Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:01

Zidore schreef:
zeecontainer kan, maar vind ik persoonlijk niet zo mooi, maar als het niet anders kan...

Klopt ! Ik had mijn paardjes altijd zonder schuilstal staan,
Nu heb ik vorige maand een 'Zeecontainer' gekregen ! Super fijn :j,
Hij is mooi door het midden gescheiden, en kan er prima hooi netten in op hangen.
Aan elke kant zit een deur. Hij is mooi donkergroen gemaakt, en nu 'valt' hij minderop
Nu is de binnenkant van hout, (*Omdat hij gebruikt is als 'Kantine' voor bouwvakkers).

Hij is 6,5 meter lang en 3 meter breed. Ik heb er 300 euro voor neergelegd.

tjady

Re: Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:10

Wat een leuk topic. Ik heb goede ideeen opgedaan voor een schuilstalletje van mijn twee shetten. De box die ze bewoonde is sinds een week door een ander paard in gebruik en ze staan nu in de paddock. Wel beschutting van bomen, vers water en onbeperkt ruwvoer.
Ik vind hetzelf zo vervelend dat ze geen schuilstal hebben. Denk dit weekend maar even aan de gang te gaan met worteldoek. Ik heb wel een aanbouw aan mijn stal. Misschien kan ik daar wel wat maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:11

klinkt goed amber, maar ze lijken me zo lawaaiig?

tjady, anders zet je hier wat foto's(of tekening)? kunnen we met je meedenken ;-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:31

Ja normaal denk ik wel, maar die van mij is binnen met hout bekleed.
De vloer, muren en plafond :j. Hij blijft hierdoor ook wat warmer, en niet lawaaiig :D.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:10

Zidore, het blijft altijd beetje gissen waar je de opening beste kan doen.
Westen daar komt inderdaad in de lente/zomer de wind vandaan en dus de regen dus is meestal ook niet verstandig om een opening te maken.
Maar bij mij zou dat bv wel weer kunnen omdat wij een loods naast het terein hebben liggen die de wind uit het westen opvangt.
Zou even kjiken waar bij jou het minst vaak de wind vandaan komt of waar ie het minst erg is en daar de opening doen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:51

Goed idee zidore, ik zal wat foto's maken en dan plaatsen. Wordt niet eerder dan morgen, want bij licht foto's maken is toch duidelijker. Ik heb een stal van 12.5 x 8 meter. Daaraan vast zit een aanbouw over de lengte van 12.5 x 3 meter. Daar heb ik de opslag van voer, hooi, mestspullen, kruiwagens en dekens. De aanbouw is gemaakt van planken waarvan er eerst 1 aan de binnenkant geslagen is en de volgende er boven aan de buitenkant. Zo om en om naar boven. Niet sterk genoeg om shetten binnen te houden. Ik denk dat ze dat gaan slopen. Daarboven op golfplaten dak.
Ik heb nog een hoekje, naast de aanbouw, aan de buitenkant waar ik de schuilstal zou willen plaatsen, met een kleine uitloop. Overdag mogen ze dan gewoon weer bij de grote paarden in de paddock.

Bij het huis van mijn vriend hebben trouwens ook een schuilstal met vrij in en uitloop naar de paddock. Daar staan onze jonge paarden(3). Ze maken heel veel gebruik van de stal en als we savonds kijken dan liggen ze vaak alle drie languit te slapen. Daar zal ik ook foto's van maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:18

Tjady, Je kunt evt. tegen het slopen gewoon stroomdraad of lint aan de binnenkant van je overkapping bevestigen en aansluiten op je omheining. En als je ze op zou willen sluiten kun je een hekje ervoor maken.
Zo heb ik nu mijn kapschuur van 4 bij 6 ook in gebruik als stal.
Heb 2 van die rollinten bevestigd die ik voor de opening langs dicht kan trekken (oogjes aan de andere kant van de schuur) en daar staat mijn pony in. Er kan stroom op, maar omdat mijn pony niet door lint gaat zonder stroom, heb ik de stroom gewoon uit staan.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:43

Tjady als je de foto's op pag 3 van mij goed bekijkt zie je ook dat wij aan de buitenkant een stroomdraad hebben gespannen tegen het schuren
Aan de binnen kant hebben wij een paar planken gemaakt op kont hoogte, zo kunnen ze het schot er ook nooit uit duwen
Aan de rechte kant hebben wij aan de voorkant de stal een gedeelte dicht gemaakt zo kunnen ze altijd uit de wind en regen staan
Mocht er ooit één ziek worden en op stal moeten, kunnen we er een balk tussen maken aan de binnen kant
Dan wordt de stal zeg maar in tween gedeeld
Zo kunnen de anderen nog wel schuilen maar de zieke niet het land in

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:33

Oke, dat schrikdraad aan de binnenkant is ook wel een idee. Ik heb net een noodstalletje gemaakt. Het spoelt hier van de regen. Echt ookal zitten ze dik in het haar. Zo erg in de regen in een paddock wil ik echt niet. Daarnaast heb ik hier vorig jaar op 15 december atypische myopathie gehad op stal en daarbij mijn flessenveulen Angel er aan verloren. Ze stonden toen ook 24/7 buiten en hebben kennelijk toch lopen scharrelen. Dat wil ik niet nog een keer meemaken.
zal straks ff een foto van de noodopvang maken.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:59

*volgt mee*

nu hebben wij een schuilstalletje in de weide, de linker (lange) zijde is van steen, want die is tegen de schuur gebouwd, verder nog 2 houten muren aangehangen en golplaten erboven op.
In het voorjaar gaan we de weide omploegen, herzaaien, herinrichten,... en dan komt er een nieuwe schuilstal.

dus ben al eens aan het kijken naar ideetjes ;)

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:11

Wij hebben sinds dit jaar ook een schuilstal. Hebben onze vorige poetsplek en 2 stallen omgebouwd tot 1 grote inloopstal.
Uitloop hebben ze naar de rijbak. We hebben er nu 1 paard, 2 pony's en 2 shetjes op staan en het bevalt stukken beter als swinters op stal.
Wij hebben ook lang over de in/uitgang gedupt maar hebben er voor gekozen om deze groot te houden zodat ze er eventueel met meerdere tegenlijk uit kunnen mochten ze ruzie hebben :+
Om het warm te houden hebben we een soort tochtgordijn gemaakt.

zo ziet het uit:
van buiten gezien: http://94.100.118.145/1143300001-114335 ... _xfsm.jpeg
voorste helft is eetgedeelt: http://94.100.125.21/1143300001-1143350 ... _Z4EB.jpeg
en andere helft heb ik stro liggen: http://94.100.121.69/1143300001-1143350 ... _FHQ3.jpeg

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:17

Ziet er mooi uit Rossi.

Hier de noodvoorziening. Naast de box heb ik een hekje geplaats en daarvoor de bench gezet. Daar het hekje aan vast geknoopt en aan de box ernaast zodat hij niet opvalt. Mochten ze het als nog omgooien dan lopen ze alleen los in de stal. Kan er verder niets gebeuren, behalve dat mijn meiden boos op ze worden.
Afbeelding
Afbeelding

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:40

rossi, je watervoorziening veel me op (eerste foto)
wij hebben ook zo'n waterbidon, maar die staat op de grond.
hoe heb je dat dan gedaan om dat in de hoogte te zetten en te verbinden met je waterbak?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:16

Hoi!

Dit is mijn stal, hij is 8 X 6.
Afbeelding
heb nu alleen dat ie zoooo modderig is.... de paddock ook.
Het achterste gedeelte is verhard, dat was al zo, en de rest nog niet. Daar gaan we zo snel mogelijk mee beginnen, maar eerst ff flink met de trekker erdoor....

Afbeelding
Ik had onder de horizontale balken hooinetten hangen, aanhangernetten, maar die zijn kapot. Nu heb ik gewone netten eraan hangen. De dwarsbalken heb ik gedaan zodat elk paard een eigen plek heeft om te eten, er zijn 4 ruimtes onstaan zeg maar, en dan kunnen er nog twee vooraan buiten bij de stal staan.
Linksvoor zit nu windbreekgaas in, en de rest is open.

Er staan 5 pony's in momenteel.

*edit: ooooooo wat een fijne zomerse drooooooooge paddock.... ;( :D als ik die foto zo weer zie.....

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:29

lottex schreef:
rossi, je watervoorziening veel me op (eerste foto)
wij hebben ook zo'n waterbidon, maar die staat op de grond.
hoe heb je dat dan gedaan om dat in de hoogte te zetten en te verbinden met je waterbak?

Mijn pa heeft een soort stalen platen aan elkaar gelast tot verhoging. Dat houdt het wel :j
Zo vang ie ook water op uit de afvoer van dak. Er zit een slang aan van bidon naar waterbak. Die heb ik met een simpel strotouwtje ook nog aan het hek gebonden.
Werkt super zo en zijn er erg tevreden over :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:58

ja ziet er wel handig uit :j
bij ons staat die bidon op de grond, dus daar kunnen we practisch geen water uithalen.
alleen op een verhoog zetten zal moeilijk zijn.
maar ga het eens voorstellen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:02

wat een geweldige schuilstallen zie ik weer langskomen, doe hier wel veel ideeen op zeg!

rossi, wat heb je daar voor handig hooiding op de eerste foto? (misschien een vergroting??) :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:11

ik had dat zelf nog niet opgemerkt.
wel al de foto eens uitvergroot om dat watersysteem te zien,
ziet er inderdaad een leuk hooiding uit :j

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:50

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:57

Zidore schreef:
wat een geweldige schuilstallen zie ik weer langskomen, doe hier wel veel ideeen op zeg!

rossi, wat heb je daar voor handig hooiding op de eerste foto? (misschien een vergroting??) :)

Dat is gewoon een hooiruif uit 1 van de oude paardenstallen. Gewoon tegen een houten plank aangeschroefd en die aan hek gemaakt en met scharniertjes een houtenplank erop. Pap klust graag :+ En ook favo eetplekje van paarden. Voor rest heb ik gewoon netten hangen.
Maar het morgen proberen groter op de foto te zetten :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:18

Allemaal mooie zomerse fotos. vraag me soms af hoe het er in de winter uitziet zeg maar :P

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:25

shadowflower schreef:
Allemaal mooie zomerse fotos. vraag me soms af hoe het er in de winter uitziet zeg maar :P

De stal gewoon het zelfde hoor :+
Alleen in mijn rijbak en tevens uitloop ligt nu veel ijs en eerder sneeuw. Maar dat geeft hier geen probleem :)
Zal kijken of ik dat morgen ook op de foto krijg, als nog niet alles is weg gesmolten :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:08

dat denk ik nou ook de hele tijd al shadowflower!
hoe voorkom je dat zo'n 1000 liter tank bevriest? of is dat niet te voorkomen??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:10

Iets meer wit en als het dooit wat natter :D Verder idd weinig verschil. Het enige wat wel dag en nacht verschil is het weiland, aangezien we op de klei zitten is dat nu wel aardig omgeploegd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:52

De schuilstal bij ons op stal is nog in aanbouw. Niet een hele grote schuilstal, maar de paarden staan 's nachts toch op stal.
Eerst alleen nog palen:
Afbeelding

Nu zit het dak er op en de automatische drinkbak geinstalleerd:
Afbeelding

Hopelijk komen binnenkort de zijwanden er in.