Het is niet zo dat ik het enorm zielig vind. Het ligt eraan wat het paard al heeft meegemaakt. Voor mijn eigen paard zou het wel (enorm) zielig zijn. Ze heeft haar hele leven in een stal, binnen, gestaan. Ze komt genoeg buiten hoor, ook in de sneeuw en regen ed. Mijn paard heeft ook nog nooit 24/7 buiten gestaan. Dit moet ik ook niet doen, als zij op een dag van 11.00u tot 18.00u op het land heeft gestaan.. staat ze om 18.00u al bij het hek te wachten tot ik er kom.. het is dan 'genoeg' geweest voor de dag. Ze flipt helemaal als ze te lang op het land staat! In dit geval zou het dus wel zielig zijn!
Jouw paard, ja dat hangt ervanaf.. hoeveel 'vet' heeft hij.. wintervacht/deken? etc. en wat de andere zeggen: Hoe staat het paard in een groep?
flamingoo
Geplaatst: 14-12-10 20:59
@ capopjekop
hahaha oké "Kom op shetties , jullie zijn watjes ' zo zie je maar dat er altijd uitzonderingen zijn , maar dan had ik dus de stoere soort shet Wij hebben een schuilstal , dus is perfect , maar de shetten hadden er echt niks mee .
op zich is het aanstaand weiland van mijn pony wel helemaal omringd door bomen, en loopt het weiland af waardoor het bovenin sowieso droog is als het geregend heeft. Ze staat dus nooit overal nat. En van de vijf weilanden waarin ze nu loopt (ja, ze verkast met regelmaat!!) hebben er maar twee een schuilstal, waar ik haar nog nooit in heb zien staan. Bovendien heb ik de eigenaresse van de weilanden waar ze nu in staat gebeld en om advies gevraagd, en die zij dat ze dacht dat Gyoja (het is trouwens inderdaad Gyoja met zo'n kruisje of wat het ook is op de o) dat wel aankan. Maar toch vraag ik nog steeds graag jullie advies.... ps ik moet er wel bijzeggen dat mijn paardje wel van het sterke soort is zegmaar.....
iedereen alvast bedankt voor het reageren!!
XX
Koper
Geplaatst: 15-12-10 13:36
De ð heeft niets met een o van doen, fonetisch gezien lijkt hij het meest op een d. Als je goed kijkt is het ook een d, met een schuin pootje en een streepje erdoor. Meestal wordt Gyðja in niet-IJslandse spelling geschreven als Gydja.
Mijn antwoord stond er niet echt tussen, dus ik heb maar ja dat is zielig aangevinkt. Ik vind dat een paard toch wel een mogelijkheid meot kunnen hebben om te schuilen. Jij zegt dat je haar dr nooit in hebt zien staan, maar ik ga er neit vanuit dat je 24/7/365 bij haar bent om dr in de gaten te houden. Helemaal oudere beestjes hebben toch wel moeite om zich goed warm te houden en dan kan een schuilstalletje net dat beetje extra steun geven wat ze nodig hebben.
alesha
Geplaatst: 15-12-10 16:34
Ik vind het een prettiger idee dat mijn shet kan kiezen of hij buiten of binnen staat. (Hij staat eigenlijk nooit in zijn schuilstal behalve als het voer daar is.) Maar hij heeft iniedergeval wel de keus.
Gietjepietje
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 20:56
Maar ik vraag me dan af hoe die andere paarden daar in de wei dat doen, zonder schuilstal. Want die zijn allemaal kerngezond, en daar staan ook wel een paar oudjes bij....
De eigenaresse van het weiland ziet haar natuurlijk ook heel vaak en die heeft haar er ook nooit in zien staan. Ik zou het natuurlijk ook fijner vinden als er wel een schuilstalletje bij zat
(ps. Dat van die naam wist ik niet precies zeker, ik dacht al zoiets van een d maar iemand heeft mij een keer wei gemaakt dat het een o was, vandaar )
ik vind een schuilgelegenheid toch nodig. ik heb mijn oudjes buiten een shet en kruising hackney gelderlander met deken op 24/7 in een paddock staan. ze hebben beide een eigen stal. de shetlander 1 op speciale hoogte en de grote een 3x3 stal. ik merk dat ze er veel in staan aangezien ze er altijd staan als ik aankom smorgens. toch een stukje van een veilige plaats een eigen stukje. ze staan ook altijd alle 2 in hun eigen stal
Ik vind zeker dat paarden beschikking moeten hebben over en plek om te schuilen, of dit nou bomen zijn of een schuurtje dat maakt me dan weer wat minder uit.
Anoniem
Geplaatst: 19-12-10 21:35
Nou shoot me, maar ik heb een jonge KWPN 24/7 in het land staan. Met deken, zonder stal. Doet ze prima! Aan de ene zijde van de wei staan dennebomen. Niet heel hoog, wel genoeg om langs 1 weidekant een "muur" te vormen. Rest is open vlakte, dus de wind kan er wel een keertje goed doorrazen. En toch doet beessie het goed! Schatje kreeg maandag op de droogste plek van het land een pak hooi van zo'n 100kg, heb vandaag pas nieuw moeten brengen dus vreten als gek doet ze ook niet.
Ik vind het wel zielig als het echt regend met gure wind, maar als ik ga kijken staat ze regelmatig gewoon midden van het land, kont tegen de wind in. Onder haar deken heeft ze altijd lekker warm én droog.
ohja, sneeuw smelt NIET altijd als ze een dek ophebben. Gisteren mijn meisje op het land aangetroffen, helemaal vrolijk, mét wit laagje en lekker warm kacheltje onder d'r deken.
Als je geen stal hebt en je twijfelt kan je dus nog altijd zorgen voor een goed waterdicht en gevoerd dek. Hier hebben we er vorige winter zo 2 mee laten rondlopen, 1 kon wel in een schuilhok toen en de ander had redelijk wat bomen ter beschutting. Nu hebben we ze beide op land zonder schuilhok, met dik dek, en gaat prima.
Koper
Geplaatst: 19-12-10 21:41
Varekaj schreef:
Nou shoot me, maar ik heb een jonge KWPN 24/7 in het land staan.
paardje staat nu in haar nieuwe weide (zonder schuilstal dus) en heeft het er prima naar haar zin!! ze staat er mooi bij, lekker onder de bomen tussen de andere paardjes en eet de hele dag onbeperkt kuilgras..... het gaat tot nu toe super met haar!!!! iedereen die gereageerd heeft bedankt, ik heb veel aan jullie tips enz. gehad!!!!