Hoe groot is jouw box en hoe groot is jouw paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:07

DubbelDun schreef:
Ik heb ondertussen de bewuste containers gevonden :D De zgn Secu-container, bedoeld voor papierrollen.
Weer wat geleerd :D

dat gaan we even googlelen

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:05

mijn fjord van 1.38 staat in een box van 3 bij 3.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:08

2x3 voor mijn fjordje!
hij staat er alleen s´nachts in. in de zomer staat hij er helemaal niet in want dan staat hij 24/7 buiten!
wat een grote stallen hebben jullie allemaal zeg!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:02

joyce_eddy schreef:
2x3 voor mijn fjordje!
hij staat er alleen s´nachts in. in de zomer staat hij er helemaal niet in want dan staat hij 24/7 buiten!
wat een grote stallen hebben jullie allemaal zeg!

Ik vind niet dat wij hele grote stallen hebben.. wij hebben sukkels die rollen in stal.. en dat zouin jou stal denk ik niet kunnen.. ik heb voorste meter van mijn stal bv zonder stro omdat mijn pony geen hooi van stro af wil eten en anders gewoon onderste laag laat liggen..

En mijn pony staat ook elke dag buiten.. maar t is een liggende slaper.. dus vind de grote stal heerlijk..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:53

Tja, wat is groot. Ik denk dat het standaad van 3 x 3 eigenlijk klein is, tenminste voor een beetje paard. Hier staan ze in de zomer ook 24/7 buiten en in de winter z0'n 10-12 uur per dag, beetje afhankelijk van het weer.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:56

2.75 X 3

Paard is 1.72m. Box is dus veeeeeeel te klein.

Maarja, liever een kleine box en 't beestje alle dagen op het land (ze staat dus alleen 's nachts in d'r box :) ), dan een grotere 3.5 X 3.5 box waar ze maar een uurtje per dag buitenkomt (als ze geluk heeft).
Laatst bijgewerkt door Bellona_K op 23-12-10 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:13

NatasjavE schreef:
Ik heb een paard gehad die in een box van 4 x 5 stond deed al haar mest op een hoop achterin de box en nog ging ze met haar hoofd in de mest liggen :?

Huidige paard staat in een box van 3 x 4 en overdag met haar onderdanen in de paddock. Paard is 168 denk ik.

Hi hi, Ongeluk zit in een klein hoekje.
Gemiddeld ruim ik 3x per dag, dat scheelt een hoop ellende.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:25

De stal van mijn paard is 2,5 bij 3,5 of 4 meter dat durf ik eigelijk niet te zeggen de stalhouder weet het ook niet precies. Mijn paard is rond de 1.60 maar er heeft ook een paard van 1.75 in gestaan zonder probleem, ik vind het zelf onnodig om stallen te hebben van 4x4 zie de meerwaarde daar persoonlijk niet echt van in. Ze kunnen er nog steeds geen rondje in wandelen dus ik vind haar stal prima zo. Ze kan gewoon liggen als ze wil. Moet wel zeggen dat de voorkant ook open is dus dat scheel natuurlijk ook wel met stallen die een dichte voorkant hebben.

laverite

Re: Hoe groot is jouw box en hoe groot is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:26

Ze heeft een stal van 3,5 op 3,5 meter, maar die is nooit op slot! Maw ze kan 24/7 in de weide. Ik wou dat alle paarden dit konden :)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:32

Waarom wil je dit eigenlijk weten (niet om de een of andere manier, maar ben nieuwschierig!!)
Ik heb op school geleerd dat een stal 2* schofthoogte^2 moet zijn.
Als je dus wilt weten of je de goede maat hebt, hier staat het! :P
Ik heb geen paard.. Maar bij mij oppe manege staan alle paarden eigenlijk wel goed, 1tje niet de andere nog net wel

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:50

Dat is een vreemde berekening, dat betekend dat een paard met stokmaat 1,54, 4,75 m2 nodig heeft?
Volgens mij is die berekening voor het transport bedoeld.
Het valt me wel op dat de stalmaten erg aan de krappe kant zijn in veel gevallen. Als je ervan uitgaat dat een paard moet kunnen liggen en wentelen dan zou de breedte van een stal al 1,54 x 2 moeten zijn, liefst iets groter. dan is de stal al zeker 3 meter breed. Tel dar 2 x de lengte op (niet elk paard heeft de lengte die bij een stokmaat past, dan zit je al gauw tussen de 4-5 meter voor de diepte. De oppervlakte van een stal is dan algauw 4x5 meter per paard.
Kan het dier letterlijk z'n kont keren.

Als je bedenkt dat een werkplek voor een kantoorbaan al 8 m2 moet zijn, als je daar langer dan 2 uur per dag werkt, dan komt een paard er bekaaid vanaf.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:59

Mijn meisje mag zelf bepalen of ze op haar box wil staan of buiten in de paddock. Haar binnenbox is 4 x 8meter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:01

Mijn merrie heeft een merrie box van 3.5×4 geloof ik, en mijn pony's staan op 3×3.5m (andere paarden ook), en onze 2 oude pony's hebben nu verlaagde zelfgemaakte stalletjes gekregen zonder tralie naast elkaar. <3 Die zullen zo'n 2.5?×3?? zijn, misschien iets kleiner. Maar dat zijn ook kleine ponytjes.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:06

@Serval
Dat is ook het ongeveer formaat stal voor onze paarden (5x7 meter).
En ik moet zeggen, het bevalt iedereen reuze.
Je hebt er zoveel voordelen van, dat ik daarom besloten heb om alle stallen zo om te bouwen, na 2 jaar testen op formaat.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:17

Mijn paardje van 1.65 staat in een box van 3.5 x 3.5 maar ze staat overdag wel buiten

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:28

@maXcomX; Ik vind het ook ideaal, Serval zelf trouwens ook. Ze heeft heerlijk de ruimte om haar kont te keren en ik moet zeggen dat ze ook veel schoner is. Toen ze jaren geleden in pension stond was de box altijd een zooi. Nu heeft ze een hoek waar ze mest en dat is zo handig met schoonmaken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:32

Mijn vzpaard staat in een containerbox die gedeeld is in tweeën. Zij is 1.72. Dit is een noodoplossing omdat ze niet meer 24/7 het land op kan ivm ziekte.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:46

Serval schreef:
@maXcomX; Ik vind het ook ideaal, Serval zelf trouwens ook. Ze heeft heerlijk de ruimte om haar kont te keren en ik moet zeggen dat ze ook veel schoner is. Toen ze jaren geleden in pension stond was de box altijd een zooi. Nu heeft ze een hoek waar ze mest en dat is zo handig met schoonmaken.

Dat zijn nou precies de ervaringen die ik ook heb opgedaan.
Ik heb hier nog de oude standaard boxen (3x3,5) en dat is altijd een crime om schoon te houden, laat staan als er een paard op staat dat stalrust nodig heeft. Altijd gedoe, zeker bij jonge paarden. Dat is met dit formaat niet meer aan de orde.
Overigens zitten er wel 4 ringen in de stal, zodat er altijd een paard vastgezet kan worden. Onze DA is ook zeer content. En vindt het een fijne stal om paarden (die hij niet kent) in te behandelen. Het record was een paard met fikse beenwond, die heeft er 3 maanden op gestaan, zonder zuur te worden. Wond is super genezen en ik heb nog nooit zo relaxed en snel een stal schoongemaakt, gevoederd etc.
Ik wil niks anders meer.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:54

Onze huis DA moet ook altijd lachen als ze hier komt om wat ook te doen aan Serval. Ze grapt vaak dat ze haar moet zoeken in het stro. Het zou voor paarden echt prettig zijn als ze meer ruimte hadden als ze op de boxen gehouden worden maar helaas is dat niet overal mogelijk. Ik denk als mensen/pensionen/stallen wisten dat paarden op een grotere box veel schoner zijn als op kleinere dan zouden ze de overstap zekers snel maken. Helaas is het wederom ook zo dat hoe meer grotere boxen je hebt hoe minder stallen. Hoe minder stallen hoe minder het geld. En daar draait het helaas toch vaak om, geld verdienen.

Ik heb hier al een paar paarden gehad die van alles mankeerden (luchtzuigen, kolieken, kreupel, enz.). Nadat ze hier een tijdje gebivakeerd hebben zijn ze gek genoeg van alles genezen. Nu ja de luchtzuiger niet helemaal maar die schijnt het nu veel minder te doen als voorheen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 03:07

Ik ben er intussen van overtuigd, dat een stal van deze afmetingen het beste is, als je je paard onder een dak moet "parkeren". Gelukkig heb ik genoeg "bouwgrond" voor de uitbreidingen. Overigens, er staan nu 's nachts 2 paarden op deze stal, en nog is het ruim genoeg om je erin te manoeuvreren en dat ze elk hun eigen plekje hebben om te eten, drinken en te liggen. Dus het hoeft niet perse per paard groter te worden, en dat het meer kost. De stal heeft me ongeveer 800 euro gekost om te bouwen (vloer, geïsoleerde wanden, 4 luiken, staldeur, drinkbakken, waterafvoer en dak). Dat was net zo duur als een kant en klare box die je kunt kopen.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 23-12-10 03:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 03:10

4x5 merrie 1.67

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:39

Mijn quarter van 1.48 staat in een stal van 3,5 x 3,5. Deze is ruim genoeg zodat ze lekker languit kan gaan liggen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:39

cthyy schreef:
Mijn paardje van 1.65 staat in een box van 3.5 x 3.5 maar ze staat overdag wel buiten

In zo'n geval vind ik een box echt groot genoeg :) dan heeft ze tenminste een hele dag om zich uit te leven.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:48

Mijn merrie is 1.60 en staat in een box van 3,5x3,5m
Mijn andere is 1.53m en staat in een box van 3,5x4. Hij stond eerst met een kleine pony samennu niet meer en ik moet ze nog omwisselen :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:57

Box is 3x3 en paard is 1.73. Hij past er gelukkig goed in want hij rolt en ligt graag. Maar dit gaat goed! :D