Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 20:27

* Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
* De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
* Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
* Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
* Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

hier het verhaaltje over het bibberende van je paard

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.
Als je je paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken, en het uiteindelijke effect is dat je aan de deken niets meer hebt als het eenmaal winter wordt. Je kan het vergelijken met mensen die binnenshuis een jas aandoen en dan niets extra's meer hebben als ze naar buiten gaan en vervolgens kou vatten, ondanks de jas...
Wij doen dus niets tegen het bibberen van onze paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zien we ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:30

groot gelijk ! mijn pony's dragen ook geen dekens en hebben het zeker niet koud :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:33

ik heb een fjord en die staat ook gewoon zonder deken hoor. Vind een deken niet nodig. Ze is prima in staat zichzelf warm te houden. En ik rijd haar in de winter toch niet in het zweet en mocht het wel gebeuren stap ik wat langer uit.
Ik vind alleen maar dat je met dekens het natuurlijke verstoord en hebben ze in mijn ogen het eerder koud dan gewoon met een vachtje.
Vroeger gebruikte ik ook dekens op mn andere paarden, gelukkig nu niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:35

Livanna schreef:
* Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
* De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
* Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
* Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
* Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.
Als je je paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken, en het uiteindelijke effect is dat je aan de deken niets meer hebt als het eenmaal winter wordt. Je kan het vergelijken met mensen die binnenshuis een jas aandoen en dan niets extra's meer hebben als ze naar buiten gaan en vervolgens kou vatten, ondanks de jas...
Wij doen dus niets tegen het bibberen van onze paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zien we ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

juist dat bedoel ik :P

Jolannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:36

hmm gewoon zo lekker laten staan mij 2 paardjes staan ook altijd zonder deken buiten maar kenne wel gewoon het stalletje in als ze willen.. ze hebben een lekkere dikke wintervacht

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:42

In Amsterdam op de dijk lopen ook paardjes. Die hebben nu allemaal een deken op omdat de toeristen begonnen te klagen :+

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:45

Helemaal niet zielig!!! Mijn paarden hebben ook nooit een deken op. En lopen hele dagen buiten terwijl zij ook naar binnen kunnen gaan maar dat doen ze niet. Alleen als ik gereden heb doe ik Marijke altijd wel even een deken op omdat ze vaak weer naar buiten gaat na het rijden

riatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:47

gewoon lekker zonder deken laten staan ze hebben het egt niet gauw koud hoor mijn paarden staan ook zonder gewoon doen wat je gevoel zeg wat denk je van paarden in de natuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:47

Dani_ schreef:
In Amsterdam op de dijk lopen ook paardjes. Die hebben nu allemaal een deken op omdat de toeristen begonnen te klagen :+

dat meen je hahahahahhaa

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:50

Livanna schreef:

Het is wel netjes als je erbij zet wat de bron is van deze tekst. Ik neem aan dat het van Paardnatuurlijk komt.

Het is een leuke tekst, maar gaat onder andere voorbij aan een aantal individuele verschillen tussen paarden. Fijn als hun paarden het zo kunnen doen, ik hoop dat dat zo blijft als de paarden ouder worden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:56

mediche redenen is wt anders, maar daar gaat het hier iet om.

Er zijn ook mensen die een veulen al een deken op doen want anders heeft ie t koud wnt hij bibberde, dan vind ik ook van de zotte! Zo verkloot je helemaal het systeem van een paard. En dan raar kijken als t paardje ziek word omdat ie t door de deken juist koud krijgt. heb een aantal keren dus veulens onder dekens zien staan, of jaarlingen )

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:29

Mijn paard staat ook op stal en zonder deken. Ik heb totaal niet het idee dat hij het koud heeft. Hij is gewoon zoals anders en is met losgooien en rijden gewoon normaal en niet zo gek als een deur zoals de andere paarden van stal die wel een dek op hebben. Ik heb juist het idee dat die zo gek en druk doen omdat ze het koud krijgen zodra het dek af gaat. Mijn paard heeft een constantere temperatuur.

Wel is het weer een fijn discussiepunt helaas. En daardoor ga je weer twijfelen aan jezelf!

Ze zeggen b.v dat je de vetlaag eraf poetst. Maar ik poets alleen de vieze harde plekken eraf en verder niet, als je niet intensief poetst en wast is er volgens mij geen probleem.
Ook zeggen ze dat mijn paard stil staat en niet constant in beweging is zoals wilde paarden. Maar wilde paarden staan toch ook heel vaak tijden stil? En mijn paard op stal heeft geen last van regen, sneeuw, en wind dus dan is het toch niet zo erg als hij niet constant in beweging is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:36

ik poets mijn paard allees als ik rijd en da eigk alleen waar het zadel ligt... in de witer dan ) ik ga niet teveel aan die vacht zitten prutsen, lekker gewoon zo houden zoals t is, en ik rijd in de winter lang niet zoveel. Heb vaak last van een winterdip en kan ik wat chaggie zijn en vind dat dan niet eerlijk tegen over mn paard om er dan op te rijden :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:41

Cinnepin schreef:
mediche redenen is wt anders, maar daar gaat het hier iet om.

Er zijn ook mensen die een veulen al een deken op doen want anders heeft ie t koud wnt hij bibberde, dan vind ik ook van de zotte! Zo verkloot je helemaal het systeem van een paard. En dan raar kijken als t paardje ziek word omdat ie t door de deken juist koud krijgt. heb een aantal keren dus veulens onder dekens zien staan, of jaarlingen )

Ook voor veulens en jaarlingen kan er een medische reden voor zijn. Wat noem jij trouwens "medische redenen"? Want er zijn paarden die het gewoon niet comfortabel hebben zonder deken. Dat kan te maken hebben met waar ze vandaan komen (ras, maar ook hoe ze hun jonge jaren hebben doorgebracht), maar ook gewoon met individuele aanleg.
Bij ons loopt een andalusier die echt wel een deken nodig heeft, die heeft gewoon geen vacht die bedoeld is voor ons klimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:44

medische redenen bedoel ik mee als het paard niet onder gewone omstandig heden kan functioneren. Niet omdat het een keer bibbert in de kou!

En het lijkt mij dat een paard het beter heeft zonder deken dan met. Ivb met rollen. Zonder deken hebben ze een constante temp, met deken nie, Als de deken afgaat b.v
Ook als ze het koud krijgen met een deken op ( als de temp ineens weer zakt ) da kunnen ze hun vacht niet uitzetten met een deken om enzo. Lijkt me zonder toch comfortabeler.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:11

Cinnepin schreef:
medische redeen bedoel ik mee als het paard niet onder gewone omstandig heden kan functioneren. Niet omdat het ee keer bibbert in de kou!

En het lijkt mij dat een paard het beter hefet zonder deken dan met. Ivb met rollen. Zonder deken hebben ze een constante temp, met deken nie, Als de deken afgaat b.v
Ook als ze het koud krijgen met een deken op ( als de temp ineens weer zakt ) da kunnen ze hun vacht niet uitzetten met een deken om enzo. Lijkt me zonder toch comfortabeler.

"Het lijkt mij" interesseert me niet, ik kijk liever naar het paard. Rollen kunnen ze ook met deken, tuurlijk doet dat niet veel tegen parasieten enzo, maar dat is bij onze paarden helemaal niet zo'n probleem, want wij poetsen toch. Ook paarden die vanwege fysieke beperkingen niet (meer) kunnen rollen, hebben niet zomaar last van parasieten ofzoiets.
Het is aan de baas om te zorgen dat er een passende deken op het paard ligt als er met dekens wordt gewerkt. Overigens kan het op een ongeschoren paard best voldoende zijn om een regendeken te gebruiken, belangrijkste redenen voor kou zijn water en wind, zodra je dat van de vacht en huid af kunt houden heb je het grootste probleem voorkomen.
Als de deken afgaat bij een ongeschoren paard heb ik nog niet meegemaakt dat ze het dan opeens koud hebben, mits je de deken afdoet als het paard beschut (binnen b.v.) staat. Nou zal dat ook meestal de praktijk zijn dat je de deken eraf pakt als het paard binnen staat op de poetsplaats. Als je daarna weer naar buiten gaat om te rijden is dat geen probleem, ze kunnen dan gewoon hun vacht gebruiken, maar meestal is dat maar kort als je aan het werk gaat.
Bij een geschoren paard kun je ook gebruik maken van een uitrijdeken om te voorkomen dat ze teveel kou op hun nog niet opgewarmde spieren krijgen, ook daar weer de verantwoordelijkheid van de baas om dit correct te regelen als die baas kiest om met dekens/scheren te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:24

k kijk dus ook naar het paard. En ik weet zeker dat het zonder deken allemaal veel beter funcioneert. Anders waren ze wel met een deken op geboren he?
Jij denkt dus dat als je een deken van een paard afhaalt het paard t niet koud zult krijgen? Nouja ga jij eens met een jas aan binnen zitten een aantal uur lang, en diezelfde jas gebruik je ook buiten en dus geen extra jas, en je trekt dan ineens je jas uit dat je het dan niet koud ktijgt? En ook niet als je stil staat omdat je haar gekamt word?

Onder een deken heeft de vacht gewoon geen mogelijkheid zich uit te zetten als t paard het dan toch koud krijgt. Ook kan het zweet, als een paard het eens te warm heeft, niet goed wegtrekken omdat het maar onder die deken blijft hangen.

dat is geen mening maar een simpele feit

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:54

hangt er totaal van af wat voor paard je hebt en hoe hij in de vacht zit.
Normaal gesproken krijgt ieder paard wel een wintervacht wanneer het voor hun te koud word.
Alleen niet alle paarden krijgen een super warme wintervacht, zoals veel arabieren en andere
paarden. Wanneer een paard niet zo'n dikke wintervacht heeft, en het zelf ook niet aanmaakt, vind
ik dat je op zijn minst dat paard wel een beetje kan helpen om warm te blijven met een deken.
Hetzelfde vind ik dat als je een paard scheert en er vervolgens geen deken op legt.

Maar verder, de meeste paarden maken vanzelf wel een dikke wintervacht aan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:57

Cinnepin schreef:
k kijk dus ook naar het paard. En ik weet zeker dat het zonder deken allemaal veel beter funcioneert. Anders waren ze wel met een deken op geboren he?

Tuurlijk meid, daarom worden wij ook met kleren aan geboren. :roll:
Heel veel paarden kunnen best goed functioneren zonder deken, dat klopt, maar er zijn er ook genoeg die dat niet kunnen. Daarnaast worden veel paarden gehouden door mensen die hobby hebben aan wat intensiever rijden dan de vacht van hun paard toelaat. Daar kun je vanalles van vinden, maar dat is gewoon de praktijk. Het bestaansrecht van die paarden is de lol die de baas aan het rijden beleeft en het is terecht dat de baas dan maatregelen neemt om dit voor het paard ook mogelijk te maken.

Cinnepin schreef:
Jij denkt dus dat als je een deken van een paard afhaalt het paard t niet koud zult krijgen? Nouja ga jij eens met een jas aan binnen zitten een aantal uur lang, en diezelfde jas gebruik je ook buiten en dus geen extra jas, en je trekt dan ineens je jas uit dat je het dan niet koud ktijgt? En ook niet als je stil staat omdat je haar gekamt word?

Joehoe, het zijn geen mensen, jouw jas zit niet over een vacht die nog heel behoorlijk kan functioneren, dus je vergelijking gaat niet op. Een van onze paarden heeft een deken op en ik zie dus zelf hoe hij reageert op het op en af doen van die deken. Zolang je dat niet in de gure wind doet vind hij het geen probleem, maar je ziet wel dat hij zijn haren wat opzet als je naar de bak loopt met hem. Die vacht functioneert gewoon als je de deken afdoet.

Cinnepin schreef:
Onder een deken heeft de vacht gewoon geen mogelijkheid zich uit te zetten als t paard het dan toch koud krijgt. Ook kan het zweet, als een paard het eens te warm heeft, niet goed wegtrekken omdat het maar onder die deken blijft hangen.

dat is geen mening maar een simpele feit

De vacht kan ook onder een deken (niet te zwaar, uiteraard) nog heel aardig functioneren, maar temperatuurswisselingen is wel een punt van aandacht voor de baas om te zorgen dat je binnen redelijk comfortabele waarden kunt blijven. Daarbij kun je ook goede kwaliteit dekens kopen, zodat ze ook kunnen ademen. Zweten onder een deken is de baas aan te rekenen, die heeft dan niet opgelet. Wanneer je kiest om met dekens te werken met een bepaald paard, dan neem je dus ook de verantwoordelijkheid om daar dan ook correct mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:02

je hoeft niet zo'n aanvallende toon te geven dat ten eerste ;)

en hoeveel mense zijn er wel niet die dus niet correct met dekens omgaan?
En paarden in de natuur hebben ook allemaal een deken op ja :P
En een mens word idd naakt geboren zonder kleding. Maar wij hebben geen vacht, dat is eruit gegaan (voor ouders hadden nog wel degelijk beharing om zich te beschermen ). Als mensen geen kleding meer zouden dragen (wat begonnen is door schaamte van t lichaam tegenover het andere geslacht) kregen ook wij met de tijd een behaard lichaam.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:21

Tuurlijk zijn er zat mensen die niet correct omgaan met dekens, maar net zo goed zijn er ook mensen die niet correct omgaan met geen dekens.
Paarden in de natuur hebben geen dekens op, maar zijn ook niet beperkt tot een weilandje in een natte polder (inderdaad, Oostvaardersplassen zie ik niet als natuur :P ). Hier in Nederland horen helemaal geen paarden in het wild, het klimaat en de ondergrond deugt daar helemaal niet voor. Wij kiezen ervoor om hier paarden te houden, dan is het dus ook onze verantwoordelijkheid om de paarden daarin zo goed mogelijk te laten functioneren.
Mensen worden geboren zonder kleren en als je ze hier in Nederland zonder kleren zou laten, krijgen ze de kans niet eens om een behaard lichaam te krijgen. Geloof me, die baby's zijn dood voordat ze voldoende haar hebben gekweekt. Dus "paarden zijn niet geboren met een deken, DUS een deken hoort er niet op" is een ongegronde mening van een simpele ziel die niet doordenkt.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:24

Lekker zo laten staan en geen dekentje om :D
Als je paard goed droog is na het uitstappen en niet geschoren is en het koude weer gewend is kan het toch makkelijk.
Liever zonder deken dan met toch :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:32

alleen overleggen met Boy als die het nodig vind ....zo niet gewoon niet doen, daar heeft een ander niks mee te maken.
Jullie pony jullie keus en ze hebben het echt niet zomaar koud...

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:33

:D Niet mee eens!!!!
Paarden en ponies waar gewoon mee getraint wordt , horen nu met dit weer
niet 24/7 in het land te staan.
Een deken is GEEN overbodige luxe hoor ,en ze gaan er met dit weer
absoluut niet onder zweten hoor ,ook niet naar het rijden.
De rest waar dus niet opgereden wordt,geen probleem buiten of ze het leuk vinden
met dit weer is maar de vraag !!!

Gelukkig staan er nu niet veel stakkers meer 24/7 buiten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:56

Waratje schreef:
Tuurlijk zijn er zat mensen die niet correct omgaan met dekens, maar net zo goed zijn er ook mensen die niet correct omgaan met geen dekens.
Paarden in de natuur hebben geen dekens op, maar zijn ook niet beperkt tot een weilandje in een natte polder (inderdaad, Oostvaardersplassen zie ik niet als natuur :P ). Hier in Nederland horen helemaal geen paarden in het wild, het klimaat en de ondergrond deugt daar helemaal niet voor. Wij kiezen ervoor om hier paarden te houden, dan is het dus ook onze verantwoordelijkheid om de paarden daarin zo goed mogelijk te laten functioneren.
Mensen worden geboren zonder kleren en als je ze hier in Nederland zonder kleren zou laten, krijgen ze de kans niet eens om een behaard lichaam te krijgen. Geloof me, die baby's zijn dood voordat ze voldoende haar hebben gekweekt. Dus "paarden zijn niet geboren met een deken, DUS een deken hoort er niet op" is een ongegronde mening van een simpele ziel die niet doordenkt.

ik vind dat jij erg persoonlijke aanvallen geeft ( zoals simpele ziel etc ) en dat vind ik erg kinderachtig dus besloen de discussie met jou niet verder te voeren. Leer eerst eens volwassen reageren ;)