eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:02

hestejente schreef:
En hoe veel uur komt hij in de winter buiten?

Hetzelfde als in de zomer! Dan gooi ik er wel een deken op!

blue_kim

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:05

sorry maar ik vind 3.7x3.7 echt niet groot genoeg voor een shire. Daar kan ie zich niet eens knap in bewegen. En reken dan dat hij in de winter van 5 uur in de avond (dan is het donker) tot 7 uur de volgende ochtend binnen staat, dat is 14 (!) uur dat ie dus praktisch stil moet staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:06

Maar hoeveel uur per week rijd je nu TS? :) ik verzorg nu tijdelijk 2 paarden, 1 x per week, en dan doe ik ook de volledige verzorging, niet eens rijden, en dan merk je dat het wel zwaar kan zijn (ookal vind ik het wel leuk :P ) en tuurlijk ga ik vaker naar stal als ik de tijd heb, maar naast mijn studie gaat dat niet makkelijk :n daarom vind ik het eigenlijk altijd link als je in je pubertijd een paard gaat krijgen. Je krijgt vaak andere interesse's, je gaat uiteindelijk uit etc, en dat kan niet altijd met een paard :n je hebt de verantwoordelijkheid erover. Dat je hem op een manege zet scheeld gezien die de verzorging doen, maar vind toch dat je over iets als dit echt heeeeeel goed moet nadenken :j Ik was gestopt met paardrijden toen ik 16 was, geen tijd en op dat moment een echt feestbeest. Nu ben ik uitgefeest en heb ik weer wat tijd ervoor, maar het is en blijft lastig te combineren met school.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:06

Oké das waar maar heb nog een vraagje zouden jullie mijn vragen willen beantwoorden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:06

NienkeNiels schreef:
sorry ik vind shire's erg mooie paarden maar wat een moet een meiske van 14 met een shire? denk dat je die never nooit gaat houden en ook veeel te groot voor je is!! Waarom kijk je niet naar een wat kleiner paard bijvoorbeeld haflinger, Fjord, Fell pony ??

Al ben je 50 jaar een een spierbundel die houdt je ook echt nooit, het gaat helemaal niet om de kracht want als we het daar over moeten hebben dan kan niemand een Shire aan. Een beetje shetlander houdt je ook niet als die gaat. Allen die zijn wat kleiner maar kan net zo grote gevolgen hebben hoor.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:08

lifaya schreef:
Maar hoeveel uur per week rijd je nu TS? :) ik verzorg nu tijdelijk 2 paarden, 1 x per week, en dan doe ik ook de volledige verzorging, niet eens rijden, en dan merk je dat het wel zwaar kan zijn (ookal vind ik het wel leuk :P ) en tuurlijk ga ik vaker naar stal als ik de tijd heb, maar naast mijn studie gaat dat niet makkelijk :n daarom vind ik het eigenlijk altijd link als je in je pubertijd een paard gaat krijgen. Je krijgt vaak andere interesse's, je gaat uiteindelijk uit etc, en dat kan niet altijd met een paard :n je hebt de verantwoordelijkheid erover. Dat je hem op een manege zet scheeld gezien die de verzorging doen, maar vind toch dat je over iets als dit echt heeeeeel goed moet nadenken :j Ik was gestopt met paardrijden toen ik 16 was, geen tijd en op dat moment een echt feestbeest. Nu ben ik uitgefeest en heb ik weer wat tijd ervoor, maar het is en blijft lastig te combineren met school.

Ik verzorg nu 1 paard en rijd 1 uur per week op de manege soms op mun verzorgpony enk ga binnenkort stage lopen op de manege en ik kom er ook vaak gewoon om te helpen enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:08

sanso schreef:
hestejente schreef:
En hoe veel uur komt hij in de winter buiten?

Hetzelfde als in de zomer! Dan gooi ik er wel een deken op!

Je zegt het wel heel makkelijk,maar zoek maar eens een deken voor een shire.
heel veel is te krap/klein aan de voorkant,terwijl de lengte wel past.
Dan kom je dus uit op speciale dekens,die een heel stuk duurder zijn.
Je moet er ook meerdere hebben om op- en af te bouwen met de dekens.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:11

Ja maar ik wacht een jaartje af met de dekens...
Want zo'n wintervacht vind ik ook niet erg maar ik ben wel bang omdat ze dan vatbaarder zijn voor ziektes...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:13

sanso schreef:
Ja maar ik wacht een jaartje af met de dekens...
Want zo'n wintervacht vind ik ook niet erg maar ik ben wel bang omdat ze dan vatbaarder zijn voor ziektes...

Hoe bedoel? Dat ze vatbaarder zijn zonder dekens?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:14

TS heb je de rest van mijn bericht gelezen? :)

Hoevaak ga je nu naar je verzorgpony?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:14

Geen idee of het al gezegd is maar een Shire is ook veel duurder dan andere paarden he?
Niet alleen qua stal (die moet GROOT zijn) maar ze eten ook meer, ja echt waar!
Ook heb je meer stro/vlas nodig en is de hoefsmid duurder.
Daarnaast kun je er minder mee als met een andere paard, met een fjord of haflinger kun je nog wel dressuur rijden of springen.
Shire's zijn hier te log en te zwaar voor. Natuurlijk kun je wel een bproefje rijden, maar ik moet de eerste Shire in het Z nog tegenkomen ;)
Natuurlijk vind je het nu heel belangrijk dat je hem mooi en stoer vindt maar zometeen ben je ouder en dan vind je andere dingen leuk.
Ik zou ook niet voor een draver of renpaard gaan, die hebben vaak al wat meegemaakt waardoor ze minder geschikt zijn als eerste eigen paard.

Misschien moet je maar gewoon eens gaan kijken en proefrijden dan merk je vanzelf wat je leuk vindt.

Mijn eerste eigen pony viel tegen, je moest er heel vaak heen ook al kon je niet rijden.
Je moet kiezen tussen winkelen met vriendinnen of je pony/paard verzorgen en als je jong bent is dat moeilijk kiezen.
Nu ik wat ouder ben en al langer eigen paardjes heb is het fantastisch!
Ik weet nu wat ik wil en hoe ik het wil.
Ja ik moet heel hard werken om alles te kunnen betalen en dan ook nog naar school, maar het is het allemaal waard!

Kosten per maand ongeveer: 400 euro (incl hoefsmid, verzorgmiddelen)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:17

Ik zou wel oppassen met geen deken als je paard binnen- en buiten staat. Mijn vorige paard stond dag en nacht op de wei en die bouwde een wintervacht op, maar mijn paard nu staat snachts binnen en daarom heeft hij een deken op...
Ikzelf denk dat ze vatbaarder zijn als ze zonder deken naar binnen en buiten worden gesjouwd als wanneer je ze heel de tijd buiten laat...

Als ik jou was zou ik gewoon eens heel goed rondkijken en vooral kijken wat je doel is om met het paard te gaan doen, ipv je 'blindstaren' op 1 ras... Ik wou ook altijd een shire vroeger, maar ik heb mijn mening bijgesteld mede vanwege het formaat en dus stalling en het vinden van spullen ervoor (en mijn doel was toch af en toe een eens wedstrijdje te rijden en dat gaat denk ik nu met mijn fries toch beter als wanneer ik een shire had gekocht, iets makkelijker de proef door te rijden)...

Natuurlijk wel super dat je een eigen paard krijgt, heel veel plezier met het vinden van eentje die helemaal bij je past!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:22

Deken is echt niet nodig hoor als je paard in de nacht op stal staat. Het is puur dat ze dan die lange vacht krijgen die erg onhandig kan zijn. Qua schoon krijgen en qua zweten na het rijden (duurt heel lang voordat ze droog genoeg zijn om terug te zetten, je bent dan meer tijd kwijt aan droogstappen dan aan het echte rijden zo'n beetje..). Tja, shires prachtig! Maar mij houdt de onhandigheid tegen voor de verzorging, vind maar een trailer die past, een hoefsmid die ze wil bekappen (de meesten doen het niet vanwege het gewicht) en een stal waar ze in passen (3.7x3.7 vind ik echt niet kunnen voor zo'n joekel, spijt me..). Helemaal als eerste paardje zou ik gaan voor een wat handzamer formaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:32

sanso schreef:
Oké das waar maar heb nog een vraagje zouden jullie mijn vragen willen beantwoorden?

Beantwoord jij dan eerst eens mijn vraag. Hoe veel uur staat hij buiten? In de winter? Van hoe laat tot hoe laat?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:35

ik zou, zeker als je nu gewend bent om 1 keer per week te rijden op een manegepony of een verzorgpony, niet voor zo'n reus gaan. Redenen zijn er al heel veel genoemd, maar de grootste vind ik toch wel dat je mijns inziens niet de ervaring hebt voor zo'n kolos, een mega-stal moet zoeken, je in een bak van 20x40 niet normaal kan rijden met zo'n grote, je hoefsmid ongeveer het dubbele gaat kosten dan voor een 'gewoon' paard, je het hele land door moet zoeken voor een passend zadel, deken, en laat staan beenbescherming, en je zelf nog gaat puberen, en dan misschien een bijrijdster wilt, nou zie maar eens iemand te vinden die zo'n grote tank aankan met rijden :)
dan zou ik je eerder aanraden om voor een tinker te gaan. Die zijn ook heeeel erg leuk, lekker rond en pluizig, en die zijn qua formaat gewoon een stuk compacter, vaak iets makkelijker qua karakter, veel meer te vinden, en daar kan je ook nog meer mee dan alleen rondjes rijden in het bos :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:38

Ik vraag me toch serieus af hoe al die fabeltjes over Shires zijn ontstaan := _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:42

_Lot schreef:
Ik vraag me toch serieus af hoe al die fabeltjes over Shires zijn ontstaan := _O-

Welke fabeltjes?
Ze hebben echt een mega stal nodig,
Grote beenbescherming/zadels/hoofdstel/bit/dekens.
Hoefsmid en dierenarts is veel duurder.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:49

_Lot schreef:

ik kon al niet normaal in een bak rijden met de Belg van een kennis, die was ook gewoon te groot, en die meette geen 1.80 zoals de meeste Shires... En ze zijn gewoon groot, moeten een grotere stal dan 3x3, hebben gewoon een grote maat deken nodig als je ze een deken om wilt leggen, en zulke flinke boommaten zijn voor zover ik weet niet bij iedere winkel te koop, en de meeste manegemeisjes die ik ken kunnen net een grote haflinger de bak doorsturen, denk niet dat die het zouden redden met zo'n kolos. Maar dat is wat ik ervan denk, heb zelf natuurlijk geen Shire, dus die ervaring mis ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:53

Ik ben bijrijdster op een fokkerij met 2 shirehengsten, een shiremerrie, 1 tinkerhengst en 2 tinkermerries.
De stallen zijn 4x4, en dat gaat prima, kunnen de paarden gewoon in liggen. Beenbescherming bij een Shire is grote onzin, sokken geven bescherming, en iets erover heen verzorgd alleen maar broeiing wat slecht is voor de pezen, de twee shirehengsten worden gereden met een wintec met witte boom en hebben zeker geen rugproblemen daarvan oid. Hoofdstel was idd wel wat moeilijk, maar menhoofdstellen passen prima. Dekens doen ze niet aan, dus dat weet ik niet. Dekjes maar full gaat net (moet namelijk onder het zadel passen en dat is dus niet extreem groot). Die hengsten zijn beiden onder het zadel, de merrie nog niet (die moet eerst maar eens bevallen komende maand...). De heren zijn gewoon ingereden in een 20 x 40 bak en nog nooit de bocht uit gevlogen oid ( ;) ). De Shires eten MINDER dan de Tinkers. De Tinkers eten namelijk haast door tot het op is, de Shires die willen nog wel eens gaan rusten of spelen oid terwijl het eten nog niet op is (dat is een stukje oorsprong en instinct van beide rassen). Hoefsmid, tja, daar weet ik het verder niet van maar wie o wie heeft er werkelijk aan de hoefmid gevraagd, goh zou u ook Shires bekappen? Hier hebben ze een vaste hoefsmid voor alle paarden, superman zo wat ik hoor, een van de Shires heeft namleijk nogal een verleden en laat amper aan zijn benen komen, maar deze hoefsmid is rustig en geduldig met hem en uiteindelijk staat hij altijd wel weer vrij netjes op zn hoeven. Over de kracht heb ik eerder al gezegd, wat een onzin, een Tinker of Haflinger hou je ook echt niet als die echt weg wil, maar qua karakter is een Shire gevoeliger waardoor het opvoeden oid vaak net iets sneller en makkelijker gaat...

Ik heb de ervaring dus wel, ik rij de Shires niet, omdat ik gewoon liever een lekkere eigenwijze Tinkermerrie onder mn kont heb, maar ik heb wel samen met de eigenaresse in de 20 x 40 bak gereden, zij op de shirehengst en ik op de Tinkerhengst, en dat ging echt top (behalve dat Tinkerlief strontvervelend was, Shire liep onwijs netjes!). Verder doe ik wel alles met verzorging ect. Maar meestal met rijden pakt de eigenaresse de shires en ik de Tinkers. (En ik wed als ik eens vraag om te ruilen dat dat geen probleem is)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:54

_Lot schreef:

Ik ook, heb ergens in dit topic een overzicht gegeven van de kosten en zaken dit zijn reeele kosten die ik o.a. zelf maak en aangezien ik er zelf ook één heb weet waar ik over praat.

Huisvesting, vraagt wat extra aandacht, qua formaat en qua verbruik van strooisel. Vervoer een grote trailer en dito auto.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:55

Idd, de trailer, dat ga je zeker niet met een standaard formaat redden, dat is naar mijn inzien het lastigste...

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:01

Trailers: Ifor Williams HB 511 is een standaard model 2 paards extra groot. De HB 506 is het kleine model 2 paard trailer voor normale paarden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:05

Er moet wel een auto voor die dat ding mag trekken...
Hier rijden ze nu met een patrol met een Ifor Williams HB610.
Deze is wel gemaakt om in de toekomst ook 2 shires te kunnen laden.
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-01-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:05

Wat hebben jullie toch allemaal tegen shires? Als TS graag 1 wil, prima toch? Als er 14-jarige meisjes roepen dat ze een arabier o.i.d. willen beleren is het ook al niet goed... nu zijn shires weer verkeerd :+ Bij mij in de buurt staan shires, heb er 1x op gereden, dat grote paard was al jaren niet meer gereden en kon er zo (nouja, met trapje) opstappen en ermee wegrijden. Het is natuurlijk wel zo dat ze idd meer eten, meer ruimte in beslag nemen en daarom iets duurder zijn in onderhoud... :P

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:18

hestejente schreef:
sanso schreef:

Beantwoord jij dan eerst eens mijn vraag. Hoe veel uur staat hij buiten? In de winter? Van hoe laat tot hoe laat?

weet ik niet zal ik moeten vragen als het goed is kan je zelf je uren inplannen! ;)