maar zonder dollen.
ik zet mijn paard liever voor een half jaar op de wei dan dat ik er een manege paard van maak.
ik ben sowieso erg secuur wie er op mijn paard komt,en dat zijn er niet veel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orienta schreef:Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat![]()
Japeloup schreef:orienta schreef:Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat![]()
Ja leuk he, maar zegt dat wat over de paarden of over de ruiters?
Japeloup schreef:orienta schreef:Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat![]()
Misschien schop ik er een hoop tegen het verkeerde been, maar als je je paard goed voor elkaar hebt moet een ruiter die het paard in zijn waarde laat en gaat voelen hoe deze gereden is er gewoon op kunnen rijden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet ik. En ik weet ook dat een hoog geschoold paard niet zomaar een manege ruiter op zijn rug kan hebben, omdat de gemiddelde manege ruiter niet het gevoel/ervaring heeft om zo'n paard te rijden.
Natuurlijk laat ik iedereen in zijn waarde en als je je paard lekker voor je zelf wilt houden is dat natuurlijk je goed recht. Maar sommige argumenten vind ik een beetje vreemd. Als je het niet wil, zeg dat dat gewoon ipv je zelf ophemelen dat jij alleen op je paard kan rijden.
Misschien schop ik er een hoop tegen het verkeerde been, maar als je je paard goed voor elkaar hebt moet een ruiter die het paard in zijn waarde laat en gaat voelen hoe deze gereden is er gewoon op kunnen rijden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet ik. En ik weet ook dat een hoog geschoold paard niet zomaar een manege ruiter op zijn rug kan hebben, omdat de gemiddelde manege ruiter niet het gevoel/ervaring heeft om zo'n paard te rijden.Natuurlijk laat ik iedereen in zijn waarde en als je je paard lekker voor je zelf wilt houden is dat natuurlijk je goed recht. Maar sommige argumenten vind ik een beetje vreemd. Als je het niet wil, zeg dat dat gewoon ipv je zelf ophemelen dat jij alleen op je paard kan rijden.
orienta schreef:Daarnaast is het ook gewoon een ruiterding dat ze denken dat een wat mindere ruiter niet op hun paard kan rijden, mijn paard is ook niet een van de makkelijkste, ik heb wel eens een beginner op mijn paard gezet (mijn zus) en met een beginner is die harstikke voorzichtig en daar word mijn paard echt niet slechter van als dat eens gebeurd.
zap schreef:orienta schreef:Daarnaast is het ook gewoon een ruiterding dat ze denken dat een wat mindere ruiter niet op hun paard kan rijden, mijn paard is ook niet een van de makkelijkste, ik heb wel eens een beginner op mijn paard gezet (mijn zus) en met een beginner is die harstikke voorzichtig en daar word mijn paard echt niet slechter van als dat eens gebeurd.
Grappig dat je dit zegt
Vandaag toevallig een redelijke beginner erop gehad en het werkt echt niet bij mijn pony. Ze snapt het gewoon niet meer. Pony krijgt onbedoeld een heleboel hulpen en reageert daar gelijk op (vlugge pony) en voor een ruiter is dat niet te handelen. Het gevolg is dat ponylief gaat rennen en het ruitertje op de grond ligt... (of baasje er tussenspring om pony te stoppen).
Ja een beetje rondjes hobbelen op de hoefslag kan. Maar er moet ook echt helemaal niks gebeuren of iets anders gevraagd worden (sturen/tempo verhogen/verlagen)
Japeloup schreef:@ orienta
Ik zal het proberen uit te leggen:
Heb je wel eens op een Grand Prix paard gereden? Ik kan je vertellen, das knap lastig. Er zitten zo veel knopjes op en zo verfijnd dat je snel iets indrukt zonder dat je dat in de gaten hebt. Ik ben zelf Z dressuur en volledig gediplomeerd, maar ook ik moet goed opletten dat ik geen hulpen geef die ik niet wil geven.
Nu haal ik dit voorbeeld aan, maar zo heb je dat ook met een ander niveau verschil. Wat ik bedoel is dat je als ruiter ongeacht je niveau en ervaring vaak hulpen geeft zonder dat je dat door hebt. Een paard waarbij de hulpen door de vaste ruiter zeer verfijnt gegeven worden, zal een beginner al snel een reactie krijgen die hij niet verwacht. Wil niet zeggen dat hij het niet kan leren.
Om het over een andere boeg te gooien, ga eens in een race auto zitten en probeer rustig weg te rijden. Das heel wat anders dan de auto die je zelf voor de deur hebt staan.
Met een hoog geschoold paard bedoel ik dus een paard die verfijnt op de hulpen is afgericht. Vaak lopen die paarden dan ook op hoger niveau in de wedstrijden. Maar het ene M paard is op kleinere hulpen gereden dan b.v een Z paard.
Snap je me..?