Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Johanna59 schreef:Reken maar uit, wat een paard kost.
De dekking, dierenarts-kosten, hoefsmid, ontwormen, enten, voer, stalling, training, etc. Een drie jarig aangereden paard, heeft dan al een kapitaal gekost. Veel meer, dan de meeste mensen denken.
Een drie jarige met een goede afstamming en fijn aangereden, moet toch zeker meer dan 7000 euro kosten. Anders verdien je er geen cent aan.
eenitraM schreef:Goede vraag!
listiglistje schreef:eenitraM schreef:Goede vraag!
De vraag bepaalt de markt en dus ook de marktwaarde
En er is nu eenmaal meer vraag naar 3 en 4 jarigen, mensen willen graag zelf een paard opleiden!
+ er is nog een ander aspect nl. de verwachtingswaarde in de toekomst (wat je er grotendeels zelf aan kunt rijden dmv een goede opleiding)
bv een 7/8 jarige die L loopt brengt daarom een stuk minder op
Henkjan schreef:...Men moet is wat meer aan de fokkers denken...Er zijn zoveel kosten verbonden aan het fokken, als een fokker een keer een hele goede 3 jarige heeft kan hij er met heel veel gelukt 15.000 euro voor krijgen, en dat gebeurt niet veel... Nee, van mij mogen die prijzen wel weer omhoog!
eenitraM schreef:_Esther_87_ schreef:MontyRulezz dat is inderdaad ook waar, er staan ook veel paarden voor te hoge prijzen. Gewoon htk-paarden die echt niet bijzonder zijn voor +4000 euro.
Maar voor een normaal, braaf, gezond paard zonder bemerkingen en zadelmak, zie ik nog steeds niet waarom 4000 dan veel geld is...laat staan de helft.
Dat is je goed recht. Vinden dat 4000 niet veel geld is. Ik vind 4000 behoorlijk wat.
Maar dat was mijn vraag niet. Waar worden die prijzen op gebasseerd? Niveau? Afstamming? Kleur misschien?
Nexus schreef:90% van de kopersmarkt is volgens mij gewoon op zoek naar een leuk basissportpaard, niet naar een eigen Totilas. Dat betekent dat het paard in potentie Z moet kunnen lopen en gezond moet zijn. Met goede training is dit over het algemeen met elk paard dat aan deze kwalificaties voldoet haalbaar. Niet zoveel bijzonders dus, waar in mijn ogen ook geen bijzondere prijzen voor gevraagd hoeven te worden; zeker niet als het een 'verwachtingswaarde' betreft.
Babootje schreef:Haha, klopt! Die was ik nog vergeten...
Maar goed, niet iedereen wil liever een 3 of 4 jarige en zelf opleiden, maar doen dit vaak wel omdat 3 of 4 jarigen nu eenmaal goedkoper zijn en ze zelf kunnen opleiden.
Heb ook een aantal jonge paarden gehad, maar als ik mag kiezen liever een 4, 5 of 6 jarige waar ik meteen lekker mee aan de slag kan. Maar dan zijn ze vaak minder betaalbaar.
Want (ook nog vergeten). Het risico van het eerste jaar. In het eerste jaar onder belasting kunnen er ook heel wat kwalen tevoorschijn komen. Zo heb ik eens een paard meegemaakt met 0-en en 1-en op het straalbeen en een jaar later had ie HKO. een 5 6 jarige gezond op de foto en L/M niveau. Nou daar zijn dan al heel wat risico's uit.
Bijvoorbeeld: je kunt de verwachtingswaarde al beter inschatten. En niet te vergeten: gaat ie wel op de trailer.
Sizzle schreef:Ik vind paarden eigenlijk gewoon te goedkoop. Je kan een paard kopen voor 2000 euro en er dan een zadel van 3000 euro opleggen, totaal van de zotte dat je materiaal tegenwoordig meer kost dan het dier zelf.
melanie81 schreef:ik vind de prijzen in deze tijd echt belachelijk hoog voor een gemiddeld paard.
MontyRulezz schreef:Voor een 7 jarige die L2 loopt vind ik 4000 ook niet teveel, maar wel als die maar 1.60 m is.eenitraM schreef:Niemand heeft het hier over L2![]()
Zadelmak..
TS geeft dat in haar beginpost aan als voorbeeld.
En ga eens kijken op MP, daar wordt je doodgegooid met paarden in die prijsklasse. Zie hem dan maar eens te verkopen.....