Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:51

Ik ga morgenvroeg de LID nog eens bellen, ik hoop dat ik dan op tijd ben, want morgen willen ze hem bij haar in de voortuin planten.
Ik ga hun nu ook even mailen met alles wat ik heb verzameld, en ik zal ze bellen/sms'en dat ze even moeten lezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:13

Stel dat de stal eigenaar het paard echt in haar tuin zet, zou ik meegaan om vervolgens aan dat mens te vragen of jij hem niet mag hebben/overnemen.
Ik hoop dat het alleen een beetje grootspraak is, zo niet, dan moet hij er wel zeker van zijn dat het paard niet de weg op kan en een ongeluk veroorzaakt.
Ik denk dat hij dan goed fout zit n.l!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:17

Wat een rare stalhouder dat hij niet meer uitgemest wordt en niet naar buiten gaat. En het paard in de voortuin planten vind ik ook een rare actie. Volgens mij zijn er wel andere manieren om dit op te lossen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:55

Vala schreef:
Wat een rare stalhouder dat hij niet meer uitgemest wordt en niet naar buiten gaat.

Ja dit is onvergeeflijk!

Vala schreef:
En het paard in de voortuin planten vind ik ook een rare actie. Volgens mij zijn er wel andere manieren om dit op te lossen.

Ik vind het nog niet zo raar, de 'andere manieren' werken blijkbaar niet.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:03

Paard gaat zo nu en dan nog wel eens naar buiten...

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:10

Vreemd hoor, dat de staleigenaar dit zo aanpakt. Botvieren op het dier lost niks op, die heeft er immers ook niet om gevraagd. Alsof het dier zo aanpakken de eigenaar wel over de streep trekt, ik denk het niet.

Blijft natuurlijk lastig voor de staleigenaar zelf, een rechtzaak moet uitkomst bieden vrees ik. En als jij hem dan kunt overnemen...zou mooi zijn.

Sterkte ermee

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:12

Bij mijn weten kan dit niet (ik heb niet alles gelezen :o ), de stalhouder zal in dit geval zal de eigenaar schriftelijk (aangetekend) dienen aan te schrijven, reageerd de eigenaar niet binnen de gestelde termijn (b.v. 2 weken), dan kan de stalhouder de eigenaar in gebreke stellen en sommeren, reageerd de eigenaar wederom niet, kan het bij een incasso bureau voorgelegd worden dan wel gerechtsdeurwaarder, dan wel advocaat, om te kosten te gaan claimen............
Daarvoor die je dus wel alle bewijzen te hebben , van hoeveel er nu schuldig is en voor wat dat is en over welke periode en wat je er aan gedaan hebt om je geld te krijgen, dus overal een kopie van maken, ook van de stalling overeenkomst (in die er is) e.d..

Tot die tijd van b.v. een uitspraak is de pensionhouder verplicht de paard te verzorgen, dus aan een boom knopen kan en mag wettelijk niet, een stal niet uitmesten ook niet, (ik snap het wel heel goed, maar die emoties zul je er buiten moeten laten en het puur zakelijk gaan bekijken), aangezien deze dame in kwestie nog ergens 2 paarden heeft staan, waarbij ook niet betaald wordt, lijkt het mij goed dat beide pensioneigenaren de krachten gaan bundelen en er 1 zaak van gaan maken, dan staat ze ook gelijk sterker, mocht het een reschtszitting worden.
Alleen als je en uitspraak van de rechter hebt, waarin bepaald is dat het paard van de pensioneigenaar wordt i.v.m het niet betalen en de gemaakte kosten e.d., kan de pensioneigenaar iets gaan doen met het paard, tot die tijd niet helaas.............zo is het nu eenmaal wettelijk bepaald :o ..........., maar er zijn 2 bokkers die er juridisch veeeeeeeeeel meer van af weten dan ik, wellicht die 2 even benaderen ;)
(FloortjeM en LDRD)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:11

Bedankt!

Ik had dat artikel doorgestuurd naar de staleigenaar van de paardenadvocaat.
Belt ie net, is ie kwaad, ook nog om een andere reden maar die is in dit gevalt niet belangrijk, vind ie dat ik me met m'n eigen zaken moeten bezig houden en bladiebla..... Pardon? Ik probeer ze alleen maar uit hun problemen te helpen. Hij kan het zeker niet hebben dat ik weg ben daar.

Maar ik laat dit niet zomaar varen... Paard verdient een paardwaardig bestaan!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:27

idd. Kun je niet op een andere manier aan het adres komen? Denk niet dat je het nu nog van de staleigenaar krijgt. Denk dat de staleigenaar er niet blij mee is aangezien dit voor hem natuurlijk ook geen goeie reclame is. (Vind het eigen schuld trouwens van hem) Ik zou het niet kunnen aanzien en paard in elk geval 1 x per week mesten, en zoveel mogelijk naar buiten scheelt ook weer mest in stal natuurlijk.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:06

ik heb niet het hele topic gelezen, maar op deze manier ben ik vorig jaar aan mijn tweede paard gekomen. Zelfde situatie als jij beschrijft. Ik heb toen ook eea uitgezocht en meenemen is iig geen optie want dat is diefstal. Heb er ook de DB op af gestuurd maar die deed ook niks. Uiteindelijk was de enige optie om Ciera weg te halen, door haar te kopen. Ik heb toen zelf contact opgenomen met de eigenaresse. Dit heeft uiteindelijk 3 maanden geduurd want ze reagreerde niet, nam telefoon niet op, deed deur niet open etc. Uiteindelijk dmv angetekende brieven contact gekregen en haar zover gekregen dat ze har aan mij verkocht heeft. Dat is de enige, legale, optie die je hebt

noa682

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:20

Ooohh wat erg !

maar waar staat dat arme beestje dan?
want anders moet die vrouw gewoon verzorgers nemen die er alles aan doen om
goed voor hem te zorgen,
of neemt die vrouw ook echt nooit meer contact op ?

xx

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:09

HOe is het vandaag afgelopen?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:37

De LID gaat ermee aan de slag en zet er vaart achter _/-\o_

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:49

horsiegek schreef:
De LID gaat ermee aan de slag en zet er vaart achter _/-\o_

Gelukkig maar, dit mag niet al te lang meer gaan duren! Ben benieuwd hoe dit verder gaat..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:52

nu maar hopen dat het ook snel gebeurt.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:53

Je kan het LID proberen, dat is de dierenbescherming maar dan voor paarden koeien geiten etc.
Even googlen en dan ben je er meteen, misscien kan je daar dingen navragen? Of een melding doen.
Succes

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:54

O ik zie net dat je het LID al hebt ingeschakelt Super!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:52

Wij hadden eerst ook een paardje gevonden gewoon zomaar eenzaam op een weiland helemaal afgelegen. En was super mager, en had helemaal geen spieren meer. Helemaal niks dus.

Toen hebben wij de db gebeld, maar die deden er niks aan. Omdat ze zeiden dat het paard gewoon op het weiland staat en dat hij zich eigen gewoon vol kon eten. Nouja, oke dan. Dus wij dat beestje een beetje in de gaten gehouden. En uit eidenlijk hij werd steeds magerder. Dus toen vonden we het echt genoeg toen hebben de de politie gebeld. En die kwamen langs, en toen was het beestje sinds een paar dagen opgehaald.
Maar ik lees nu net dat LID er achter zit. Hoe gaat het nu met het paardje of weet je dat niet?

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

aerdenhout1 schreef:
Juangi schreef:
Of het diefstal is, geen idee! Maar degene die het paard onderhoudt (betaalt) per maand, die word wettelijk als eigenaar gezien. Vandaar dat je weinig aan eigendomspapieren hebt.

Klopt, maar dat is natuurlijk niet al na 1 maand b.v. maar na 1 jaar dacht ik.
Dus TS als je het risico zou durven nemen om hem gewoon mee te nemen?????????????
Misschien met een soort van overeenkomst met de stal eigenaar waar hij nu staat en waar al maanden niet is betaald?
Aan de andere kant zouden die volgens mij het paard ook zelf mogen verkopen na een X aantal maanden al zal dat zonder papier nooit op brengen wat de achterstand van het pensiongeld is.
Wat ik wel erg vind, is dat het dier het nodige word onthouden qua voer en verzorging!
Al zouden ze hier 3 jaar niet betalen, het paard zou ten alle tijden nooit het slachtoffer worden en lijden onder zijn of haar baas.
Dus die zou net als alle andere paarden zijn voer krijgen en buiten en binnen worden gezet.
Alleen het poetsen zou er natuurlijk bij in schieten, maar ik zou zelfs de hoefsmid, mits nodig, uit eigen zak betalen!
Alleen laat ik het geen maanden duren en grijp al veel eerder in.

Klopt helemaal. Over de tijdsduur zou je een rechtbijstandsverzekering kunnen raadplegen of een gratis rechtshulpverlener, of het juridisch loket. Als er maar iets gebeurt, arrem paard.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:59

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:07

Hopen dat de LID snel actie onderneemt! Dit is toch geen leven voor dat paard!

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:34

wij hebben hier ook iemand gehad die hetzelfde probleem had op haar manege,
het meisje kwam ook niet meer opdagen, had een vals adres,
en betaalde ook niet meer,
de pony is toen verzet naar een iets mindere stal,
en uiteindelijk gebruiken ze die nu als lespony....

maar heeft die staleigenaren geen regels over achterstallige huur?
veel stallingen hebben regels dat met meer dan ... maanden achterstallige huur, hun wettelijk een bepaalde "zeggingschap" krijgen over het paard...

ik ken ook wel iemand van de dierenbescherming persoonlijk, als je wilt zou ik die ook wel kunnen bellen misschien weet zij iets meer over de regels?

als het tenminste nog nodig is want zie dat je al bezig bent met een andere instantie

succes

beauterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:54

Beetje raar dat de staleigenaren niets meer doen. In geval van zaakwaarneming (ja, een paard is helaas nog steeds een zaak juridisch gezien) kunnen eventuele door de zaakwaarnemer gemaakte kosten worden teruggevorderd bij de eigenaar van het paard.

Voor de staleigenaar zou ik adviseren eerst een schriftelijke (aangetekende) ingebrekestelling te sturen naar de eigenaar van het paard. Dit zorgt ervoor dat de eigenaar in verzuim is, juridisch gezien heb je dan veel meer mogelijkheden.

Daarnaast zou eventueel beslag kunnen worden gelegd op het paard. Maar meer voor de hand zou liggen om na de eerste aanmaning er een incassobureau op te zetten. Overigens vind ik het ook onbegrijpelijk dat een stal een paard op een dusdanige wijze aan zijn lot overlaat.

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:31

ondanks dat deze pony niet van de staleigenaar is, zijn ze wel verantwoordelijk voor het welzijn van de pony. Gezien de pony op jou terrein staat, is het jou verplichting om te zorgen dat het dier niet constant in z'n eigen mest loopt. dit weet ik uit ervaring omdat er eerder bij mij ook een pony gestald geweest is, waar we de dierenbescherming voor gebeld hebben omdat de eigenaar nooit kwam.

ze mogen de pony ook niet zomaar aan iemand meegeven tenzij ze toestemming hebben van de dierenbescherming en/of politie

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:54

Ze zijn geweest, ik ga me er nu buiten houden, verder kan ik niks meer voor het dier betekenen, ik hoop dat de LID tot een mooie oplossing gaat komen.

Allemaal bedankt voor de adviezen en de info!