Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:21

Als je dat beestje gaat kluisteren aan de voorbenen hoe moet dat arme dier dan gaan liggen en op staan?
Graven is slecht voor de gewrichten zeg je maar met de benen vast staan is nog slechter voor het algehele gestel.

Goldy

kluisteren zag ik nee...

zelf vind ik dat paarden op deze leefdtijd gewoon 24/7 of minimaal van 8 tot 18 uur met eten en drinken buiten horen te staan in kudde verband maar goed dat is aan jou.

tip: koop slowfeeders zodat ze langer met hun hooi doen en dus minder tijd voor verveling.
http://www.zeldenruststables.nl hebben verschillende vormen en maken ze voor je op maat.

en een voeder bal om je brok in te doen!

Lusitana

Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.

Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:22

Chris, kun je niet proberen of die baaltjes hooi wat zijn? Waar we het pas over hadden in teab? Daar doet ze lekker lang over met eten..

Adil

Dus, TS, als ik het goed begrijp:

Jij kunt niet voorzien in de basisbehoefte van een paard (regelmatig en voldoende beweging) en jouw paard moet daar maar onder lijden (kluisteren)?

Dat klinkt niet helemaal fair, vind je niet?
Laatst bijgewerkt door Adil op 07-12-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

wicked schreef:
Ikv ind dat je pas mag oordelen over kluisters als je er zelf ervaring mee hebt of heb gehad.
Even voor de duidelijkheid:
Paard staat de hele dag buiten, wordt elke dag gereden. Kan niet 24 uur buiten worden gezet.
Schraapt hoeven kapot en is zo onrustig dat het veel energie kost.

Sinds het dier kluisters heeft is het een heel ander beter dier geworden. Ik wil niet zeggen dat ieder dier kluisters om kan en moet. En ik heb er echt wel 10x over nagedacht voordat ik ze omdeed.
Daarnaast kan het dier nog lopen/liggen en zelfs een beetje schrapen, maar geeft het gewoon op.
In de loop van de tijd gaan ze er weer af en als ze het niet meer doet krijgt ze ze ook niet meer om.

Dus mijn ervaring is goed en niet slecht bedoeld.
Dus aanvallende reacties zonder dat er over ervaring gesproken wordt vind ik niet fair.

Dus jij vind, dat een paard wat duidelijk op een verkeerde manier gehuisvest wordt, niet goed in haar vel zit...en zo jong is, gekluisterd moet worden???Jij doet toch al duidelijk veel meer als TS en zal ook om een volwassen paard gaan of niet?
TS, je doet het gewoon niet goed. Klaar!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:24

Lusitana schreef:
Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.

Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?

Dan lijkt me de beste oplossing: pony verkopen zodat hij een paardwaardig bestaan kan hebben en een (oudere) pony kopen voor bij de Fries die wél goed samengaat. En vooral voor zorgen dat ze lekker naar buiten kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:25

Pony kan waarschijnlijk gewoon niet dichtgenoeg bij zijn maatje komen en geeft dát aan.

Ik snap niet waraom jullie er allerlei dingen bij gaan halen om TS als slecht neer te zetten.

Paardwaardig bestaan is ook alleen maar naar jullie normen? Kom nou toch!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:25

Lusitana schreef:

Ja, ik lees en die 2 kunnen niet samen...Dus....
Oplossingen in overvloed...grotere paddock, zodat de paarden hun eigen weg kunnen gaan. Meerdere voerplekken en de bevroren grond, moet je voordat het begint met vriezen gewoon goed hebben. Doe ik altijd en kan mijn paarden ALTIJD naar buiten doen...Moet er wel het 1 en ander voor doen, maar als ik dat niet zou kunnen, dan behoor ik geen paarden te houden...simpel zat..

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:26

ik snap dat je haar wilt houden als maatje voor je andere paard. Een optie zou kunnen zijn dat je hooinetten op hangt vol met graszaadhooi worden ze niet zo snel dik van en een lekker vol net met fijne mazen is ze dan wel een hele tijd mee bezig. En zorg dat ze zoveel mogelijk buiten staat door haar stal dag en nacht open te laten. Mijn veulen van 7 maanden staat 24/7 buiten en die doet het heel goed zo. Misschien is dit een iedee????

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:27

Waarom zoek je geen andere plek waar j paarden WEL naar buiten kunnen met dit weer?
Dat lijkt me de beste oplossing.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:27

Dus je veulen staat altijd alleen? Misschien een slim idee om bv op marktplaats een leuk vriendje voor hem te zoeken. ER staan zat shetlanders te koop. En hoe jonger hoe beter.

Kluisteren voor jonge paarden is heel slecht. Ik durf wel te zeggen dat als je nu gaat kluisteren dat je over een paar jaar niet hoeft te gaan rijden. Gewrichten groeien door beweging.

Klauwen en graven zijn stalondeugden. Heel hard gezegd verwijzen die niet naar paarden met een fout / ondeugd. Nee Het verwijst naar een Stal met een fout/ ondeugd. Dat betekend dat je objectief moet gaan kijken naar waar het verkeerd gaat.

Meer naar buiten is geen optie zeg je. Dan zul je het naar buiten doen wat je nu hebt dubbel waardevol moeten maken. Bv met speelgoed, vriendjes en hooi. De tijd op stal kun je ook leuker maken. Zet bv de boxdeur open zodat ze lekker door het gangpad kan struinen. Zo kan ze ook haar hoofd bij de fries steken zonder dat hij haar verrot beukt. Verder zijn denkspelletjes voor zulke paarden ook een idee. Hang maar is een appel los aan een touwtje in de box.

Verder: stop met de daily plus. Gewone onzin dat. Voer in plaats daarvan op stal hooi. Veel hooi in kleine porties. Liever 5x per dag een beetje dan 3x per dag net zo veel. Maak hooi eten moeilijk door het bv in een fijnmazig hooinet of hooizak te stoppen. (Die kan je zelf maken of kopen).

Het schrapen gaat waarschijnlijk nooit meer weg. Daarvoor heb je helaas al te lang gewacht. Je kan het wel minder maken door voldoende alternatieven te bieden.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:28

Zammie schreef:
Lusitana schreef:

Ja, ik lees en die 2 kunnen niet samen...Dus....
Oplossingen in overvloed...grotere paddock, zodat de paarden hun eigen weg kunnen gaan. Meerdere voerplekken en de bevroren grond, moet je voordat het begint met vriezen gewoon goed hebben. Doe ik altijd en kan mijn paarden ALTIJD naar buiten doen...Moet er wel het 1 en ander voor doen, maar als ik dat niet zou kunnen, dan behoor ik geen paarden te houden...simpel zat..

Daar was dit najaar geen mogelijkheid tot denk ik zo. Hier is het zelfs zo ver gekomen dat niet eens voor 1 november alles gesloot was. Halve velden mais zijn blijven staan, puur omdat het land zo verschrikkelijk nat was..

wicked

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:28

Ik heb toch ook meerdere malen gezegd dat ik niet weet of het verstandig is bij een jonge pony te doen.
Ik gaf gewoon even aan dat er nogal wat reacties om mijn ervaringen zijn gedaan waar geen ervaring over te spreken was.
Maar ik weet ook niet of een jonge pony 24 uur op stal kan staan. Geen idee. Sleep je land als het dooi is, als het dan weer gaat vriezen dan is je land mooi vlak en kunnen ze er prima lopen.
Enige wat ik weet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:29

Lusitana schreef:
Pony kan waarschijnlijk gewoon niet dichtgenoeg bij zijn maatje komen en geeft dát aan.

Ik snap niet waraom jullie er allerlei dingen bij gaan halen om TS als slecht neer te zetten.

Nou imo hoort een paard gewoon buiten te staan, het liefst altijd en anders een groot deel van de dag. Anders moet je imo geen paard houden. ;)
Maar zo'n jonge pony kluisteren.... nee. :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:29

Ik vraag me echt af wat je hebt aan een maatje als dat maatje helemaal niet overweg kan met je paard en daardoor (en door de andere omstandigheden zoals het binnen staan) zo gestressed raakt dat hij zijn eigen gezondheid schade aandoet.. Klinkt mij als een beroerde match in de oren. Daar kun jij natuurlijk helemaal niks aan doen want je wilt liever dat het dikke vrienden zijn die constant spelen waar daar heb je dat dier voor. Maar als dat niet wil moet je misschien eerlijk zijn en naar wat anders uitkijken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:30

Lusitana schreef:

Dus pony mag hieronder lijden!!
duhhh.....

1 remedie, pony verkopen en iets anders, een pony die wel op stal kan staan ervoor terug kopen.

Je denkt dus duidelijk niet aan het welzijn van het paardje.

minkie

Lusitana schreef:

Dat is toch de omgekeerde wereld een veulen kopen als gezelschappony voor de fries. En dan niet aan de behoeftes voor een veulen/jaarling kunnen voldoen.
Jaarling zou prima kunnen worden ingeschaard. Dan staat de fries maar alleen...

Wijnanda

hafjelinger schreef:
Waarom zoek je geen andere plek waar j paarden WEL naar buiten kunnen met dit weer?

Paarden staan aan huis. TS is daar gaan wonen om paarden te houden lijkt me ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:31

Waarom heb je als gezelschap geen wat oudere pony gekocht die er aan gewend is om op stal te staan,
in plaats van een anderhalf jarige?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:31

Lusitana schreef:

en hoe zou jij dit oplossen dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:33

TS had een vraag. Vraag is beantwoord, kluisteren is geen goed idee.
Dan lijkt het mij handig dat er oplossingen aangedragen worden ipv aanvallen geuit, want daar open je geen topic voor.

@easygoing Zelf heb ik een voor de hand liggende oplossing geboden, die niet blijkt te kunnen, dus is ze afhankelijk van meer ideeën.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:34

troi schreef:
Ik vraag me echt af wat je hebt aan een maatje als dat maatje helemaal niet overweg kan met je paard en daardoor (en door de andere omstandigheden zoals het binnen staan) zo gestressed raakt dat hij zijn eigen gezondheid schade aandoet.. Klinkt mij als een beroerde match in de oren. Daar kun jij natuurlijk helemaal niks aan doen want je wilt liever dat het dikke vrienden zijn die constant spelen waar daar heb je dat dier voor. Maar als dat niet wil moet je misschien eerlijk zijn en naar wat anders uitkijken.

Toen mijn veulen met slechts die oudere fries stond deden ze dat inderdaad wel.. Rody sprong constant op die andere, jaagde hem op, was constant aan het donderen met die ander. Die ander deed weinig terug, want mijne was als jaarling al de baas over die andere fries. Die andere fries was niet zo'n bazig type.

Denk dat het daar inderdaad ook een beetje mis gaat, Chris. Ik denk dat de match niet helemaal goed is tussen die twee. Het is niet normaal dat Meint haar wegslaat in een paddock van 10x10.. Dat zou dan gewoon samen moeten kunnen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:35

Wijnanda schreef:
hafjelinger schreef:

Paarden staan aan huis. TS is daar gaan wonen om paarden te houden lijkt me ;)

Natuurlijk heeel gaaf de paardjes aan huis, maar in dit geval niet de oplossing voor het jonge ding.
Ik begrijp dat je ts persoonlijk kent?
En natuurlijk wil je het dan graag opnemen voor haar, maar je moet nu ook in het belang van het paardje kijken, hoe vervelend dat soms ook is.
Tuurlijk is het niet leuk voor TS om sukke reacties te krijgen, maar ja....de mensen kijken hier (bijna) allemaal in belang van de paardje(s).

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:35

nadita schreef:
Nee, absoluut geen grap :o
Pony staat samen met mijn Fries. Heb twee paarden.
Pony wegbrengen om bv in te scharen is geen optie, dan is de Fries alleen. Pony is er juist bij als gezelschap.

Hieruit maak ik op de jaarling best naar de opfok kan maar dat de fries dan alleen komt te staan. Wat is in dit geval dan belangrijker??