PBA_ schreef:Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?
Dat staat mij ook bij.
Het staat iig in het boek van www.paardenadvocaat.nl
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PBA_ schreef:Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?
aikon schreef:@johanna, de man waar ik sta voert 1 x per dag en heeft verder geen omkijken naar de verzorging van mijn pony's, geen kosten aan onderhoud van accommodatie of mest afvoer, en de energiekosten zitten bij zijn huur in. En ik weet zelf heel goed wat mijn pony's kosten aan ruwvoer en strooisel, voor 100,- per maand kregen ze meer dan voldoende hooi en stonden ze dik in het vlas. Deze man rekent 150,- per maand voor strooisel en erg matige kuil (veel schimmel en zuur) waar ze minder van nodig hebben. Dan vind ik een verschil van 50,- erg veel. Hij heeft zelf 3 fokmerries, een jaarling en 2 veulens. En ja, die kosten wat, het geld moet ergens weg komen. (bij mij dus) Hij is fokker en geen beroepsmatig pensionhouder.
Dat stro prijzen stijgen vind ik niet gek, de graan oogst is erg tegen gevallen dit jaar en er moet toch ergens een compensatie weg komen, of ons brood word flink duurder. + dat er veel stro gebruikt word in de bollen- en champignonteelt. Daarbij komt ook dat energie prijzen verhoogt zijn.
Sonja schreef:Sannum schreef:Ten tweede, de beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt wel weer. Als iedereen het zo goed weet, en van mening is dat stalhouders kapitalen verdienen, waarom begint dan niet half bokt een eigen stal?
Er staat nergens dat stalhouders kapitalen verdienen, maar dat de meesten dat JUIST niet doen omdat ze geen goede ondernemers zijn. Om in deze branche een goede boterham te kunnen eten zul je echt een goede ondernemer moeten zijn, want alleen een paar paarden in een stal pleuren en leuk de hele dag een beetje voeren en met klanten babbelen (wat een hoop stalhouders doen) zet geen zoden aan de dijk. Je zult méér moeten doen, creatiever moeten zijn, en naar gaten in de markt moeten zoeken. Pas dán is er een fatsoenlijke boterham mee te verdienen.
Maar continue verhoging op verhoging doorvoeren, zoals veel stalhouders doen, gaat niet werken. Dat blijven afnemers niet pikken. Met als gevolg dat klanten gaan 'zwerven' (dit jaargetijde zijn er altijd veel verschuivingen door vooraankondigingen voor 1 januari, net als voor 1 juni), op prijs keuzes gaan maken (wat uiteraard geen goede keuze is, dus geen stabiliteit in de markt), en zo blijven 'trekken'. Uiteindelijk verziekt die markt dus zichzelf.
De pensionhouder die ondernemer genoeg is om te luisteren en anticiperen, die snapt wat klanttevredenheid is, die doorheeft dat crossselling een toverwoord is, en die doorheeft dat je van 10 pensionpaardjes inderdaad niet kunt eten, die kan nog steeds een prima boterham verdienen in de branche.
Diezelfde ondernemer werkt echter hard, zoals alle succesvolle ondernemers, en zorgt dat z'n processen efficiënt zijn, z'n kosten onder controle, en z'n klanten tevreden...
Dat die ondernemers "dus" geen tijd hebben om te Bokken hoef ik denk ik niet uit te leggen he?
Sannum schreef:Die laatste zin, hoe moet ik die opvatten?
Sannum schreef:Ik ben het eens met jouw opvatting over succesvol ondernemen.. Maar, is dit voor iedereen haalbaar? Wat voor kapitaal moet je hebben om te kunnen investeren in een gat in de markt?
Zooist schreef:PBA_ schreef:Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?
Dat staat mij ook bij.
Het staat iig in het boek van http://www.paardenadvocaat.nl
Cowgirls schreef:daarbij komt wanneer je al jaren een vaste afnemer bent van een bedrijf dat je een prijs kunt afspreken.
Dat houdt in wanneer het wat omhoog gaat je zelf wat beter zit en wanneer de prijs lager komt te staan het bedrijf wat meer verdiend.
Er hebben al verschillende mensen hun stal opgezegd door de verhoging van 40 euro, daar komt nog bij dat we het nieuws via de email hebben vernomen.