met of zonder halster in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:50

altijd met, en op stal zonder..

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:53

ik heb ze met halster staan,
ze staan al een jaar of 2 zo,
en het gaat eigenlijk wel heel goed.
waarschijnlijk gaat hij Hans (mijn merrie)af,maar de Janine(de pensionmerrie) ontsnapt altijd dus die houd mooi haar halstertje om,
ze heeft het al een keer geflikt om op de weg (!) te lopen dus ik ben wel heel blij dat het hier zo rustig is.
ze staat vaak aan de longeerlijn zodat ze nergens heen kan.
op stal zonder(shetters,niet dat ze ergens bij kunnen maar dit is gewoon automatisch)

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:53

altijd met, maar ben m vaak genoeg tegen gekomen zonder halster. aangezien mijn lieverd soms moeilijk te vangen is, is een halster wel makkelijk. bij mijn oude stage adres/manege word het pad afgzet waar de paarden langs gaan, weide open en dan de boxdeuren en gaan met die banaan, altijd weer mooi om te zien hoe fijn de paarden het vinden om weer de weide op te gaan, en weer naar de stal. sommige hebben wel een halster om maar dat zijn draakjes die nog wel eens willen ontsnappen. }>

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:57

In de wei staan ze met halster, mocht er wat zijn of mochten ze uitbreken (denk ik niet met splinternieuwe omheining) dan heb je altijd iets om vast te pakken. Mijn paarden staan aan achter een woonwijk waar veel mensen langskomen en de buren houden ze ook in de gaten. Mocht er wat gebeuren, weet ik het snel en kan ik ook snel actie ondernemen.
Op stal staan ze altijd zonder halster.

capopjekop

Re: met of zonder halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:58

Bij mij staan ze eigenlijk nooit met halster op de wei. Alleen als er echt veel vliegen zijn en ze een vliegennetje opmoeten. Op stal staan ze eigenlijk nooit, maar ook dat zonder. Dan weet ik ook zeker dat ze nergens aan blijven hangen en ze zijn heel makkelijk te pakken.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:49

CoRiNa1983 schreef:
zonder halster, ze gaan hier los naar buiten en weer los naar binnen, hebben een paardenpad van stal naar de wei.

net zoals een boer een koeienpad heeft van de stal naar de wei en terug want die zet z'n koeien ook niet een voor een buiten.

Helaas geen pad aanwezig hier en wel een merrie zonder tomtom dus gewoon maar een halter om hier. Zijn ook dames hier die wel eens van een lolletje houden en dan is een halter en een brood wel makkelijk hoor!! Dus wel één voor één maar dat zijn er maar vier, dus te overzien zeg maar!

Aan de andere kant wel eens meegemaakt met zo'n pad dat er één finaal plat ging met alle gevolgen van dien, maar ja alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen toch?!

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:35

Altijd met
als je een paard nodig heb kan je die zo bij het halster pakken
zonder halster moet je allemaal moeilijk doen enzoo
das nie fijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:37

Normaal altijd met alle paarden hebben eigelijk een halster aan behalve die van mij omdat ze alle halster kapot trekt. Was het zo zat dat ik een nieuw halster had gekocht om dan de volgende dag aan te komen en dat het weer gesloopt was.

Eigelijk heb ik liever dat ze met halster op de wei staat omdat stel dat ze uitbreekt, door de draad gaat of vast zit in de draad dan is het wel zo handig dat je haar kan pakken maar gezien ze toch 9 van de 10 keer sloopt heeft dat geen zin.

Op stal precies hetzelfde gaat die ook uit anders sloopt ze het halster alsnog.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:48

Ik ben geen voorstander van halsters aan als je er niemand bij is.
Ik heb op stal meegemaakt dat 2 paarden stonden te stoeien en steigeren.
Bij het naar beneden komen haakte het ene paard in het halster van het andere paard.
Gelukkig waren er mensen die het zagen, en uiteindelijk is het halster doorgesneden zodat de paarden bevrijd waren.
Ze hadden alleen zwellingen en wat kleine wondjes, maar ze hadden beiden dood kunnen zijn.
De "eigenaar" van het halster omdat hij gestikt zou zijn, de ander zou zijn been hebben gebroken als de eerste neergevallen was.

Mijn eerste verzorgpony is overleden doordat zij met haar halster aan de omheining was blijven haken, is gaan trekken en uitgegleden waarbij ze dwars door het prikkeldraad (ook van dat spul komt alleen ellende, dus wil ik het liefst nooit meer zien) de sloot naast het weiland in gleed.

Voor mij dus geen halsters aan laten, want ik vind het risico van niet kunnen vangen bij ontsnapping niet opwegen tegen de onveiligheid van halsters aan laten.
Alleen als het paard echt heel schuw aan zijn hoofd zou zijn, zou ik het overwegen.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:55

Altijd zonder.... Halster hangt aan mijn kast en madam is heel makkelijk met halster omdoen. mochten er problemen zijn dat ze de paddock uit moet is het halster zo gepakt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:57

Het liefst zonder, maar op veel stallen kan dit gewoon niet.
In zo een geval kies ik voor een weidehalster (die snel losgaat).

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:02

bij ons staan ze allemaal zonder. 2 jaar geleden is er eentje op haar halster gaan staan toen ze uit de sloot probeerde te drinken... die is de sloot ingedonderd en er niet meer levend uit gekomen ;(

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:03

In de stal altijd af,
en in een van de weilanden moet ik hem wel omlaten!
anders krijg ik haar niet meer!<3

bah lees net het verhaal van hierboven!
heb gelukkig geen sloot in mijn weiland..

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:05

Altijd zonder

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:25

Mijn paard staat zonder halster in de wei. Als ik roep komt ze altijd naar me toe geslenterd en laat zich gemakkelijk het halster omdoen.
In de wintertijd als ze ook gedeeltelijk op stal staat, wil de pensionhouder dat alle paarden en pony's een halster dragen ivm het buiten- en weer terug binnen zetten van de dieren.
Ik ben ook een beetje huiverig voor het ergens aan blijven haken, of zelf verstrikt raken in het halster, dus wil eigenlijk een speciaal halster gaan aanschaffen dat open schiet of iets dergelijks in geval van nood.
Mijn paard heeft trouwens iets met halsters.... heb allerlei leuke en mooie uitvoeringen, maar op de één of andere manier weet ze ze altijd uit te krijgen. Alleen op 1 na, die krijgt ze niet af en da's nou net de minst mooie en oudste die ze heeft >;)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:28

Zonder ! vind het veel te eng om een halster in de wei om te doen.

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:11

Bij mij op stal staan ze zowel binnen als in de wei met halster om

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:16

Absoluut zonder halster.
Wil het risico niet lopen dat hij met z'n halster ergens achter blijft hangen.

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:10

Hier staan ze altijd zonder, behalve als je ze anders echt niet te pakken krijgt. Ooit hadden we namelijk een Shetlander en die probeerde door zijn staltralies door te kopen en heeft zichzelf daarbij opgehangen. Nou geloof me, dit voorkom je liever door hem gewoon standaard af te doen.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:27

Mijn pony staat altijd zonder halster en hij komt netjes wanneer ik hem roep.
Iemand die ik ken, laat het halster altijd aan. Dit omdat haar paard nogal eens durft te ontsnappen. Dan wordt het natuurlijk extra moeilijk om hem zonder halster te vangen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:03

Tegenwoordig zonder, vroeger altijd met. Makkelijker met binnen halen, en om een vliegennetje aan te bevestigen. Tegenwoordig eigenlijk altijd af, ben dat gaan doen omdat ze 24/7 ginge en het ging irriteren. Shetlief stond deze zomer wel 24/7 met halster, vanwege graasmasker. Nu staan ze overdag met als ze door staleigenaar worden buiten gezet. Pakken is nooit een probleem, alleen bij de pony soms, maar die gaat dan toch in1 lijn richting stal ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:06

ind e periode dat de paarden niet dag en nacht op het land staan hebben zij een halster op in het land op paddock.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:08

Hier staan ze altijd zonder halster. Ik heb nog een weide een straat verderop daar staan ze met halster

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:10

we hebben er 2 zonder halster buiten staan en 1 met halster buiten omdat hij anders lastig binnenkomt. Daarnaast springt ie regelmatig over de omheining waardoor we hem uit de andere wei moeten vissen.
Op stal altijd zonder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:18

Bij mij altijd zonder halster.

Mijn haf laat zich door iedereen in alle rust het halster om doen.

Onze oude A pony vertrouwde in het begin niemand, toch heb ik zodra ik haar te pakken kon krijgen na 3 dagen bij ons als eerste het halster af gedaan.
Heeft echt een tijd van vertrouwen winnen en oefenen gekost voor ik het weer op kon doen maar dat had ik er voor over.

Ik heb ze 24/7 buiten staan en dan heb je dus als het donker is totaal geen zicht op de paarden. Vanwege de veiligheid dus deze keuze gemaakt.