Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:51

Volgens mij zijn de prijzen wel naar beneden gegaan.. en anders zou het moeten.
Er is momenteel super veel aanbod en een stuk minder kopers.
Hoorde t weekeind nog iemand die voor een gezonde 10 jarige kwpn merrie 3000 had gevraagd en uiteindelijk was diegene gezakt naar 1500 euro. Leuk dier verder en ziet er ook leuk uit.

Nog iets wat ik zo bizar vind.. gratis paarden!
Ken momenteel 5 polopaardjes (dus wel iel gebouwd en stresskippen vaak) dus al bij de slachten hadden gestaan als het aan de eigenaar lag.
Mocht iemand interesse hebben.. laat ff weten!! Ze staan als het goed is per vandaag bij mij op stal en ik vermoed dat je er zo 1 kunt ophalen bij interesse.
Als er interesse is, ga ik om meer info vragen en kijken of ik zelfs een foto kan maken ofzo.
Voor zover ik heb begrepen moest de eigenaar bezuinigen en heeft de jockeys gevraagd de 5 besten te behouden en de andere 5 mochten weg. DA heeft ze gezond verklaard (maar ik zou ze ten alle tijde toch klinisch laten keuren).
Wegens het ooit krijgen van het (illegale??) BUUT (hoe je dat ook schrijft), mogen ze nooit naar de slacht. Ook goed om rekening mee te houden dus.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:51

Reken maar uit, wat een paard kost.
De dekking, dierenarts-kosten, hoefsmid, ontwormen, enten, voer, stalling, training, etc. Een drie jarig aangereden paard, heeft dan al een kapitaal gekost. Veel meer, dan de meeste mensen denken.
Een drie jarige met een goede afstamming en fijn aangereden, moet toch zeker meer dan 7000 euro kosten. Anders verdien je er geen cent aan.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:59

Johanna59 schreef:
Reken maar uit, wat een paard kost.
De dekking, dierenarts-kosten, hoefsmid, ontwormen, enten, voer, stalling, training, etc. Een drie jarig aangereden paard, heeft dan al een kapitaal gekost. Veel meer, dan de meeste mensen denken.
Een drie jarige met een goede afstamming en fijn aangereden, moet toch zeker meer dan 7000 euro kosten. Anders verdien je er geen cent aan.

Dan zou in jouw voorbeeld ditzelfde paard als 6 jarige op laten we zeggen M met winst niveau dus:
Kosten tot en met 3 = 7000 (aanschaf)
stalling = 7200 (36 maanden * € 200)
hoefsmid = 900 ( 6 * per jaar * 3 jaar * € 50)
Training en lessen = 3600 (36 maanden * 4 (wekelijks) * € 25)

Minimaal € 18.700 moeten kosten?! :+
En dan heb ik de DA, enten, ontwormen en dergelijke nog niet meegerekend en ben ik schappelijk ten aanzien van de stalkosten...

Waarom is het bij een 3 jarige 'gewoon' om deze kosten door te berekenen en bij een 6 of 7 jarige niet?!
Laatst bijgewerkt door Nexus op 01-12-10 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

eenitraM

Re: Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:02

Goede vraag! :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:07

eenitraM schreef:

De vraag bepaalt de markt en dus ook de marktwaarde :-)
En er is nu eenmaal meer vraag naar 3 en 4 jarigen, mensen willen graag zelf een paard opleiden!
+ er is nog een ander aspect nl. de verwachtingswaarde in de toekomst (wat je er grotendeels zelf aan kunt rijden dmv een goede opleiding :D )

bv een 7/8 jarige die L loopt brengt daarom een stuk minder op ;-)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:23

@irm klopt helemaal en het is zeker niet makkelijk en snap dat je wel wat terug wilt vangen logisch maar ik denk dat je beter deze tijd kan proberen een goed veulen voor weinig op de kop kan tikken dan zelf gaan fokken....minder kosten gezien dekking en dergelijke.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:31

ja dat klopt helemaal hoor devine.maarja vorig jaar liep de markt gewoon weer op en je kunt moeilijk zeggen oke nou mag het veulen komen. er gaat nog veel tijd overheen voordat het veulen er is.
wij hebben dit jaar ook geen merries laten dekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:34

listiglistje schreef:
eenitraM schreef:

De vraag bepaalt de markt en dus ook de marktwaarde :-)
En er is nu eenmaal meer vraag naar 3 en 4 jarigen, mensen willen graag zelf een paard opleiden!
+ er is nog een ander aspect nl. de verwachtingswaarde in de toekomst (wat je er grotendeels zelf aan kunt rijden dmv een goede opleiding :D )

bv een 7/8 jarige die L loopt brengt daarom een stuk minder op ;-)

Haha, klopt! Die was ik nog vergeten...
Maar goed, niet iedereen wil liever een 3 of 4 jarige en zelf opleiden, maar doen dit vaak wel omdat 3 of 4 jarigen nu eenmaal goedkoper zijn en ze zelf kunnen opleiden.
Heb ook een aantal jonge paarden gehad, maar als ik mag kiezen liever een 4, 5 of 6 jarige waar ik meteen lekker mee aan de slag kan. Maar dan zijn ze vaak minder betaalbaar.
Want (ook nog vergeten). Het risico van het eerste jaar. In het eerste jaar onder belasting kunnen er ook heel wat kwalen tevoorschijn komen. Zo heb ik eens een paard meegemaakt met 0-en en 1-en op het straalbeen en een jaar later had ie HKO. een 5 6 jarige gezond op de foto en L/M niveau. Nou daar zijn dan al heel wat risico's uit.
Bijvoorbeeld: je kunt de verwachtingswaarde al beter inschatten. En niet te vergeten: gaat ie wel op de trailer.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:42

4000 euro veel geld? Men moet is wat meer aan de fokkers denken, zonder de (goede!!) fokkers, geen paardensport op tv, geen leuke paarden voor de sport voor jou en mij en voor niemand. Er zijn zoveel kosten verbonden aan het fokken, als een fokker een keer een hele goede 3 jarige heeft kan hij er met heel veel gelukt 15.000 euro voor krijgen, en dat gebeurt niet veel... Nee, van mij mogen die prijzen wel weer omhoog!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:44

Het is misschien wel goed dat de klad er in gekomen is en dat er wat meer naar kwaliteit gekeken wordt en dat paarden gehouden gaan worden door mensen die al wel wat ervaring hebben opgebouwd en weten waar ze aan beginnen het kopen is zo zeer niet het probleem maar wel de terugkerende kosten maandelijks die het met zich meebrengt.

En zelf opleiden is toch niet zo makkelijk als de meeste denken en de extra kosten die het met zich meebrengt als het dan toch niet zo makkelijk is zoals men denkt is vaak het paard de schuldige en niet de eigenaar zeer treurig..

@Irm wens je succes voor in de toekomst en dat het zal aantrekken slim om niet te dekken dit jaar :o

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:06

Denk ook dat door de slechte markt mensen nu minder 'zomaar' een leuk veulen gaan fokken.
Mensen met verstand van fokken en met goede merries zullen dan vaker gaan fokken nu dan de kleine particulier met papierloos recreatiepaard waar ze het zo schattig vinden om een veulen van te krijgen.
Goede paarden verkopen uiteindelijk wel denk ik..
Vind het nog steeds een schande dat er gezonde veulens/jaarlingen bij de slacht belanden omdat niemand ze wil kopen!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:19

Henkjan schreef:
...Men moet is wat meer aan de fokkers denken...Er zijn zoveel kosten verbonden aan het fokken, als een fokker een keer een hele goede 3 jarige heeft kan hij er met heel veel gelukt 15.000 euro voor krijgen, en dat gebeurt niet veel... Nee, van mij mogen die prijzen wel weer omhoog!

Wat een onzin, lijkt mij gewoon het risico van het vak en de bedrijfskosten van een fokker mogen niet het probleem van de koper worden lijkt mij zo... Maar x bedrag vragen kan altijd natuurlijk. Heb alleen het idee dat het momenteel niet zo'n vaart loopt met de 3 jarige zadelmakke € 5.000+ paarden... Zie er in ieder geval genoeg al heel erg lang op sporthorses.nl staan! Vraag me dan alleen af... Stijgt de prijs dan elke maand? Want de bedrijfskosten aan stalling, voer en training gaan dan toch ook door?! En zoals al eerder werd gesteld zouden deze kosten moeten worden doorberekend in de vraagprijs. Of wordt er in dat paard gedurende zijn 'verkoopperiode' geen geld en tijd meer gestoken? Omdat het toch niets oplevert anders...?

90% van de kopersmarkt is volgens mij gewoon op zoek naar een leuk basissportpaard, niet naar een eigen Totilas. Dat betekent dat het paard in potentie Z moet kunnen lopen en gezond moet zijn. Met goede training is dit over het algemeen met elk paard dat aan deze kwalificaties voldoet haalbaar. Niet zoveel bijzonders dus, waar in mijn ogen ook geen bijzondere prijzen voor gevraagd hoeven te worden; zeker niet als het een 'verwachtingswaarde' betreft.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:46

Ik zou zeggen kijk op marktplaats. De paardenmarkt is ingestort en de prijzen zijn echt gedaald. Voor zo'n paardje als jij wilt betaal je nu maar €1250,- dus ik zou zeggen, ZoEkEn MaAr!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:14

eenitraM schreef:
_Esther_87_ schreef:
MontyRulezz dat is inderdaad ook waar, er staan ook veel paarden voor te hoge prijzen. Gewoon htk-paarden die echt niet bijzonder zijn voor +4000 euro.

Maar voor een normaal, braaf, gezond paard zonder bemerkingen en zadelmak, zie ik nog steeds niet waarom 4000 dan veel geld is...laat staan de helft.

Dat is je goed recht. Vinden dat 4000 niet veel geld is. Ik vind 4000 behoorlijk wat.

Maar dat was mijn vraag niet. Waar worden die prijzen op gebasseerd? Niveau? Afstamming? Kleur misschien?

Maak eens een berekening:
dekgeld, kosten om de merrie dragend te krijgen medische kosten / stallingskosten hengstenhouder / vervoer etc, soms wel meerdere cyclussen achter elkaar, de kosten van een merrie tijdens de dracht, dan de medische kosten na geboorte, (misschien wel een jaar niet dragend gekregen / verworpen) afdracht stamboek, medische kosten, entingen etc. etc. dan een veulen al snel 2,5 jaar in opfok en laten beleren. Dan ben je echt veel meer kwijt dan 4000,00 euro.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:16

Voor een hele goede moet je zonder problemen 15.000 euro kunnen krijgen of meer. Maar dan hebben we het wel over een hele goeie. Alle andere paarden, waar er toch de meeste van rondlopen, zijn nu toch heel moeilijk te verkopen. De markt ligt gewoon op zijn gat en nu met de winter is het al helemaal moeilijk.

Als ik een paard tegen kwam, die een fatsoenlijke leeftijd had, fatsoenlijke maat, papieren etc, voor 2000 Euro, dan ga ik er automatisch al van uit dat daar iets niet mee in orde is, gewoon omdat ik dat bedrag wel heel erg weinig vind.

Wat Nexus ook al zegt, waarom de hoofdprijs willen hebben, maar ondertussen wel maanden langer stalgeld etc moeten betalen omdat je het dier niet verkocht krijgt? Daar wordt vaak niet eens bij stilgestaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:50

Nexus schreef:
90% van de kopersmarkt is volgens mij gewoon op zoek naar een leuk basissportpaard, niet naar een eigen Totilas. Dat betekent dat het paard in potentie Z moet kunnen lopen en gezond moet zijn. Met goede training is dit over het algemeen met elk paard dat aan deze kwalificaties voldoet haalbaar. Niet zoveel bijzonders dus, waar in mijn ogen ook geen bijzondere prijzen voor gevraagd hoeven te worden; zeker niet als het een 'verwachtingswaarde' betreft.

Mee eens, aangezien een leuk basissportpaard voor de meesten van ons meer dan voldoende is.
En zelfs daar wordt vaak niet alles uitgereden.
Ieder gezond paard kan in principe Z dressuur lopen (heb het niet over Z springen), misschien de een
met meer flair dan de ander, maar de oefeningen moeten ze in principe kunnen uitvoeren.

Babootje schreef:
Haha, klopt! Die was ik nog vergeten...
Maar goed, niet iedereen wil liever een 3 of 4 jarige en zelf opleiden, maar doen dit vaak wel omdat 3 of 4 jarigen nu eenmaal goedkoper zijn en ze zelf kunnen opleiden.
Heb ook een aantal jonge paarden gehad, maar als ik mag kiezen liever een 4, 5 of 6 jarige waar ik meteen lekker mee aan de slag kan. Maar dan zijn ze vaak minder betaalbaar.
Want (ook nog vergeten). Het risico van het eerste jaar. In het eerste jaar onder belasting kunnen er ook heel wat kwalen tevoorschijn komen. Zo heb ik eens een paard meegemaakt met 0-en en 1-en op het straalbeen en een jaar later had ie HKO. een 5 6 jarige gezond op de foto en L/M niveau. Nou daar zijn dan al heel wat risico's uit.
Bijvoorbeeld: je kunt de verwachtingswaarde al beter inschatten. En niet te vergeten: gaat ie wel op de trailer.

Weet niet of de quote mijn mishandeling heeft overleefd.

Dat zelf opleiden lijkt wel voordelinger, maar als je dan bekijkt hoeveel extra geld je dan kwijt bent aan goede begeleiding.
Dan ben je als nog een boel geld kwijt. En als je dan dat jaar geld opzij zou zetten (stalling en lesgeld) dan zou je dat bij
je aankoop bedrag op kunnen tellen en een iets ouder verder opgeleid paard kunnen gaan kopen.

Die met die trailer vind ik ook altijd hilarisch.
Men geeft bergen geld uit aan les, maar beetje trailer training kan er niet vanaf.
Handig, wedstrijd paard, dat niet op wedstrijd te krijgen is.

(overigens heb ik dus nu ook een lastigere lader, reden is bekend, is van klep gevallen en gaat steeds beter.
Nou ja, wat is lastig... geloof dat ie nog meevalt als ik anderen wel eens zie. (ik vind het lastig, omdat hij nog
niet alleen te laden is en ik alleen weg wil.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:54

Ik vind paarden eigenlijk gewoon te goedkoop. Je kan een paard kopen voor 2000 euro en er dan een zadel van 3000 euro opleggen, totaal van de zotte dat je materiaal tegenwoordig meer kost dan het dier zelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:57

Sizzle schreef:
Ik vind paarden eigenlijk gewoon te goedkoop. Je kan een paard kopen voor 2000 euro en er dan een zadel van 3000 euro opleggen, totaal van de zotte dat je materiaal tegenwoordig meer kost dan het dier zelf.

Proest, dat had ik met mijn fjord met alles..
Geloof dat er heel veel duurder was dan mijn Sjolfje :+ .
Maar ja, ook op relatief goedkoop paard wil je een goed zadel, dat netjes past.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:37

Ik heb dat ook hoor. Ik heb momenteel een veearts rekening voor het ene paard die hoger is dan de aanschafprijs van mijn andere paard. Ik vind het nog steeds heel krom dat een gezond leven dier zo weinig waard kan zijn.
Jij hebt voor je fjord tenminste nog goed materiaal. Je moet een horen hoe vaak mensen een zadel voor 200 euro willen hebben omdat het allemaal te duur wordt voor hun bijna gratis draver of hafje.
Mijn stalgenoot wist het goed te zeggen: maak de prijs niet te laag, want als ze het paard niet kunnen betalen kopen ze ook geen goede uitrusting en zorg.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:09

bij niet al te hoge eisen kan je echt wel een leuk gezond paard krijgen voor 2000 euro, maar je moet ook een beetje geluk hebben. ik heb er momenteel 1 pony van 18, 1 paard van 13 en 1 paard van bijna 4. allemaal met papieren. denk dat als ik vertel wat ze in totaal gekost hebben.......... dat de meesten zeggen je hebt alleen maar slachtpaarden nou integendeel.....en er moet iets mis mee zijn en bla bla bla bla.

maar goed om het punt even duidelijk te maken. er zijn ook mensen die hun paard weg doen en willen dat ze een goed tehuis krijgen en het hun niet zo zeer gaat om het geld. die doen het voor hun dieren omdat ze er zelf misschien niet meer voor kunnen zorgen.

ik vind de prijzen in deze tijd echt belachelijk hoog voor een gemiddeld paard. echt hele goede paarden daar gelaten. de paardenmarkt ligt op zijn gat en dat is niet zonder reden..........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:14

melanie81 schreef:
ik vind de prijzen in deze tijd echt belachelijk hoog voor een gemiddeld paard.

Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:19

KLfan schreef:
Ik zou zeggen kijk op marktplaats. De paardenmarkt is ingestort en de prijzen zijn echt gedaald. Voor zo'n paardje als jij wilt betaal je nu maar €1250,- dus ik zou zeggen, ZoEkEn MaAr!

:Y)

Helemaal gelijk en als je goed zoekt voor de helft...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:22

MontyRulezz schreef:
Voor een 7 jarige die L2 loopt vind ik 4000 ook niet teveel, maar wel als die maar 1.60 m is.

eenitraM schreef:
Niemand heeft het hier over L2 :=

Zadelmak..

TS geeft dat in haar beginpost aan als voorbeeld.

En ga eens kijken op MP, daar wordt je doodgegooid met paarden in die prijsklasse. Zie hem dan maar eens te verkopen.....

Ligt maar net aan het paard ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:23

het blijft een vraagprijs.. je kan altijd afdingen, maar als je dan 2000 vraagt.. is daar nooit ruimte voor.

dus soms is er wel ruimte om iets af te dingen.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:25

misschien krijg je voor dat geld wel een paard met twee benen ofzo :+