goeroe schreef:Je zegt niet dat hij geen gelijk had maar vindt het wel onzin? Dat klinkt als een poging om mijn tenen te ontwijken, maar dat hoeft niet hoor. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, want ik heb het helemaal niet over acute blessures door verkeerde bewegingen maar schade die ontstaat door een te zware en eentonige belasting. Dat je die schade niet altijd gelijk opmerkt wil niet zeggen dat het er niet is. Spieren passen zich vrij snel aan maar voor pezen en gewrichten geldt dat veel minder. Als jij gelooft dat alleen prutsers hun paard kreupel kunnen rijden denk ik dat je je ernstig vergist. Juist mensen die heel behoorlijk (menen te) rijden hebben nogal eens de eigenschap flink fanatiek te zijn. Overbelasting ligt dan altijd op de loer, zeker als je ook nog een jong paard rijdt waarvan de pezen en botten nog niet volledig zijn uitgehard. Trainen in zo'n kleine bak is naar mijn mening onverstandig om dezelfde reden dat je een 2-jarige nog niet inrijdt, je niet te vaak en te lang moet longeren, een springruiter thuis niet dagelijks springt, en ik met mijn dikke kont niet op mijn sjieke D-pony ga zitten. Het kan best heel lang goed gaan maar je kunt op je tien vingers wel natellen dat het zeker op de lange duur niet bevorderlijk is.
Misschien komt dat zo over, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel te zeggen dat ik geen DA ben en dus niet kan zeggen of het wel of niet klopt, maar dat ik het wel persoonlijk onzin vind als er alleen gekeken wordt naar de bak. En ik ken vrijwel geen DA's die ook weten hoe het paard gereden wordt. (ook niet praktisch om dat te vragen bij een kreupel paard)
Als je je paard correct rijdt en dus correct traint, dan pas je de training altijd aan op de mogelijkheden van het paard en van de omgeving. Dat betekend dat je dus een paard zeker wel correct kan trainen in een kleine bak, alleen zal je het anders aan moeten pakken als bij een grote bak. Netzoals je de arbeid aan zal moeten passen als je alleen een zware bak ter beschikking hebt ipv een fijnere bodem. Maar als jij vind dat je behoorlijk kan rijden, dan hoor je ook niet te fanatiek te worden, want dan houdt je niet voldoende rekening met het paard om correct te blijven rijden. Ik weet wel dat je de grens op moet zoeken en dat iedereen wel eens die grens over gaat, maar de balans moet je kunnen vinden. Dan pas kan je correct rijden en dan pas ben je bewust bezig met de omstandigheden van de training.
Maar goed, dat is mijn mening. Ik ben bijv weer iemand die regelmatig longeerd en een kleine bak tot mijn beschikking heb en mij daar prima in kan vinden. En mijn paard loopt geen pas verkeerd, beter nog, ze is alleen maar beter geworden de laatste maanden.