Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:35

Focussed schreef:
Nee, aangezien ze al zo lang op rust staat.

Ze krijgt enkel ter onderhoud een halve koek Pavo Summerfit

Aha, ik dacht dat ze misschien energie kreeg van evt krachtvoer, en dat je dat misschien zou kunnen minderen. Maar dat is dus niet zo.
Tja, als een paard zo lang op rust staat, wil het toch wel eens bewegen als het dan buiten is. Het is alleen zaak die beweging dan zo te houden dat de pees er geen last van krijgt. Maar hoe? Paddock verkleinen?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:10

joyce B schreef:
6kg hooi voor een volwassen paard is wel wat weinig... Of gaat het om een D-pony of kleiner?
aantal kg ruwvoer wat geadviseerd wordt is 1,5% van het gewicht in droge stof (en zelfs hooi is niet 100% droge stof)... Een volwassen paard weegt als nel 600kg, dus dan kom je al vrij snel op zo'n 9kg hooi. 6kg is echt minimaal...

Ik voer ook uit fijnmazige hooinetten. Zowel op stal (laaghangend, onderkant zo'n 30cm boven de grond) als in de paddock in bakken vastgemaakt en 2 hangend in de schuilstal en 1 aan het hek.

1 stevige plak hooi weegt hier al snel 2kg, maar over het algemeen voer ik voordroog en dan merk je ook erg veel verschil in hoe vol een net is bij een bepaald gewicht. Normaak kreeg mijn paard ongeveer 4kg voor de nacht, maar nu hebben we fijner en droger hooi, maar dat lijkt in volume toch veel minder, dus geef ikwat extra omdat ze anders de helft van de nacht niets te doen heeft.
Als de stal stro als strooisel aanbiedt zou je dat ook door het hooi kunnen mengen in het net zodat ze langer over haar hooi doet en wat extra kan knabbelen aan het schone voerstro.

Dat krijgt mijn Fries ook per dag ongeveer. Misschien iets meer. Hij weegt ruim 700 kilo, dan zou ik ongeveer 10 kilo hooi moeten voeren. Dat krijgt ie echt niet, want dan is hij tegen het voorjaar, als ik weer kan gaan rijden hopenlijk, dichtgegroeid.
Hij is ook van het krachtvoer af, krijgt ook alleen een handje Daily plus en zijn vitaminekorrels. Wij voeren hooi van rollen, heel grof en langstengelig.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:33

Ik zie bij toeval dit topic , ik heb vandaag de little bit tas (klein) binnen gekregen
de versie met de gesloten bovenkant.
Hij is bestemd voor onze jonge pony zodat hij wat extra tijd verdrijf heeft op stal
met deze slechte weersomstandigheden.
Dus over een paar dagen kan ik vertellen of hij bevalt ! :D

Tivara

Re: Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:01

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:26

Ik ben ook op zoek naar een slowfeeder voor in de stal 's nachts. Dus niet van die kleintjes, maar een grote. Alleen vroeg ik me af of er nog andere merken die grote zakken verkopen dan Little Bit, want die zijn me te duur. Ik heb namelijk 10 zakken nodig...

Toevoeging: ik had eerst netten, maar die gaan vrij snel kapot bij sommige van de paarden en daar komt toch teveel hooi uit wat op de grond valt. Ik heb vlasstallen en wil het graag zo schoon mogelijk houden ivm uitmesten..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:42

joyce B schreef:
6kg hooi voor een volwassen paard is wel wat weinig... Of gaat het om een D-pony of kleiner?
aantal kg ruwvoer wat geadviseerd wordt is 1,5% van het gewicht in droge stof (en zelfs hooi is niet 100% droge stof)... Een volwassen paard weegt als nel 600kg, dus dan kom je al vrij snel op zo'n 9kg hooi. 6kg is echt minimaal...

Ik voer ook uit fijnmazige hooinetten. Zowel op stal (laaghangend, onderkant zo'n 30cm boven de grond) als in de paddock in bakken vastgemaakt en 2 hangend in de schuilstal en 1 aan het hek.

1 stevige plak hooi weegt hier al snel 2kg, maar over het algemeen voer ik voordroog en dan merk je ook erg veel verschil in hoe vol een net is bij een bepaald gewicht. Normaak kreeg mijn paard ongeveer 4kg voor de nacht, maar nu hebben we fijner en droger hooi, maar dat lijkt in volume toch veel minder, dus geef ikwat extra omdat ze anders de helft van de nacht niets te doen heeft.
Als de stal stro als strooisel aanbiedt zou je dat ook door het hooi kunnen mengen in het net zodat ze langer over haar hooi doet en wat extra kan knabbelen aan het schone voerstro.

Naomi is een kleine E-pony (1.50 stokmaat) en ze krijgt ca. 8 kg op een dag! 1,5 per voerbeurt en ik gooi zelf ook vaak nog zeker 1,5 kg bij als ik er ben. Dus kom je op ca. 8 kg uit. Dit verschilt wel per dag, omdat er door verschillende personen gevoerd wordt. De ene gooit slechts 1 kg in de box, de ander 2,5. Gemiddeld dus ongeveer 1,5 kg per beurt.

Naomi staat al op stro, zou dit dan nog enig effect hebben? Ze eet nu ook stro, maar pas als haar hooi op is.

valiantS schreef:
Ik zie bij toeval dit topic , ik heb vandaag de little bit tas (klein) binnen gekregen
de versie met de gesloten bovenkant.
Hij is bestemd voor onze jonge pony zodat hij wat extra tijd verdrijf heeft op stal
met deze slechte weersomstandigheden.
Dus over een paar dagen kan ik vertellen of hij bevalt ! :D

Wat leuk, laat je het even weten hoe hij is :D ?

_Kiki_ schreef:

Bedankt! Ga hem zo doorlezen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:01

een dikke tink, zo heb ik er ook eentje :7
wat de eetsnelheid goed omlaag haalt is een fijnmazig hooinet, zeker als je het dan ook nog eens vastmaakt aan het plafond van de stal zodat het goed heen en weer wiebelt als ze een hap willen pakken.
een fijnmazig net kan je - tenzij je paard ijzers heeft - veilig tot zowat tegen de grond hangen, zodat de natuurlijke eethouding behouden blijft ... en het net nog wat meer wiebelt :D

zo: http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... 020535.jpg

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:03

Het probleem wat ik heb is dat ik het niet op die manier kan ophangen hier!

Het kan alleen aan de tralies aan de wand, waardoor mijn paard hem dus vast kan drukken tegen de wand!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:31

Ik heb mijn net ook aan de tralies van de wand, en dat werkt goed. Hij heeft trouwens een keer met zijn ijzer vastgezeten toen het echt op de grond hing en toen brak er een touwtje (dat is nu zijn favoriete eet-gaatje). Nu hangt hij 30 cm van de grond en dat gaat alweer minstens 3 maanden goed.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:40

een fijnmazig hooinet als deze zal de eetsnelheid ook wel flink naar beneden halen als het tegen de tralies hangt ;)
kan je met een touw een overspanning van de box maken zodat je daar het net aan kan ophangen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:46

Nog even 1 vraag uitproberen hier, kijken of ik hier wél antwoord op krijg:

Hoe is dat met hooinetten? Ik had hooinetten met grote mazen en er viel toch heel wat hooi op de grond. Dit wil ik niet meer omdat dat met vlasstallen echt lastig is met uitmesten. Maar ik ben bang dat zo'n fijnmazig net té fijnmazig is, dat ze er echt amper nog wat uit krijgen. Hoe is jullie ervaring met netten?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:06

de eerste keren weten ze niet goed wat ze er mee aan moeten, maar ze worden er al snel handiger in.
af en toe raakt er eentje wat gefrustreerd en krijgt het net een trap, of gaan ze aan een ander net proberen of het hooi daar makkelijker uit kan, maar meestal staan ze lekker rustig te knabbelen.
er valt ook nog wel wat hooi op de grond, dat raak je nooit helemaal kwijt, maar die hoeveelheid valt heel erg mee.
ik hang wiebelnetten op in de stal, of aan de 'rekjes' in de paddock (2 paaltjes die een metertje uit elkaar staan met een balkje erop), of ik leg ze met brandweerhaken vast in palletbakken in de paddock.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:32

4,5 centimeter is in ieder geval niet te fijnmazig, daar krijgt mijn paard het redelijk snel uit, al krijgt hij kuil er veel sneller uit dan hooi (geen idee waar dat aanligt, misschien vind hij kuil ook wel lekkerder en doet hij meer moeite). Er zit nu zelfs stro bij zodat hij er nog langer over doet. Die van mij raakt er verder niet gefrustreerd van en trapt er ook niet tegenaan. Hij schudt hooguit een keer flink ermee terwijl hij er een pluk uit haalt.
Of er veel hooi op de grond valt kan ik moeilijk inschatten omdat ze op stal altijd eerst wat op de grond leggen zodat hij niet in de weg loopt met hooi in het net stoppen. Wat wel is, is dat mijn paard heel kieskeurig is qua eten en niet snel dan ook maar een beetje vies hooi pakt. Hij staat ook op vlas en zonder net lagen er echt altijd nog wat plukjes hooi door het vlas heen en nu niet meer. Want wat er valt, valt wel dichtbij het hooinet en dat eet hij dan meteen op.
Goedkopere netten heb je geloof ik bij Nickey's keet. Die van hooinet.nl zijn best duur. Arabesk heeft wel een topic gehad hoe je die goedkoop zelf na kon maken. Ik vind dat voor 1 net niet de moeite maar voor 10 netten lijkt me dat wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:14

Bij die Nicky's Keet koop ik niets meer zoals ik al eerder schreef. Ik heb nog nooit zo'n onbeschofterik meegemaakt tegenover klanten met een vraag. Dus nee, dan liever toch even verder kijken.
Zelf maken, da's enorm veel werk. Gewone hooinetten kan ik voor 5 euro per stuk kopen, maar daar kwam dus nog best veel uitdwarrelen wat op de grond terecht kwam. Bij zwijntjes wordt het dan direct de hele stal doorgewandeld. Maar ik wil ook niet dat peerdjes gefrustreerd raken omdat ze er bijna niets uit krijgen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:12

GamblersCup schreef:
Nog even 1 vraag uitproberen hier, kijken of ik hier wél antwoord op krijg:

Hoe is dat met hooinetten? Ik had hooinetten met grote mazen en er viel toch heel wat hooi op de grond. Dit wil ik niet meer omdat dat met vlasstallen echt lastig is met uitmesten. Maar ik ben bang dat zo'n fijnmazig net té fijnmazig is, dat ze er echt amper nog wat uit krijgen. Hoe is jullie ervaring met netten?

Ik heb zo'n fijnmazige hooizak. Mijn pony moest er wel aan wennen dat ze niet snel meer kon eten. Ze was er eerst een beetje boos om, bewerkte de zak met haar hoeven. Ondanks dat ze zak was opgehangen tussen knie en boeghoogtie, zoals wordt aangeraden.
Maar ze doet wel veel langer met haar hooi. Ik meng het hooi met wat stro.
Er valt niets onder op de grond, er wordt dus geen hooi gemorst.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:15

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:29

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:58

Hm, dus de tijd wordt met maximaal 1,5 uur (ongeveer) verlengd... da's niet zo veel als ik dacht. Al denk ik dat het bij mijn paard langer is, want ze eet nu zo snel, daar kunnen de andere paarden niet tegenop. Als die nog een grote berg hebben liggen, staat zij al de laatste sprietjes tussen het vlas op te zoeken. Ik kan helaas niet de helft van de box volgooien met hooi, dus die wordt 5x nagevuld zodra iemand ziet dat ze er weer bijna doorheen is. Best lastig, omdat wij ook een keer naar huis gaan 's avonds en ze dan pas de volgende ochtend weer naar buiten gaan.
Ik ga toch de hooinetten maar weer proberen. Er zijn wat duurdere netten te koop die steviger zouden zijn, die koop ik dan wel voor de slopers. Want die hooizakken zijn echt te duur als je er 10 nodig hebt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:14

Heb de vergelijkingstest voor de hooi-feeders ook bekeken.
Mijn pony doet echt niet 1,5 uur langer over haar hooi. Maar dat is mss als de zak vol hooi zit, dus 12 kilo.

Had de hooizak vanmorgen tegen 10 uur in haar stal gehangen, met flink hooi ering vermengd met stro.
Om 13 uur had ze de zak leeg, alleen het stro zat er nog in. Geen idee hoe ze het voor elkaar krijgt, maar het is zo.

Denk wel dat de Little Bit hooizak beter werkt met kort hooi. Wij hebben lang grofstengelig hooi en als Hap eenmaal een beginnetje heeft door een van de gaatjes, dan gaat leegeten toch nog best wel snel.

We hebben er wel mee gewonnen dat ze de stal niet meer overhoop haalt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:29

Volgens die test zou mijn paard maar een half uur langer met zijn hooi moeten doen met die 4cm mazen, en hij heeft 4,5 cm en doet er over het algemeen echt wel meer dan een half uur langer over. Bij ons op stal hebben 4 paarden zo'n hooinet, en op de avond dat ik paarden in de stalmolen zet, zie ik ook altijd duidelijk verschil in het hooeveelheid hooi die de paarden met en zonder hooinet hebben. Zeker nu het wat gemengd is met stro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:55

Waarom mengen zoveel mensen het met stro? Ik wil mijn paard geen stro voeren.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:41

Omdat stro wel voor droge stof zorgt, maar niet voor extra voedingsstoffen. Dus als je een (te) dik paard hebt, kan het verstandig zijn om stro te voeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:16

Maar toch geen gewoon stro dan, maar gerstenstro bijvoorbeeld..? Doet er ook niet toe, ik dacht dat het een functie had om ze nóg langzamer te laten eten uit zo'n ding bijvoorbeeld. Maar dat heeft het dus niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:16

Mijn paard eet ook gewoon stro, doet het er goed op hoor :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:22

Maar een functie voor de hooizak/net heeft het niet. Dat wilde ik even weten.