Een paard voor de heb

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe denken jullie over een paard voor de heb?

Belachelijk
188 (74%)
Niet zo raar
35 (13%)
Groot gelijk
15 (5%)
Geen mening
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 252

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:38

funnyhorses schreef:
Hhihihi ik moet nu wel een beetje lachen in dit lachen! :=
Wat schieten er toch veel mensen in de verdediging?

TS doelt op mensen die een paard aanschaffen,ergens "dumpen" en er niet tot weinig naar omkijken.
Dus er gewoonweg niet voor zorgen.
Dus,geen schone stal,geen fatsoenlijk voer,geen medische zorg enz.

Maar dat DIE mensen dan wel kunnen zeggen: Ik HEB een paard.

Ik neem aan dat iedereen in dit topic aan geen van genoemde negatieve dingen voldoet? ;)

Denk dat TS dit inderdaad bedoeld :)

Ik ben het daar wel mee eens, dat het belachelijk is... snap niet wat het nut/de lol is aan een paard hebben, maar het dan niet eens zien, verzorgen, of ermee rijden of wat dan ook. Ik ben ook meer bezig met water en hooi aanslepen, stallen uitmesten etc in de winter dan met rijden, maar ik ga wel elke dag langs en alleen al de klusjes werken voor mij erg ontspannend, zeker als ik dan uitzicht heb op een tevreden paard in de wei :) Voor mij heeft een paard hebben dus wel "nut".

Nu ken ik iemand die zijn paard misschien 1x per week ziet, en dat is al veel, en er dan misschien een halfuur bij is. Dan vraag ik mij serieus af waarom je dan een paard hebt? Je hebt er zo toch geen lol/nut aan? Verzorging daar draaien andere mensen voor op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:40

Junia schreef:
AP_Art ik vind niet dat jij een paard voor de heb hebt, ik vind dat jij een pony waar je altijd gek op bent geweest een fijn thuis hebt gegeven. Dat is niet belachelijk, dat is juist heel mooi.

Bedankt :o Ik hoop dat mijn paardje zelf het net zo mooi vind. Ze hinnikt gelukkig altijd als ik kom, en vind het heerlijk om te kroelen :+: En de keren dat ik rijden ga, dan gaan die oortjes geen seconde naar achteren <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:46

Adil schreef:
funnyhorses schreef:
Nog duidelijker?
Naar mijn mening heeft ze dat toch echt al een paar keer gedaan hoor. ;)

Veel mensen lezen bij een dergelijk topic alleen de OP, heb ik in ieder geval wel gedaan

Ik zie niet in waarom er meer verduidelijking moet komen dan de titel en de OP.
Ik zie in OP staan
daffie1986 schreef:
Maar hoe denken jullie nou eigenlijk over mensen die alleen maar een paard hebben om te kunnen zeggen dat ze er 1 of meer hebben....

dus dat is niet weloverwogen een paard kopen waar je wat in ziet en dan gewoon weinig tijd hebben, maar een paard als statussymbool aanschaffen. Een mens die dat doet zal nooit heftig in de verdediging springen want die vind het niet meer dan normaal.
Dit is ook het verschil tussen een mens dat een paard heeft en er af en toe op zit en een paardenmens en ruiter zijn. (Een echte ruiter zet het welzijn van het paard voorop, ook als hij niet rijdt.)
Wij hebben hier zo'n geval op stal staan. Ze wil hem ook inruilen voor een jonger exemplaar, alsof het een auto is, om de waarde te houden.
Dat is dus een behoorlijke afstand hebben van je dier.
Gelukkig staan dat soort dieren hier gewoonlijk wel in training, want dan kunnen ze er het beste mee pronken naar kennissen (vrienden hebben dat soort mensen meestal niet echt waar daar gaan ze hetzelfde mee om) en krijgen dus optimale verzorging, want hier heb je op stal een trainer, een groom en een stalhulp, met hun eigen taken. Rekeningen betalen ze makkelijk, dus DA en smid komen ook gewoon op z'n tijd. De paarden lijden wat dat betreft daar niet echt onder. Aandacht en verzorging hoeft natuurlijk niet persee van een eigenaar te komen.
Ook zie je hier wel impulsinkopen en dat ze dan niet goed weten wat er mee te doen, maar die worden meestal na een paar maanden, als blijkt dat het allemaal geld kost, wel verkocht.

Paarden die worden gekocht voor de heb en verder verwaarloosd, kun je niet echt goed mee voor de dag komen. Ik denk dat mensen die paarden verwaarlozen weer een andere groep is. Die willen ze ook alleen om te hebben, maar niet om mee te pronken als statussymbool. Ik denk dat die zich eerder vergissen in wat het aan inzet en geld kost om een paard correct te onderhouden. Daarnaast zitten er vaak nog heel andere redenen achter verwaarlozing, dus je kunt ook weer niet zeggen dat elk verwaarloosd paard van iemand is die het alleen voor de heb heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:51

Ik heb een paard, al 5 jaar, en ik heb er al 3,5 jaar maar 3 dagen per week tijd voor. Ik ben zelfs 7 maanden weg geweest waarin ik hooguit 1x in de maand een weekeindje thuis was.

Ben ik daarom een slechte eigenaar? Ik vind van niet. Mijn paard staat op een stalling waar ze het super naar haar zin heeft. Ze loopt zomers in een vast koppel 24/7 buiten, en 's winters gaat ze overdag met dat zelfde koppel op de zandplaat. Ze krijgt goed te eten, haar stal wordt schoongemaakt, ze heeft een bijrijdster die haar aandacht geeft als ik er niet ben, ze wordt optijd geënt en ontwormd.

Niet iedereen die weinig tijd heeft is een slechte eigenaar.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:54

Ik denk dat een paard net zo lief in de wei speelt als dat hij met mij aan het 'werk' is.
Vind het anders als een paard 6 dagen per week op stal staat, dat vind ik gewoon belachelijk!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:57

Ik vind het ook echt belachelijk, je koopt een paard om voor te zorgen en dan moet je daar ook je verantwoordelijkheid voor nemen.
En je weet dat daar dan veel tijd in kan gaan zitten.

Het valt me op dat heel veel van die mensen niet eens naar hun paard komen maar tig verzorgsters hebben voor hun paard, zodat ze alleen maar kunnen zeggen dat ze een paard hebben en meer niet. Zo één staat er ook op mijn stal. Ik sta nu meer dan een maand op mijn nieuwe stal en ik heb die eigenaar van het paard nog nooit gezien :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:58

Leslie90 schreef:
Ik vind het ook echt belachelijk, je koopt een paard om voor te zorgen en dan moet je daar ook je verantwoordelijkheid voor nemen.
En je weet dat daar dan veel tijd in kan gaan zitten.

Het valt me op dat heel veel van die mensen niet eens naar hun paard komen maar tig verzorgsters hebben voor hun paard, zodat ze alleen maar kunnen zeggen dat ze een paard hebben en meer niet. Zo één staat er ook op mijn stal. Ik sta nu meer dan een maand op mijn nieuwe stal en ik heb die eigenaar van het paard nog nooit gezien :')

Ik heb de mede-eigenaren van 1 van de paarden waar ik bij op stal sta ook al zeker een half jaar niet meer gezien. Wil niet zeggen dat ze niet komen, ik ben er ook niet 24/7

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:01

Ik ben er ook niet 24/7 hoor :) ik oordeel ook niet snel, maar van de verzorgsters en stalgenoten weten we dat hij inderdaad nooit komt. Wat ik er van moet denken weet ik nog steeds niet... :roll:

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:21

een paard voor de heb vind ik niet kunnen, je moet er wel wat mee doen natuurlijk. het is een dier wat veel
aandacht nodig heeft en lekker aan het werk gezet wilt worden en je moet heel veel verandwoordelijkheids gevoel hebben,
je kan niet even een paar dagen wegblijven.

mika11

Re: Een paard voor de heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:36

Het kan natuurlijk ook wel eens verkeerd gaan, als mensen voor de heb een duur paard kopen.
Een paard met goede papieren en afstamming waar ze mee kunnen pronken. Ze zien zichzelf op concours al furore maken.
Maar het kan zijn dat het paard totaal niet bij hun past, veel te heet of te bloederig.
Dan had een eenvoudiger, braaf paard beter bij hun gepast.
Maar ja, het stond zo goed om zo'n duur paard te hebben.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:48

Zolang het paard verzorgd wordt, of dit nu door de eigenaar is of door 20 verzorgstertjes, vind ik het geen probleem hoor.
Zolang het paard maar in zijn basis behoefte wordt voorzien. Dus eten, drinken, een plek om te schuilen en vriendjes.
dat het paard niet elke dag gereden wordt, zal het paard een worst weten. En dat de eigenaar er niet vaak is, zal het paard ook een worst wezen, als die zijn natje en zijn droogje maar krijgt.
En als iemand op deze manier een paard wilt hebben, moet diegene dat toch ook lekker zelf weten? Zolang het paard verzorgd wordt, snap ik niet waar je je druk over zou maken.

Over het algemeen zullen de mensen die een paard als status symbool hebben ook een luxe stal willen, dus wordt het paard in ieder geval dagelijks verzorgd, want dat zijn vaak ook meteen all-in stallen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:58

ik heb een 2jarige, een jaarling en een merrie van 20 deze is wel beleerd maar wij zelf pakken ze af en toe eens. Verder worden elke dag de stallen gemest en de drollen weggehaald uit de wei, ze hebben een hele dag door onbeperkt hooi, staan overdag buiten (zolang mogelijk indien het weer erg tegenzit kunnen ze wel schuilen.)

Enkel dit jaar staan ze 's nachts op stal doordat ons veulen gespeend werd, we hebben de moeder weggebracht (ivm het veulen ernstige koliek heeft gehad zonder oorzaak) daar wilden ze de paarden 's nachts op stal. Is halverwege nov. terug gekomen en toen vond ik het al te koud om ze dag en nacht buiten te zetten.

In de zomer hebben wij een grote wei waar ze op kunnen. Ze worden 1 à 2 keer in week gepoetst, op tijd geënt, ontwormt en bekapt.

Wij gaan 3 à 4 keer per jaar naar een keuring. Zeeuwse Dag van het Paard in Vrouwenpolder, een keuring in Houten en verder nog wat onderlinge keuringen

Mensen die dus echt niet naar omkijken vind ik geen paard waard. Wij zelf doen er ook niet veel mee, maar er wordt wel elke dag naar gekeken en verzorgt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:37

blue_kim schreef:
Zolang het paard verzorgd wordt, of dit nu door de eigenaar is of door 20 verzorgstertjes, vind ik het geen probleem hoor.
Zolang het paard maar in zijn basis behoefte wordt voorzien. Dus eten, drinken, een plek om te schuilen en vriendjes.
dat het paard niet elke dag gereden wordt, zal het paard een worst weten. En dat de eigenaar er niet vaak is, zal het paard ook een worst wezen, als die zijn natje en zijn droogje maar krijgt.
En als iemand op deze manier een paard wilt hebben, moet diegene dat toch ook lekker zelf weten? Zolang het paard verzorgd wordt, snap ik niet waar je je druk over zou maken.

Over het algemeen zullen de mensen die een paard als status symbool hebben ook een luxe stal willen, dus wordt het paard in ieder geval dagelijks verzorgd, want dat zijn vaak ook meteen all-in stallen.

Sjah, ik maak me eigenlijk enkel druk om de mensen die dan voor de klusjes van het paard opdraaien, ipv de eigenaar. En ik heb het nu niet over betaalde mensen (pension) maar over verzorgertjes ed. Verder lijkt het me gewoon zo 'nutteloos', als je geen plezier (of wat dan ook, iets alleszins) van je paard hebt, waarom dan een paard?

Het concrete geval dat ik nu in m'n hoofd heb, paard wordt gevoederd en van water/hooi voorzien, maar voor de rest niets. Staat met vriendjes 24/7 op weide dus tot zover alles ok. Maar je merkt toch wel dat hij aandacht te kort komt, met de andere paarden wordt wel wat gedaan door de eigenaars/verzorgers en dan is het ergens een beetje zielig om hem daar zo genegeerd te zien staan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:47

ja maar als jij verzorgsters heb voor je paard, dan doen die er wat mee. In dit topic gaat het erom dat de eigenaar er niks mee doe, en 1 of meerdere verzorgers heeft die alles doen. Maar dat moet de eigenaar dan toch lekker zelf weten. Daar heeft diegene dus de verzorgsters voor. En die tuttellen het paard en geven het aandacht. Dan maakt het voor het paard echt niet uit dat de eigenaar hem niet elke dag een kriebel komt brengen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:02

Waarom zou je je zorgen maken over die verzorgers, die vinden het heerlijk om met een paard te tutten en doen dit volkomen vrijwillig en niet omdat ze dat moeten.

Citaat:
Verder lijkt het me gewoon zo 'nutteloos', als je geen plezier (of wat dan ook, iets alleszins) van je paard hebt, waarom dan een paard?

Daar draait het juist om in dit topic. We hebben het niet over mensen die weinig tijd hebben, maar om mensen die het aanschaffen om er een te hebben, meer niet en ja, dus redelijk nutteloos. Het is simpelweg voor de status.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:14

Paard voor de heb, klinkt zo negatief. Maar heir staan er wel een aantal voor "de heb". Jaarling & twenter; wordt niets mee gedaan. Mijn shetje & oudere merrie; wordt amper wat mee gedaan. Die laatste twee staan af en toe in het tuig. Ritten die ze niet over vragen, want weinig gebruik is oko mindere conditie uiteraard. Ongelukkig? Zielig? Absoluut niet! Paarden lopen lekker dagen buiten, krijgen hun natje, en hun droogje, worden goed verzorgd etc. Niets mis mee. Is wat anders als je ze 2 weken 24/7 op stal hebt staan, en dan 1x in de 2 weken eruit tret voor een rit van x aantal uur omdat het dan mooi weer is.... DAT is wel belachelijk.

Simpelweg voor "status" is natuurlijk wel belachelijk, behalve als het paard er niet onder lijdt. Weinig paarden die wakker liggen omdat ze niet dagelijks worden gereden en dagelijks hun eigenaar zien... Als ze idd maar aan hun behoeftes (beweging, vriendjes, eten, drinken) worden voorzien.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:16

Ik vind het echt tja een beetje dom, als je een dier aanschaft moet je er zelf ook voor zorgen vind ik.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:39

Ik vind het niet kunnen als je een paard zou kopen vanwege je status.
Als je een paard koopt, moet je daar heel goed overna denken en eventueel een verzorger erbij regelen als je te weinig tijd hebt.

Ik heb wel eens paarden gezien die zich alleen maar vol staan te vreten in het weiland. Zoiets vind ik persoonlijk niet kunnen,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:18

alesha schreef:
Ik vind het niet kunnen als je een paard zou kopen vanwege je status.
Als je een paard koopt, moet je daar heel goed overna denken en eventueel een verzorger erbij regelen als je te weinig tijd hebt.

Ik heb wel eens paarden gezien die zich alleen maar vol staan te vreten in het weiland. Zoiets vind ik persoonlijk niet kunnen,

En waarom vind je dat niet kunnen?
Wat is er erg aan als een paard lekker in de wei mag lopen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:23

Naaltje schreef:
een paard voor de heb..
nee een paard voor mijn lol :)
maar het gebeurt regelmatig dat hij 1x per week aan de arbeid gaat ja :j
is dat dan meteen zielig? :')
hij staat 24/7 buiten met 3 merries (hij is ruin) heeft een schuilstal, en zowat onbeperkt ruwvoer.
Heb 'm nog nooit zo zien stralen als tussen zijn meisjes nu! :)
Zal dat beest aan z'n kont oxideren of ik dan wel of niet kom rijden :=

1 keer in de week is anders dan 1 keer in de maand, of gewoon helemaal niet komen.

Ik keur een paard hebben voor de heb over het algemeen niet goed, alle paarden die ik tot nu toe hebben ontmoet kunnen er over het algemeen niet zo goed tegen dat er weinig met ze gedaan word. dit kan uiten in vormen van verveling, in druk worden, of vervelend worden in de zin van gaan bijten.

er zullen geheid paarden zijn die er prima tegen kunnen, maar dan moeten die mensen die een paard hebben om mee te kunnen pronken ook wel goed zoeken naar zo'n type paard anders doen ze het beessie echt niet veel goeds...

ik zie trouwens wel een duidelijke scheiding tussen mensen die paarden hebben voor de heb, als in de zin van joh ik heb een paard, en mensen die paarden hebben onder de 3 jaar, oudere paarden die gezondsheidsproblemen hebben enz. Dan zie ik er weinig mis mee dat je er niks mee doet, maar dat vind ik ook niet een paard voor de heb hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:27

Citaat:
Het valt me op dat heel veel van die mensen niet eens naar hun paard komen maar tig verzorgsters hebben voor hun paard, zodat ze alleen maar kunnen zeggen dat ze een paard hebben en meer niet

Maar loop jij dan de hele dag achter de eigenaar dat jij nu kan beweren dat diegene het paard alleen maar heeft om te kunnen zeggen dat die een paard heeft? Schept die eigenaar erover op op werk, in de supermarkt o.i.d. "Moeten jullie eens luisteren mensen, ik heb een paard"

Of zoiets?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:45

Die lui zijn gek, dat vind ik ervan, hihi.. Een paard is toch veel te duur voor de héb!!
Ik vind mezelf al knettergek zoveel kost het en ik heb eigenlijk een vrij ideale situatie.. Van de vier die ik heb heb ik er maar 1 zelf echt aan het werk, maar goed dat zijn heel andere omstandigheden (te jong en mijn oudje ben ik teveel aan gehecht), ik heb ze niet voor de heb, maar omdat ik het leuk vind. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je ze hebt terwijl je er niets mee doet, maar toch schijnen er vrij veel van dat soort mensen te zijn..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:51

Jeskim schreef:
Die lui zijn gek, dat vind ik ervan, hihi.. Een paard is toch veel te duur voor de héb!!
Ik vind mezelf al knettergek zoveel kost het en ik heb eigenlijk een vrij ideale situatie.. Van de vier die ik heb heb ik er maar 1 zelf echt aan het werk, maar goed dat zijn heel andere omstandigheden (te jong en mijn oudje ben ik teveel aan gehecht), ik heb ze niet voor de heb, maar omdat ik het leuk vind. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je ze hebt terwijl je er niets mee doet, maar toch schijnen er vrij veel van dat soort mensen te zijn..

Ik ken genoeg echte paardenmensen die paarden hebben lopen waarmee ze niets doen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:51

op mijn oude stalling hebben we ( 10 jaar lang ) 2 paarden gehad die er alleen voor je heb waren.
De eigenaar kwam 1 x per jaar / 2 jaar eens een keertje kijken.
Op den duur is 1 van de paarden naar een andere stalling verhuisd en de eerste maanden heeft de eigenaar er wat mee gedaan.
De paarden zijn tot op heden nog steeds van de zelfde eigenaar en de meiden die de paarden verzorgen hebben gewoon een prima paardenleventje zo.
Ze mogen alles beslissen over de paarden ( behalve waar ze staan ) en hoeven er geen euro voor te betalen.
Alles word betaald door de eigenaar aan stalling hoefsmid VA enzovoort.
Behalve tuigage dat dient de ruiter te betalen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:55

Brainless schreef:
Jeskim schreef:

Ik ken genoeg echte paardenmensen die paarden hebben lopen waarmee ze niets doen.

Even nuanceren, hihi..
Die hebben ze vast uit liefde voor het dier, niet vanwege de status die het geeft..
We hebben het hier puur over het paard als statussymbool? Ik heb niet het hele topic gelezen.. :o