Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:51

Die haflinger van ons heeft echt precies hetzelfde!! Zit altijd helemaal onder de knopen, komt door het rollen zeggen ze. Ik denk dat invlechten toch het beste is...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:56

Met CM kun je gewoon vlechten maken hoor. Gewoon even nat maken met water en dan vlecht erin, geen enkel probleem.
Overigens wel kunstig gedaan die rondgedraaide klitten :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:59

Mijn tinkermerrie heeft er ook heel erg last van. Altijd op dezelfde plek eigenlijk (twee plekken zelfs) Toevallig van het weekend een foto gemaakt van haar vlechtkunsten:
Afbeelding
(paard staat 24/7 buiten in een kudde en is dus niet geborsteld :+ )

Als ik haar manen vandaag uit de knoop haal en netjes heb, zit er over 2 dagen weer een heksenvlecht in. Denk dat het aan de manenstructuur licht, mijn shetlandermerries hebben er weer geen last van en die hebben hun manen ook los.
Ga mijn tinkermerrie dit weekend weer in de vlechten zetten. Kwak CM erin, even laten inwerken, uitborstelen en dan in de vlecht :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:00

afknippen heeft geen enkele zin!
ik heb er ook zoeen en hij had tot 2 jaar geleden een opgeschoren manenkam.
zodra het weer wat langer word beginnen de knopen alweer te komen.
goed uitpluizen met CM en NIET invlechten werkt hier nog het beste.
dat spult werkt ongeveer een week dus dat kan precies,dan weer overnieuw.
bij de mijne is het een combinatie van stug haar,spelen en rollen.
ontklitten met de hand want een kam breekt haren af waardoor het nog erger word!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:05

mijn paardjes hebben dit ook regelmatig, maar zo erg als bij die van jou heb ik het nog nooit gezien :wow:
hier ontstaan die heksenvlechten door het kroelen.
wat bij mij het beste werkt is zodra ik een heksenvlecht zie die meteen ontwarren en de verfomfaaide lok een dagje ingevlochten laten, anders draaien de haren meteen weer in de knoop.

mijn knollies hebben dikke en lange manen, wassen doe ik nooit, ontklitters gebruik ik niet, manen worden uiterst zelden gekamd, en een schaar gebruik ik alleen om de staart af en toe wat bij te knippen ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:29

Mooie sleezy is dat! gooi hem er alleen niet mee de wei op, lijkt me heel vervelend in de zomer (hitte) en in de regen...

Zonder vlechten heb ik geprobeerd, maar dat werkt dus echt niet. CM alleen nog niet geprobeerd. Doe ik als mijn andere antiklit op is ;)

En idd, een schaar gebruik ik ook alleen om de staart bij te knippen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:40

Ik knip ook wel eens de puntjes van de manen bij, zeg maar het onderste randje wat zo goed als doorzichtig is :) knapt er altijd wel van op :) maar dat is bij mijn shetmerries. Mijn tinkermerrie moet nog bijkomen van de opfok :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:46

Ziet dat uit Evelli? Heb bij de shetten vroeger bij ons alleen een paadje voor het halster en hoofdstel geknipt, verder nooit aan de manen gezeten met de schaar.
Die pony's hadden zoveel haar dat je het niet eens zag als ze los op de wei stonden, maar het was gewoon veel handiger met optuigen :)

edit: Trouwens, op de foto in de openingspost had ik er links al een klit uitgehaald, dat zie je ook een beetje, die lange pluk krult nog wat :o

Maak zaterdag (als ik er aan denk!) een voor- en na foto van mijn pony :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:05

Ik vind dat onderste randje met punten altijd lelijk bij mijn pony's. Knip altijd met een effileerschaar het randje eraf. Ziet er gelijk wat voller uit vind ik. Zal van het weekend eens kijken of het nodig is en of je het verschil op de foto ziet.
Een derde oor knip ik niet weg, met het tuig gaat het prima met het haar dat ze hebben.

Zal van mijn tinkermerrie zaterdag ook eens fotos van de manen maken als de heksenvlecht eruit is :)

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:37

Niet afknippen!!

Je moet, zoals als al eerder is gezegt, goed kijken
en gaan uitpluizen, als je goed kijkt en niet te gehaast werkt is het zo gebeurt!!

Mijne had het een tijd terug, met een stokje erin gedraaid >;)
van onder af beginnen, haartje voor haartje los maken,
en dan is het zo eruit!! ;)