Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:46

Ik heb mijn pony 11 jaar aan huis gehad, en sta nu sinds 2 weken op een pensionstal.
HEEERLIJK!

Hele winters lang niets kunnen doen, vanwege het belabberde weer, en nu kan ik iedere dag heerlijk met mijn pony aan de slag :D
In de winter voerde ik hem 2 x per dag, beetje knuffelen en that's it. Meer kon ik niet doen in de regen/sneeuw.

En nu ga ik heerlijk iedere avond naar stal, Nero lekker poetsen en hem longeren of even lekker spelen in de bak.

Zijn poep kan ik prima zelf in de gaten houden. Ik voer hem 's avonds, staleigenaar 's ochtends. Ik bepaal wat ie krijgt :j

Ik had Nero al jaren eerder moeten verhuizen :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:48

Is ook een vooroordeel Geerke, mijn vader ziet eigenlijk altijd alles al voordat eigenaren het opmerken. En we hebben er toch ook 25 staan nu. Het verhaal ging al eerder over betrokkenheid, maar dat geldt voor pensionhouden imo net zo als voor paardeneigenaar. Een pensionhouder die erg betrokken is met zijn klanten/paarden zal prima alles op kunnen merken. En mocht hij wat over het hoofd zien, dan is er gelukkig altijd de eigenaar nog, haha.

Tuurlijk gaat het niet overal zo, maar pensionhouders kunnen heel goed " dagelijkse verzorging" gedeeltelijk op zich nemen, om het dan even zo te noemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:48

ivy_power89 schreef:
Je leert je paard heus niet beter KENNEN door hem te voeren en zijn stal uit te mesten.
al kom je alleen mmar rijden, dan zie je gauw genoeg of je paard zich oke voelt of niet ;)

dan zie je dus niet of hij z'n eten op een normale manier naar binnen werkt,of kwijlt of proppen maakt...je ziet nieteens of hij uberhaupt heeft gegeten...en pensionhouder met een grote stal gooit gewoon het voer in de bak en voert dan de volgende.
Geen mens staat te kijken hoe jou paard eet.

Chaos

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:50

Ja maar hebben mensen echt zo'n bord voor het hoofd? Proppen liggen in/voor de stal, dat valt op.
Als je brok in de bak gooit en er ligt nog brok in, dan hoor/zie je dat ook. Dus in principe kan júist degene die standaard de voerbeurten doet heel goed bepalen wat normaal gedrag is bij een paard en wat niet. Eigenaren schieten daar ook nog wel eens in te kort..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:50

Chaos schreef:
Is ook een vooroordeel Geerke, mijn vader ziet eigenlijk altijd alles al voordat eigenaren het opmerken. En we hebben er toch ook 25 staan nu. Het verhaal ging al eerder over betrokkenheid, maar dat geldt voor pensionhouden imo net zo als voor paardeneigenaar. Een pensionhouder die erg betrokken is met zijn klanten/paarden zal prima alles op kunnen merken. En mocht hij wat over het hoofd zien, dan is er gelukkig altijd de eigenaar nog, haha.

Tuurlijk gaat het niet overal zo, maar pensionhouders kunnen heel goed " dagelijkse verzorging" gedeeltelijk op zich nemen, om het dan even zo te noemen.

jouw vader ziet alles maar niet alle stalhouders zijn zoals hij....er zijn er veel minder begaan met de paarden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:51

Klopt wat Chaos zegt, een goede pensionhouder ziet vrijwel alles net zo goed is misschien zelfs beter als de eigenaar. Het is de taak van de eigenaar om als je in volpension staat zo'n pensionhouder uit te zoeken, en dat is niet altijd even makkelijk helaas, maar ze bestaan zeker.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:52

Geerke: Dat zeg ik ook, maar men is tegenwoordig heel kritisch met waar ze op stal staan enzo, dus de foute stalhouders die geen poot uitsteken en nergens naar omkijken zullen ook niet bommetje vol staan denk ik. Je bent er altijd zelf nog bij als eigenaar vind ik, dus als je zo'n nalatige pensionhouder hebt had je naar mijn mening of het zelf moeten doen of moeten verhuizen. Als je snapt wat ik bedoel!!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:53

ik heb altijd de paarden aan huis gehad en nog steeds, ik doe alles zelf wil het ook zelf doen. ik moet niet horen dat iemand anders mijn stal gedaan heeft dan doe ik het zonder pardon nog een keer.
als ik in de winter niet kan rijden vanwege het weer ga ik naar de manege of ze hebben gewoon even lekker vrij van het werk ze hebben nog tijd zat om te werken.

bergkraai

Ik heb zelf gemerkt dat als ik 'tijd voor de paarden vrij maak' en ik moet ook mesten ed. dat ik dan minder echte tijd over houd voor het paard. Een paard heeft echt niet door dat jij degene bent die de stal uitgemest heeft hoor! Ik zou dus altijd voor volpension gaan!

CalvinenGino

Colway schreef:
Ik kies ook voor volpension gewoonweg omdat ik nou eenmaal werk en dus niet de hele verzorging op me kan nemen

Hier het zelfde verhaal!
Het mesten, in de ochtend in de stapmolen ztten en voeren (3 x per dag) daar heb ik echt geen tijd voor, ik werk 40 uur en heb nog een vriend (waar ik mee samen woon)

Verder doe ik de rest: idd rijden maar ook poetsen en andere verzorging en ook gewoon grondwerk, cq wandelen

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:57

Mijn pony staat ook op een pension stal en word alles gedaan . Ik mest alleen de bak/longeer kraal als ik wil rijden.

Ik weet niet meer wie het zei, maar het ging over dat je dan niet ziet hoe je paard eet. Betekend het dat jij bij je paard blijft tot ie ze eten op heeft? Als ik dan zou moeten doen zou ik der de hele nacht bij kunnen gaan zitten, ze krijgt namelijk zo veel hooi dat ze der de hele nacht mee kan doen .

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:00

geerke schreef:
Ho eens even, ik plaats me zelf echt absoluut niet op een voetstuk. Geef gewoon mijn mening & ervaring! Ik kan het bijrijden van paarden zien zoals veel mensen hun paard onderhouden. Heb toen zoveel gemist, wat ik nu niet heb bij mijn eigen paard. Plus ik vind dat je dus zelf ook voor je paard behoort te zorgen.

Wàt heb je dan gemist waardoor de band beter werd? Mesten? Voeren? Tutten?
Mijn band met de paarden is er een van vertrouwen in elkaar, van waaruit vanzelf een genegenheid komt.
Dat vertrouwen komt tot stand èn tot uiting in de omgang: op de grond, poetsen, tutten, maar ook als ik er op rij.
Ze staan op een hele goede stal, waar ik zelf iedere dag zie hoe het met ze gaat. Dus hoe de mest is, of ze hun voer op hebben, of ze wondjes hebben opgelopen in de wei. Als er iets met ze aan de hand is als ik er niet ben heeft de eigenaresse dat direct in de gaten en krijg ik een telefoontje, zij is meestal het grootste deel van de dag thuis en ziet ze allemaal (overdag) op de wei staan.
Hoeveelheid brokvoer gaat in overleg. Voordrooghooi zoveel als ze lusten.
Het feit dat je toendertijd zoveel gemist hebt ligt, naar mijn mening, meer aan jou eigen gedrag, dan simpelweg aan het feit dat je toen niet "alles" deed.
Jouw mening over zelf alles moeten doen wordt bepaald door je overtuiging dat je in alles voor je paard moet zorgen. Ik ben daarentegen van mening dat je bepaalde zorgtaken heel goed kunt uitbesteden zonder je paard ook maar enigermate tekort te doen.
En ik denk dat beide overtuigingen even gerechtvaardigd zijn.
Edit: Als ze ballen draaien oid met eten kan ik dat zelf constateren, want ik geef ze na het rijden altijd iets in de voerbak, bovendien gaan ze eens per jaar naar de tandarts.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 25-01-11 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:01

Ik denk niet dat als je ervoor keist om volpension te staan dat het je alleen om het rijden gaat. Het is alleen wel makkerlijker.

Zelf heb ik 2 paardjes waar ik elke dag heen ga die ik zelf voer, mest en alles. En ik werk ook fulltime. Maar ik ben dan ook een controlefreak. Ik wil de zorg niet uit handen geven. Ik heb ook ergens gestaan waar er gevoerd werd maar dat ligt me niet. Ik wil alles weten wat mijn paarden betreft inderdaad. Net als Geerke aangeeft weet ik wat mijn paarden eten, of ze ontlasten en weet ik allemaal. Dit vind ik gewoon fijn. Als ik al een dag niet ga omdat ik het niet red vanwege mijn werk voel ik me niet zo op mijn gemak. Maar ik ben misschien een extreem gevalletje :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:05

Maar hoe doe je dat dan als je het niet red vanwege je werk? Want als je zelf moet voeren, mesten etc. Kan dat toch eigenlijk niet een dage overslaan?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:10

Dan voeren mijn vriendinnen met wie ik op stal sta :) We hebben eigenlijk een voerrooster dus we voeren om de beurt elkaars paarden en zitten die buiten en binnen. Maar ik en nog een vriendin komen altijd zelf. En mijn paarden staan niet op stal. Die staan lekker buiten met een tent als schuilstal zeg maar. En als er dan een keer wordt opgestrooid mest ik de volgende dag uit. Maar als 1 van ons 2en niet kan dan doen we het voor elkaar of de degene die dan voerbeurt heeft.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:19

Ja een rooster en dan alles verdeeld vind ik toch wel iets heel anders dan doe het zelf waarbij je meerdere keren per dag moet komen om te voeren. Dan geeft toch een stuk meer vrijheid en ruimte voor een fulltime baan.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:25

noekje schreef:
Goed, wat is dan het verschil tussen jou en mij búiten het mesten en voeren om in hoe we met ons paard om gaan? Nergens zie jij mij schrijven ik dat het 'uitmesten' de gehele verzorging is, in tegendeel, vind dat juist een klein en ja onbelangrijk stukje als we het hebben over contact met het paard..

_Marinke_ schreef:
Hoe moet ik hier over oordelen als ik niet weet hoeveel en wat je met je paard doet? ;)

Uit deze zin kwam het toch wel heel erg op mij over dat de gehele verzorging het uitmesten is en het daar alleen om draait in wat ik typ in mijn OP. Terwijl ik dit helemaal niet heb getypt, geef ook het lijkt mij dat.. en ik zou het jammer vinden als... Vraag naar meningen & ervaringen schilder niemand af.. :n

Je hebt het over het verschil tussen een luxe pensionstal en een stal waar je (bijna) alles zelf moet doen. Dat verschil zit 'm toch in het mesten en voeren? Je insteek is dat mensen op een luxe pension stal hun paard minder goed lijken te kennen. Dus vandaar mijn vraag wat jij dan anders doet.

geerke schreef:
jouw vader ziet alles maar niet alle stalhouders zijn zoals hij....er zijn er veel minder begaan met de paarden.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar ik vind het dan ook de taak van de eigenaar van het paard om uit te zoeken welke stalhouders hun taak wel serieus nemen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:26

Ik heb een baan die ruim meer dan fulltime is op dit moment. En ben dolblij dat mijn paard op een goede volpensionstal staat. Ik heb namelijk geen zin om mijn hele leven in dienst van mijn paard te zetten. Ik heb een paard, omdat ik dat leuk vind, en doe dan ook zo veel mogelijk de dingen die ik leuk vind. En mesten hoort daar zeker niet bij. Ik kan m'n tijd wel beter gebruiken. In de schaarse tijd die ik heb, ga ik liever iets leuks doen met m'n paard (bos in, rijden, enz.), dan dat ik stront sta te scheppen.

Ik heb voor de dingen in mijn huishouden waar ik geen zin in heb ook een schoonmaakster, waarom zou ik dan wel bij m'n paard stront gaan staan scheppen.

Ik ben wel zeer zorgvuldig met m'n paard. Er komt bij mij geen bijrijder in, want ik wil zelf de controle houden over mijn paard. Ik zorg dat m'n paard alles krijgt wat 'ie nodig heeft, weidegang, vriendjes, schone stal ('s nachts), goed hooi en krachtvoer. Maar ik zie niet in waarom ik daar allemaal zelf zou moeten doen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:28

Mijn paard staat ook volpension, alleen moeten we 1x in de week uitmesten, maar ik help in het weekend als ik tijd heb altijd mee. Ik sta op een particuliere stal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:29

Anoeska schreef:
Ik heb voor de dingen in mijn huishouden waar ik geen zin in heb ook een schoonmaakster, waarom zou ik dan wel bij m'n paard stront gaan staan scheppen.

misschien leer je je huis dan wel beter kennen :') of de band met je tuin of balkon wordt beter :P

Als er een lekkage is of de goot verstopt merk je dat toch ook, hetzelfde bij paarden.... daarvoor hoef je nog niet zelf alles te doen ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-01-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:30

Ik ben juist weer gaan bijrijden omdat ik het echt niet meer trok om naast een fulltime baan nog een eigen paard te verzorgen (op een doe-het-zelf-stal).

Moest echt elke dag komen, 7 dagen in de week.
Naast 40 uur werken moest ik dus elke dag die kelotestal mesten, paddock mesten (deelde samen met 2 anderen een paddock), kuil lostrekken en in kratten doen, voer klaarzetten, paarden binnen zetten (waren er 9), paarden voeren en stal aanvegen. Eigenlijk had ik alleen maar in het weekend naast deze 'verzorging' écht tijd om iets met mijn paard te doen.

Nee hoor, heb er niet veel lol aan beleefd al met al :n (daarnaast ook veel pech gehad met de gezondheid van mijn paard). Door deze ervaring bedank ik voor opnieuw een eigen paard en geniet ik met volle teugen van het bijrijden (nu op een privéstal waar ze dus ook alles zelf moeten doen, zou niet graag in hun schoenen staan maar help ze graag een paar keer per week met de stallen, het hooi en de paarden buiten en binnenzetten)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:32

Het is ook maar net waar je je prioriteiten legt. Ik ben naast eigenaar van een geweldig paard ook nog iemand die een carriere probeert op te bouwen. Als je bv boerin bent, dan zal het allemaal al wat makkelijker gaan, dan heb je alles binnen handbereik. Of als student, dan heb je tijd zat om in de modder te gaan staan. Ik heb die tijd gewoon niet. Dus ik doe alleen de leuke dingen. En die luxe heb ik.

Natuurlijk ben ik er ook voor de minder leuke momenten van het paard. De veearts, de kreupelheidjes, de dagen dat ze niet lekker in d'r vel zit... Ik sla geen dag over, kom iedere dag even naar mijn paard. Of dat nou om te rijden is, of gewoon om even te kijken hoe het met 'r gaat. Mijn paard komt echt geen aandacht te kort.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:35

Je kunt het ook anders zien;

Ik geef liever aandacht aan mijn paard dan aan zijn stal...!

Ik werk ook fulltime, dus gewoonweg geen tijd.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:38

Ik sta ook op een stal waar er gemest en gevoerd wordt. Ik weet wel precies hoeveel mijn paard per dag krijgt en mag dit zelf beslissen tevens mest ik als ik vakantie heb graag zelf. Buiten zetten doe ik wel zelf. Voor mij (40+ urige werkweek en een huishouden) is het simpelweg niet te doen om zelf te voeren en te mesten, dan zou ik weinig tijd over houden voor mijn paard. Ergens in dit topic las ik trouwens dat iemand op een stal had gestaan waar je paard ook op- en afgezadeld werd. Dat gaat me dan toch wel veel te ver. Het lijkt me dat je dan niet echt een band op kunt bouwen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:40

Ik sta ook op een doe het zelf stal, maar we verdelen wel een aantal taken onderling, zoals voeren en binnenzetten.

Ik denk dat als je zelf de verzorging van je paard doet, het sneller opvalt als er iets mis/afwijkend is..
Bijvoorbeeld de vorm/kleur/consitentie van de mestballen, proppen hooi, Ineens heel veel zooi in de stal (kan wijzen op een onrustig paard), afwijkend gedrag bij het voeren e.d.
Ook kun je wat meer "spelen" met de hoeveelheid voer, naar gelang de beweging die dag.
Als je vol pension staat moet je er maar vanuit gaan dat je stalhouder dat allemaal voor je in de gaten houd. En ik weet uit ervaring dat er zijn die dat super doen, maar ook dat er stalhouders zijn die daar totaal geen oog voor hebben.
In die zin heb je een betere band met je paard (IMO) als je alles zelf doet.