mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

Re: mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:46

ik vind het niet normaal dat de hoeveelheid voer word bepaald door de stalhouder! niet ieder paard heeft hetzelfde nodig, als je alleen recreatie rijd hoef je helemaal geen krachtvoer en als je paard dan 2kilo per dag krijgt is dat echt niet goed :n

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:50

Ik zou ook niet op zo'n stal gaan staan, maar er zijn gewoon stallen die dat hebben.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:00

Nou Femke, dat is erg vervelend. Zo te lezen heb je een heerlijk paard waar je al jaren goed mee door een deur kan alleen wordt ze tijdens de winterperiode onhoudbaar omdat ze voor haar doen te veel binnen staat. Klinkt heel logisch hoor, heeft niets met verkeerde combinatie te maken. Het ene paard heeft meer behoefte aan ruimte dan het andere. Het heeft zelfs niet altijd met bewegen, rennen en spelen te maken maar soms ook gewoon om de eenvoudige reden dat een paard moeilijk tegen 'opsluiten' (stal) kan. Gebeurt wel vaker, het ene paard is de andere niet.

Het is niet acceptabel dat een pensioneigenaar alle beslissingen neemt over het paard van iemand anders, type voer, hoeveelheid en de keuze over het wel of niet opdoen van dekens behoort niet tot haar taken.
Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt met die nieuwe stal voor je en je gauw weer je oude paard terug krijgt.

Wanneer gaat je paard verhuizen?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:09

Binnen of buiten zetten heeft ook met het weer en de gesteldheid van de bodem te maken. Met buitenzetten op prachtige herfstdagen zijn mensen ook voorzichtiger geworden. Denk alleen al aan atypische myopathie. Dit is vooral actief bij temperaturen boven de 10 graden.

Op stallen waar meer paarden leven, is het ook niet zomaar even klaar met de één wel onbeperkt van alles laten eten, en de ander niet. Paarden behoren tegelijk eten te krijgen, verder niet de een onbeperkt hooi en een ander weer niet, daar krijg je grote onrust van onder de dieren.
Het is niet allemaal opgelost in een handomdraai, al lijkt het wel zo.

YelaBrenda11 schreef:
bedankt iedereen voor de reacties.

Ik heb nu zoiets van ; of laat de paarden buiten ,of zet ze zorgvuldig binnen en buiten , maar zet ze niet buiten en binnen wanneer het jou uitkomt .

ik kan veel begrijpen van mensen die paarden binnen zetten , maar een paar uit buiten op een prachtige herfstdag gaat me toch echt te ver.

jasminex: lijkt me een goed idee , nog niet aan gedacht !

winnieloves: wat jammer dat het bij jou ook zo gaat , sterkte ermee !

_chendo_ bedankt voor je reactie , we hebben misschien een andere stal gevonden , de man die daar woont vond het goed als mijn paard daar kon staan , alleen ze staat dan bij een fokmerrie , dus hij wil eerste weten of ze goed met elkaar overweg kunnen . mijn paard is nogal dominant , dus ik hoop dat ze niet gaat trappen naar de andere paarden .

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:37

Ik woon in de Hoeve, is vlak bij Wolvega.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:08

je moet hem gewoon snachts binnen doen en overdag buiten doen mijn paard word ook gek als ze zo lang binnen staat die staat over dag buiten en sanchts binnen

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:58

spiritxxx schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!

Ze heeft een Draver ;) En ik denk trouwens dat elk paard wel door heeft hoe je je voelt, koudbloed of volbloed.

Ik denk inderdaad ook, dat als je paard van 10 tot 18 buiten is, hij het best wel goed heeft. Er zijn ook stallen waar ze helemaal niet buiten komen.

Maar als je echt geen goed gevoel over je stalling hebt, zou ik toch proberen een andere te vinden. Ga anders gewoon aanbellen bij boerderijen of bij mensen waar je paarden ziet staan. Zo vinden wij ook altijd een plek voor de paarden!

Toch denk ik dat arabieren, volbloed paarden en dravers dat wel wat sneller doen.
Ben het eens met aerdenhout1

Op zich is het ook heel redelijk hoe lang ze buiten staat! Ik zou willen dat die van mij zolang buiten staat.
In de winter komt ze maar 3 uurtjes haar stal uit helaas.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:02

bijdehandje1 schreef:
Binnen of buiten zetten heeft ook met het weer en de gesteldheid van de bodem te maken. Met buitenzetten op prachtige herfstdagen zijn mensen ook voorzichtiger geworden. Denk alleen al aan atypische myopathie. Dit is vooral actief bij temperaturen boven de 10 graden.

Op stallen waar meer paarden leven, is het ook niet zomaar even klaar met de één wel onbeperkt van alles laten eten, en de ander niet. Paarden behoren tegelijk eten te krijgen, verder niet de een onbeperkt hooi en een ander weer niet, daar krijg je grote onrust van onder de dieren.
Het is niet allemaal opgelost in een handomdraai, al lijkt het wel zo.

Ik ben het niet met je eens bijdehandje. Ik ken best stallen waar niet alle paarden tegelijk eten krijgen. Tegelijk voeren leert paarden juist dat wanneer de buurman vreten krijgt zij ook en wanneer je dat nooit aanleerd heb je daar ook geen problemen mee. Immers paard ziet voerkar aankomen ->maakt zich druk -> krijgt vreten, wanneer die laatste stap niet zou komen leert een paard vanzelf dat je met die drukte niets op schiet. En met ruw voer maakt het al helemaal niet gauw uit, hier kregen ze allemaal evenveel maar er was er een bij nou die zoog het bijna op, had het altijd als eerste op en was ook nog eens de dominanste op stal maar dat gaf echt geen problemen. Laatst kreeg hij ook wat minder omdat hij erg aan was gekomen maar dat was echt geen probleem. Dat paard stampte overgens ook tegen de boxdeur alleen bij mensen waarbij het werkte want er waren er ook die gewoon wachte tot hij op was gehouden met stampen en na een tijdje stampte hij bij hen niet meer. Dat het kwa organisatie misschien wat meer vergt is iets anders maar voor de paarden maakt het echt niet uit die wennen vanzelf.

EDIT: overgens vind ik niet perce dat je paard nu echt veel binnen staat, maar sommige kunnen er gewoon minder goed tegen dan anderen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:04

update;

het gaat steeds slechter met yela..

ze komt tegenwoordig nauwelijks een paar uurtjes per dag buiten .
bij elke stap die ik met haar doe steigerd ze , schreeuwt ze etc.

en de uren dat ze buiten is staat ze in een bak vol met gaten en onregelmatigheden van ongeveer 13 meter bij 8 .

we zijn druk opzoek naar een andere stal.

liefs

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:02

in welke omgeving zoek je?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:57

niet meer dan 2 km buiten burgum .

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:19

Echt heel vervelend voor jou en je paardje, en ik herken het gedrag van jouw paard wel hoor.
Ik heb gelukkig een eigen stal dus bepaal alles lekker zelf, die van mij staan het liefst 24/7 buiten maar soms is het nou eenmaal niet anders dan ze binnen zetten.
In de winter gaan ze wel altijd naar binnen maar pas om 23.00 uur met de laatste voerronde, s'morgens om half 8 sta ik weer voor hun neus en ondanks die paar uur op stal staan ze de boel nog net niet af te breken en weten ze niet hoe hard naar buiten te stormen.

Kun je misschien bij jouw gemeente informeren of je een stuk grond kunt huren?
Ook zou ik je ouders meenemen op gesprek met de staleigenaar, vraag desnoods of jij in het weekend de ochtenden mag doen, dan weet je tenminste zeker dat je paardje buiten komt.
Veel succes bij het zoeken naar een andere plek en tot die tijd....probeer er het beste van te maken voor je paard.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:18

bedankt iedereen voor de begripvolle en lieve reacties .

ik hoop dat ik zo snel mogelijk een fijn plaatsje voor haar kan vinden !

hebben jullie misschien nog tips voor me ? want ik wil graag weten wat ik het beste kan doen totdat ze daar weg is .

poetsen gaat niet , dan gaat ze hangen aan het halster en is ze ontzettend onrustig , en rijden en wandelen gaat al zeker niet .

hoe krijg ik haar een beetje kalm ?
moet ik gewoon wegblijven totdat ze op een andere plek staat?
wat kan ik wél met haar doen ?
is het verantwoordt haar te laten rennen . vrij te laten springen in een drekkige bak?

groetjes femke

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:21

je kunt haar loslaten in de buitenbak, en als ze los heel raar heen en weer rent, kun je haar eventueel aan het halster longeren. Voor de zekerheid peesbeschermers voor aan doen tegen aantikken kan verstandig zijn.

bergum is niet ver, maar 2km er buiten dan ben je wel erg beperkt in je stallingskeuze. Zeker voor 24/7 buiten in de winter. dat heb je niet veel in deze omgeving omdat het zo nat kan zijn... Zal eens rondvragen. Sterkte met zoeken...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:32

Wat ik alleen niet begrijp van je verhaal, is dat je het er continu over hebt dat je paard maar een aantal uur per dag los staat en verder op stal.
Dat is mede jou pakkie aan, sorry voor het bot omschrijven.
Maar jij bent zijn baasje en moet hem dus zelf de andere beweging geven waarvan jij wilt dat hij die krijgt.

Gooi hem aan de longeerlijn als je er niet mee kan wandelen, dan kan ie toch zijn ei kwijt. Gooi hem los, doe zelf wat.

Wat betreft voeren, vind ik het heel raar dat je daar geen zeggenschap in hebt. Dat zou ik ook zeker aankaarten bij de eigenaar van de stal.

Wat betreft niet kunnen poetsen?
Dat is onzin.
Je paard kan dan wel druk en ongeduldig zijn, maar dan moet jij consequent zijn. Al laat je hem van mijn part los in de stal staan, als je maar gaat poetsen.
Daar bouw je een band mee op met je paard waardoor jullie elkaar ook gaan vertrouwen.

Wat doe je nu zoal met je paard?
Ben je er iedere dag?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:50

ik vind het een erg raar verhaal dat jij niet zelf kan bepalen wat/hoeveel je paardje te eten krijgt. ;o
heb je het er al eens goed met de staleigenaar over gehad? gewoon echt goed duidelijk maken dat je dat anders wil, en dat je als er niet naar je geluisterd wordt naar een andere stal op zoek gaat?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 01:55

Jeetje, wat een verhaal. Ik ben trouwens erg benieuwd waar je staat, gezien ik in die omgeving ook wel wat stallen heb bekeken. Mag je natuurlijk ook via pb doorgeven ;)

Grootste tip kwa stal zoeken, stap op je fiets (niet echt leuk met dit weer) en rij wat rond in de buurt. Er staan daar best veel paarden aan huis, bel gewoon eens aan (miss makkelijker als je met z'n 2en bent) en vraag of er evt een plek vrij is. Zo ben ik ook een beetje aan mijn geweldig goede plekje gekomen :D
Je kan ook een net briefje maken en dat door de brievenbus gooien ;)
Daarnaast ken ik nog wel 2 plekjes in Tytjerk, wel een stukje verder weg, maar voor het welzijn van je paard moet het het reizen waard zijn.

Daarnaast, ik denk dat er heel veel verschillende redenen zijn waarom jouw paard druk wordt. Een is wel dat ze er weinig uit komt en duidelijk aan geeft meer bewegingsvrijheid nodig heeft. Er is imo een enorm verschil tussen je paard een half uur uit laten razen aan een longeerlijn en je paard een uur extra vrijheid geven. Daarnaast heeft uitrazen ook niets met een training te maken en jaag je ze meestal alleen maar meer de drukte in. Zeker met een paard die al te veel energie heeft, is dit imo geen oplossing van het probleem.

Dan, praat alsjeblieft over de hoeveelheid voer. Koop evt een zak muesli (weinig suikers, weinig energie) als de staleigenaar perse wil voeren. Een paard dat recreatief gereden wordt en blijkbaar zo is, heeft deze hoeveelheid voer niet nodig. Mijn draver zou ook uit haar vel knappen bij zoveel brok. Die doet het erg goed op een handje 2x daags. Als ze zomers buiten staat, krijgt ze dan ook brok bij?
Ook, een deken zou een optie kunnen zijn. Hoe staat ze er nu bij? Soms is het fijner een deken op te doen zodat ze warm blijven en korter in hun vachtje. Let wel op dat ze dan erg fris kunnen zijn wanneer die af gaat en daarom kunnen knallen. Maar zonder deken zou ook een optie kunnen zijn, dan gaat er ook energie in het warmhouden zitten, waardoor ze iets minder overhoud om te knallen.

Heb je al eens duidelijk met de staleigenaar gepraat? Wat zijn de preciese afspraken kwa buiten staan? Kan je niet overleggen om taken over te nemen? Staan er nog meer pensionpaarden? Wat zijn verder afspraken en regels die jullie op stal hebben?

Het kan ook goed zijn dat jouw drukke paard, weer reageert op jouw stress over de stalling. Ik heb er ook last van gehad en ging in die tijd bewust minder intensief met mijn paard om. Spanning + spanning, werkt heel slecht.
Hoeveel uur komt ze er nu gemiddeld uit? Geen mogelijkheid om gewoon naar stal te gaan, paard uit stal te halen en daar bijv een uurtje huiswerk te gaan doen? En pas daarna te rijden? Ik zou een gestrest paard niet zo snel uit de stal halen, rijden (wat dan meestal gefrustreerd gebeurd) en dan weer in stal opsluiten. Op mijn vorige stalling regelde ik vaak met nog iemand onderling dat we elkaars paard nog eens extra uit stal haalden. Misschien kan je zoiets doen?

Dan wil ik nog zeggen dat ik het goed vind dat je naar je paard blijft kijken. Het komt zeker niet over alsof je het dier niet aan kan, maar het beestje gewoon niet weet wat te doen met de energie die erin zit, maar niet kwijt kan. Paarden blijven bewegingsdieren. Sommigen passen zich heel goed aan op stal, maar zo'n dier is wel gemaakt om te lopen. Problemen zoals deze zijn gemakkelijk op te lossen door een beter stalbeleid.
Want in dit geval is het niet geschikt voor dit paard.
En warmbloed, koudbloed, volbloed, draver, het maakt niet uit, maar kijk naar je paard. Ik vind het goed van je dat je echt je best doet, terwijl sommige mensen alle tekenen negeren..

En nu, totdat je een andere plek hebt gevonden of hier dingen hebt kunnen veranderen. Je moet consequent blijven. Ja, je paard barst van de energie, maar moet respect blijven houden. Blijf duidelijk en sterk in de opdrachten die je geeft. Is rijden onmogelijk op dit moment, dan zul je wat anders moeten bedenken (enkele goede suggesties hier). Laat vooral de goede manieren die zomers er zijn, winters niet overschaduwd worden door de grote hoeveelheid energie.

Succes!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 02:01

Maar dan nog snap ik het puntje niet van het losstaan.
Je paard staat 6 uur per dag los, heerlijk. Geeft blijkbaar aan meer beweging nodig te hebben. Maar kan jij die niet bieden?

@Rianne H: Het puntje longeren was niet bedoeld als zijnde opjagen, maar zodat ie zijn ei kwijt kan en ook nog getraind kan worden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:57

RianneH schreef:
Jeetje, wat een verhaal. Ik ben trouwens erg benieuwd waar je staat, gezien ik in die omgeving ook wel wat stallen heb bekeken. Mag je natuurlijk ook via pb doorgeven ;)

Grootste tip kwa stal zoeken, stap op je fiets (niet echt leuk met dit weer) en rij wat rond in de buurt. Er staan daar best veel paarden aan huis, bel gewoon eens aan (miss makkelijker als je met z'n 2en bent) en vraag of er evt een plek vrij is. Zo ben ik ook een beetje aan mijn geweldig goede plekje gekomen :D
Je kan ook een net briefje maken en dat door de brievenbus gooien ;)
Daarnaast ken ik nog wel 2 plekjes in Tytjerk, wel een stukje verder weg, maar voor het welzijn van je paard moet het het reizen waard zijn.

Daarnaast, ik denk dat er heel veel verschillende redenen zijn waarom jouw paard druk wordt. Een is wel dat ze er weinig uit komt en duidelijk aan geeft meer bewegingsvrijheid nodig heeft. Er is imo een enorm verschil tussen je paard een half uur uit laten razen aan een longeerlijn en je paard een uur extra vrijheid geven. Daarnaast heeft uitrazen ook niets met een training te maken en jaag je ze meestal alleen maar meer de drukte in. Zeker met een paard die al te veel energie heeft, is dit imo geen oplossing van het probleem.

Dan, praat alsjeblieft over de hoeveelheid voer. Koop evt een zak muesli (weinig suikers, weinig energie) als de staleigenaar perse wil voeren. Een paard dat recreatief gereden wordt en blijkbaar zo is, heeft deze hoeveelheid voer niet nodig. Mijn draver zou ook uit haar vel knappen bij zoveel brok. Die doet het erg goed op een handje 2x daags. Als ze zomers buiten staat, krijgt ze dan ook brok bij?
Ook, een deken zou een optie kunnen zijn. Hoe staat ze er nu bij? Soms is het fijner een deken op te doen zodat ze warm blijven en korter in hun vachtje. Let wel op dat ze dan erg fris kunnen zijn wanneer die af gaat en daarom kunnen knallen. Maar zonder deken zou ook een optie kunnen zijn, dan gaat er ook energie in het warmhouden zitten, waardoor ze iets minder overhoud om te knallen.

Heb je al eens duidelijk met de staleigenaar gepraat? Wat zijn de preciese afspraken kwa buiten staan? Kan je niet overleggen om taken over te nemen? Staan er nog meer pensionpaarden? Wat zijn verder afspraken en regels die jullie op stal hebben?

Het kan ook goed zijn dat jouw drukke paard, weer reageert op jouw stress over de stalling. Ik heb er ook last van gehad en ging in die tijd bewust minder intensief met mijn paard om. Spanning + spanning, werkt heel slecht.
Hoeveel uur komt ze er nu gemiddeld uit? Geen mogelijkheid om gewoon naar stal te gaan, paard uit stal te halen en daar bijv een uurtje huiswerk te gaan doen? En pas daarna te rijden? Ik zou een gestrest paard niet zo snel uit de stal halen, rijden (wat dan meestal gefrustreerd gebeurd) en dan weer in stal opsluiten. Op mijn vorige stalling regelde ik vaak met nog iemand onderling dat we elkaars paard nog eens extra uit stal haalden. Misschien kan je zoiets doen?

Dan wil ik nog zeggen dat ik het goed vind dat je naar je paard blijft kijken. Het komt zeker niet over alsof je het dier niet aan kan, maar het beestje gewoon niet weet wat te doen met de energie die erin zit, maar niet kwijt kan. Paarden blijven bewegingsdieren. Sommigen passen zich heel goed aan op stal, maar zo'n dier is wel gemaakt om te lopen. Problemen zoals deze zijn gemakkelijk op te lossen door een beter stalbeleid.
Want in dit geval is het niet geschikt voor dit paard.
En warmbloed, koudbloed, volbloed, draver, het maakt niet uit, maar kijk naar je paard. Ik vind het goed van je dat je echt je best doet, terwijl sommige mensen alle tekenen negeren..

En nu, totdat je een andere plek hebt gevonden of hier dingen hebt kunnen veranderen. Je moet consequent blijven. Ja, je paard barst van de energie, maar moet respect blijven houden. Blijf duidelijk en sterk in de opdrachten die je geeft. Is rijden onmogelijk op dit moment, dan zul je wat anders moeten bedenken (enkele goede suggesties hier). Laat vooral de goede manieren die zomers er zijn, winters niet overschaduwd worden door de grote hoeveelheid energie.

Succes!

bedankt voor je reactie !

* stap op je fiets en rijd wat rond ; dit heb ik gedaan toen we ons paard kochten , en zo kwamen we bij deze mensen uit , maar ik zoek liever eerste uit wat voor plek het is , anders krijg je dit dus :) maar ik snap dat het zo op het eerste gezicht de meest logische oplossing is .

* mijn paard reageert op mijn spanning ; ik snap helemaal wat je bedoelt , dit zou er best een deel van kunnen zijn , want hoe rustig ik ook probeer te blijven ( ookal kook ik van woede als ik ze op zo'n mooie dag binnen zie staan ) ze merkt het veilloos aan , ookal doe ik nog zo mijn best niets te laten merken . dat zijn dus echt dravers , heb je gelijk in .

* hoeveel uur komt ze er nu gemiddeld uit ? 3 uur circa

* je komt niet over alsof je je paard niet aankan ; jeetje , wat ben ik opgelucht dat iemand dat eindelijk inziet ! de meesten zeggen uit gemakzucht dat ik gewoon niet streng genoeg voor haar ben.

* ze krijgt 's zomers geen brok gelukkig.

* ze heeft een regendeken op

heel erg bedankt voor je tips en begrip :)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:14

ik wil niet banketstaaf doen hoor maar eigelijk overal is het zoo dat de paarden dan naar buiten gaan en dan naar binne gaan en je kan tog ook zegge van nu zet ik har buiten en nu zet ik der binne en anders moet je zeggen van hallo ik betaal der voor en daar heb jij niks mee te moeie zijn jullie nou hele maal van de pot gerukt :( :o dat zou ik doen en anders naar de anderen stal gaan en zegge van ik wil dat ie zoo veel buiten staat van zoo tot zoo en dan gewoon kijken of dat kan

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:17

utleta schreef:
ik wil niet banketstaaf doen hoor maar eigelijk overal is het zoo dat de paarden dan naar buiten gaan en dan naar binne gaan en je kan tog ook zegge van nu zet ik har buiten en nu zet ik der binne en anders moet je zeggen van hallo ik betaal der voor en daar heb jij niks mee te moeie zijn jullie nou hele maal van de pot gerukt :( :o dat zou ik doen en anders naar de anderen stal gaan en zegge van ik wil dat ie zoo veel buiten staat van zoo tot zoo en dan gewoon kijken of dat kan

ik ken genoeg plaatsen waar paarden meer dan 3 uurtjes per dag buiten komen hoor .

en daarnaast leest het ietsje prettiger als je niet is msn taal gaat typen , oke ? wat dit is voor mij een beetje lastig te volgen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:19

YelaBrenda11 schreef:
niet meer dan 2 km buiten burgum .

In het belang van je paard zou je ook verder kunnen zoeken.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:37

Je zegt zelf dat hij/zij in de zomer geen brok krijgt.
Aangezien hij/zij in de winter te gestresst reageert zou ik zeggen dat het voer te energierijk is.
M.i. is over het algemeen een paddock van 10 tot 4 uur meer als lang genoeg in de wintermaanden. Al weet ik niet of hij/zij zich voldoende uitleeft in zo'n kleine paddock (je zegt dat ie 13 x 8 is en met gaten en zo). Beweegt hij/zij wel veel in z''n beperkte en slecht bak..... wellicht kan hij in een grotere paddock of wei?
Mijn ervaring is met zo'n gestresst paard, geen brok meer geven en alleen hooi. Af en toe wanneer hij/zij voldoende gewerkt heeft wel iets energie-arms geven (voor de vitamientjes en mineralen). Een vriendin van mij gaf gewone onderhoudsbrok maar daar reageerde haar paard nog te gestresst op, nu krijgt hij geen brok meer en ze heeft een heerlijk ontspannen, rustgevend paard!
En kennelijk toch meer beweging geven (op een goede manier, goed aan het werk zetten, dus bijgezet longeren of een bijrijdster zoeken). Bijna dagelijks in de winterperiode.
Succes ermee...
Denk als je zijn voer wat weet te minderen, op een of andere manier betere beweging kunt geven, je de winter toch heel goed doorkomt!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:33

Je hebt het erover dat je paard van 10n tot 16 buiten staat. Dan komt ie er al 6 uur uit

Maar TS: Nogmaals de vraag: Wat doe jij dan zoals met je paard, nadat hij buiten heeft gestaan?

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:42

Ik heb je een pb'tje gestuurd, over een stalling 24/7 buiten met schuilstal. Veel eigen inbreng en het ligt tussen hardegarijp en burgum in :) klinkt perfect voor je