De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:20

anneliesdj schreef:
Met schapengaas bedoel ik alle soorten gaas, het is allemaal slecht. Ik snap niet hoe paardeneigenaren zo kunnen afgeven op prikkeldraad maar wel pro-gaas zijn, echt niet :n

Meest goedkoop schapengaas gebruiken: dun ijzerdraad. Als een paard daarin terecht komt met 1 van de benen, breekt het ijzerdraadje gewoon door midden, zelfs bij shetlanders.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:26

Sodeletuut schreef:
Als ik zelf mocht kiezen, zou ik kiezen voor een houten omheining met schriklint ervoor gespannen, en dan drie lagen horizontale planken en linten.

Wat nu de situatie is, en waar ik niet helemaal gelukkig mee ben;
prikkeldraad, met daarvoor prikpaaltjes en schrikdraad. Dat is dan ook het enige nadeel van waar ik sta..

Wellicht kan je het prikkeldraad vervangen door glad-draad? Daar kan de boer toch niet zoveel moeite mee hebben?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:36

scoxxx schreef:
(i.t.t. beoband en draden: daar slijt het ijzer wat erin verwerkt is met de jaren, waardoor de stroom niet meer goed geleid wordt)

in beoband zit geen ijzer en daar zet je ook geen stroom op ;)
bij mijn moeder hangt het er al 15 jaar en er is nog niks mis mee.

SamCo

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:56

Al die namen ook.... ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:20

DubbelDun schreef:
Ik bedoel ook niet dat een paard zijn been in een soort lus van één enkele draad koord of lint kan krijgen.
Het geval wat ik heb meegemaakt was het paard te dicht bij de omheining (dik koord) gaan rollen en met een achterbeen ónder het onderste koord doorgegaan en vervolgens aan de andere kant óver het bovenliggende koord gekomen. Toen heb op wilde staan zat het dus vast om het been.
Het dier is ter plekke afgemaakt omdat het voetje er haast helemaal was afgesneden.

Maar is dat niet heel zeldzaam? Ik heb al heel wat paarden gehad in mijn leven en er is er nog nooit één zo stom geweest pal naast de draad te gaan rollen (of bokken), als je er maar goed stroom op hebt.

En wat zou gebeurd zijn als daar geen draad had gezeten maar gaas? Dan was dat been er ook door gegaan, vast komen te zitten met alle gevolgen van dien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:23

Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat een paard verstrikt raakt in dik koord en zijn been kwijtraakt. Van 5x5 gaas is het mij minder bekend iig.

Verder blijft het koffiedik kijken wat er gebeurd zou zijn als...

Mijn meiden rollen regelmatig in de paddock en komen tegen het gaas aan. Er komen hooguit wat deuken in, maar er is nog nooit een voet door gegaan (afkloppen :D )

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:28

Wat mijn oplossing voor het vastzitten in het lint en/of draad is, is het volgende.

Om de zoveel meter heb ik (al bij het aanleggen) het lint doorgeknipt en weer met elkaar verbonden (overlappend) verbonden door deze isolatoren:
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Horizo ... _9614_WKNL

Voor mijn draad gebruik ik om de zoveel meter deze:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/contents/nl/d31.html
(een einde verder op staat de gripple van .... (van wie ook al weer???) voor glad draad.

Het lint/draad schiet uit de isolatoren als er veel kracht op uitgeoefend wordt. Veilig zat.
Nadeel is wellicht het (ietsje) stroomverlies wat je erdoor krijgt.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:49

DubbelDun schreef:
Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat een paard verstrikt raakt in dik koord en zijn been kwijtraakt. Van 5x5 gaas is het mij minder bekend iig.

Verder blijft het koffiedik kijken wat er gebeurd zou zijn als...

Mijn meiden rollen regelmatig in de paddock en komen tegen het gaas aan. Er komen hooguit wat deuken in, maar er is nog nooit een voet door gegaan (afkloppen :D )

Nee natuurlijk gebeurd dat wel vaker maar ik bedoel door te rollen?
Imo ben je het met gaas min of meer aan het uitlokken, hoewel 5x5 gaas dan wel zo klein is dat ze daar wel kracht achter moeten zetten om erdoor te komen, maar ja, om lint gewikkeld om een been te krijgen moeten ze ook al gekke fratsen uithalen.

Als jij een stroomdraadje rondom je paddock zou maken rollen ze daar één keer tegenaan, krijgen stroom en kijken in het vervolg wel uit om zo dicht bij de afrastering te gaan rollen ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:58

wuswa schreef:
Wat mijn oplossing voor het vastzitten in het lint en/of draad is, is het volgende.

Om de zoveel meter heb ik (al bij het aanleggen) het lint doorgeknipt en weer met elkaar verbonden (overlappend) verbonden door deze isolatoren:
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Horizo ... _9614_WKNL

Het lint/draad schiet uit de isolatoren als er veel kracht op uitgeoefend wordt. Veilig zat.
Nadeel is wellicht het (ietsje) stroomverlies wat je erdoor krijgt.....

Slim idee! Voorkomt mogelijke amputatie en brandwonden! Zeker als je veel dit soort "lussen" maakt. Stroomverlies hoeft geen nadeel te zijn!

anneliesdj schreef:
Maar is dat niet heel zeldzaam? Ik heb al heel wat paarden gehad in mijn leven en er is er nog nooit één zo stom geweest pal naast de draad te gaan rollen (of bokken), als je er maar goed stroom op hebt.

Goed stroom erop paniekeert paarden zoveel meer als ze in het draad geraken: hoe meer paniek, hoe groter de kans dat ze in blinde hysterie zichzelf kunnen "amputeren".
Zwak stroompje uit een klok, met draad wat direct breekt en recht op de grond valt is het meest veilig. Glad draad overigens cirkelt zich niet rondom een paardenbeen.... deze blijft recht als het doormidden breekt.

Is het weiland gelocaliseert naast een 80-km weg zou ik zeker ook gaas spannen. Goedkoop schapengaas wat direct breekt bij vastliggende hoeven, of het gaas wat DubbelDun gebruikt. Gaas blijft altijd wel overeind als er een paard in hangt, dat is het voordeel van gaas.

Als de omheining kapot gaat wil je niet dat een hele kudde vrij is om aan de kletter te gaan over een 80km weg. Stel dat 1 paardje zo onfortuinlijk is dat het ingeslapen moet worden, is de rest van de kudde wel veilig gebleven en hoeft er slechts 1 paardje ingeslapen te worden ipv meerdere.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:31

Tuurlijk zorgt stroom voor paniek maar als een been verstrikt zit in draad is er toch al wel paniek, er zijn maar weinig paarden die braaf gaan wachten tot ze bevrijd worden.
Goed stroom erop zorgt ervoor dat ze respect hebben en eraf blijven, haal de stroom eraf en ze staan binnen een paar dagen met de benen over de draad de slootkanten uit te eten. Dus hier altijd flink stroom, als ze dat maar weten zorgen ze wel dat ze erbij weg blijven.

Overigens wikkelt glad draad zich ook weer op hoor, tenzij het al jaren zit.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:09

maXcomX schreef:
DubbelDun schreef:

Goede houten palen gaan bijna net zolang mee als stalen (t-bars), tussen de 20 en 30 jaar.
Gaas is geen goed idee. Ik heb regelmatig paardenbenen daar uit moeten knippen of dat ze met de hoefijzers blijven hangen.
Lint kan ook snijden (laatst had ik er weer een met half doorgesneden pees van zo'n lint).
Kunststof palen breken sneller dan houten palen en buigen erg mee. (ik heb zelf een weide met die dingen, nooit meer!) Ze "zoeken' ook erg met het plaatsen. En zijn relatief duur (5-7 euro per paal)
Een houten afrastering is mooi, maar als je veel grond hebt, duur en arbeidsintensief.
Een natuurlijke afrastering is ook mooi, maar duurt lang minstens 5-7 jaar voordat er wat staat, arbeidsintensief en je bent relatief veel oppervlakte kwijt (ook ivm wettelijke afstand grens/beplanting).

Ik gebruik nu houten palen (druk geïnjecteerde Douglas) kost (2m x 9-12 cm) 3,50 euro per paal.
Voor de hoekpalen natuurlijk flinke dikke palen.
Als draad gebruik ik medium tensile draad met een doorsnede van 2,4 mm (4x) en 2x electro draad.
De palen staan om de 4 meter. De draadvolgorde is van onder naar boven 3 x tensile, 1x electro, 1x tensile en de bovenste is weer een electro.
Om de draden te verbinden gebruik ik gripples (geweldige uitvinding) en om het geheel op spanning te houden, gewone spanveren. de afstand tussen de draden is 6 x 15-20 cm.
Deze vorm van afrastering is goedkoop, sterk, redelijk paardvriendelijk, beproefd (australie en Nieuw Zeeland) en snel aan te leggen. Momenteel worden dit soort afrasteringen ook steeds meer toegepast in de US. Een ander voordeel: als de stroom uitvalt, dan is er niets aan de hand.
Eigenlijk dient de electro alleen om respect af te dwingen bij het paard. Zorg wel dat je een goed vermogen op je draad hebt staan (minstens 7 joule).

Dit soort afrastering ken ik helemaal niet. Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd namelijk.

Ik zal morgen even een shootje maken als het weer een beetje normaal is ;-)
Overigens, als je Googled op "high tensile fencing", dan kom je een heel eind.

Vrienden van ons fokken paarden in Australië op 120 HA, en die gebruiken niets anders, ook niet voor de jonge paarden.
Overigens gebruiken zij wel t-bars, omdat de grond daar heel erg rotsachtig is, daar kun je niet veel met hout- en kunststof palen.
Deze methode van afrasteren is heel populair aan het worden, omdat het blijkbaar zo goed werkt bij paarden.
Bijkomend voordeel is, dat je het ook kunt gebruiken als schrikdraad (vanwege de goede geleiding). Ik heb dat niet gedaan, maar hiervoor 2 lijnen ectrodraad gebruikt.
Bij ons zijn al verschillende boeren komen kijken. En de meningen zijn onverdeeld positief. Vooral ook omdat het zo eenvoudig, goedkoop en betrouwbaar is.

Ik zelf ben er erg tevreden over.
Behalve over de kunstof palen dan, dat is echt een afrader.
Over het ronddraad: er zijn 2 soorten High-tensile of medium-tensile. High wordt gebruikt om krachten tot 600 kg te doorstaan, medium ongeveer 350 kg. Het voordeel van dit draad is, dat het lang meegaat, geen ernstige verwondingen veroorzaakt (het krult nl niet) en makkelijk te verwerken is.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 14-01-11 02:20, in het totaal 2 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:13

DubbelDun schreef:
@neliesdj : dat laatste is kiezen uit 2 slechten en die keus zou je al helemaal niet moeten wíllen nemen.

Als een paard in lint of koort komt vast te zitten en gaat trekken (omdat er stroom op staat dus grote paniek !!) dan wordt het koort/lint strak getrokken. Hiermee wordt de 'ingang' dus kleiner en zal door het voortdurende trekken van het paard zo strak komen dat het zal gaan snijden in het vlees/pezen.

En dat is nu precies wat er met een van mijn paarden ook gebeurd is.
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat die wond weer genezen was (4 maanden, waarvan 8 weken stalrust).

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 10:29

@Dubbeldun,

Wil ook erg graag een foto zien van hoe je dat gedaan hebt. Vooral die tussen stukjes waar je een breekpunt heb gemaakt. Ben ondertussen al veel aan het lezen er over op internet. Heel interessant!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:00

Iemand heeft verkeerd gekwoot :) Ik heb geen breekstukjes :)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:20

Hahaha, oja |o ik haal 2 verhalen door elkaar.

Maar als ik het goed begrijp, zodra een paard met zijn been er doorheen komt dan slinger dit draad niet om het been, maar blijft wat stijf. Zodat ze er makkelijker van los zullen komen? Als ze er heel hard tegen aan komen met het hele lijf, zal het dan breken of snijd het dan en breekt het niet? (ga ondertussen nog wat door lezen op internet hier over) :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:46

Het paard in mijn verhaal is dus wel met zijn been tussen 2 koorden gekomen en dat is gaan snijden.
Breken doordat ze er hard tegen aankomen zal niet zo snel gebeuren ivm met de hoge trekkracht/breukbestendigheid van koord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:41

Zamu schreef:
Hahaha, oja |o ik haal 2 verhalen door elkaar.

Maar als ik het goed begrijp, zodra een paard met zijn been er doorheen komt dan slinger dit draad niet om het been, maar blijft wat stijf. Zodat ze er makkelijker van los zullen komen? Als ze er heel hard tegen aan komen met het hele lijf, zal het dan breken of snijd het dan en breekt het niet? (ga ondertussen nog wat door lezen op internet hier over) :D

Welk draad heb je 't nu precies over?
Lint en koord breekt en valt slap op de grond, mits het nergens om gewikkeld zit natuurlijk.
Glad draad breekt relatief makkelijk, als dat nog niet zo lag hangt rolt het zichzelf weer op net als prikkeldraad doet.
Zowel lint, koord en glad draad geven geen wonden als een paard er tegenaan duwt/loopt maar dat is wat je wilt voorkomen omdat ze dan de boel slap maken, in de sloot gaan eten enz, dus goed stroom erop ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:43

Smal koord en lint zal idd snel breken, breed lint minder (hogere trekkracht) en dik koord breek al haast helemaal niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:16

Lint heeft een breekkracht van 520kg maximaal en koord 105kg maximaal, dat is nogal een verschil.
Overigens heeft dik koord een langere levensduur dan lint.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:22

Een eerdere post van mij !!
DubbelDun schreef:
De treksterkte, ook wel breuklast genoemd is voor lint en draad/koord afhankelijk van de dikte en ook de kwaliteit/prijsverhouding zal er wel wat mee te maken hebben :)

Lint 20 mm = 90 kg - 125 kg
Lint 40 mm = 200 - 290 kg

Koord 2-3 mm = 90 kg
Koord 6-8 mm = 350 - 750 kg !!

Hoe dunner het materiaal hoe eerder het zal breken, waarbij dunner materiaal ook eerder zal snijden.

Dik koord breekt dus niet, maar als er stroom op staat en het paard raakt er met een been in verstrikt zal hij net zolang trekken om vrij te komen tot het been is afgesneden (van zeer dichtbij meegemaakt).
Breed lint zal minder snijden en heeft een lage breukgrens.

Voor lint en dun koord zijn er ook snijdoosjes te koop, voor dik koord zijn die er niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:28

Kijk maar in het schema van Gallagher, link staat op de 2e pagina ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:49

Niet iedereen heeft Gallagher en een deel van mij info komt ook uit hun catalogus.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:53

eigenlijk moet je dus bij elk type koord/touw/lint naar de specificaties gaan kijken ;)

verder ga ik mee met anneliesdj: door je omheining goed strak te spannen en te zorgen dat ze er niet aan komen (stroom) wordt het allergrootste deel van de ongevallen al vermeden.
maar geen enkele omheining is 100% veilig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:03

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:34

het lint wat ik heb heeft een breuklast van 450 kilo. dat is erg veel als zeg ik het zelf.

voordeel is wel dat het niet oprolt als het losraak, maar gewoon recht blijft. maar erin verwikkeld raken kan natuurlijk altijd, dat kan met alles.

er stond schapengaas met drie lagen prikkeldraad (wat een rondzooi was dat om op te ruimen zeg!) en dik koort, dus ik denk dat ik het al aardig verbeterd heb.

(het verbaasd mij trouwens dat het koort van sommige merken zo'n lage breukkracht heeft. ik vond het echt ongelooflijk sterk spul met opruimen, je krijgt het ook bijna niet doorgeknipt met een tang)