hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:45

juval schreef:
Dani_ schreef:
Ach, ik woon ook in de randstad en mijn paard staat toch echt altijd buiten....... Dus die smoes gaat er bij mij niet meer in........ :D

Juval: waarom zou je niet kunnen rijden op een paard met wintervacht?

:o dat zeg ik niet, ik vind het alleen heel lastig om ze schoon te houden, en om ze weer droog weg te kunnen zetten.
Ik ga dus meestal in soortvan winterslaap en doe het rustig aan in de winter qua rijden.

Onze pony's [ new forrest] staan altijd buiten zonder dekens en ongeschoren , 1 heeft een superdikke vacht en is idd snel nat van het rijden , maar wij doen nu voor de vierde winter , gewoon net zoveel als in de zomer met ze , onder het zadel en mennen ook wedstrijden , we stappen ze koud en op adem , en dan de wei weer in , ze zijn dan nog nat , maar dat is niet erg , zijn nog nooit ziek van geworden .
ook al zijn ze nat aan de buitenkant van de vacht , eronder tegen de huid is het droog .
als het mogelijk is na het rijden ff in het zand laten rollen, dan droogt de vacht ook mooier op , voorzover een paard met dikke vacht mooi is dan ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:03

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, heb nu inloopstallen dus ben benieuwd hoeveel gebruik ze hiervan gaan maken. :D
Ik heb mijn merrie gekocht toen ik nog op de manege reed en ja, daar stond ze altijd binnen. Ze mocht wel op de wei, mits je het zelf regelde, en eigenlijk werd het zoveel mogelijk ontmoedigd. Volgens de manege eigenaar was een uurtje per dag meer dan genoeg. Bovendien waren volgens hem de omstandigheden altijd slecht, het gras was te vers, of te nat, of te droog, of er waren teveel vliegen, of er lag zand op het gras.. Nu werkte mijn paard ook niet echt mee, want na een uurtje of 2 op de wei begon mevrouw dus alweer langs het draad te ijsberen dat ze naar stal wilde en een hoop kabaal te maken.
Ik heb haar naar een paar jaar verhuisd naar een pensionstal waar ze dagelijks buiten kwam, en nu staat ze dus bij ons in weer en wind buiten. En hoef ik niet te proberen om haar op stal te zetten, want dan gilt ze alles bij elkaar (ook als er andere paarden naast staan). ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:11

Dani_ schreef:
maar ik zou mij 's winters gewoon aanpassen aan mijn paard inderdaad. Lekker buiten rijden en het laatste half uur stappen, dan kan een paard daarna zó de wei weer op.
Schoon houden begin ik niet aan, is morgen toch weer vies :D

Wanneer ik met mijn paard alleen ga stappen zweet ze al, wanneer ik het dan waag even te draven of een klein galopje te doen zwemmen we ih zweet.
Ze gaat dan echt staan panten om haar warmte kwijt te raken. Dit is voor haar heel onprettig. Ze sprint namelijk ook erg graag met haar warmbloedvriendjes door het land en moet het dan afleggen doordat ze het te warm heeft.
Conclusie: scheren! Zij heeft dus ook een jachtmodel. Geen gezicht, maar zeer functioneel en weer een vrolijke poown.
Met haar lange vacht zou een half uur stappen niet helpen, dan zweet ze zeker nog 2 uur na... ook geen fijn idee.
Mijn paard maar stilzetten id winter is ook geen heel goed idee, ze zit beter in haar lijf wanneer ik het rechtrichten/ oefeningen onderhoudt. Los daarvan is de ondernemerslust te groot om alleen het weiland iedere dag te verkennen.... mevrouw ziet graag iets vd wereld ;-)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:12

In princiepe kan het altijd beter , toch , en uiteindelijk , waar kom je uit , dat je je paard van een afstand met een verrekijker in een natuurgebied gaat bekijken .
maar dat willen we niet , tenmindste ik niet .

wat is 24/7 buiten ?
ik vind dat het paarden niet gelukkig maakt als je ze uren in een zandpaddock zet ( of modderwei ) , buiten , zonder ruwvoer en vooral zonder soortgenoten , goed ze staan buiten , is ook alles.
Ik vind dat het altijd een combi is van frisse lucht , soortgenoten en ruwvoer .
en ook dan vind ik ,kan het weer altijd beter , uiteindelijk is een paddock paradise dan het ultime , maar waar vind je dat ? wie heeft die mogelijkheid ? er zijn maar weinig mensen die dat geluk hebben .
Ik woon niet in de randstad , woon nog redelijk buiten ( ook ik heb de mogelijkheid niet voor een PP),
en als je wel in de Randstad woont dan kan je vaak niet anders dan je aanpassen aan wat er wordt aangeboden.

En voor de winter is een stal zo erg niet , mits de combi klopt, stallen zouden groter moeten , waarin dan minimaal 2 paarden kunnen , met veel frisse lucht en vooral genoeg ruwvoer , idiaal zou zijn als ze dan overdag nog in paddocks ( bestraat ) zouden kunnen met nog meer soortgenoten en meerdere hooiruiven ( ook errug belangrijk voor de ranglageren ).
en in de zomer , mits je genoeg gras hebt , lekker de wei op , maar wat is als de wei kaal is ? ook dat maakt paarden niet gelukkig , ze willen nu eenmaal al zoekend ook wat vinden om te eten , en als er niets te vinden is , dan willen ze gewoon terug naar stal , want daar is misschien wel iets te knabbelen om dat rotte lege gevoel in de maag weg te eten. 24/7 buiten is dan helemaal niet leuk .
bij een kale wei , zou je dan ruwvoer moeten aanbieden , al is het overjarig hooi waar niets van voeding in zit ( als je bang voor overvoering bent), ruwvoer zou ook op meerdere plaatsen moeten , want ranglageren dieren die niet bij de voerplek mogen , krijgen een lege maag , willen dus ook weer liever op stal ect ......
ach zie je , en zo kun je doorgaan .....
meestal is het gewoon een geldkwestie , zoiets te realiseren is gewoon duur .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:14

wheaty schreef:
In princiepe kan het altijd beter , toch , en uiteindelijk , waar kom je uit , dat je je paard van een afstand met een verrekijker in een natuurgebied gaat bekijken .
maar dat willen we niet , tenmindste ik niet .

wat is 24/7 buiten ?
ik vind dat het paarden niet gelukkig maakt als je ze uren in een zandpaddock zet ( of modderwei ) , buiten , zonder ruwvoer en vooral zonder soortgenoten , goed ze staan buiten , is ook alles.
Ik vind dat het altijd een combi is van frisse lucht , soortgenoten en ruwvoer .
en ook dan vind ik ,kan het weer altijd beter , uiteindelijk is een paddock paradise dan het ultime , maar waar vind je dat ? wie heeft die mogelijkheid ? er zijn maar weinig mensen die dat geluk hebben .
Ik woon niet in de randstad , woon nog redelijk buiten ( ook ik heb de mogelijkheid niet voor een PP),
en als je wel in de Randstad woont dan kan je vaak niet anders dan je aanpassen aan wat er wordt aangeboden.

En voor de winter is een stal zo erg niet , mits de combi klopt, stallen zouden groter moeten , waarin dan minimaal 2 paarden kunnen , met veel frisse lucht en vooral genoeg ruwvoer , idiaal zou zijn als ze dan overdag nog in paddocks ( bestraat ) zouden kunnen met nog meer soortgenoten en meerdere hooiruiven ( ook errug belangrijk voor de ranglageren ).
en in de zomer , mits je genoeg gras hebt , lekker de wei op , maar wat is als de wei kaal is ? ook dat maakt paarden niet gelukkig , ze willen nu eenmaal al zoekend ook wat vinden om te eten , en als er niets te vinden is , dan willen ze gewoon terug naar stal , want daar is misschien wel iets te knabbelen om dat rotte lege gevoel in de maag weg te eten. 24/7 buiten is dan helemaal niet leuk .
bij een kale wei , zou je dan ruwvoer moeten aanbieden , al is het overjarig hooi waar niets van voeding in zit ( als je bang voor overvoering bent), ruwvoer zou ook op meerdere plaatsen moeten , want ranglageren dieren die niet bij de voerplek mogen , krijgen een lege maag , willen dus ook weer liever op stal ect ......
ach zie je , en zo kun je doorgaan .....
meestal is het gewoon een geldkwestie , zoiets te realiseren is gewoon duur .

en beweging ;)

moniiquee

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:50

Ik denk dat het ook vooral ligt aan het paard zelf, ik denk dat ze zelf wel aan een ritme kunnen wennen..
Ik heb de luxe dat mijn pony thuis staat, zomers staat hij meestal 24/7 op het gras en hoe slechter het weer wordt.. hoe minder dat wordt. Maar max. 8 uur per dag.
Hij is dan ook echt een buitenpaard en een stalpaard in een.. met dit slechte weer is die onwijs blij datie rond 6 uur naar binnen mag :)

Tsja ik vind het dus nogal moeilijk om te zeggen, alle paarden moeten 12 uur per dag buiten staan.. ik heb die mogelijkheid, maar lang niet iedereen.
Zelf maak ik de keuze dat ik m gewoon niet korter buiten wil laten, ook omdat het in principe voor ons financeel gunstiger is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:23

Kan ik heel kort in zijn: 24 uur per dag. Een paard heeft ruimte en frisse lucht nodig.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:28

Het mooiste is 24/7 met schuilstal en een goede wei.

Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Op dit moment lopen mijn paarden nog wel buiten met voldoende ruwvoer en een schuilstal 24/7, maar dit gaat wel veranderen.
Ze moeten op een gegeven moment snachts naar binnen omdat de wei helemaal naar z'n grootje gaat. Dan komen ze nog minimaal 10 uur naar buiten en 's nachts op stal.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:31

@ focussed, nee dat zeg ik niet, ik vind 4 uur per dag buiten ook al een aardige basis,zijn er zat die dat niet hebben.
WAt ik wel vind ik dat je geen paard moet nemen als hij niet per dag een minimaal aantal uren echt paard kan zijn. We hebben hier stallen die wel iedere keer uitbereiden, maar waar dus gewoon geen weides meer zijn. Dat snap ik dan niet. Dan hebben ze wel 80 paarden, 2 bakken binnen en een buitenbak, maar waar is het stukje paardvrijheid?

En dat vind ik wel een heel slechte zaak.

Mijn paard heeft in het verleden ook wel altijd op stal gestaan (wel elke dag in paddock een poosje en onder zadel) omdat hij voor zijn gezondheid gewoon niet in het gras mocht (winter). Dat is zo'n 2 jaar geweest maar vond dat best moeilijk hoor.

wat betreft rijden, ik rijd voornamelijk op mijn vrije dag of in het weekend. Dan is het goed uitstappen en deken er weer op.
Heb er nu 3 van de 4 onder deken staan, nummer 4 is een oersterke shet die het echt niet nodig heeft :D

Sodeletuut

Poohbeer schreef:
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Ben het geheel met je eens dat een paard buiten hoort, maar om aan te nemen dat een stal uit luxe wordt gekozen vind ik erg kort door de bocht.

Als ik kijk naar mijn eigen paarden.....die staan 24/ 7 buiten....op mijn merrie na, die is nu bijna 19 en vind het gewoon lekker om in de nachten op stal te staan, geeft haar wat meer rust, die ze nu nodig gaat hebben. Voorheen vond ik het ook gezeur hoor, dekens, stal....maar ik merk aan haar dat ze gewoon een dekentje nodig heeft nu en wat meer rust nodig heeft.... Zo denk ik dat er meer redenen zijn om toch eens te kiezen voor een stal ipv 24/7 buiten :)

Hier in het noorden komt dat toch wel veel voor hoor. Er is hier namelijk zat mogelijkheid om je paard 24/7 buiten te hebben staan, maarja dan heb je geen mooie bak enzo. Tsja, dan zijn er toch veel mensen die kiezen voor een mooie pensionstal waar alles wordt gedaan en waar ze lekker kunnen rijden in een binnenbak..

Poiuytrewq

Sta nu ook al 2,5 jaar 24/7 buiten.
Helemaal top, zelf een schuilstal gebouwd met pa en alles lekker zelf regelen. Huur een wei op de rand van het bos, van een 97jarige man die er nooit meer komt.
Helaas is NL een land dat, als je een stuk grond hebt, dat het eigenlijk nieteens van jou is. MAW het wordt je zo onteigend }:0 en dat is de reden dat ik ergens anders heen ga. Snachts binnen overdag buiten.
Vind het prima, maar zodra er een 24/7 buitenplekje vrij komt op de stal wil ik daar wel graag staan.

Ook hier in de randstad.. Er is genoeg te vinden hoor! Wat hier 24/7 binnen staat zijn eigenlijk alleen de manege's met pension eraan.

Ik vind uurtje of 6 wel een must. of 2x een paar uur :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-11-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:41

Die van mij staat overdag buiten en sávonds op stal. Dit om haar in de hand te houden. In de zomer staat ze 24/7 buiten.

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:45

mijn knollie staat szomers 24/7 buiten (alleen bij slecht weer snachts binnen)
en swinters overdag 6 a 7 uur in de bak met kuil ,en dan savonds wat beweging.
vroeger(8 jaar geleden) stond ik op maneges zonder weidegang met hem ,snap nu echt niet meer dat ik hem dat toen aan heb gedaan!
wat hij nu buiten staat stond hij vroeger binnen in zijn stal! shame on me! :o

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:50

Sodeletuut schreef:
Ik ben zo benieuwd wat alle mensen zeggen die hun paarden in de winter dag en nacht binnen hebben staan... :)

ja hier meld zich er een..

mijn paarden staan op een boerderij, en kunnen in de winter niet op het land omdat dat niet mag van de boer,
omdat ze dan het land kapotmaken.

dus die van mij staan 23/7 op stal.
dat ene uur wordt ermee gelopen.
en 5 keer per week rij ik haar.
ik de zomer staan ze wel gewoon 24/7 buiten

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:54

Mijn paard staat 4 tot 5 uur per dag buiten, zomers op de wei, winter in de paddock. Ik vind het prima, en hij doet het er prima op. Op een pensionstal moet je gewoon leren delen. Daarnaast krijgen ze voldoende ruwvoer.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:56

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten in de wei
In de winter gaat ie 's ochtends van 8.00 tot 12.00 de bak in, dan even naar binnen om te eten en dan van 14.00 tot 17.00 weer de bak in en dan de avond + nacht weer naar binnen. Hij staat dus per dag ongeveer 7 uur buiten en 's avonds rij ik hem dus krijg hij ook nog beweging.
Dit vind ik prima zo. Het mooiste zou natuurlijk zijn als hij overdag de hele dag naar buiten kan maar dan staat hij de hele dag in de bak zonder eten en dat kan natuurlijk niet. De weilanden zijn nu te drassig om ze in te zetten en bovendien groeit het gras ook niet echt meer dus veel te eten hebben ze ook niet.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:57

@ vaa: begrijp echt niet hoe je je paard zo kan houden. :n
Komt ze ook wel los buiten om der beentjes te strekken en te doen wat ze zelf wilt?

Die van mij staat zijn hele leven al 24/7 buiten.
Na de winter moet ik verhuizen, maar ook nu weer veer een plekje gekozen met de luxe voor mijn pony en niet voor mezelf. Hij komt daar weer lekker 24/7 buiten te staan met soortgenoten.
Met deze pony zou ik het ook niet moeten proberen om hem op stal te zetten.
Met een ander paard zou 24/7 buiten ook mijn streven zijn, maar anders vind ik 12 uur toch echt een minimum.

Ik krijg altijd het gevoel dat mensen zeggen 'mijn paard staat wel 6 uur per dag buiten', maar dan vergeten dat het paard nog 18 uur per dag binnen staat. Scheve verhouding vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 05-11-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:58

vaa schreef:
ja hier meld zich er een..

mijn paarden staan op een boerderij, en kunnen in de winter niet op het land omdat dat niet mag van de boer,
omdat ze dan het land kapotmaken.

dus die van mij staan 23/7 op stal.
dat ene uur wordt ermee gelopen.
en 5 keer per week rij ik haar.
ik de zomer staan ze wel gewoon 24/7 buiten

Oke, ik vind het leuk dat je reageert. :)

Mag ik vragen waarom je kiest voor deze manier van je paard stallen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:01

het liefst 24/7 mits dit mogelijk is..anders indien mogelijk een stal zoeken waar dit kan..
kan dit echt niet vind ik 10 a 12 uur per dag buiten minimaal..
paarden horen gewoon niet in een stal..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:01

Zo veel mogelijk buiten vind ik dier waardig, een paard sluit je niet op.De mijne staat 24/7 buiten,gelukkig niet vlak bij een woonwijk want dat gezeur ben ik zat.Zielig,kou enz.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:02

Ik ken meerdere paarden die bijna 24 uur op stal staan, die gaan 1x perdag een tijd lang in de stapmolen en dan weer op stal. Dat zijn 3 dekhengsten. 1 dekhengst staat in een paddock die is namelijk niet zo gek om overal door heen te vliegen. Sommige merries staan daar in de winter ook 24 uur op stal (meestal net na de bevalling daarna gaan ze overdag naar buiten) of maar een paar uur buiten. Staan ze niet binnen dan staan ze in een kudden 24/7 op het land.

De jongere dieren of dragende merries staan ook wel in de winter in grote loopstallen (grote van een paddock) in groepjes van 2. Over ene lintje kunnen ze dan ook contact hebben met de buren. De shetten daar staan hebben een enorme bak/stal in de winter en in de zomer kunnen die zo naar buiten in de weide er naast.

In het dekseisoen staan de logeer paardjes ook 24/7 op stal. Ze staan daar puur om gedekt te worden.

IN de winter zijn 6 van de 18 stallen ongeveer bezet. Verder staan de jaarlingen en 2 jarige altijd op het land.

Ik vind het voor die hengsten wel sneu, maar ze zijn niet te houden in de bak of in de weide. Ze breken overal doorheen.
----------------------------

Op stage was een hengst endie eigenaar was er nooit dat dier was levensgevaarlijk om buiten te zetten.
Echt eng, stagiares mochten het niet doen, de stal eigenaar deed het soms maar niet elke dag dan mocht dat dier ff in de bak helemaal gek doen. Dat arme paard is later opgehaald door de eigenaar die bang was voor zijn eigenpaard. Ik heb het dier een klein poosje mee gemaakt maar als je hem aandacht gaf en beweging was het een schat. Alleen waren de staleigenaren er klaar mee, de eigenaar van het paard betaalde niet kwam het dier neit verzorgen dus stond het op een stal die opslot zat.

OP die pension stalling staan de paarden van de pensionklanten ongeveer 12 uur in de zomer en 6 uur in de winter buiten. En hun eigen paarden 24/7 buiten, met uitzondering van een paar pony's die extra voer en aandacht nodig hadden. In de winter hadden hun de les paarden ook wat meer op stal maar sommige staan echt altijd buiten. Wel met deken omdat ze gereden werden.
----------------------------

Mijn verzorg paarden stonden ongeveer 12 uur per dag buiten, zowel winter als zomer. Maar stonden opstal om behandeld te worden voor hun problemen.
Laatst bijgewerkt door blokje op 05-11-10 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:03

Dag en nacht! met schuilmogelijkheid natuurlijk. Mijn shet staat gelukkig dag en nacht het hele jaar door buiten met schuilstalletje :)

Maar zou het niet anders kunnen, zou ik er ook wel mee kunnen leven als pony snachts op stal moet. Maar dan wel smorgens naar buiten en pas savonds naar binnen en overdag kuil/hooi tot zijn beschikking.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:09

Mijn wens: Zoveel mogelijk buiten. Ik heb daar ook speciaal mijn stal op uitgezocht. In de randstad met weidegang (en voor mij dan een binnenbak :) ).

Maar mijn paard is het gewoon niet met me eens. Omdat de rest van de paarden nu met het slechter wordende weer binnen worden gehouden, staat ze niet meer met heel veel anderen buiten. Ze is het nu dus ook heel snel zat. Van de week was ze weer hysterisch door haar landje aan het rennen, na maar 2 uurtje op het land. Dus ik heb nu weer een kreupel paard, en daar zit ik ook niet op te wachten.

Op dit moment weet ik het dus gewoon even niet meer. Gewoon uren op het land laten en het risico op een ergere blessure. Of redelijk relaxt op stal, maar dat vind ik geen situatie voor een paard. Ik zit er wel een beetje mee. Ben nog erg aan het denken over een oplossing.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:23

In de zomer lopen die van mij van 8 uur 's morgens tot een uur of 5 's avonds buiten. In de winter is dit een heel ander verhaal. Wij kunnen onze paarden in de hefst/winter niet op het land zetten, helaas. Mijn paarden worden zo goed als elke dag een uur gereden/gelongeerd, en daarnaast zet ik ze nog een tijdje -dit verschilt per dag- samen in de bak.
Een andere stalling is geen oplossing, ik kom van een manege af, en ik ben er wat de paarden naar buiten gaan al super veel op vooruit gegaan.

Ik weet dat veel hier tegen zullen zijn, maar het kan hier in de omgeving gewoon bijna niet anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:24

Rienn schreef:
In de zomer lopen die van mij van 8 uur 's morgens tot een uur of 5 's avonds buiten. In de winter is dit een heel ander verhaal. Wij kunnen onze paarden in de hefst/winter niet op het land zetten, helaas. Mijn paarden worden zo goed als elke dag een uur gereden/gelongeerd, en daarnaast zet ik ze nog een tijdje -dit verschilt per dag- samen in de bak.
Een andere stalling is geen oplossing, ik kom van een manege af, en ik ben er wat de paarden naar buiten gaan al super veel op vooruit gegaan.

Ik weet dat veel hier tegen zullen zijn, maar het kan hier in de omgeving gewoon bijna niet anders.

Ik vind het zo egoistisch als mensen een paard nemen en er de ruimte niet voor hebben...