Help! Hooi te kort.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:39

Boeren verkopen hun hooi ook niet meer zo graag nu omdat ze anders zelf te kort gaan komen!

capopjekop

Re: Help! Hooi te kort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:15

Hier merk ik nog niet echt veel van de hooischaarste. Het hooi is wel duurder geworden, maar mijn leverancier kon me nog gewoon leveren en hij heeft er niks over gezegd dat hij bijna door zijn hooi heen is. Ik bestel per keer 75 pakjes. En dan betaal ik nu 3,5 per pak inclusief brengen. Dat was hiervoor 3 euro. Verder ben ik nu begonnen met graszaadhooi te voeren, omdat die van mij ook te dik worden van dat weidehooi. Van het graszaadhooi heb ik 2 grote pakken laten komen, qua gewicht ongeveer een ton, daar betaalde ik 210 voor, al bleek later dat dat de prijs voor een kleinere baal is. Dus ik had geluk deze keer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:49

het is een beetje een sneeuwbal effect hier in de randstad.
Als ze van elkaar horen dat de prijzen stijgen gaat het als een tierelier!
zaterdag 7,50 voor een baaltje gewoon hooi betaald bij de voerboer hier.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:00

ik betaal 6 euro per klein baaltje. Het wordt gebracht en opgestapeld in de opslag bij ons. Ja, het is te duur. Maar wat moet je anders ik heb laatst nog 3 advertenties gebeld uit de PaardenKrant en allemaal niks te koop. Dus dan maar te veel betalen. Het land is hier ook zo nat geweest. Echt een slecht seizoen. Dus ja...Ik kan me bijn aniet meer herinneren dat ik ooit 3-4 euro voor een pakkie betaalde! :+

Ohja eerste voerde ik graszaadhooi. Leek goedkopen maar we moesten er zoveel van voeren dat het net zo duur was als ik een pakje kocht van 5,5 per stuk. Dus nu ben ik iets duurder uit maar ach...Het is zo. Bovendien heeft die van mij koliek gehad en was het toen vbeter om niet van die harde stengels te voeren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:34

Zow Lante, jij hebt het goed voor mekaar! Misschien kan ik nog eens op zoek gaan naar dat voordroog-spul. Eens kijken of ze dat hier wel hebben.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:53

Nou, ik ben vandaag weer aan het bellen geweest, kleine én grote bedrijven, in héél Nederland, gewoon niemand die kleine baaltjes wil leveren. Dat wat ze nog hebben gaat naar vaste leveranciers of ze hebben zelf net genoeg (zoals rapido al zei). Of ze vragen 6 euro per baaltje (en dan halen ze grote pakken uit elkaar om die kleine baaltjes te maken...). Ik ben er zat van, dus ben maar op zoek gegaan naar wat anders. Ik heb nu iemand in de buurt gevonden met ingepakte ronde balen, wat nét geen hooi is, voor 45 euro. Heb er nu 2 besteld die komt hij voor dat geld ook brengen, dus ik ben benieuwd wat de kwaliteit is en of het niet te rijk is voor mijn pony's. Het zijn dan ronde balen, dus enigzins hanteerbaar, kunnen dan nog niet binnen liggen, maar dan krijgen we ze in ieder geval al rollend wel onder een klein afdakje achter de schuur, hopenlijk gaat dat goed. Hij vertelde dat er ongeveer 12 gewone baaltjes in één baal zitten, dat zou betekenen dat ik er ongeveer 2 weken mee kan doen. Ik ben benieuwd!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:17

houdt ons in ieder geval op de hoogte hoe en wat ;j
vaak is het met alternatief spul gewoon uitproberen. en regelmatig bevalt dit trouwens prima :j
hier vroeger never nooit niet aan die massale grote 400 kilo balen begonnen in plastic,maar sinds 2 jaar uit pure ellende moeten doen, en eigenlijk bevielen die best goed :j
en nu dan weer de kleine pakken van 40 kilo, en die bevallen ook beter dan we op voorhand hadden verwacht.
dus openstaan ervoor, en u shall see dat je waarschijnlijk er toch tevreden mee zult zijn,ondaks dat het niet is wat je wilde

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:18

bij onze hooiboer liggen de prijzen nu ook op een 5,50 per baal, dit was van de zomer nog 3,50 per baal.
ik heb ook kleine ruimte, kan tien hooi en tien stro per keer kwijt, maar heb dit jaar 95 balen kunnen opslaan bij mn schoonpa, hoop dat ik daarmee het grootste gedeelte van de winter mee doorkom.

het is gewoon overal hetzelfde, hooi is schaars en daar moet nu dik voor worden betaald, maar ook omdat onze hooiboer het nu zelf bv uit utrecht moet laten komen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:19

Nou. Ze liggen op hun plek en heb er al één opengetrokken. Op zich prachtig spul! Mooi droog, maar wel wat korter als mijn normale hooi. Ze vinden het in ieder geval erg lekker, ze lieten direct het gewone hooi liggen! Verwende teddy's! Maar vind ze toch wel onhandig hoor, hoe maken jullie die pakken los? Op hun zijkant (dus op de ronde kant) of rechtop (op de platte kant)? Ik heb er nu één op een pallet staan op de platte kant en aan de zijkant een stuk los gesneden, maar ik krijg het hooi er alleen met kleine plukjes tegelijk uit. Is dus wel veel werk om een groot net te vullen en je wordt er een stuk viezer van als met plakjes hooi. Maar goed. Ik mag niet klagen, het ging al soepeler dan ik had verwacht...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:26

zijn het die grote ronde balen? die moet je in het geheel losmaken qua folie.
dan " rol" je de plakken er zo vanaf als je eromheen loopt.
gewoon even een landbouwzeil overheen doen, dan blijft de boel droog, maar verstikt het niet ( waardoor je anders schimmels krijgt)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:31

Op de platte kant zetten. Je moet het begin maken of vinden en dan kun je het gewoon afpellen.
Als je bang bent dat het te rijk is, geef je gewoon voor de helft (of meer) stro. Dat doen we hier ook omdat Lusitanos sobere dieren zijn. Dan kun je nl wel lekker veel ruwvoer geven zonder dat ze er last van hebben.

Op de ronde kant zetten is alleen handig als je ze zo afrolt in een stalgang.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:20

Tip:
1:De baal ligt op de platte kant. Je moet het plastic rondom helemaal lossnijden aan de onderkant.
2:Dan aan beide kanten 1 snede omhoog maken tot aan de bovenkant. Dan heb een flap aan de voorkant en een flap aan de achterkant.
3:Dan snijd je het net van boven naar beneden helemaal door en kun je het er helemaal afhalen.
4:Bovenop het plastic leg je een autoband of een plank om te voorkomen dat het plastic eraf glijd of waait.

Nu kan je heel erg makkelijk een plak hooi eraf halen, zonder dat het lang duurt of je er erg vies van wordt. :)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:46

Oke, dus het plastic er zo goed als helemaal vanaf! Thanx voor alle tips!

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:50

naar het noorden verhuizen! mijn overbuurman is een boer, en die verkoopt ze voor 3,- per baaltje! gelukkig is er bij ons nog genoeg..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:16

linda4you schreef:
naar het noorden verhuizen! mijn overbuurman is een boer, en die verkoopt ze voor 3,- per baaltje! gelukkig is er bij ons nog genoeg..

of daar ophalen,das makkelijker dan verhuizen denk ik haha