Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:18

Ik kan me wel vinden in Sees mbt de opmerking te koud en geen zin...

Overigens ga ik ook maar 5x per week naar mijn paard, gemiddeld dan he? Ik heb nl ook een avondje sportschool zodat mijn rug ook een beetje fit blijft en daarnaast werk ik internationaal. Dus ik maak soms weken van 7 dagen, soms van 1 dag. Mijn paard heeft wel jaarrond weidegang en volledige verzorging.

Wanneer ik tijdens zo'n buitenland tripje niet naar stal kom informeer ik wel de pensionhouder, die doet dan het controle stukje op verwondingen oid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:19

Capopjekop, ik zeg ook nergens dat mensen dat niet doen :D. Ik zeg alleen dat IK vind dat je je paard ongeacht de omstandigheden wel met regelmaat moet controleren. Als de mensen in dit topic dat doen, is dat in MIJN ogen ok ;).

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:19

JoyCiej007 schreef:
Ik vraag me dan ook serieus af wat jij met je paarden moet als je ze niet kan geven wat ze nodig hebben; jij hebt ze omdat jij dat graag wil, voor je eigen plezier. Maar je bent niet in staat om ze te geven wat ze nodig hebben; ik roep zeker niet snel dat iets 'sielugh' is, maar ja, dit vind ik dus inderdaad wel 'zielig'. Je dieren worden er de dupe van dat jij ze niet kan geven wat ze nodig hebben; jij bent verantwoordelijk voor ze, maar je laat ze maar gewoon wat lopen, puur voor je eigen plezier.

Maar wat hebben paarden eigenlijk nodig om paard te zijn??
- voer
- bewegingsvrijheid
- vriendje

Ze hebben níet nodig om paard te zijn:
- dressuurtraining
- springtraining

Dat heeft de ruíter nodig ;) Het paard vraagt daar helemaal niet om.

Dus TS: ik zou me geen zorgen maken en me ook niet schuldig voelen. Onze paarden hebben enkele jaren de hele winter op het grote land gestaan en die heb ik pas in maart er weer af geplukt om weer te gaan rijden. En dat vonden ze HEEEEEERLIJK!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:22

Ik doe al 2 jaar niets met mijn paarden, niets als in: Erop zitten.
Ik wandel, ik borstel ( in de winter níet), ik knuffel, ik doe Parelli en ze staan 24-7 buiten met onbeperkt hooi..

Ik heb een Shet, al 16 jaar en al 16 jaar doe ik er 'niets' mee. Ik heb een Trekpaard, al 5 jaar en al die 5 jaar doe ik er 'niets' mee omdat een ander dat ik haar leven voordat ze bij mij kwam verknalt heeft (nare ervaringen) en ik heb een KWPN, al 3 jaar, waavan ik 1,5 jaar 'niets' meer doe omdat hij bejaard is en mag genieten van zijn welverdiende rust.

Ik ben er 2x per dag, schep eindeloze bergen poep, vul water ( nu met jerrycans van thuis omdat mijn handwaterpomp bevroren is en ik geen stromend water heb), geef hooi, maak lintje die gebroken zijn, zet nieuwe paaltjes in de grond als ze aan vervanging toe zijn etc..
Ben er zéker 3 uur per dag druk mee...

Maar toch doe ik er 'niets' mee.. is dat zielig?
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 30-11-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:23

ik vind het ook wel eens lastig,

de ene is 2,5 en daar doe ik regelmatig wat mee (fietsen wandelen kunstjes poetsen e.d). maar nu heb ik er al 3 dagen niet gepoetst en lig ik ook nog eens ziek op bed. dat vind ik best zielig.
Ze staat s'ochtends tot s'avonds op het land met een groep, en snachts gaat ze op stal met 2 andere.

de andere die is al 8 alleen daar is nooit wat mee gedaan. die doe ik samen met mijn moeder, maar mijn moeder heb een hele drukke periode, dus die heeft ook nog maar 3 a 4 x aandacht per week... (staat net zo als die 2,5 jarige buiten) maar aande andere kant, dit paardje heb al 8 jaar niet zo veel aandacht gehad en kon toen ook gewoon lekker rond struinen...

ik voel me wel schuldig, maar ik denk dat mij paardjes het niet heel erg vinden. als ik me weer wat beter voel doe ik weer meer met ze. :)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:24

geerke schreef:
Je hoeft toch niet perse te rijden om lol aan je paarden te hebben?

Het zijn gewoon mijn vriendjes <3 ....al 18 jaar...en we hebben zelden ruzie. ;)

Amen!!
(Ik rij deze winter wel door, maar ook een stuk minder intensief dan in de zomer. Mijn paarden vinden dat juist lekker, wat rustiger aan doen!)

Berdien

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:28

Niet poetsen met dit weer is allesbehalve zielig. Sterker nog, met dit weer stug door blijven poetsen, dát is zielig. Poets je de vetlaag weg en krijgt je paard het koud.

Bij mij zijn er op meerdere momenten per dag mensen in het land, mocht er wat zijn met die van mij dan wordt er actie ondernomen.

Vind het nogal wat om te zeggen dat als je niet dagelijks naar je paard kan, je er dan maar niet aan moet beginnen. Ligt nogal aan de situatie lijkt me? Als je paard buiten staat in een groep en zijn natje en droogje heeft, dan heeft hij je echt niet elke dag nodig hoor. Denk dat zo'n paard gelukkiger is dan een paard wat op stal staat en elke dag verplicht z'n rondjes door de bak moet hobbelen omdat baaslief het anders sielugh vindt.
Natuurlijk moet er toezicht zijn, je paard dagenlang aan z'n lot overlaten zonder waterbakken en dergelijk te checken is natuurlijk een no-go met dit weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:33

Sees schreef:
Capopjekop, ik zeg ook nergens dat mensen dat niet doen :D. Ik zeg alleen dat IK vind dat je je paard ongeacht de omstandigheden wel met regelmaat moet controleren. Als de mensen in dit topic dat doen, is dat in MIJN ogen ok ;).

Ok op die manier, ik dacht dat je dat wel bedoelde, omdat het in dit topic staat. My bad.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:39

Je kunt je paarden toch longeren? Dit kun je in een halfuur makkelijk doen. Kwartier longeren en nog een kwartier voor poetsen en op af aftuigen(in geval van gebruik van pessoa o.i.d.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:44

Berdien, ik vind die vergelijkingen van paarden die op stal staan en paarden die buiten staan in dit soort topics altijd zo uit z'n verband gerukt. Of het paard nu buiten of binnen staat, je paard heeft dezelfde verzorging nodig hoor ;). Ik blijf er dus bij dat het niet uitmaakt of je het paard daadwerkelijk aan het werk zet maar dat het wel degelijk nodig is dat je de algehele gezondheid van je maatje regelmatig controleert.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:47

Ik herken het ook hoor! Behalve dat we volop in verhuizing en verbouwing zaten, kregen verschillende gezinsleden het laatste jaar lichamelijke ongemakken. In chronologische volgorde: ziekte van Lyme (ik), gebroken bovenbeen (dochter), gebroken enkel (vriend).

Ik heb me er bij neergelegd dat het even zo is. We zorgen goed voor al onze dieren, alleen werken de paarden nu weinig. Ik zorg ervoor dat ik minimaal twee maal per week met de honden een uur in het bos loop, heerlijk!

De belangrijkste klussen in en om huis zijn inmiddels gedaan. Als iedereen gezond blijft hoop ik in januari meer met de paarden aan het werk te kunnen. Ik denk overigens wel dat we in de zomermaanden meer blijven doen dan in de wintermaanden. Het is ook weer even een nieuw ritme krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:48

Vind ik echt niet Sees. Een paard wat op stal staat heeft een hele andere verzorging nodig dan een paard wat 24/7 buiten in de wei scharrelt. Denk alleen maar aan het uitmesten van de stal, het paard moet beweging krijgen, hoeven moeten dagelijks schoongemaakt worden ivm de aantasting door mest/urine, etc etc... Een paard wat buiten scharrelt moet zéker gecontroleerd worden, maar je ziet mij toch ook niet het tegenovergestelde beweren?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:51

Berdien ik zei ook bewust verzorging en niet beweging ;)!!

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:52

Toen ik de titel las, verwachte ik dat er een heftiger discussie zou ontstaan dan wat ik lees...Bravo.
Ik mag aannemen dat ieder die aan paarden begint, weet waar hij/zij aan begonnen is. Mijn paard staat momenteel binnen. ( buiten is geen optie, al weken niet want die breekt zijn been in die natte kleizooi hier) Het is niet anders, tis niet ideaal, ik wil hem ook liever buiten zien spelen, maar is onmogelijk! Straks als de grond hard genoeg is..gaat ie onmiddelijk naar buiten. (is de grond doordat ze nu binnen staan ook niet hobbelig) maar goed ik heb wel een binnen bak, en naast mijn 40-urige werkweek, weer of geen weer, ziek of niet ziek ik MOET dus elke dag naar mijn paard, hij moet die stal uit. Ik zorg ook dat ik dan een dikke 2 uur met hem bezig ben. lopen, spelen, rijden, longeren, flauwekul dingen..gewoon voldoende afwisseling.
Als ze naar buiten kunnen, en je gaat een avond niet, of door omstandigheden wat minder..tja het zij zo...Staan ze niet buiten moet je imo je verantwoording nemen. In welke vorm dan ook..
En terwijl ik aan het typen ben realiseer ik me dat het vaak allemaal niet zwart-wit is....
Anyway..zorg dat je paard niet een seizoensartikel wordt..doe wat je kan..wellicht met heleboel creativiteit..maar je paardje heeft geen andere keus dan die jij voor hem maakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:53

Ik noem toch ook andere dingen dan beweging? Nee sorry, ik vind echt niet dat je de verzorging van een paard wat op stal staat 1 op 1 kunt vergelijken met een paard wat 24/7 in de wei staat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:58

Als een paard in een box staat, zal je dagelijks in ieder geval voor voldoende beweging moeten zorgen. Ik ben het met Berdien eens dat het anders is voor paarden die 24 uur per dag buiten staan. Uiteraard zal je die paarden wel dagelijks moeten controleren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:58

Daar sluit ik me bij aan Berdien.
Al ben ik er het hele jaar door 2x per dag om water te vullen en hooi aan t vullen.
Zéker nu met het vriezende weer, zit er op de wei misschien nog wel meer werk aan vast dan op stal.
Voor de paarden is dat idd anders... In de wei scharrelen ze lekker rond, hebben ze beweging en sociaal contact, dat is in stal niet zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:09

Berdien, alleen het bewegingsgedeelte is dus anders en het uitmesten ;). Overigens ging ik er voor het gemak van uit dat de pensionhouder dit doet :D. Verder niets, voeren, hoeven uitkrabben, paard checken, waterbakken controleren etc etc etc is hetzelfde.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:13

Sammyoo daarom zeg ik dus ook beweging, wel lezen hè ;).

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:19

Ik ben blij te lezen dat ik toch echt niet de enige ben!! Mijn paarden staan ook 24/7 buiten en hebben een stal waar ze altijd in kunnen. Nu heb ik de paarden bij huis staan en kan dus ook elke dag lekker met ze knuffelen en een beetje aandacht geven. Ook ik heb al een maand niet gereden, ik heb geen bak tot mijn beschikking en alles is hard bevroren met sneeuw, dus erg glad. Voelde mij ook heel erg schuldig tegen over mijn paarden maar ik geloof niet dat ze iets te kort komen. Elke dag schoon en droog hooi,brokken en twee keer per dag vul ik water omdat dit binnen no time weer bevroren is.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:22

Ik krab zo wie zo nooit de hoeven uit van mijn dikbil, dit doet alleen de hoefsmid om de 8 weken, hij is 1000 kilo en niet echt licht in de hand te noemen.
En wat betreft wondjes en dergelijke, mijn ervaring is hoe meer je er aan loopt te prutsen hoe erger het wordt.

Dan heb ik het wel over lichte wonden, dus vel wat eraf gebeten wordt door andere paarden enz.
Ik poets hem niet, omdat daar geen beginnen aan is, en omdat hij zo beter zn warmte kan reguleren.

Heb ik in de winter een aanval van ik wil rijden, dan alleen waar het zadel komt.

Al met al heb ik een zeer gezond paard, die het reuze naar zn zin heeft met zn vrienden.

Ik rij Pilou alleen als we er beiden zin in hebben, heerlijk voor mij dat dit zo kan, daarom heb ik ook bewust een koudbloed gekocht.

Toch ondanks dat ik er niet altijd ben, (elke dag), is mijn grote vriend een zeer gelukkig paard.

En dat is ook wat ie is, wij mensen houden er vaak van om alles te vermenselijken, dat zit in ons aard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:30

Ik rij en zie hem in de winter vaak maar 4 x per week, als ik het druk heb zelfs maar 3x en nee hier geen schuldgevoel!
Ik werk full-time, een druk sociaal leven, een huishouden, andere huisdieren en met dit weer en donker niet altijd zin.

Paard staat volpension en wordt prima verzorgd!
Op tijd zijn natje en droogje, iedere dag schone stal (wordt uitgemest) en loopt de hele dag met zijn maatjes in de wei...hij komt dus niets te kort!
Hij mist mij echt niet hoor...binnenkort heb ik 2 weken vakantie (Kerst) dus dan kan ik overdag en kan dan dus 5/6 x per week!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:31

Packer, tja ik ga wél iedere dag naar mijn paard of zorg er iig voor dat iemand hem checkt. Ik krab de hoeven niet per se iedere dag uit maar controleer ze wel. Laatst haalde ik er bijvoorbeeld een knoeperd van een steen uit die ramvast zat, zou het niet op m'n geweten willen hebben dat paardlief hoefkneuzingen zou hebben gekregen omdat ik er niet was :o.
Poetsen doe ik in de winter ook amper. Wondjes doe ik niet altijd wat aan maar weten dat ze er zijn is wel zo fijn ;). Het zou niet de 1e keer zijn dat ik op stal komt en mijn paard heeft weer lopen klieren in de wei en een wond(je) heeft waar je wel echt wat aan wil doen. Mijn pony had laatst een flinke hap uit zijn wang vlakbij het oog waar precies het hoofdstel overheen loopt. Ik heb niets aan dat wondje gedaan maar was wél blij dat ik het wist zodat ik mijn verzorgstertje kon vragen even alleen met halster te rijden ;).

Als ik de wei in loop, valt het mij ook wel op of er dekensingels loshangen van de paarden van mijn stalgenoten of dat een paard koliek o.i.d. heeft maar ik zie niet of een paard ineens ingevallen is of dat dat kuchje slechts eenmalig is of een virus betreft ;).

En nee natuurlijk gaat je paard niet dood als je een dag niet komt (ook niet als hij wél op stal staan overigens al vind ik dat not done) maar IK vind dat je tóch wel regelmatig moet controleren hoe hij er bij staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:34

Listinglistje, geen zin vanwege donker en het weer zijn altijd van die argumenten waar ik niks mee kan :o. Maar dat is puur persoonlijk. Ook al heb ik namelijk geen zin, ik ga tóch. Maar goed als je paard in volpension staat, hoef je misschien ook niet per se.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:36

Mijn paarden krijgen ook niet echt veel aandacht van mij deze tijd.. Ik heb ze tevens al jaren, dus geen haar op mn hoofd die er aan denkt om ze weg te doen.

Ze staan bij een goede vriendin van me, 24/7 buiten. Ze staan met 10 paarden bij elkaar, en hebben een onwijs grote inloopstal. Ze vermaken zich wel, dat weet ik. Dit is het beste wat ik mijn paarden kan bieden. :) Alleen is er geen bak, en geen verlichting, daarom kan ik na mn werk niets met ze doen.
Ik ga ze ook niet elke dag poetsen, want dat poets je inderdaad de vetlaag eraf. Nee hoor, ik kom in de winter misschien 1x in de week, en ik weet dat ze daar goed staan. :)

Dus je niet schuldig voelen hoor, je paarden vinden het heerlijk zo.