Prijs verhoging stal per 1 januari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:02

PBA_ schreef:
Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?

Dat staat mij ook bij.

Het staat iig in het boek van www.paardenadvocaat.nl

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:14

aikon schreef:
@johanna, de man waar ik sta voert 1 x per dag en heeft verder geen omkijken naar de verzorging van mijn pony's, geen kosten aan onderhoud van accommodatie of mest afvoer, en de energiekosten zitten bij zijn huur in. En ik weet zelf heel goed wat mijn pony's kosten aan ruwvoer en strooisel, voor 100,- per maand kregen ze meer dan voldoende hooi en stonden ze dik in het vlas. Deze man rekent 150,- per maand voor strooisel en erg matige kuil (veel schimmel en zuur) waar ze minder van nodig hebben. Dan vind ik een verschil van 50,- erg veel. Hij heeft zelf 3 fokmerries, een jaarling en 2 veulens. En ja, die kosten wat, het geld moet ergens weg komen. (bij mij dus) Hij is fokker en geen beroepsmatig pensionhouder.

Dat stro prijzen stijgen vind ik niet gek, de graan oogst is erg tegen gevallen dit jaar en er moet toch ergens een compensatie weg komen, of ons brood word flink duurder. + dat er veel stro gebruikt word in de bollen- en champignonteelt. Daarbij komt ook dat energie prijzen verhoogt zijn.

Ja hoor, hem kost het allemaal niets.
Geen kosten aan onderhoud?
Matig kuil met schimmel is niet altijd wat aan te doen. En zuur is niet erg. Alle gewikkelde kuil is zuur.
Maar jij betaald eigenlijk zijn paarden.
Van wie zijn geld betaald jij je spullen en eten dan??

Anoniem

Re: Prijs verhoging stal per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:17

Volgens mij ging het bij haar om een onderhuurconstructie ;) dus dan heeft haar verhuurder idd geen onderhoudskosten ed.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:56

Die laatste zin, hoe moet ik die opvatten?

Ik ben het eens met jouw opvatting over succesvol ondernemen.. Maar, is dit voor iedereen haalbaar? Wat voor kapitaal moet je hebben om te kunnen investeren in een gat in de markt?

Iedereen begint onderaan, met helemaal niks, en tegenwoordig is steun van de bank ook niet echt realistisch meer.

Natuurlijk zijn er genoeg die het wel gemaakt hebben, maar vaak zit daar een succesformule achter die niet te kopen danwel leren valt.
Of er zit een ontzettend kapitaal achter, waardoor de vaste lasten aanzienlijk lager zijn. Of er is naamsbekendheid, ga zo maar door.

En, is er vaak niet sprake van een uit de hand gelopen hobby, een passie? Waarbij het niet om winst gaat, zolang de kosten maar gedrukt worden?
Jouw manier van denken klopt volledig. Alleen niet in deze sector.
Sonja schreef:
Sannum schreef:
Ten tweede, de beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt wel weer. Als iedereen het zo goed weet, en van mening is dat stalhouders kapitalen verdienen, waarom begint dan niet half bokt een eigen stal?

Er staat nergens dat stalhouders kapitalen verdienen, maar dat de meesten dat JUIST niet doen omdat ze geen goede ondernemers zijn. Om in deze branche een goede boterham te kunnen eten zul je echt een goede ondernemer moeten zijn, want alleen een paar paarden in een stal pleuren en leuk de hele dag een beetje voeren en met klanten babbelen (wat een hoop stalhouders doen) zet geen zoden aan de dijk. Je zult méér moeten doen, creatiever moeten zijn, en naar gaten in de markt moeten zoeken. Pas dán is er een fatsoenlijke boterham mee te verdienen.
Maar continue verhoging op verhoging doorvoeren, zoals veel stalhouders doen, gaat niet werken. Dat blijven afnemers niet pikken. Met als gevolg dat klanten gaan 'zwerven' (dit jaargetijde zijn er altijd veel verschuivingen door vooraankondigingen voor 1 januari, net als voor 1 juni), op prijs keuzes gaan maken (wat uiteraard geen goede keuze is, dus geen stabiliteit in de markt), en zo blijven 'trekken'. Uiteindelijk verziekt die markt dus zichzelf.
De pensionhouder die ondernemer genoeg is om te luisteren en anticiperen, die snapt wat klanttevredenheid is, die doorheeft dat crossselling een toverwoord is, en die doorheeft dat je van 10 pensionpaardjes inderdaad niet kunt eten, die kan nog steeds een prima boterham verdienen in de branche.
Diezelfde ondernemer werkt echter hard, zoals alle succesvolle ondernemers, en zorgt dat z'n processen efficiënt zijn, z'n kosten onder controle, en z'n klanten tevreden...
Dat die ondernemers "dus" geen tijd hebben om te Bokken hoef ik denk ik niet uit te leggen he? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:25

Sannum schreef:
Die laatste zin, hoe moet ik die opvatten?

Die over die onderhuurconstructie? Was reactie op Johanna59 die zich afvroeg hoezo die verhuurder van Aikon geen onderhoudskosten zou hebben. Als die man zelf hoofdhuurder is, heeft 'ie die inderdaad niet, net als waarschijnlijk kosten voor mestafvoer etc. Die zitten waarschijnlijk ook al in zijn huurprijs.

Sannum schreef:
Ik ben het eens met jouw opvatting over succesvol ondernemen.. Maar, is dit voor iedereen haalbaar? Wat voor kapitaal moet je hebben om te kunnen investeren in een gat in de markt?

Nee, en DAT is de pest nou net. Om in deze branche en in deze markt een goede boterham te kunnen verdienen moet je geen gewone, maar een verrekte goede ondernemer zijn.
En aangezien verrekte goede ondernemers ook donders goed weten dat er buiten de paardenbranche met minder moeite meer te verdienen is, zijn die allemaal zo slim om paarden als hobby te houden, dus zelf klant van een pensionstal te worden, en zijn ze vervolgens ook nog eens in staat om hun pensionhouder om de oren te tikken als die in hun ogen 'onnodig' de prijzen verhogen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:12

Zooist schreef:
PBA_ schreef:
Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?

Dat staat mij ook bij.

Het staat iig in het boek van http://www.paardenadvocaat.nl

Ja, bij mijn weten is dat teruggedraaid naar 7% per jaar. Maar niemand kan mij dit vertellen.. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:23

Cowgirls schreef:
daarbij komt wanneer je al jaren een vaste afnemer bent van een bedrijf dat je een prijs kunt afspreken.
Dat houdt in wanneer het wat omhoog gaat je zelf wat beter zit en wanneer de prijs lager komt te staan het bedrijf wat meer verdiend.
Er hebben al verschillende mensen hun stal opgezegd door de verhoging van 40 euro, daar komt nog bij dat we het nieuws via de email hebben vernomen.

Ik vind dat er wat makkelijk wordt gepraat over de gevolgen van prijsverhogingen en de "macht" die een stalhouder heeft bij inkopen...
Mijn ervaring is dat je het moet doen met wat de leverancier aanbiedt en anders zoek je een andere leverancier. Die handelaren zijn ook niet gek en willen er ook aan verdienen, en boeren verkopen het ook liever niet onder de prijs... Of het moeten echt goede vrienden zijn...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:49

@sannum, waarom stappen jullie niet over op vlas? Dat is goedkoper dan zaagsel, zeker in grote partijen. Ik betaalde zelf voor 41 pak vlas (pallet vol, aan huis gebracht) 5,84 per pak. Scheelt jullie dan 1080,- per maand!

@johanna, als hij kuil haalt en de balen doorprikt om ze op een wagen te laden dan vraagt hij zelf om beschimmelt kuil, zeker als ze weken tot maanden liggen. Zure kuil word zowel door mijn pony's als zijn paarden niet gegeten. En geloof me, dit is vaak zo zuur dat adem halen moeilijk is als je er zelf met je neus boven zit. Hoe ik mijn pony's betaal? Ik leef heel zuinig, anders kan ik er nog geen 1 houden. Dat is mijn keuze, het is niet mijn keuze om de hobby van een ander te betalen omdat deze te veel paarden heeft, daar is mijn inkomen te klein voor.

Wat ik zelf vreemd vind is dat een groot bedrijf als een champignonteler tegen een mestboer kan zeggen "jullie zijn me te duur, ik betaal minder. punt." Waardoor de prijs van mest halen duurder word omdat de mestboer zijn inkomen niet wil zien dalen. Heeft ie gelijk in, maar de champignons worden niet goedkoper. Ons mest geld werd met 2,5,- per box/maand verhoogt. (de vervuiler betaalt) Voor wie denkt dat ik uit mijn duim zuig, ik heb bij de vorige stal deze brief gelezen, was afkomstig van een bekend mestbedrijf. Zou mooi zijn als iedereen zo'n instelling heeft.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:40

Vlas is inderdaad goedkoper, maar je hebt er ook meer van nodig is mijn ervaring. Toch?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:01

[quote="aikon]het is niet mijn keuze om de hobby van een ander te betalen omdat deze te veel paarden heeft, daar is mijn inkomen te klein voor.[/quote]

Da's je goed recht. Maar jij staat ook vast niet op een all-in stal, waar je geen omkijken naar de verzorging hebt. Jij doet wrs alles zelf en koopt zelf je voer en strooisel in. Heb je er een slechte baal tussen zitten of als de drinkbak een keer overstroomt, is het jouw risico en de kosten die dat met zich meebrengt zijn voor jou. Niet voor de staleigenaar. Ook de uren die je erin steekt, zijn van jou niet van iemand anders. Dat alles maakt een groot verschil.

Ik werk me niet de * voor de paarden van een ander en dus hangt er een prijskaartje aan de verzorging. Als je daar de factoren arbeid, investering en afschrijving bij gaat rekenen, moeten de stalprijzen enorm omhoog. Heeft vorig jaar een keer iets over in de Hoefslag gestaan. Prijzen zouden dan tussen de 800 en 1200 euro per maand moeten liggen. Ook niet gek. De meeste andere ondernemers rekenen gauw een uurloon van tussen de 35 en 40 euro excl. Als een stalhouder daarmee gaat rekenen, kan hij z'n tent wel sluiten, want dat is voor niemand als maandelijks terugkerende post op te brengen. Of je moet gaan automatiseren zodat je minder manuren nodig hebt, maar dat zal menig eigenaar tegenstaan. Dat je paard wordt gevoerd door een robot. Ik ben geen slechte ondernemer, maar de mogelijkheden om marges te krijgen zijn erg beperkt.
En dus zijn de paarden hobby en voor de leuk, en voor m'n inkomen werk ik in loondienst. Mijn salaris kan ik echt niet bij elkaar verdienen met pensionpaarden, ook niet als ik verdubbel of zelfs meer dan dat.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:16

Jeetje 40 euro is erg veel, bij ons wordt het 10 euro verhoogd (sta ook in n-h). Wat voor faciliteiten heb je nog meer? (sorry als het al gevraagd is maar heb geen tijd om alles te lezen) Vind 300 euro nl erg duur!

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:16

Jeetje nou die 40 euro is wel erg veel!
Bij ons op stal hebben we gelukkig nog niks vernomen van een verhoging. Houden zo ;)

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:32

hier ook een verhoging van 25 euro per november.. ook inderdaad vanwege hooi en stro...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:52

Toe nou toch even.[/quote]
Wij hebben 4 paarden in pension staan. daarmee kunnen we onze eigen paarden rond krijgen, zijn der ook 4. dus als je geen eigen paarden hebt zou je winst kunnen draaien ;)[/quote]

Miekske;
Wat ik dan wil weten wat er per maand dan betaald moet worden voor een stal?

€40 vind ik een grove stijging per maand.
Vind een verhoging zeker wel terrecht en kan best wel geirriteerd raken van de mensen die denken dat voorniets de zon op gaat.
Hallooo alleen de zon gaat voorniets op hoor!
Door de mensen die geen benul hebben wat een stalhouder allemaal doet, uitzonderingen daar gelaten, staat hij/ zij ook inderdaad voor niets op!
Ga maar eens uitrekenen!!
Laatst bijgewerkt door moonvw op 06-11-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:54

bij ons wordt het 20euro verhoogd...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:18

Die prijsstijgingen van hooi en stro variëren nogal per regio dan, zeker? Wij betalen hier zowel voor hooi als voor stro nog steeds precies hetzelfde als vorig jaar: € 40,- voor een ronde (Ø130x130) foliebaal hooi en € 50,- voor een grote (90x120x250) baal stro.

Op zich is het, gezien de zomer die we gehad hebben (eerst te droog en te heet en daarna te koel en te nat) niet raar dat de prijzen stijgen, maar € 40,- erbij lijkt mij persoonlijk, kijkend naar hoeveel hooi en stro een paard gemiddeld in de maand verbruikt, redelijk aan de stevige kant.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:33

Bij ons 5 euro bij het stalgeld, maar moet nu ook 10 euro gaan betalen voor het buiten zetten. Dus 15 euro meer..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:45

moie wat een prijzen komen hier voorbij zeg!! schrik der van ik betaal maar 100 euro per paard dit is alleen ex de brok dit koop ik zelf voor de rest hoef ik niks te doen alles word gedaan en heb de paarden overdag lekker buiten staan en de nachten op stal..

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:46

Bij ons gaat er niks omhoog. ( gelukkig maar )

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:48

Ik heb nog niks gehoord over prijsverhoging. Ik hoop van niet natuurlijk!

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:54

Bij ons wordt het met 25 euro verhoogd, we krijgen wel een nieuwe all-weatherbak.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:15

Tuurlijk willen hun er op verdienen logische ze leven ervan!
Maar 40 euro in de maand vind ik wel erg veel 10 of 20 ok

of 40 mits hij jullie dan iets beloofd zoals bij een andere bokker hier in jou berichten lijst
overdekte longeerbaan ofiets

Maar verder is 40 te veel kun je niet onderhandelen en zeggen dan wil ik gratis 1 x per week les
of iets dergelijks

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:19

ow en volgens mij mogen ze maar 3 % per jaar verhogen dit is mij ergens verteld zou dit toch eens na gaan...als ik het kan vinden zal ik het eens plaatsen

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:21

Ja hou ons op de hoogte ship! Vind het wel interessant om te weten namelijk :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:23

01San schreef:
Ja hou ons op de hoogte ship! Vind het wel interessant om te weten namelijk :)

Jaah dat zou ik ook wel willen weten. :D