joyce B schreef:6kg hooi voor een volwassen paard is wel wat weinig... Of gaat het om een D-pony of kleiner?
aantal kg ruwvoer wat geadviseerd wordt is 1,5% van het gewicht in droge stof (en zelfs hooi is niet 100% droge stof)... Een volwassen paard weegt als nel 600kg, dus dan kom je al vrij snel op zo'n 9kg hooi. 6kg is echt minimaal...
Ik voer ook uit fijnmazige hooinetten. Zowel op stal (laaghangend, onderkant zo'n 30cm boven de grond) als in de paddock in bakken vastgemaakt en 2 hangend in de schuilstal en 1 aan het hek.
1 stevige plak hooi weegt hier al snel 2kg, maar over het algemeen voer ik voordroog en dan merk je ook erg veel verschil in hoe vol een net is bij een bepaald gewicht. Normaak kreeg mijn paard ongeveer 4kg voor de nacht, maar nu hebben we fijner en droger hooi, maar dat lijkt in volume toch veel minder, dus geef ikwat extra omdat ze anders de helft van de nacht niets te doen heeft.
Als de stal stro als strooisel aanbiedt zou je dat ook door het hooi kunnen mengen in het net zodat ze langer over haar hooi doet en wat extra kan knabbelen aan het schone voerstro.
Dat krijgt mijn Fries ook per dag ongeveer. Misschien iets meer. Hij weegt ruim 700 kilo, dan zou ik ongeveer 10 kilo hooi moeten voeren. Dat krijgt ie echt niet, want dan is hij tegen het voorjaar, als ik weer kan gaan rijden hopenlijk, dichtgegroeid.
Hij is ook van het krachtvoer af, krijgt ook alleen een handje Daily plus en zijn vitaminekorrels. Wij voeren hooi van rollen, heel grof en langstengelig.