Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:13

babetta schreef:
Mijn paard staat op een pensionstal en mag daar 6 uur per week op de wei.

Wat vreemd , 6 uur per week , is dat elke dag 1 uur en zondag's niet ofzo ,
triest voor het paard zeg .

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:30

Elke dag zodra het licht is naar buiten en zodra het donker wordt weer naar binnen. Zo doen wij het :) Behalve zoals vandaag, toen plensde het heel erg, heb ik ze iets eerder binnen gehaald..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:42

babetta schreef:

Lijkt me raar, bedoel je niet per dag?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:15

Mijn paard komt elke dag op de wei met 3 anderen. Van s'ochtends 7 tot savonds ongeveer 5, kan iets wisselen ivm met trainen oid. Met dit weer staat mijn paard met 1 ander paard in de bak en halve dag omdat de wei nu een zwembad is.

Ik ben blij dat mijn paard elke dag een paar uur buiten komt ( en los kan ) daar heb ik deze stal ook om gekozen. Ik kon stalling krijgen ( goedkoper als nu ) maar daar gingen ze van de winter niet de wei in en er was geen mogelijkheid tot paddock of bak om ze los te laten. Deze stal was geen optie...

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:36

MightyJoe schreef:
babetta schreef:

Lijkt me raar, bedoel je niet per dag?

Ik vind het ook niet zo leuk, maar als ieder paard 6 uur per dag op de wei mag, komen er nog geen kwart van de paarden op de wei :P
We mogen ze wel loslaten in de buitenpiste en longeren enzo waneer we willen.
Ik zou hem ook graag wat meer buiten hebben staan maar ja.
Je mag ze bijv. wel 3 uur op de wei zetten op 1 dag, maar dan heb je uiterraard nog maar 3 uur voor een hele week over.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:37

sjonnie48 schreef:
babetta schreef:

Wat vreemd , 6 uur per week , is dat elke dag 1 uur en zondag's niet ofzo ,
triest voor het paard zeg .

Vind ik ook, maar ja :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:13

Citaat:
Ik vind het ook niet zo leuk, maar als ieder paard 6 uur per dag op de wei mag, komen er nog geen kwart van de paarden op de wei :P
Je mag ze bijv. wel 3 uur op de wei zetten op 1 dag, maar dan heb je uiterraard nog maar 3 uur voor een hele week over.

Gaan ze dan een voor een ofzo?? Vreemd. Paarden kunnen best bij elkaar. Ik zeg niet dat dat voor alle combinaties geldt, maar met een beetje puzzelen zou je in ieder geval groepjes van 3 of 4 moeten kunnen maken. Zou zeker op zoek gaan naar een andere stal.

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:22

in de winter gaan mijn verzorg ponys gaan om 9 uur sochtens de stal uit en lopen dan tot 1uur op een soort pleintje voor hun stallen. en van 1 tot 3 de wei in en dan weer tot 5 uur op het pleintje, en om 5 uur de stal in. en zomers ook om 9uur uit de stal opt pleintje en om 12 uur tot 6 uur ongeveer int weiland en we rijden meestal in de zomer om 10 uur of savonds 7 uur.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:36

tine10 schreef:
Citaat:

Gaan ze dan een voor een ofzo?? Vreemd. Paarden kunnen best bij elkaar. Ik zeg niet dat dat voor alle combinaties geldt, maar met een beetje puzzelen zou je in ieder geval groepjes van 3 of 4 moeten kunnen maken. Zou zeker op zoek gaan naar een andere stal.

Ja ze gaan idd 1 voor 1 (behalve als de eigenaar meerdere paarden heeft).
Ik ben énorm tevreden over de stal en vindt het ook niet nodig dat mijn paardje met andere paarden op de wei staat.
Ik rijd er al van heel kleins afaan, dus ben echt niet van plan om op zoek te gaan naar een andere stal. :Y)

mika11

Re: Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:40

He ik heb al heel veel gelezen over weidegang etc, maar nog nooit dat ze 1 voor 1 naar buiten mogen.
Wel apart, want een paard staat helemaal niet graag alleen.
Maar goed, het gaat erom dat jij het er naar je zin hebt met je paard.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:43

mika11 schreef:
He ik heb al heel veel gelezen over weidegang etc, maar nog nooit dat ze 1 voor 1 naar buiten mogen.

Ze willen gewoon voorkomen dat de paarden elkaar kapot trappen & omdat gewoon niet alle eigenaars willen dat er paarden van andere mensen bij hun paard staan :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:47

Dat kan ik me wel voorstellen. Ik zie bij mijn paard op stal (9 paarden) ook wel af en toe rake klappen vallen bij de paarden. Maar zodra de rangorde is vastgelegd tussen de paarden en je hebt een vaste kudde komt er wel rust in de groep.
Maar onze stalhouder zegt altijd: paarden zijn echte gangsters (zo als ze met elkaar om kunnen gaan)
Mijn paard staat al een tijd in een vaste groep van 6 paarden en er vallen wel eens klappen maar nooit zo gemeen dat er een paard geblesseerd is geweest.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:48

Mijne staat 24/7 op de wei

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:50

Babetta, houdt de stalhouder dan bij hoeveel uur je paard al buiten is geweest? En mag je wel elke dag rijden? En zet hij ze zelf op de wei of moet jij dat elke dag doen?

Als de nachten zo rond de 10 graden zijn, blijven de paarden bij ons 24/ 7 buiten.
Maar we hebben geen enkele beschutting op de weides. Dus als het echt extreem weer is, moeten ze wel naar binnen.
Door het stormweer vandaag stonden ze om 4 uur ook bij de hekken: Help! We willen naar binnen!
De afgelopen weken hoefden ze in totaal maar 2 dagen binnen te blijven, voor de rest elke dag lekker naar buiten met een dekentje op!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:55

jamiroquai schreef:
Babetta, houdt de stalhouder dan bij hoeveel uur je paard al buiten is geweest? En mag je wel elke dag rijden? En zet hij ze zelf op de wei of moet jij dat elke dag doen?

Als de nachten zo rond de 10 graden zijn, blijven de paarden bij ons 24/ 7 buiten.
Maar we hebben geen enkele beschutting op de weides. Dus als het echt extreem weer is, moeten ze wel naar binnen.
Door het stormweer vandaag stonden ze om 4 uur ook bij de hekken: Help! We willen naar binnen!
De afgelopen weken hoefden ze in totaal maar 2 dagen binnen te blijven, voor de rest elke dag lekker naar buiten met een dekentje op!

Bij ons eigenlijk net zo.
Vandaag deden wij om 12 uur de paarden naar buiten en ze hebben wel een half uur gebokt, gerend en gingen helemaal uit hun dak.
Waarschijnlijk omdat het ijs weg was en ze weer vaste grond onder de hoeven hadden (en het waaide hard)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:57

om 8;30 gaan ze naar buiten en tegen 17;00 weer naar binnen, en in het mooie voorjaar en de zomer en mooi najaar staan ze 24/7 buiten.(al staan ze met deze regen te wachten om naar binnen te gaan)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:56

babetta schreef:
mika11 schreef:

Ze willen gewoon voorkomen dat de paarden elkaar kapot trappen & omdat gewoon niet alle eigenaars willen dat er paarden van andere mensen bij hun paard staan :)

Bij mijn vorige stal was dit net hetzelfde: je moest je eigen paard zelf buiten zetten, en elk paard had recht op 1u/dag
dus als je 2 paarden had, kon je die samen zetten en konden ze er 2u op.
Je mocht je paarden wel samen zetten, maar dat was op eigen verantwoordelijkheid.
En eerlijk, ik heb mijn paarden ook een tijd samengezet of met het paard van iemand anders, maar als er dan een paard gewond is, bewijs dan maar eens of het het andere paard was, of het paard gevallen is, aan de omheining ofzo verwond...
We hebben ze ook 1 keer met 3 buiten gezet, met als gevolg dat we de DA konden bellen...
Verder heb ik ook al meegemaakt dat paarden met een hele groep naar buiten gingen (andere stal), met als gevolg dat een eigenaarspaard een gebroken been opliep. Begin dan maar eens met wie aansprakelijk is, of wie zn paard de schuldige was ofzo als ze met zo'n 20 staan...
Nee, liever sportpaarden apart, maar mijn oude ruin (kan niet meer bokken en rennen, en heeft extreme verlatingsangst) samen met mijn zus haar merrie (vluchter, dus gaan zeker niet vechten)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:59

Ik denk idd dat als je een groepje paarden zomaar bij elkaar zet die elkaar niet goed kennen, je deze problemen krijgt. Omdat er dan geen enkele structuur in zit.
Dan heb je steeds rangorde problemen met de bijbehorende trappen.
Als er een vast groepje bestaat is de rangorde bepaald en heerst er rust in de groep.
Dan zal er nog wel eens wat gebeuren maar niet zo heftig als jij beschrijft.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:05

Coeur, hoe groot is jullie land dan??
Wij hebben onze volwassen paarden gewoon met z'n 6en buiten staan, en de jonge gaan in groepjes van 3. Nog nooit problemen gehad, zolang ze maar weg kunnen komen!

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:08

1 paard (merrie)
15 jaar
24/24 op de weide met schuilstal
0,50 ha

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:11

mijn paard staat nooit op stal maar ook nooit op de wei. Hij staat lekker in een groep in een grote paddock met schuilgelegenheid.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:23

Mijne gaat in de winter 'snachts naar binnen (overigens heeft hij nu een paar weken ook overdag binnengestaan, afgezien van een paar uur paddock, omdat het gewoon link was om naar de wei te komen en de wei zelf had ook erg veraderlijke plekken).
In het voorjaar en najaar ligt het eraan of andere paarden ook buiten blijven of niet. Ik zet hem niet alleen, vind ie niet zo leuk.
In de zomer 24/7 buiten met uitzondering van soms een aantal uur bij bv hoefsmid/vee-arts bezoek oid.

Overigens hebben wij grofweg een aantal weides: een voor de manegepony's en paarden, gaat lekker allemaal bij elkaar. Een voor de pensionruinen en een voor de pensionmerries. Dan zijn er nog wat kleinere weides die grenzen aan de grote, waar dan paarden staan die niet direct bij anderen kunnen, maar ze kunnen wel contact maken.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:27

Mijn paard gaat smorgens om half 8 naar buiten en rond half 6 weer naar binnen. [in de winter]
Ik heb ze heel graag 24/7 buiten, maar die mogelijkheid heb ik nog even niet. Wel gaan we dit jaar verhuizen en dan komen ze wel 24/7 buiten met een schuilstal.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:54

Vulina schreef:
Coeur, hoe groot is jullie land dan??
Wij hebben onze volwassen paarden gewoon met z'n 6en buiten staan, en de jonge gaan in groepjes van 3. Nog nooit problemen gehad, zolang ze maar weg kunnen komen!

geen idee eig, ben niet goed met schatten XD
bij de stalling, denk zo'n 50x60 ofzo? (schiet me ni dood als k ernaast zit :p )
en waar ze me al die paarden samen staan, is het echt een immense wei!! (zo ver je kunt kijken eig)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:00

Van eind november tot begin april staat hij 2,5u per dag in de paddock met 2 vriendjes. (winter periode)
Van april tot eind november staat hij van 10.00u tot 22.00u op de wei in een gemengde kudde van 9 paarden.