lindahertha schreef:Tigra_ schreef:Zeker weten een longeercirkel. Een stapmolen vindt ik nutteloos.
mee eens, ik snap het wel als je veel paarden op stal hebt, maar als je alleen je eigen paardje moet doen, neem dan de moeite om iets te doen. ipv koffie drinken terwijl je paard rondjes stapt...komt bij dat ik die dingen doodeng vind. als er paniek uitbreekt..misschien volledig ongegrond hoor, maar dat heb ik nou eenmaal. en precies met een longeercirkel kan je ze ook lekker losgooien, dubbelen lijnen, noem maar op! zeker longeercirkel dus
Als er in de longeerbak aan de dubbele lijnen/bijgezet/passoa/weet-ik-het-wat-je-met-longeren-allemaal-aan-je-paard-kunt-hangen paniek uitbreekt kan het net zo goed grondig mis gaan. Als er voor de wagen paniek uitbreekt kan het ook heel erg misgaan.
In de tijd dat mijn paard uitstapt ruim ik het tuig op, spoel ik haar bitje af, maak m'n laarzen schoon, zet haar eten klaar, mik vaak snel nog ff wat extra ruwvoer haar stal in. In de tijd dat ik dat doe kan zij lekker op adem komen, zonder dat ik erop zit, dus ook de huid onder het zadel kan lekker ademen, ze kan hier en daar een grasje meepakken, kan lekker om zich heen kijken. En dan gaat ze lekker op stal eten, ruim ik haar been beschermers op, haal nog eventjes een borstel over haar heen en dan gaat ze weer lekker naar buiten, het land in met haar vriendjes. Het gaat dus niet alleen voor mij sneller, maar ook voor haar. Zij kan vlugger weer lekker buiten lopen, en ik kan vlugger naar huis toe om lekker wat te drinken. Win-win dus.
Overgens staat onze molen wel zo dat ze andere paarden kan zien, ze kan over de rivier kijken en wandelaars zien, ze kan het erf overzien en de poetsplaats. Neuh, denk niet dat ze wat te klagen heeft.