binnen bak van 12 bij 30m ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Re: binnen bak van 12 bij 30m ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:37

Pfft, ik heb een korte tijd ene 15x25 binnenbak en 20x40 buitenbak gehad. In de binnenbak gooide ik voornamelijk los, of even los rennen. Rijden met baggerweer kon evt wel, maar ik ging van krappe bocht, naar krappe bocht en vond er niets aan. Kon niets.

Ik persoonlijk zou 12 meter echt veel te klein vinden, is vrijwel hetzelfde als je paard constant op een kleine volte zetten, doe je toch ook niet? Je longeert toch (neem ik aan) ook in een cirkel van 20x20 ?
20x20 vind ik persoonlijk al heel anders, dat is constant volte, vind ik veel beter dan bocht van 12m.
De 30 meter zou makkelijk kunnen.

Heb eens moeten inrijden in een 16x36 bakje.. Pfft, met 4 mensen was het al vol, toen er 7 waren ben ik ondanks de plassen en regen maar gewoon in de buitenbak gaan rijden (en dan te bedenken dat ik nog 15 min had, en sommige mensen daar meer dan een uur..)

Nu heb ik gelukkig zelf een heerlijke 20x60 binnenbak en een 20x80 buitenbak (wat een wedstrijdbak wel weer klein maakt inderdaad := ) gebruik inderdaad niet constant de hele bak, ik rijd voornamelijk van volte naar volte, klein, groot, keertje lange zijde. Maar het gaat mij dus ook niet om die 30m maar gewoon om die 12m. Je houd effectief een bocht van 10 meter over..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:40

Ik heb zelf slechter ervaringen met (jonge) paarden trainen in een kleine bak. Mijn paardje is zo ingereden, met als gevolg dat ze rechtsachter kreupel werd, en het nu vertikt om rechts aan te galloperen in de bak (gelukkig buiten wel, dus ik kan die kant wel meepakken).

Maar ik vind het nooit een fijn idee als jonge paarden geen lange zijdes kunnen pakken.

Voor nood is het wel een goede oplossing denk ik.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:44

Als nood oplossing kan het prima, maar als je er echt altijd in moet rijden is het behoorlijk klein. Heb wel eens met 1 van mn pony's in een 15x30 bak gereden en dat vond ik al vrij klein.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 03:31

goeroe schreef:
M__ schreef:
Nog nooit blessures gehad van in een kleine bak te rijden. Pas je rijden aan, een uur daarin rijden is heel moeilijk ook kwa inspiratie :p het is ook zwaarder voor een paard maar zwaarder betekend niet schadelijker

Mijn vroegere verzorgpony is wel kreupel geworden van het rijden in een bak van een meter of 12 breed. De dierenarts was daar heel erg duidelijk over, 12 meter is leuk voor 's winters om je paard even in los te gooien als je niets anders hebt, maar het is totaal ongeschikt om in te rijden. Paarden zijn eigenlijk sowieso al niet gemaakt om korte bochten te draaien en met een breedte van 12 meter doe je niets anders dan dat. Ik dacht dat het redelijk algemeen geaccepteerd is dat longeren al een behoorlijk zware belasting is voor een paard. Als je bedenkt dat je dat over het algemeen op een grotere cirkel doet, onbelast en ook nog eens niet langer dan een minuut of 20 verbaast het mij dat zoveel mensen hier zeggen dat het geen kwaad kan om in zo'n kleine bak te rijden.

Eigenlijk vind ik dit onzin. Ga niet zeggen dat je DA niet gelijk had, maar wanneer een paard kreupel wordt van rijden, dan heeft dat zeker niet alleen met het formaat van de bak te maken.
Nogmaals, een correct gereden paard kan op een dubbeltje draaien en kan zich heel goed redden in een bak van 12 meter. Je zult wellicht de training aan moeten passen, maar ik zie niet in waarom een paard plots kreupel eruit komt.

Dan voor de mensen die vinden dat hun paard er wel los in kan, al eens gezien wat voor belachelijke bochten ze dan maken als ze fris zijn? Lijkt me een stuk gevaarlijker dan een correct gereden hoek gevolgd door een lange zijde in een normaal tempo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 04:29

Als je paard een flink aantal uur per dag los mag valt die gekkigheid wel mee, daarbij komt dat ze dan zelf bepalen hoe hard ze gaan.. Mijne gaat bijv. ook gewoon knettergek en hard over ijs, maar ik wil het toch niet op mijn geweten hebben dat ik d'r in een rustig draftempo over ijs heen stuur en ze wegglijdt met alle gevolgen van dien. Dat ijs niet te vergelijken is met een kleine bak snap ik, maar even als voorbeeld..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 04:33

Ben ik het niet mee eens. Mijn paard staat bijv de hele dag buiten, maar als ik haar binnen haal en met vriendlief in de bak zet, hoeft er maar een musje te vliegen of beiden vliegen die bak rond. En dan hebben ze net de hele dag genoten van het weiland.
Ze gaan dan een stuk schever door die hoeken, met flink wat noodstoppen, nou, die gebruik ik niet met het rijden hoor :P Onze bak is zo ong 15x30, klinkt veel kleiner dan dat het is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 04:37

Toch vind ik 15m of 12m redelijk wat schelen, het is dan wel 3m, maar in verhouding is het best nog wel wat.

Maargoed, dat is dan misschien per paard verschillend, als de onze schrikken springen ze even de lucht in of gaan ze op de rem en dan houdt het ver op.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 04:44

Owh wacht, je begrijpt mij verkeerd. Als de mijne aan het werk is en ze schrikt, dan gaat hooguit het hoofd omhoog. Maar als ze vakantie viert in de bak en los is met een ander (alleen ook wel) en ze 'schrikt' dan is er niet veel nodig om ff de bak door te vliegen. Om daarna te gaan rollen.

Tuurlijk scheelt 15 en 12 best veel en als ik niet de ervaring met mijn bak had zou ik het niet zo snel 'verdedigen' maar het valt eigenlijk best heel erg mee. Nu train ik mijn paard sowieso met veel buiging, dus een korte zijde van 15 of van 12 zou mij niet zo veel uitmaken. Dan doe ik wel alsof het een halve volte is en stel ik weer recht op die 30 meter. Natuurlijk moet je de arbeid ook aan gaan passen, uitgestrekte draf, galopswissels, zou ik even laten. Maar om te zeggen dat het schadelijk zou zijn voor een paard, dat vind ik onzin.
En dan kom je in het eeuwige rondje :P Het niet correct rijden van een paard is schadelijk, of dat nu gebeurd in een bak van 12x30 of 40x80. Een correct gereden paard zal zich prima kunnen redden in een kleine bak (ja, dat heeft wel even tijd nodig natuurlijk), maar kan de ruiter dat ook altijd?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:51

RianneH schreef:
goeroe schreef:
Mijn vroegere verzorgpony is wel kreupel geworden van het rijden in een bak van een meter of 12 breed. De dierenarts was daar heel erg duidelijk over, 12 meter is leuk voor 's winters om je paard even in los te gooien als je niets anders hebt, maar het is totaal ongeschikt om in te rijden. Paarden zijn eigenlijk sowieso al niet gemaakt om korte bochten te draaien en met een breedte van 12 meter doe je niets anders dan dat. Ik dacht dat het redelijk algemeen geaccepteerd is dat longeren al een behoorlijk zware belasting is voor een paard. Als je bedenkt dat je dat over het algemeen op een grotere cirkel doet, onbelast en ook nog eens niet langer dan een minuut of 20 verbaast het mij dat zoveel mensen hier zeggen dat het geen kwaad kan om in zo'n kleine bak te rijden.

Eigenlijk vind ik dit onzin. Ga niet zeggen dat je DA niet gelijk had, maar wanneer een paard kreupel wordt van rijden, dan heeft dat zeker niet alleen met het formaat van de bak te maken.
Nogmaals, een correct gereden paard kan op een dubbeltje draaien en kan zich heel goed redden in een bak van 12 meter. Je zult wellicht de training aan moeten passen, maar ik zie niet in waarom een paard plots kreupel eruit komt.

Dan voor de mensen die vinden dat hun paard er wel los in kan, al eens gezien wat voor belachelijke bochten ze dan maken als ze fris zijn? Lijkt me een stuk gevaarlijker dan een correct gereden hoek gevolgd door een lange zijde in een normaal tempo.

Je zegt niet dat hij geen gelijk had maar vindt het wel onzin? Dat klinkt als een poging om mijn tenen te ontwijken, maar dat hoeft niet hoor. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, want ik heb het helemaal niet over acute blessures door verkeerde bewegingen maar schade die ontstaat door een te zware en eentonige belasting. Dat je die schade niet altijd gelijk opmerkt wil niet zeggen dat het er niet is. Spieren passen zich vrij snel aan maar voor pezen en gewrichten geldt dat veel minder. Als jij gelooft dat alleen prutsers hun paard kreupel kunnen rijden denk ik dat je je ernstig vergist. Juist mensen die heel behoorlijk (menen te) rijden hebben nogal eens de eigenschap flink fanatiek te zijn. Overbelasting ligt dan altijd op de loer, zeker als je ook nog een jong paard rijdt waarvan de pezen en botten nog niet volledig zijn uitgehard. Trainen in zo'n kleine bak is naar mijn mening onverstandig om dezelfde reden dat je een 2-jarige nog niet inrijdt, je niet te vaak en te lang moet longeren, een springruiter thuis niet dagelijks springt, en ik met mijn dikke kont niet op mijn sjieke D-pony ga zitten. Het kan best heel lang goed gaan maar je kunt op je tien vingers wel natellen dat het zeker op de lange duur niet bevorderlijk is.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:53

goeroe schreef:
M__ schreef:
Nog nooit blessures gehad van in een kleine bak te rijden. Pas je rijden aan, een uur daarin rijden is heel moeilijk ook kwa inspiratie :p het is ook zwaarder voor een paard maar zwaarder betekend niet schadelijker

Daarom zeg ik ook pas je rijden aan. Ik weet niet wat jij deed toen je pony kreupel werd, maar ik pas mijn rijden aan en heb er geen problemen mee

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:59

goeroe schreef:
Je zegt niet dat hij geen gelijk had maar vindt het wel onzin? Dat klinkt als een poging om mijn tenen te ontwijken, maar dat hoeft niet hoor. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, want ik heb het helemaal niet over acute blessures door verkeerde bewegingen maar schade die ontstaat door een te zware en eentonige belasting. Dat je die schade niet altijd gelijk opmerkt wil niet zeggen dat het er niet is. Spieren passen zich vrij snel aan maar voor pezen en gewrichten geldt dat veel minder. Als jij gelooft dat alleen prutsers hun paard kreupel kunnen rijden denk ik dat je je ernstig vergist. Juist mensen die heel behoorlijk (menen te) rijden hebben nogal eens de eigenschap flink fanatiek te zijn. Overbelasting ligt dan altijd op de loer, zeker als je ook nog een jong paard rijdt waarvan de pezen en botten nog niet volledig zijn uitgehard. Trainen in zo'n kleine bak is naar mijn mening onverstandig om dezelfde reden dat je een 2-jarige nog niet inrijdt, je niet te vaak en te lang moet longeren, een springruiter thuis niet dagelijks springt, en ik met mijn dikke kont niet op mijn sjieke D-pony ga zitten. Het kan best heel lang goed gaan maar je kunt op je tien vingers wel natellen dat het zeker op de lange duur niet bevorderlijk is.

Misschien komt dat zo over, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel te zeggen dat ik geen DA ben en dus niet kan zeggen of het wel of niet klopt, maar dat ik het wel persoonlijk onzin vind als er alleen gekeken wordt naar de bak. En ik ken vrijwel geen DA's die ook weten hoe het paard gereden wordt. (ook niet praktisch om dat te vragen bij een kreupel paard)

Als je je paard correct rijdt en dus correct traint, dan pas je de training altijd aan op de mogelijkheden van het paard en van de omgeving. Dat betekend dat je dus een paard zeker wel correct kan trainen in een kleine bak, alleen zal je het anders aan moeten pakken als bij een grote bak. Netzoals je de arbeid aan zal moeten passen als je alleen een zware bak ter beschikking hebt ipv een fijnere bodem. Maar als jij vind dat je behoorlijk kan rijden, dan hoor je ook niet te fanatiek te worden, want dan houdt je niet voldoende rekening met het paard om correct te blijven rijden. Ik weet wel dat je de grens op moet zoeken en dat iedereen wel eens die grens over gaat, maar de balans moet je kunnen vinden. Dan pas kan je correct rijden en dan pas ben je bewust bezig met de omstandigheden van de training.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik ben bijv weer iemand die regelmatig longeerd en een kleine bak tot mijn beschikking heb en mij daar prima in kan vinden. En mijn paard loopt geen pas verkeerd, beter nog, ze is alleen maar beter geworden de laatste maanden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:20

TS heeft een normale rijbak tot haar beschikking van 20 bij 40.
De kleine binnenbaan zal waarschijnlijk alleen "voor nood" gebruikt worden.
Paarden los laten wanneer het buiten glad is, toch nog een beetje door kunnen trainen/beweging geven wanneer de buitenbak te hard is of veel te nat, of het plenst van de regen.

In een grote bak rijdt het veel fijner, als het even kan zul je daarvoor kiezen, maar het geeft wel de mogelijkheid om met weer van de afgelopen weken, je paard wel aan het lopen te houden, en zo de kans op blessures door plotseling veel stilstaan en opeens weer veel bewegen, of energie teveel, te voorkomen.

Ik heb 2 jaar in zo'n kleine bak gereden en de eigenaren van die stal en hun kinderen en amazone nog veel langer, en zij hebben er nooit blessures door gehad. Je moet rijden met verstand, en niet elke dag, jaar in jaar uit voluit aan het werk gaan en op een dubbeltje draaien... Maar normaal lange zijdes en "grote" voltes rijden, en gebroken lijnen, van hand veranderen, werk op 2 hoefslagen, en tempowisselingen en overgangen, achterwaarts, keertwendingen etc. gaat allemaal prima...

Slangenvoltes, door een S van handveranderen of afwenden op lange zijde of bij A of C en dan evt. wijken is wat lastiger en belastender omdat je dan wel erg krap aan het draaien bent. Volte halve baan moet je dan gewoon niet proberen, tenzij je voor de training ook al kleine voltes van 6 meter moet meenemen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:54

goeroe schreef:
Je zegt niet dat hij geen gelijk had maar vindt het wel onzin? Dat klinkt als een poging om mijn tenen te ontwijken, maar dat hoeft niet hoor. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, want ik heb het helemaal niet over acute blessures door verkeerde bewegingen maar schade die ontstaat door een te zware en eentonige belasting.

Dan heb je het dus nog steeds over fouten van de ruiter, want te zware en eentonige belasting kun je net zo goed krijgen als je in een bak van 20x40 gaat rijden, dan rijd de ruiter namelijk nog net zo eentoning en traint hij nog niet zo zwaar.

Ik heb mij noodgedwongen langere tijd moeten redden in een bak die nog kleiner was dan wat TS noemt. Ik heb er minstens 15 paarden voor langere tijd in gereden en geen van alle hebben ze ooit ergens last van gehad.
Als je je training aanpast op je paard en de grootte en zwaarte (!) van je bak is het geen probleem, hetzelfde geld voor longeren.

Overigens worden er in de dressuur proeven ook volte's van 10 meter gevraagd en op hoger niveau nog veel krappere draaien, als dat al kan...

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:48

Ja, maar nooit twee achter elkaar....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:13

Tody schreef:
Ja, maar nooit twee achter elkaar....

Laat staan 200 keer (en die 200 keer heb je al te pakken als je een half uurtje in een rustig tempo alleen over de hoefslag rijdt dus als je een beetje serieus aan het trainen bent kom je al snel uit op een veelvoud daarvan).

En nog bedankt dat jullie het er even inwrijven dat het mijn schuld was. Was niet nodig geweest want daar was ik me destijds (als jong meisje nog) al erg bewust van. Jullie zullen vast van me aannemen dat ik geen geweldige amazone was, maar neem dan ook even aan dat ik niets bijzonders deed. Wat stappen en draven met af en toe een galopje en zelden langer dan een half uur want dan was ik zelf meestal ook al wel zat van al dat bochtenwerk. Zo moeilijk is het echt niet om je paard te overbelasten, vooral in zo'n kleine ruimte. Natuurlijk zijn er betere en slechtere manieren om in zo'n kleine bak te rijden, maar de beste manier blijft naar mijn mening om het gewoon niet te doen. Je kunt nog zo goed weten waar je paard qua training aan toe is maar je kunt nou eenmaal niet even aan de binnenkant kijken of de pezen en gewrichten niet teveel schade oplopen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:14

12 meter is denk ik te smal. 15 gaat nog net.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:36

RianneH schreef:
Owh wacht, je begrijpt mij verkeerd. Als de mijne aan het werk is en ze schrikt, dan gaat hooguit het hoofd omhoog. Maar als ze vakantie viert in de bak en los is met een ander (alleen ook wel) en ze 'schrikt' dan is er niet veel nodig om ff de bak door te vliegen. Om daarna te gaan rollen.

Tuurlijk scheelt 15 en 12 best veel en als ik niet de ervaring met mijn bak had zou ik het niet zo snel 'verdedigen' maar het valt eigenlijk best heel erg mee. Nu train ik mijn paard sowieso met veel buiging, dus een korte zijde van 15 of van 12 zou mij niet zo veel uitmaken. Dan doe ik wel alsof het een halve volte is en stel ik weer recht op die 30 meter. Natuurlijk moet je de arbeid ook aan gaan passen, uitgestrekte draf, galopswissels, zou ik even laten. Maar om te zeggen dat het schadelijk zou zijn voor een paard, dat vind ik onzin.
En dan kom je in het eeuwige rondje :P Het niet correct rijden van een paard is schadelijk, of dat nu gebeurd in een bak van 12x30 of 40x80. Een correct gereden paard zal zich prima kunnen redden in een kleine bak (ja, dat heeft wel even tijd nodig natuurlijk), maar kan de ruiter dat ook altijd?

Ook als ze los staan. :j Ze gaan weleens flink uit hun plaat in de wei natuurlijk, maar als ze een kleinere ruimte hebben passen ze zich daar ook wel aan aan.

Ik heb niet gezegd dat het schadelijk is voor een paard, dat waren anderen. Ik zei alleen dat ik er niet in zou gaan rijden, vandaar mijn verhaaltje over het ijs. :+ :')
Wil niet zeggen dat ik denk dat het niet goed is voor een paard, ik denk het niet, maar ik ga niet beweren dat het schadelijk, want daar heb ik simpelweg neit zoveel verstand van.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:39

Wij hebben een binnenbak van 16x20. Daar word niet in gereden, alleen losgegooid of gestapt. Bij ons gaat het m dan vooral om de korte zijde, die is gewoon té kort..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:40

Is wel te doen hoor, onze rijbak buiten is 15 bij 30 ongeveer, het is klein, maar met onze arabiertjes is het prima rijden. :) Maakt je wedstrijden alleen maar makkelijker als je ze hier in oefent, mijn voordeel is het in ieder geval +:)+
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 10-01-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:40

Ik denk dat het ook aan de grootte van je paard ligt.
Lijkt mij wel heel fijn om zo'n oplossing te hebben als het weer een periode zo gaat sneeuwen en vriezen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:30

ik denk dat het wel kan. hij is wat aan de smalle kant, dat wel. Maar dan moet je gewoon weinig voltes maken en op de korte zijdes iets verzamelen, zodat ie niet te hard die bocht door kachelt. er zijn meer oefeningen dan voltes om je paard los te werken. gebroken lijnen, achtjes, noem maar op. Denk dat dat wel wil, aangezien ie wel 30 meter lang is. Zolang jij maar netjes rijdt...
Ik zou overigens niet gaan longeren in een bak van 12 meter breed. Daarvoor vind ik de circel dan iets te klein.