zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:17

nee. het baasje is te eenkennig. :+

maar zonder dollen.
ik zet mijn paard liever voor een half jaar op de wei dan dat ik er een manege paard van maak.
ik ben sowieso erg secuur wie er op mijn paard komt,en dat zijn er niet veel. ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:13

orienta schreef:
Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat :') _O-

Ja leuk he, maar zegt dat wat over de paarden of over de ruiters?

Misschien schop ik er een hoop tegen het verkeerde been, maar als je je paard goed voor elkaar hebt moet een ruiter die het paard in zijn waarde laat en gaat voelen hoe deze gereden is er gewoon op kunnen rijden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet ik. En ik weet ook dat een hoog geschoold paard niet zomaar een manege ruiter op zijn rug kan hebben, omdat de gemiddelde manege ruiter niet het gevoel/ervaring heeft om zo'n paard te rijden.

Natuurlijk laat ik iedereen in zijn waarde en als je je paard lekker voor je zelf wilt houden is dat natuurlijk je goed recht. Maar sommige argumenten vind ik een beetje vreemd. Als je het niet wil, zeg dat dat gewoon ipv je zelf ophemelen dat jij alleen op je paard kan rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:18

Japeloup schreef:
orienta schreef:
Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat :') _O-

Volgens mij is het juist de 3kwart die nog lacherig doet tegenover een paar mensen die zeggen een éénkennig paard te hebben.
Zegt dat dan weer wat over die 3kwart of over de mensen die zichzelf op deze manier ophemelen of over de mensen het lastig vinden te formuleren waarom ze een paard niet in de les willen hebben lopen (en dat dat door die 3kwart meteen als éénkennig wordt gezien?)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:20

moeilijk in mijn situatie.

* ik heb niet gestemd omdat mijn ''keuze'' er niet bijzit.

Ik heb al jaren een rugblesure waardoor ik niet (mag) kan rijden.
Zoals het nu gaat vind ik het super.
Nog geen handje vol rijdt er op mijn paardje en ik doe lekker longeren etc.
In dat geval zou ik dus ook nee zeggen.

Maar als ik geen ruiters kan vinden die mijn paardje kunnen berijden ben ik bang dat ik voor Ja zou moeten kiezen ondanks dat ik het liever niet heb.

In dit geval kan ik het de personen aanspreken als ik het ergens niet mee eens ben.
Word lastig als ze mee loopt in de lessen.
Laatst bijgewerkt door moyra op 21-10-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SunNDLM

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:25

Ik zou het zelf niet graag willen dat iemand anders op mijn paard rijdt. Zelfs mijn moeder mag er alleen mee uitstappen terwijl het eigenlijk, als je kijk naar het paspoort en de financiering, haar paard is. :P Ze durft het ook niet want de 1e keer dat ze erop zat heeft ze haar rug zwaar gekneusd, ze is op een paal gelanseerd. Dat is 2,5 jaar geleden en ze heeft er nog last van...
Ik ben ook wel benieuwd hoe iemand op mijn paard wil rijden :p Mijn instructeur wilde laatst laten zien hoe ik m'n been moest leggen en hij kon niet eens in de buurt komen. :P

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:28

Mijn paard gaat vaak 1 week naar de manege als ik op vakantie ben. Maar ik weet dat ze het daar wel goed heeft, vaak is het in die week 3 of 4 keer een les moet rijden, of ze krijgt in die week een vaste ruiter namelijk een vriendin van mij die in mijn les rijd.

Maar dat is alleen als ik op vakantie ben, gewoon door de weeks komt er niemand anders op, alleen soms word ze weleens door iemand anders uitgestapt omdat ik een nieuw paard heb. Maar dat kan geen kwaad vind ik het is toch alleen maar stappen aan een lange teugel.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:32

Japeloup schreef:
orienta schreef:

Misschien schop ik er een hoop tegen het verkeerde been, maar als je je paard goed voor elkaar hebt moet een ruiter die het paard in zijn waarde laat en gaat voelen hoe deze gereden is er gewoon op kunnen rijden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet ik. En ik weet ook dat een hoog geschoold paard niet zomaar een manege ruiter op zijn rug kan hebben, omdat de gemiddelde manege ruiter niet het gevoel/ervaring heeft om zo'n paard te rijden.

Natuurlijk laat ik iedereen in zijn waarde en als je je paard lekker voor je zelf wilt houden is dat natuurlijk je goed recht. Maar sommige argumenten vind ik een beetje vreemd. Als je het niet wil, zeg dat dat gewoon ipv je zelf ophemelen dat jij alleen op je paard kan rijden.

AMEN

Moet wel bekennen dat ik de mijne dan juist liever met beginnertjes zou laten hobbelen, die willen juist graag leren en zijn veelal eerder te lief :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:34

Mijn paard mag best mee lopen in een lesje. Knappe ruiter die al het geleerde er in 1x uithopst.
Sterker nog, het gebeurd heel af en toe nog weleens ook. Dat is dan als er paarden niet zijn, door wedstrijden en evenmenten en toevallig nog een kreupel paard, ach dan liever dat de mijne een keer wat nuttigs doet dan een ander paard wat extra ingezet moet worden.

Ze heeft een keer een beginnerslesje gelopen en liep 1x in de week met een vast persoon in de les. Mijn vaste vrije dag.
Spullen mogen gewoon gebruikt worden.
Nooit problemen mee gehad.
Ook een kinderles vindt ze geweldig, dan wel even een tiedeman om voor de zekerheid.
Ben niet zo'n hebberig baasje en mijn paard is ook niet lastig, maar gewoon netjes opgevoed en sociaal in de omgang.
Mijn paard houdt er ook fans aan over die nog even gaan aaien als ze er toch zijn en dat zindt ze allemaal erg gezellig. En het is best leuk om te horen dat je een leuk paard hebt toch.
Misschien scheelt het dat ik 1 van de manegepaarden landelijk gestart heb en dat ik er daarom anders tegen aan kijk, maar ook toen nooit last eghad van anderen die het paard ook reden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:36

Nee.

Niet om de mogelijkheiden is de poll overigens, al zou ik het ook neit fijn vinden als iemand mijn spullen gebruikt, ben er zelf zuinig op namelijk.
Mijn pony heeft een heel consequent iemand nodig, anders gaat ze heel vervelend worden, steeds een stapje verder en uiteindelijk doet ze niks meer, niet zo handig op een manege. Verder wil ik het sowieso niet hebben dat een 'slechte' ruiter op mijn pony klimt, heb d'r verder geen rede voor, maar da's gewoon een gevoel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:44

mltex schreef:
Moet wel bekennen dat ik de mijne dan juist liever met beginnertjes zou laten hobbelen, die willen juist graag leren en zijn veelal eerder te lief :D

Mee eens

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:53

Als ik er zelf bij zou zijn en ik weet wie de ruiter is (een vaste ruiter) zou ik dit best doen. Leert het paard toch ook wat van!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:58

Japeloup schreef:
orienta schreef:

Uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet ik. En ik weet ook dat een hoog geschoold paard niet zomaar een manege ruiter op zijn rug kan hebben, omdat de gemiddelde manege ruiter niet het gevoel/ervaring heeft om zo'n paard te rijden.Natuurlijk laat ik iedereen in zijn waarde en als je je paard lekker voor je zelf wilt houden is dat natuurlijk je goed recht. Maar sommige argumenten vind ik een beetje vreemd. Als je het niet wil, zeg dat dat gewoon ipv je zelf ophemelen dat jij alleen op je paard kan rijden.

Dat ben ik nou weer niet met je eens.
Kan je dat wat meer onderbouwen?

Edit: en wat versta jij onder een hoog geschoold paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:02

Ik geef zelf les op de manege waar mijn paarden gestald staan, en als ik op vrijdag geen tijd heb om te rijden dan gebruik ik mijn eigen paarden 's avonds wel eens in de lessen. Ik bepaal dan zelf wie er op rijdt en wat er mee gedaan wordt.

Als een manegeruiter mijn paard verkloot door er een keer op te rijden, dan had ik mijn zaken met dat paard verrekte slecht op orde.

Ik vind het prettig als mijn paarden niet te eenkennig zijn. Bovendien zijn ze goed getraind en dus fijn 'na te rijden', wat leuk en leerzaam is voor mijn leerlingen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:06

Idd wat Sonja zegt.

Als je je paard in een manege les laat lopen dan kan je tenslotte ook niet verwachten dat hun het paard beter maken, ze kunnen ze alleen fijn na rijden.

Mijn bijrijders ( manege ruiters) die alleen met haar springen leren ook veel van haar en kunnen dat weer door gebruiken op andere paarden.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:08

Nee, die van mij moet altijd heel erg wennen aan een ander op z'n rug, dus lijkt het me niet handig als hij meerdere keren per week iemand anders op z'n rug heeft.. Hij probeert ook eigenlijk altijd iedereen wel uit, niet gemeen, maar gewoon niet meer vooruit willen, tegen de bakrand aanlopen, dat soort dingen..

Heb nu iemand gevonden die hem fijn rijd en die hij nu ook accepteert :) Ik "moet" jammer genoeg nu wel, want word straks geopereerd en kan 6 weken niks, en om hem, nu het juist zo fijn gaat dan te laten staan 6 week lang vind ik ook jammer..

Vind het wel spannend, heb er een fijn gevoel bij hem, maar alsnog wel spannend, heeft nog nooit iemand opgereden voor langere tijd en ook niet als ik er niet bij was :P

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:09

ja 1 lesje zou imo ook geen kwaad kunnen.. maar een oude pony van mij(die ik toen aan de manege verkocht heb) is wel degelijk verkloot om 't zo maar te zeggen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:12

Maar ik neem aan stel dat je je paard in de manegelessen wil laten lopen dat er wel goede afspraken betreft waar ze hem voor gaan gebruiken en het paard niet 6 keer in de week in de manege lessen loopt ;)

Daarnaast is het ook gewoon een ruiterding dat ze denken dat een wat mindere ruiter niet op hun paard kan rijden, mijn paard is ook niet een van de makkelijkste, ik heb wel eens een beginner op mijn paard gezet (mijn zus) en met een beginner is die harstikke voorzichtig en daar word mijn paard echt niet slechter van als dat eens gebeurd.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:16

dat is ieders eigen keus, of ze 6dagen p.w. bereden laten worden. maar voor mij zal dat 'm niet worden :\
ik zeg niet dat een ''mindere ruiter'' niet op mijn paard kan rijden, m'n paard is heel mensgericht naar iedereen, een prima paard voor de gevorderde maar ook beginnende ruiter/amazone. maar mijn paard wordt daar zeker niet beter van.. aangezien er nog steeds veel op de trekken=stoppen,schoppen=vooruit manier lesgegeven wordt, iedereen iets op z'n eigen manier doet enz.
oftewel, ik wil mijn paard niet door jan en alleman laten bereiden, dat hij bijv. de 1ste les telkens in z'n mont gesjort/tegengehouden word bij wijze van, en de 2de les naar voren gereden word, de volgende les ingehouden wordt enz. enz.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:16

@ orienta
Ik zal het proberen uit te leggen:
Heb je wel eens op een Grand Prix paard gereden? Ik kan je vertellen, das knap lastig. Er zitten zo veel knopjes op en zo verfijnd dat je snel iets indrukt zonder dat je dat in de gaten hebt. Ik ben zelf Z dressuur en volledig gediplomeerd, maar ook ik moet goed opletten dat ik geen hulpen geef die ik niet wil geven.
Nu haal ik dit voorbeeld aan, maar zo heb je dat ook met een ander niveau verschil. Wat ik bedoel is dat je als ruiter ongeacht je niveau en ervaring vaak hulpen geeft zonder dat je dat door hebt. Een paard waarbij de hulpen door de vaste ruiter zeer verfijnt gegeven worden, zal een beginner al snel een reactie krijgen die hij niet verwacht. Wil niet zeggen dat hij het niet kan leren.
Om het over een andere boeg te gooien, ga eens in een race auto zitten en probeer rustig weg te rijden. Das heel wat anders dan de auto die je zelf voor de deur hebt staan.

Met een hoog geschoold paard bedoel ik dus een paard die verfijnt op de hulpen is afgericht. Vaak lopen die paarden dan ook op hoger niveau in de wedstrijden. Maar het ene M paard is op kleinere hulpen gereden dan b.v een Z paard.

Snap je me..?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:20

orienta schreef:
Daarnaast is het ook gewoon een ruiterding dat ze denken dat een wat mindere ruiter niet op hun paard kan rijden, mijn paard is ook niet een van de makkelijkste, ik heb wel eens een beginner op mijn paard gezet (mijn zus) en met een beginner is die harstikke voorzichtig en daar word mijn paard echt niet slechter van als dat eens gebeurd.

Grappig dat je dit zegt :)

Vandaag toevallig een redelijke beginner erop gehad en het werkt echt niet bij mijn pony. Ze snapt het gewoon niet meer. Pony krijgt onbedoeld een heleboel hulpen en reageert daar gelijk op (vlugge pony) en voor een ruiter is dat niet te handelen. Het gevolg is dat ponylief gaat rennen en het ruitertje op de grond ligt... (of baasje er tussenspring om pony te stoppen).

Ja een beetje rondjes hobbelen op de hoefslag kan. Maar er moet ook echt helemaal niks gebeuren of iets anders gevraagd worden (sturen/tempo verhogen/verlagen)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:25

Bij mijn pony zou dit geen probleem zijn. Mijn paard echter, tjaa apart geval. Daar rij je als halfgevorderde niet mee weg. Ik had er in het begin ook problemen mee, maar heb zodoende veel geleerd. Maar nee, te hard botsen, slechte spieraanspanning, wiebelende benen, .. en hij gaat sneller en sneller. En dan is hij ook niet meer te houden. Voor beginners in stapritjes, dat gaat nog. Een heel sensibel paard dus daar doe ik hem absoluut geen plezier mee.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 21-10-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:25

zap schreef:
orienta schreef:

Grappig dat je dit zegt :)

Vandaag toevallig een redelijke beginner erop gehad en het werkt echt niet bij mijn pony. Ze snapt het gewoon niet meer. Pony krijgt onbedoeld een heleboel hulpen en reageert daar gelijk op (vlugge pony) en voor een ruiter is dat niet te handelen. Het gevolg is dat ponylief gaat rennen en het ruitertje op de grond ligt... (of baasje er tussenspring om pony te stoppen).

Ja een beetje rondjes hobbelen op de hoefslag kan. Maar er moet ook echt helemaal niks gebeuren of iets anders gevraagd worden (sturen/tempo verhogen/verlagen)

Mijn paard is heel erg op zit te rijden als mijn zusje wat verschuift omdat ze uit balans raakt dan stopt me paard kijkt achterom of ze weer zit en rijd dan weer verder :')

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:26

Alleen in de gevorderde lessen en als ik mag bepalen wie er wel en niet op mogen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:29

Japeloup schreef:
@ orienta
Ik zal het proberen uit te leggen:
Heb je wel eens op een Grand Prix paard gereden? Ik kan je vertellen, das knap lastig. Er zitten zo veel knopjes op en zo verfijnd dat je snel iets indrukt zonder dat je dat in de gaten hebt. Ik ben zelf Z dressuur en volledig gediplomeerd, maar ook ik moet goed opletten dat ik geen hulpen geef die ik niet wil geven.
Nu haal ik dit voorbeeld aan, maar zo heb je dat ook met een ander niveau verschil. Wat ik bedoel is dat je als ruiter ongeacht je niveau en ervaring vaak hulpen geeft zonder dat je dat door hebt. Een paard waarbij de hulpen door de vaste ruiter zeer verfijnt gegeven worden, zal een beginner al snel een reactie krijgen die hij niet verwacht. Wil niet zeggen dat hij het niet kan leren.
Om het over een andere boeg te gooien, ga eens in een race auto zitten en probeer rustig weg te rijden. Das heel wat anders dan de auto die je zelf voor de deur hebt staan.

Met een hoog geschoold paard bedoel ik dus een paard die verfijnt op de hulpen is afgericht. Vaak lopen die paarden dan ook op hoger niveau in de wedstrijden. Maar het ene M paard is op kleinere hulpen gereden dan b.v een Z paard.

Snap je me..?

Nou ik neem aan de meeste bokkers hun paard niet grand prix geschoold zijn ;)
Dus laten we het niet overdrijven en een Z paard nemen.

Toen ik nog een manege ruiter was mocht ik af en toe op een Z paard rijden en ja we begrepen elkaar weleens niet, ik wou dan een volte rijden en het paard ging schouderbinnenwaarts lopen :')

Maar ik heb wel heel veel van dat paard geleerd :)
En het paard is er echt niet slechter van geworden

En nogmaals als je een paard in de manege lessen laat lopen kan je alleen verwachten dat hij nagereden word en niet dat hij verbeterd word.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:30

Ik denk het wel, ik ben bezig met een andere stal en dat is meer een manege met wat pensionklanten.
Er wordt daar op een rustige en vriendelijke manier lesgegeven en als het wat van de prijs afhaalt mag het.