per dag... Tsjah dat is wel bijna een uur dat er iemand "nutteloos" naast loopt! En tijd is nog steeds geld!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:22

Aangezien wij gewoon in de bak mogen longeren zou ik voorkeur geven aan een stap molen.
Maar mochten wij niet in de bak longeren en ik zou moeten kiezen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een longeerring. Gewoon omdat je daar ff wat meer in kan doen met je paard.