Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:20

Maar wat is nou het probleem van een hard bevroren paddock? Daarin kan je paard toch prima los staan en een frisse neus halen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:23

Dat kan prima, alleen niet als er een laag ijs in ligt van pak 'm beet 6 cm :( ( en met ijs bedoel ik dus ook echt soort van schaatsijs :p )

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:25

Als de paddock niet rechtgetrokken is, dan staat je paard op een soort korraal rif..
In een rechtgetrokken paddock zou het eventueel kunnen..
Hoewel mijn paard echt van kiet in de paddock, en dat wil ik liever niet hebben op een keiharde ondergrond met ijzers..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:33

gelukkig ligt er bij ons in de paddock geen ijs, alleen het zand is opgevroren.

@ Ceriadwen: Koek en zopie erbij en jullie kunnen gezellig schaatsen op stal! ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:37

Schop me maar onderuit, ik zal wel een miep zijn. Maar ik vind het eng en gevaarlijk om mijn paard met 'r 4 ijzers in een bevroren / besneeuwde zandbak te zetten. Het is hard, het is glad. Ik durf het gewoon niet goed aan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:42

CharlyBrown schreef:
Als de paddock niet rechtgetrokken is, dan staat je paard op een soort korraal rif..
In een rechtgetrokken paddock zou het eventueel kunnen..
Hoewel mijn paard echt van kiet in de paddock, en dat wil ik liever niet hebben op een keiharde ondergrond met ijzers..

De veulenpaddock ligt enigszins recht.. maar ook daar kunnen we schaatsen. Althans, vanmorgen wel in ieder geval.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:43

Jibbel schreef:
@ Ceriadwen: Koek en zopie erbij en jullie kunnen gezellig schaatsen op stal! ;)

Nou ga ze vast laten slijpen :D Wanneer kom je? Doen we een onderlinge wedstrijd wie er het hardste kan :D

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:43

Mootje schreef:
Tja, heb je mijn toevoeging al gelezen?
En ik heb het vorig jaar ook gehad met een (niet braaf) paard in de winter... Dat is nou eenmaal het risico wat je neemt als je een jong paard koopt richting de winter!

Ben ik het niet mee eens. Jong paard of niet, als je op zoek gaat naar goede huisvesting kun je je paard alles bieden wat hij nodig heeft, ook in de winter.
De paarden bij ons staan gewoon overdag op wei. We beschikken gelukkig over een binnenbak waar je ook mag losgooien en longeren. Hierdoor kan je je paard ook in de winter alles bieden wat hij nodig heeft.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:45

Anoeska schreef:
Schop me maar onderuit, ik zal wel een miep zijn. Maar ik vind het eng en gevaarlijk om mijn paard met 'r 4 ijzers in een bevroren / besneeuwde zandbak te zetten. Het is hard, het is glad. Ik durf het gewoon niet goed aan.

Ik durf dat ook niet, hoor!!

Ook niet met 2 ijzers :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:45

Jibbel schreef:
Maar wat is nou het probleem van een hard bevroren paddock? Daarin kan je paard toch prima los staan en een frisse neus halen?

Amen.

Ik begrijp dat veel mensen het eng vinden om hun paard in de winter naar buiten te doen, ik zelf ook. Maar de paarden weten donders goed dat het glad is en ze kijken ook echt wel uit. Denk ook aan het paardenwelzijn, ik denk dat ze liever even buiten op een bevroren ondergrond staan en een frisse neus kunnen halen, dan 24 uur in de duffe stal.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:46

Sjoyceje schreef:
Mootje schreef:
Tja, heb je mijn toevoeging al gelezen?
En ik heb het vorig jaar ook gehad met een (niet braaf) paard in de winter... Dat is nou eenmaal het risico wat je neemt als je een jong paard koopt richting de winter!

Ben ik het niet mee eens. Jong paard of niet, als je op zoek gaat naar goede huisvesting kun je je paard alles bieden wat hij nodig heeft, ook in de winter.
De paarden bij ons staan gewoon overdag op wei. We beschikken gelukkig over een binnenbak waar je ook mag losgooien en longeren. Hierdoor kan je je paard ook in de winter alles bieden wat hij nodig heeft.

Ja, precies! En ik twijfel er aan of, de stal waar ik nu sta, wel de goede huisvesting is..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:48

Sjoyceje, Volgens mij mis jij het verschilletje zand- en veengrond ;)
Ik ben wat dat betreft erg makkelijk: Als het je ergens niet bevalt, moet je op zoek naar een plek waar het je wel bevalt... Laatst zelf ook gedaan, en kwam wederom tot de conclusie dat mijn paard en ik het op onze huidige plek echt niet slecht hebben!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:50

Sjoyceje schreef:
Jibbel schreef:

Amen.

Ik begrijp dat veel mensen het eng vinden om hun paard in de winter naar buiten te doen, ik zelf ook. Maar de paarden weten donders goed dat het glad is en ze kijken ook echt wel uit. Denk ook aan het paardenwelzijn, ik denk dat ze liever even buiten op een bevroren ondergrond staan en een frisse neus kunnen halen, dan 24 uur in de duffe stal.

wij hebben tot onze beschikking:

1 paddock die letterlijk een ijsbaan is.. dikke laag bevroren grote plassen

1 paddock die erg hobbelig is opgevroren...

In een goede rechtgetrokken bevroren paddock zou ik het, wellicht, nog wel aandurven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:51

Sjoyceje schreef:
Jibbel schreef:

Amen.

:+ Nou niet alle paarden hoor.. die van mij lag vorige week op zijn rug in de paddock.

Elmow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:52

daar heb ik op stal ook last van, heb nu al 3 weken niet kunnen rijden of longeren, hoop echt dat de zomer gauw komt, maar dat zal wel niet :P en dan die glad hied , ik druf mn paard amper uit zn stal te halen ook al staat hij op voor ijzers. ik ben nu ook op zoek naar een nieuwe stal omdat mijn paard en ik het niet naar onze zin hebben. veel succes met je paard en dit rot weer!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:53

Sjoyceje schreef:
Jibbel schreef:

Amen.

Dan ken je mijn paard nog niet, die kijkt dus echt niet uit :n En dan ga ik niet het risico nemen om hem op een ongelijke bevroren ondergrond te zetten waar je zelf ook al 1000 keer door je enkel gaat.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:55

CharlyBrown schreef:
wij hebben tot onze beschikking:
1 paddock die letterlijk een ijsbaan is.. dikke laag bevroren grote plassen
1 paddock die erg hobbelig is opgevroren...
In een goede rechtgetrokken bevroren paddock zou ik het, wellicht, nog wel aandurven.

Wij hebben uitsluitend een schuilstal en een hobbelige, bevroren wei en ijsplakkaten....
En mijn normaal gesproken knettergekke paardje doet het enorm rustig aan...
Paarden weten echt wel wat ze wel en niet kunnen hoor!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:55

die van mij is ook zo lomp...

hij is ook al eens vergeten te stoppen aan het eind van de paddock, hij kukelde zo over het 1 meter 40 hek de paddock uit..

Paarden kunnen dus ook inschattings foutjes maken

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:59

Sjoyceje schreef:
Jibbel schreef:

Amen.

Hier gaan ze ook gewoon in de paddock. Maar alleen de paarden die relaxed en rustig blijven, omdat het anders te gevaarlijk is. Ik merk dat paarden die dagelijks een frisse neus kunnen halen gewoon rustig blijven.

En inderdaad, ze zijn wel zo slim dat ze doorhebben dat het glad is en dus voorzichtig zijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:01

mirjamvd schreef:
eowyn04 schreef:
Deze pensionstal is net geopend, dus ze zijn ook nog zoekende hoe ze het beste kunnen doen.
We helpen met adviezen en ze doen hun best.
Dus ik mag nog neit klagen....hoewel ik natuurlijk liever door kan rijden, want ze begon net zo lekker te lopen. Maargoed, tis niet anders.

dat is bij ons ook het geval hoor, voor deze mensen is het de eerste winter die ze meemaken als pensionstal zijnde en wellicht moeten ze daar nog een beetje de weg in vinden
Het is ook zeker geen onwil maar meer nog een beetje het gemis van kennis

Jep, ze moeten idd nog zoeken.
Maar met behulp van alle adviezen en aldoende leert men.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:02

Mijn paard is wel eens tijdens het opstaan op zijn knie gaan staan.. heel knap.. ik geef t toe. Maar met een lompe harrie als de mijne ga ik niet zoals CB zegt de ijsbaan op. Kijk de een is er wat makkelijker in, maar ik breng de mijne gewoon lievern og niet naar de slager.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:08

De mijne is net weer goed na een blessure die veroorzaakt was omdat ik 'r langer op het land heb laten staan dan alle andere paarden bij mij op stal. Nu ze net weer goed is, neem ik geen risico's meer.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:12

Nou, ik bof maar met mijn stal zo te lezen!

Wij hebben een grote, gedraineerde buitenbak, een kleine binnenbak en paddocks:

De paddocks zijn niet allemaal goed begaanbaar, maar zeker de helft wel.
Hier staan onder andere de manegepaarden lekker los overdag, in kleine groepjes
Sommige pensionklanten willen dit liever niet; dus die maken gebruik van de bakken.

Onze grote buitenbak is bevroren, maar goed bijgehouden. Hier kunnen de paarden dus prima los staan.
De kleine binnenbak is op dit moment de enige plek waar nu echt gereden kan worden.
Overdag worden ook hier paarden losgezet. Paardrijden gaat echter altijd 'voor'.

Wat nu even wat meer afstem-werk vraagt zijn de manegelessen en de pensionklanten.
Normaal hadden we immers twee bakken om te rijden en is er nu dus nog maar 1 geschikt.
Gelukkig gaat dat prima en in goed overleg. Het is erg gezellig bij ons en we houden gewoon rekening met elkaar! +:)+

Het erf wordt geveegd en geschept en dat werkt goed. Als het echt nodig is, maken we een pad van mest.
Maar dat is dit seizoen nog niet nodig geweest.

Volgend jaar krijgen we een grote nieuwe binnenmanege en gedraineerde paddocks.
Het is nu best wel te doen, maar ik zal toch extra blij zijn als we dat krijgen! *\o/*

http://www.lonestar-westernstable.nl

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:13

Mijn paard heb ik dus gister losgegooid in de bevroren buitenbak (hobbelige bevroren schaatsbaan).
Hij was zo extreem wild (wat ik ook begrijp) dat ik hem heb losgeklikt en dacht ga dan maar!

Hij ging zwaar aan de kletter, heeft 4 ijzers (volgende week krijgt hij sneeuwzooltjes) en is niet gevallen! Ik twijvel eraan om hem met dit weer toch minimaal 4 uurtjes in de paddock te zetten. De mogelijkheid is er, maar ik zie niemand het doen bij mij op stal.

Is het niet slecht om een paard met ijzers, op een bevroren hobbelige ondergrond te zetten?
Ik weet zeker dat hij onwijs tekeer gaat in de paddock. Voor vallen ben ik niet meer zo bang, hij heeft me gister het tegendeel bewezen (natuurlijk kan het wel gebeuren). Maar is het niet slecht voor de benen/ pezen/ hoeven?
Laatst bijgewerkt door doei op 09-12-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:16

Zo, volgens mij heb ik het ook echt getroffen hier..

Onze paddocks worden rechtgesleept, en zijn dus prima te doen ondanks dat ze soms bevroren zijn. Onze paarden staan dan ook nog steeds gewoon hele dagen buiten ondanks het weer (tenzij non-stop ernstige sneeuwval zoals afgelopen zaterdag)

De buitenbak en longeerbak worden helemaal losgewerkt, gestrooid en dan nog gesleept, dus zijn niet hard of ongelijk. Heb tot nu toe vrijwel altijd kunnen rijden of longeren, maar dit ook weer tenzij het op het moment zelf sneeuwt uiteraard ;)
Voor die noodgevallen hebben we nog een overdekte stapmolen.

Het terrein verder zelf (dus de straat richting paddocks ed.) zijn gewoon helemaal gestrooid en sneeuwvrij gemaakt.