hoe zadelen jullie op?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:31

Pff, hoe zadel ik op?
Ramona staat gewoon los.
Poetsen, beenbescherming om, dekje op, zadel op, singel aan zadel maken, hoofdstel om, chaps om, cap op, zweepje pakken en karren maar :+

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:42

Nu in de winter houd hij z'n staldeken op, ik borstel hem helemaal, peesbeschermers voor en achter aan,
en leg daarna de deken op z'n kont.
Ik leg daarna de shabrak er op en het zadel, dan maak ik de singel vast en trek ik de beugels omlaag.
Ik leg de deken weer terug en doe het halster af en het hoofdstel op.
Dan doe ik mijn cap op en handschoenen aan.
Stal deken gaat af en inplaats daarvan krijgt hij een fleecedeken op.
Ik stap een stukje en singel hem aan, daarna stap ik op en na 10 minuten singel ik hem voor de zekerheid nog een keer aan.
De deken gaat er naar een kwartier af als ik binnen rijd, en als ik buiten rijd blijft hij er soms gewoon een uur opliggen.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:24

Miekemuis_ schreef:
Ik zet mijn paard meestal vast in de poetsplaats, dan goed poetsen en bandages/beschermers aan. Dan dekje, bontje en zadel erop en singel vastmaken (gewoon op eerste gaatje)
dan halster los (paard blijft altijd gewoon staan :D ) en dan hoofdstel (+martingaal of iets dergelijks) aan en nog eens aansingelen
dan als ik 5 minuutjes erop zit nog 1 gaatje bijtrekken en bij uitstappen 2 of 3 gaatjes losser

Zo doe ik het ook :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:43

ik vind de manier die jij gebruikt prima hoor, hartsikke paard vriendelijk, en ik denk dat iedereen wel op een andere manier opzadelt maar dat wil niet gelijk zeggen dat dat slecht is ;)

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:42

heel simpel, zet hem vast in de stal, ga hem poetsen en zadel hem op.
Heb het dekje al aan het zadel vast zitten en die ligt gewoon goed.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:47

Ik zet mijn paard vast, krijgt geen eten etc, gewoon vast staan.
Natuurlijk eerst nog poetsen, beschermers om.

1. Leg de singel over de hals en het sjabrak op de rug.
2. Haal het zadel en leg die op het sjabrak, leg 'm goed.
3. Maak de singel vast aan de rechterkant (is het paard gewend) en doe die op het 6e gaatje.
4. Pak de singel en zet 'm op de linkerkant ook op het 6e gaatje (dan zit ie gewoon vast, maar niet extreem strak).
5. Doe het halster om de hals, hoofdstel in.
6. Haal de hoes van het zadel en doe de singel dan aan beide kanten nog 1 gaatje strakker.
7. Loop naar de bak, doe de beugels naar beneden en dan singel ik beide kanten nog 1 gaatje strakker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:11

silvericathy schreef:
nu mijn vraag aan jullie, en ik wil eerlijke reacties: wie doet het juist, en hoe zadelen jullie op?

Kan allebei, al zie ik het nut er niet zo van in om je dekje er al vantevoren aan de knutselen. Als het dekje al eerder gebruikt is en uit luiigheid onder het zadel is blijven zitten vind ik dat goor -> oud zweet op je paard :r

Sowieso zet ik mijn paard altijd redelijk kort (ken 'm langer dan vandaag :Y) ) en zonder hooi vast. Vanaf dat hij het halster om heeft is hij met mij mee en vreten doet hij in zijn eigen tijd, niet in de mijne. Ik heb een boomzadel dat ik zonder dekje of sjabrakje gebruik en een boomloos gevalletje waar een onderlegger onder gaat en zadel als volgt op:

Boomloos: zadel op paard leggen, ietsjes naar achteren schuiven, manen eronder vandaan. Dan singel vastmaken aan de ene kant, en dan aan de andere kant. Gaatje voor gaatje singel ik aan, steeds eerst aan de ene kant en dan aan de andere.

Boomloos: onderlegger op paard, zadeltje bovenop onderlegger en dan de onderlegger wat omhoog trekken. Alles op z'n plaats manoeuvreren en dan singel eraan en aansingelen zoals bij boomzadel.

supertinkie

Re: hoe zadelen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:22

Ik doe altijd eerst sjabrak er op (heb wel al gepoetst enzo dan hoor ;) ) dan zadel er op, singel vastmaken gaatje voor gaatje, niet te strak. Dan hoofdstel aan en doe ik mijn cap op, en dan lopen we naar de bak. Beugels naar beneden en dan strakker aansingelen opstappen en rijden maar!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:04

Ja eerst poetsen natuurlijk.

Ik laat wel vaak het dekje onder mijn zadel liggen, tenzij het moet drogen dan haal ik het er onder uit. Is het vies gaat het naar huis om gewassen te worden. Een schoon dekje leg ik eerst op mijn paard en dan pas het zadel erop, maar dat is gewoon handiger voor mijzelf, dan is pony een standaard :D

Ik leg zachtjes het zadel op de rug, altijd iets te ver naar voren en dan schuif ik het naar achter zodat de haren eronder goed liggen. Dan komt de singel. Ik heb nogal een balonnetje dus ik singel echt letterlijk gaatje voor gaatje aan. We beginnen aan beide kanten op het buitenste gaatje en eindigen aan beide kanten op het 5e! Het op 1 na laatste gaatje doe ik als ik het hoofdstel al in heb. Het allerlaatste gaatje pas bij (of soms zelfs na) het opstappen.

Tijdens het zadelen laat ik haar niks eten want dan staat ze met haar hoofd naar beneden en blaast ze zich nog meer op, waardoor ik de singel maar aan 1 kant vast krijg :P

Ze krijgt binnenkort een nieuwe singel van me die ze hopelijk fijner vindt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:09

Simon staat altijd vast en dan krabben we eerst zijn hoeven uit.
Beenbeschermers en springschoenen om
winterdekens eraf en zweetdeken op.
chabrak erop en dan zadel en singel.
hoofdsteld om en klaar.

na het instappen gaat de singel nog een gaatje strakker en de zweetdeken eraf.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:11

als het koud is buiten doe ik het in de stal en anders lekker buiten in het licht.
In de stal laat ik haar vaak lekker eten en ik doe het dekje en zadel tegelijkertijd op. Buiten doe ik ook het dekje en zadel tegelijkertijd, maar dan zonder eten en gewoon vast aan de muur met wel een goede ruimte dat ze nog met haar hoofd heen en weer kan en overal naar kan kijken.
Dan maak ik de singel vast maar niet al te strak, ls ik er later echt op ga stappen doe ik de singel goed vast.
Ik hoop dat jullie dit een goede manier vinden? :D

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:33

Zet er met halster vast bij poetsen. Na het poetsen doe ik het dekje erop leggen, dan het zadel, dan op het gaatje waarop die niet gaat glijden maar ook niet gelijk te strak zit. Dan doe ik het halstertouw los, teugels over zijn nek. Halster af, hoofdstel om. Singel strakker zodat ik kan opstappen. Als ik erop zit na bijna van het erf af te zijn echt aansingelen en gaan :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:41

Volgensmij is er geen juiste of verkeerde volgorde.
Ik ken ook mensen die eerst het hoofdstel doen en dan het zadel wat ik zelf niet fijn vind.
Mijn volgorde:

-Poetsen, hoefen enz.
-been bescherming.
-dekje op, zadel op, singel recht vastmaken, singel links vastmaken, beugels eraan.
-laarzen/cap/handschoenen op/aan.
-touw eraf, teugels over hals, halster af, hoofdstel om.
-in de bak bij singelen.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:05

ik doe eerst het hoofdstel in en vraag of iemand hem vasthoud wanneer iemand in de buurt is(hij bijt en trapt nogal graag tijdens het zadel/dekje opdoen) en dan leg ik het dekje erop, daarna het zadel, aansingelen rustig gaatje voor gaatje:)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:42

Mijn dekje zit gewoon standaart onder mijn zadel en nee, dat is echt geen vies en knoeperhard geval. Ik weet niet hoe hard jullie trainen, maar mijn paard zweet echt niet dat hele dekje zeiknat ;) Daarbij komt dat ik soepele dekjes gebruik die niet na een keer gebruiken hartstikke vies zijn. Paard is uiteraard ook schoon onder het zadel, dus ik vind het totaal nutteloos om het dekje er elke keer onderuit te halen.

Mijn paard staat gewoon op stal en in de zomer staat hij tussen de palen of in de gang, altijd los. Ik borstel als ik dat nodig vind, leg het zadel met het dekje erop en heb ook al aan een kant de singel vast. Singel aan de andere kant vastmaken op een los gaatje. Anne doet capje op, pakt zweep en haalt d'r hoofdstel. Hoofdstel in, alles dichtmaken, singel nog een gaatje strakker en hoppa naar de bak toe.

Vastzetten doe ik niet aan, als je je paard al niet kunt opzadelen zonder dat hij je verrot trapt of bijt is er toch echt iets mis met (de relatie met) je paard, met hoe je zadel ligt of met hoe je rijdt. Een paard dat plezier heeft in zijn werk, plezier heeft in zijn ruiter, geen pijn heeft en gewoon goed is opgevoed hoef je echt niet helemaal in de houdgreep te houden om hem uberhaupt op te kunnen zadelen.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:54

-Op de was/poetsplaats aan 2 touwen
-Sjabrak +gelpad op der rug leggenDan weet ze al hoelaat het is en wordt onrustig
-Rustig het zadel erop leggen, sjabrak recht etc.
-Beloning-snoepje/brokje
-Singel pakken, 1e gaatje.. beloning daarna andere singelstoot
-tussentijds beloning geven
-Voor het rijden lopend aansingelen

Die van mij is een apart geval dan.. ;) singelvrees en elke keer weer bang als het zadel op gaat...
In dit geval moet ik ook relax aan doen en niet 'te snel' willen (ivm paniek)

Maar meid, jou volgorde is prima hoor. Iedereen 'doet het' anders :Y)
En laat die chick lekker l*llen! {x)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:28

Junia schreef:

Waarom??? Maakt je paard zichzelf zo vies?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:29

Dus ik zet mijn vriendje in de poetsplaats, poets hem eens lekker, dan leg ik het dekje er op, dan het bontje en dan het zadel :P
tot slot trek ik de singel aan, maar niet opeens heél super hard want dan flipt meneertje, dus gewoon nog lekker los.
Dan doe ik het hoofdstel aan, na het hoofdstel maak ik de singel vaster en ga ik naar de piste.
In de piste singel ik hem tot slot nog eens aan en dan voilà :+

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:58

Ik weet niet hoe mijn bijrijdster het doet, maar ik doe het 9 van de 10 keer zo ;)

Hoeven krabben als ik ponylief van stal haal (stalregel)
Dan gaat ponylief op de was/poetsplaats, staat hij aan twee kanten vast.
Deken 1 eraf, ondertussen ga ik alle spullen halen. Deken 2 eraf, harde borstel erover. Dan dekje, gelpad, zadel&uitrijdeken erop. Singel maak ik aan de linkerkant vast en singel rechts aan (is ponylief ondertussen gewend, en singel is aan de linkerkant glad xD). Peeskappen om, daarna doe ik mijn laarzen aan cap op, hoofdstel om en naar de bak. In de bak singel ik nog een keer aan, dan stap ik op en rijden maar.

Als de was/poetsplaats bezet is of er is wedstrijd, zadel ik ponylief op in zijn stal. De ene keer staat hij dan los de andere keer aan één touwtje.
Met opzadelen doe ik altijd alles los erop, vind ik zelf fijner werken en is sneller, hoef je niet te gaan puzzelen met de gelpad die te ver naar achteren ligt ed. Met afzadelen haal ik alles in één keer eraf, hang het zadel over de rand van de poetsplaats/staldeur en maak alles los.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:47

Wij zadelen alle paarden op in stal.

Hebben ze altijd los staan en kunnen er zelfs bij weglopen als alles er al op zit.
In de winter eerst alle dekens eraf halen en dan poetsen. (zomers geen dekens)
Dan het dekje erop en aan m'n zadel zit het zadelbontje vast. Dan tussendoor nog even de singel voor de stal weghalen en die eraan doen. En vervolgens hoofdstel + martingaal eraan en tussendoor nog ergens de peesbeschermers.

Als we op concour of les gaan dan gaan de paarden met zadel op de vrachtwagen. Hoofdstel wordt dan later in gedaan.

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:19

Ik borstel haar eerst(ze rolt altijd in de modder en het is een wit paard,dus dat is dan niet egt zo mooi maarja)zo dat ze een beetje minder vuil ziet, en haar hoeven en manen doe ik natuurlijk ook ,daarna leg ik het dekje erop(of hoe da jullie het noemen).Daarna leg ik het zadel er juist op .Ik singel de singel aan tot dat ik niet verder kan trekken.Daarna maak ik mijn beugels op maat.Daarna doe ik het hoofdstel aan terwijl het niet echt gemakkelijk is.Daarna singel ik de singel nog eens aan (want de meeste paarden spannen hun buik op ,het niet bij alle paarden denk )

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:46

hestejente schreef:
Junia schreef:

Waarom??? Maakt je paard zichzelf zo vies?

Ja dat ook :p Ik vind het belangrijk dat het onder het zadel goed schoon is en dat de haren goed liggen.
Mijn pony en ik vinden het gezellig, en het is gewoon deel van de routine; dat ik even ieder plekje van mijn paard heb gezien en dus weet dat er nergens wondjes of warme plekken zitten.
Hoeven krabben hoort voor mij ook bij poetsen en met volle hoeven ga ik niet uit rijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:53

In elk geval lekker laten gaan, ze heeft een beidehante leeftijd leert ze wel af, ze heeft een fjord toch? :D :D :D

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:56

Op de poetsplaats vastzetten met veiligheidsknoop en ff poetsen goed op het zadelplek. En dan het zadel erop hoofstel in en voila XD

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:07

Ik loop de stal in.
Halstertje om (los)
Paard uit stal.
Aan stal vast, of gewoon los laten staan.
Spulletjes pakken.
Dekentjes af.
Borstelen.
Zadeldekje op.
Zadel erop, beugels naar beneden.
Singel losjes vastmaken.
Uitrijdeken om.
Hoofdstelletje aan.
Handschoentjes aan.
In de bak verder aansingelen.

Wat een raar kind zeg pffff.
Niks mis met jouw manier!