hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:17

loulou schreef:
ik voer nu in hooizakken, maar helemaal ideaal vind ik het niet. vind het een rotwerk om ze te vullen en eigenlijk past er niet genoeg in naar m'n zin.

Dit is onze slowfeeder, wel de voordelen, maar niet de nadelen van een hooinet. Vullen gaat heel snel, doordat je het hooi in de ton gooit, hooi blijft een stuk droger door de ton en er past een grote voorraad in zo'n 12 kg, dus genoeg voor een paard voor een hele dag.

Afbeelding

blue_kim

Re: hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:27

Ik voer het hooi in een hooiinet gemaakt uit een aanhangernet.
Werkt echt ideaal wbt vullen.
Ze morsen er wel wat mee, maar dat is minimaal.
Ik heb er omheen bestraat zodat het gevallen hooi niet de grond in wordt getrapt.
En wat ze echt niet meer opeten, veeg ik 1x in de week bij elkaar en gaat de mesthoop op.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:34

Stelvio schreef:
Dit is onze slowfeeder, wel de voordelen, maar niet de nadelen van een hooinet.

hoe bedoel je? een hooinet tussen 2 palen of een hooinet in zo'n speciekuip zijn toch ook goed?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:44

Ik heb zelf een halve kuubskist in de paddock voor de paarden staan.
Aan een kant zijn er wat planken weg zodat de shet er ook bij kan, bewust
aan een kant zodat hij zich niet 4kant kan eten omdat mn andere paard
m nog wel is wil wegsturen.
ook heb ik een aanhangernet als hooi net tussen 2palen met een balk erop.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:16

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:13

Zidore schreef:
hoe bedoel je? een hooinet tussen 2 palen of een hooinet in zo'n speciekuip zijn toch ook goed?

Ik refereer aan de nadelen die de TS noemt die zij ervaart bij het gebruik van alleen een hooinet. Ik schrijf nergens dat een hooinet tussen 2 palen of in een speciekuip niet goed zijn, dus snap je vraag/opmerking niet helemaal :+

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:15

Zidore schreef:
zouden we niet een mooie hooibak van dit ding kunnen maken? zag dit eergisteren bij de action in de aanbieding en zou dat kunnen?? Afbeelding Flexibel
Tas of
Wasmand
ca. 40 cm.

prijs per stuk

1,79
Elders € 3,95

Ik voer altijd op de grond in de inloopstal maar voor 1,79 vind ik het wel leuk om mijn pony's eens lang bezig te zien met hun hooi.
Blijven ze lekker warm want ze zijn goed bezig :P
Het hangt nu nog wat slordig aan het hek met touwtjes enz maar daar ga ik nog even wat op verzinnen.

Afbeelding
ieder een eigen mand
Afbeelding

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:37

Nou dat is een mooie oplossing voor 1,79!
Houdt je ons op de hoogte over de levensduur van deze manden omgetoverd als hooinet?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:30

Stelvio schreef:
Nou dat is een mooie oplossing voor 1,79!
Houdt je ons op de hoogte over de levensduur van deze manden omgetoverd als hooinet?

Doe ik,ze zijn nu in ieder geval al de hele middag bezig om ze leeg te krijgen wat dat betreft is het een leuke bezigheid voor ze met dit koude weer!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:34

wat op pagina 1 te zien was met die prullenbak erg leuk idee!

bij ons op de manege word het gewoon de stal in 'gegooid'. is niet echt de beste optie, maar ze hebben wat.

Wat hierboven te zien is met die.. wat is het wasmand?:P is ook een leuke en vooral goedkope optie!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:07

superonwijsbedankt binky, nu moet ik weeer naar die action ;-) ga ze zeker halen, en houd je mij ook op de hoogte hoe lang ze bij jou meegaan?? hoe zit dat stro-touwtje heb je dat er omheen gedraaid??

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:12

Stro touwtje heb ik van gaatje naar gaatje zodat ik hem aan het eind kon dicht trekken,anders halen ze alles uit de bovenkant ipv de gaatjes.....
Moet alleen wat verzinnen op hoe ik het anders aan het hekwerk kan knopen,nu moest ik regelmatig naar buiten lopen omdat de wasmanden{of wat het dan ook zijn} aan de verkeerde kant van het hek geslingerd waren :P

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:43

ik zit er ook al naar te kijken
denk dat ik musketonhaken koop
dan alles daarmee dicht maken en aan elke lus een musketon aan de paal hangen (kunnen ze ook niet slingeren)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:54

Dat is ook een goed idee,ben alleen bang dat de manden niet lang meegaan heb ze net gevuld voor morgenochtend {kan ook niet veel in het is echt om ze naast hun berg hooi in de schuilstal bezig te houden}en zag dat er bij 1 mand al twee gaatjes naar elkaar toegescheurd waren :o Kan natuurlijk ook door het slingeren komen want ik heb ze echt alle kanten op zien gaan :D
Zal morgen middag is kijken hoe het hangt als ik ze aan beide zijde aan het hek bevestig.
Ach voor 1,79 wil je wel eens wat uit proberen he :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:36

Die dingen zijn grappig! Ik denk dat ik ook maar eens bij de action ga kijken :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:55

Nu voer ik het nog gewoon vanaf de grond in de stal.
Mijn vader heeft laatst een idee gekregen. Onze stal heeft een afdakje. Onder dat afdakje wil hij nou zelf een soort hooiruif maken. De foto in de beginpost lijkt mij ideaal, maar inderdaad veel te prijzig. Nu had mijn vader het volgende plan: Hij wil een houten tuinhekje kopen. (Zo'n hekje ongeveer: http://www.praxis.nl/uploadedImages/14005.jpg) en daar dan om en om een spijl tussen weg zagen. Dan zouden mijn shetten hun koppies daar tussendoor kunnen steken. Tussen dit hekje en de stal kunnen we dan hooi neerleggen. Snappie? Ik hoop dat het werkt.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:58

Hartog voerbox! :+:

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:33

kimmie88 schreef:
Ook kan je zo'n water reservoir gebruiken.
Bovenkant eraf halen en hier een net of rooster over heen leggen. Zo kan het niet wegwaaien

Ja deze heb ik een paar weken geleden ook gekocht. Ze kosten maar €35,- je haalt de plastic bak eruit en je hebt een ruif, wel de stangetjes bovenin terug zetten dat is beter voor de stabiliteit. De plastic bak kun je gebruiken als water bak. Ik heb wel een ring uit de plastic bak gesneden en onder in de ruif gelegd tegen het knoeien aan de onderkant.

Ze heten IBC bakken, staan veel op marktplaats te koop.
Wordt gebruikt in vliegtuigen geloof ik.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:40

mmm dan wacht ik nog even met morgen naar de action te rennen ;-)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:14

shetjessweet schreef:
Nu had mijn vader het volgende plan: Hij wil een houten tuinhekje kopen. (Zo'n hekje ongeveer: http://www.praxis.nl/uploadedImages/14005.jpg) en daar dan om en om een spijl tussen weg zagen. Dan zouden mijn shetten hun koppies daar tussendoor kunnen steken.

kan prima werken, als ze niet te veel gaan knagen aan het hout.
Maar let op dat je steeds naast een gat om het hoofd door te steken, een dicht stuk maakt. Dit om te voorkomen dat een pony zijn hoofd door twee spijlen steekt, en hem weer terug steekt tussen de spijlen ernaast. Dan kan-ie lelijk klem komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:54

lijkt mij niets eerlijk gezegd, waarom moeten ze hun hoofd door dat hek doen? als je de plankjes laat zitten dan kunnen ze toch het hooi er van tussen trekken met hun tanden? of kijk anders eens naar andere slowfeeders hier in dit topic en elders op bokt..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:41

Stelvio schreef:
Zidore schreef:

Ik refereer aan de nadelen die de TS noemt die zij ervaart bij het gebruik van alleen een hooinet. Ik schrijf nergens dat een hooinet tussen 2 palen of in een speciekuip niet goed zijn, dus snap je vraag/opmerking niet helemaal :+

zo bedoelde ik het niet, was meer op zoek naar de béste manier ;-)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:30

ik voer het zo:
Afbeelding
Bak is gemaakt van een groot oud olievat, gaat al jaren mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:25

Die action-feede is ewel een goed idee! Meerdere mooie ideeen in dit topic :j Vind het wel mooi te zien fotos waar ze met zn allen uit 1 bak eten. Dat kan ik hier echt niet voor elkaar krijgen, mijn merrie laat dat niet toe. Wij hebben een badkuip staan, en als zij helemaal aan het eind staat is het voor mijn shetje mogelijk af en toe ene hap te jatten, maar dat is wel een hele opgave.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:36

loulou schreef:
ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten

Afbeelding

Zoiets heb ik nog te koop voor de liefhebber [EA-TK-AP] In herhaling: Draadcontainer, ideale hooivoerbak