Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
YelaBrenda11 schreef:bedankt iedereen voor de reacties.
Ik heb nu zoiets van ; of laat de paarden buiten ,of zet ze zorgvuldig binnen en buiten , maar zet ze niet buiten en binnen wanneer het jou uitkomt .
ik kan veel begrijpen van mensen die paarden binnen zetten , maar een paar uit buiten op een prachtige herfstdag gaat me toch echt te ver.
jasminex: lijkt me een goed idee , nog niet aan gedacht !
winnieloves: wat jammer dat het bij jou ook zo gaat , sterkte ermee !
_chendo_ bedankt voor je reactie , we hebben misschien een andere stal gevonden , de man die daar woont vond het goed als mijn paard daar kon staan , alleen ze staat dan bij een fokmerrie , dus hij wil eerste weten of ze goed met elkaar overweg kunnen . mijn paard is nogal dominant , dus ik hoop dat ze niet gaat trappen naar de andere paarden .
spiritxxx schreef:aerdenhout1 schreef:Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!
Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!
Ze heeft een DraverEn ik denk trouwens dat elk paard wel door heeft hoe je je voelt, koudbloed of volbloed.
Ik denk inderdaad ook, dat als je paard van 10 tot 18 buiten is, hij het best wel goed heeft. Er zijn ook stallen waar ze helemaal niet buiten komen.
Maar als je echt geen goed gevoel over je stalling hebt, zou ik toch proberen een andere te vinden. Ga anders gewoon aanbellen bij boerderijen of bij mensen waar je paarden ziet staan. Zo vinden wij ook altijd een plek voor de paarden!
bijdehandje1 schreef:Binnen of buiten zetten heeft ook met het weer en de gesteldheid van de bodem te maken. Met buitenzetten op prachtige herfstdagen zijn mensen ook voorzichtiger geworden. Denk alleen al aan atypische myopathie. Dit is vooral actief bij temperaturen boven de 10 graden.
Op stallen waar meer paarden leven, is het ook niet zomaar even klaar met de één wel onbeperkt van alles laten eten, en de ander niet. Paarden behoren tegelijk eten te krijgen, verder niet de een onbeperkt hooi en een ander weer niet, daar krijg je grote onrust van onder de dieren.
Het is niet allemaal opgelost in een handomdraai, al lijkt het wel zo.
RianneH schreef:Jeetje, wat een verhaal. Ik ben trouwens erg benieuwd waar je staat, gezien ik in die omgeving ook wel wat stallen heb bekeken. Mag je natuurlijk ook via pb doorgeven![]()
Grootste tip kwa stal zoeken, stap op je fiets (niet echt leuk met dit weer) en rij wat rond in de buurt. Er staan daar best veel paarden aan huis, bel gewoon eens aan (miss makkelijker als je met z'n 2en bent) en vraag of er evt een plek vrij is. Zo ben ik ook een beetje aan mijn geweldig goede plekje gekomen![]()
Je kan ook een net briefje maken en dat door de brievenbus gooien![]()
Daarnaast ken ik nog wel 2 plekjes in Tytjerk, wel een stukje verder weg, maar voor het welzijn van je paard moet het het reizen waard zijn.
Daarnaast, ik denk dat er heel veel verschillende redenen zijn waarom jouw paard druk wordt. Een is wel dat ze er weinig uit komt en duidelijk aan geeft meer bewegingsvrijheid nodig heeft. Er is imo een enorm verschil tussen je paard een half uur uit laten razen aan een longeerlijn en je paard een uur extra vrijheid geven. Daarnaast heeft uitrazen ook niets met een training te maken en jaag je ze meestal alleen maar meer de drukte in. Zeker met een paard die al te veel energie heeft, is dit imo geen oplossing van het probleem.
Dan, praat alsjeblieft over de hoeveelheid voer. Koop evt een zak muesli (weinig suikers, weinig energie) als de staleigenaar perse wil voeren. Een paard dat recreatief gereden wordt en blijkbaar zo is, heeft deze hoeveelheid voer niet nodig. Mijn draver zou ook uit haar vel knappen bij zoveel brok. Die doet het erg goed op een handje 2x daags. Als ze zomers buiten staat, krijgt ze dan ook brok bij?
Ook, een deken zou een optie kunnen zijn. Hoe staat ze er nu bij? Soms is het fijner een deken op te doen zodat ze warm blijven en korter in hun vachtje. Let wel op dat ze dan erg fris kunnen zijn wanneer die af gaat en daarom kunnen knallen. Maar zonder deken zou ook een optie kunnen zijn, dan gaat er ook energie in het warmhouden zitten, waardoor ze iets minder overhoud om te knallen.
Heb je al eens duidelijk met de staleigenaar gepraat? Wat zijn de preciese afspraken kwa buiten staan? Kan je niet overleggen om taken over te nemen? Staan er nog meer pensionpaarden? Wat zijn verder afspraken en regels die jullie op stal hebben?
Het kan ook goed zijn dat jouw drukke paard, weer reageert op jouw stress over de stalling. Ik heb er ook last van gehad en ging in die tijd bewust minder intensief met mijn paard om. Spanning + spanning, werkt heel slecht.
Hoeveel uur komt ze er nu gemiddeld uit? Geen mogelijkheid om gewoon naar stal te gaan, paard uit stal te halen en daar bijv een uurtje huiswerk te gaan doen? En pas daarna te rijden? Ik zou een gestrest paard niet zo snel uit de stal halen, rijden (wat dan meestal gefrustreerd gebeurd) en dan weer in stal opsluiten. Op mijn vorige stalling regelde ik vaak met nog iemand onderling dat we elkaars paard nog eens extra uit stal haalden. Misschien kan je zoiets doen?
Dan wil ik nog zeggen dat ik het goed vind dat je naar je paard blijft kijken. Het komt zeker niet over alsof je het dier niet aan kan, maar het beestje gewoon niet weet wat te doen met de energie die erin zit, maar niet kwijt kan. Paarden blijven bewegingsdieren. Sommigen passen zich heel goed aan op stal, maar zo'n dier is wel gemaakt om te lopen. Problemen zoals deze zijn gemakkelijk op te lossen door een beter stalbeleid.
Want in dit geval is het niet geschikt voor dit paard.
En warmbloed, koudbloed, volbloed, draver, het maakt niet uit, maar kijk naar je paard. Ik vind het goed van je dat je echt je best doet, terwijl sommige mensen alle tekenen negeren..
En nu, totdat je een andere plek hebt gevonden of hier dingen hebt kunnen veranderen. Je moet consequent blijven. Ja, je paard barst van de energie, maar moet respect blijven houden. Blijf duidelijk en sterk in de opdrachten die je geeft. Is rijden onmogelijk op dit moment, dan zul je wat anders moeten bedenken (enkele goede suggesties hier). Laat vooral de goede manieren die zomers er zijn, winters niet overschaduwd worden door de grote hoeveelheid energie.
Succes!
utleta schreef:ik wil niet banketstaaf doen hoor maar eigelijk overal is het zoo dat de paarden dan naar buiten gaan en dan naar binne gaan en je kan tog ook zegge van nu zet ik har buiten en nu zet ik der binne en anders moet je zeggen van hallo ik betaal der voor en daar heb jij niks mee te moeie zijn jullie nou hele maal van de pot gerukt![]()
dat zou ik doen en anders naar de anderen stal gaan en zegge van ik wil dat ie zoo veel buiten staat van zoo tot zoo en dan gewoon kijken of dat kan