Ramona staat gewoon los.
Poetsen, beenbescherming om, dekje op, zadel op, singel aan zadel maken, hoofdstel om, chaps om, cap op, zweepje pakken en karren maar
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miekemuis_ schreef:Ik zet mijn paard meestal vast in de poetsplaats, dan goed poetsen en bandages/beschermers aan. Dan dekje, bontje en zadel erop en singel vastmaken (gewoon op eerste gaatje)
dan halster los (paard blijft altijd gewoon staan) en dan hoofdstel (+martingaal of iets dergelijks) aan en nog eens aansingelen
dan als ik 5 minuutjes erop zit nog 1 gaatje bijtrekken en bij uitstappen 2 of 3 gaatjes losser
silvericathy schreef:nu mijn vraag aan jullie, en ik wil eerlijke reacties: wie doet het juist, en hoe zadelen jullie op?

) en zonder hooi vast. Vanaf dat hij het halster om heeft is hij met mij mee en vreten doet hij in zijn eigen tijd, niet in de mijne. Ik heb een boomzadel dat ik zonder dekje of sjabrakje gebruik en een boomloos gevalletje waar een onderlegger onder gaat en zadel als volgt op:
) dan zadel er op, singel vastmaken gaatje voor gaatje, niet te strak. Dan hoofdstel aan en doe ik mijn cap op, en dan lopen we naar de bak. Beugels naar beneden en dan strakker aansingelen opstappen en rijden maar! 

Daarbij komt dat ik soepele dekjes gebruik die niet na een keer gebruiken hartstikke vies zijn. Paard is uiteraard ook schoon onder het zadel, dus ik vind het totaal nutteloos om het dekje er elke keer onderuit te halen.
singelvrees en elke keer weer bang als het zadel op gaat...

hestejente schreef:Junia schreef:Ja eerst poetsen natuurlijk.
Waarom??? Maakt je paard zichzelf zo vies?