wat is het beste speeltje voor je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 02:34

klinkt niet als de leukste plek voor je paard. Is er geen andere mogelijkheid? Een paard traint toch veel beter-makkelijker als hij lekker in z'n vel zit en zijn energy buiten de training ook kwijt kan. Ik zou er niet voor gekozen hebben maar goed, ken jullie situatie natuurlijk niet :o

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:09

weidegang met een ander paard !!!!!!!!!!!!!!!!!

aerdenhout1

Re: wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:36

Maar..ik weet je wil het eigenlijk niet horen....vooral het spelen met andere paarden is voor een jong paard zo verschrikkelijk belangrijk.
Daar kan jij als berijder van het paard nooit tegenop in de training van bepaalde spieren b.v!
Een 1/2 uur per dag voor een jong paard is gewoon veels te weinig.
Onbegrijpelijk dat dit soort stallen zich dan voordoet als goede africhtingsstal!
Juist als je jonge paarden onder je hoede neemt van andere mensen weet je in mijn ogen ook hoe belangrijk het vrij zijn is voor een paard.
Zowel geestelijk als lichamelijk!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:47

Mister01 schreef:
helemaal onbeperkt is daar niet mogelijk.
ze krijgen wel behoorlijk veel.

daarom ga ik kijken of ik zelf niet ergens van die kleine pakjes hooi vandaan kan halen en dan zelf in een net geven, dan is hij toch weer langer bezig als zonder. :D

Heb je al rondgekeken naar pakjes hooi? Wanneer je paard dan toch opgesloten moet worden, zorg dan op z'n minst voor onbeperkt ruwvoer...

(was het topic kwijt)

sella96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:11

ik heb zelf een jolly bal opgehangen, en een oude jerrycan.

ze vermaarkt zich prima als ze even niet naar buiten kan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:12

Als ze EVEN niet naar buiten kan, is iets heel anders dan maar een 1/2 uur tot een uur of 2 naar buiten!

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:13

een liksteen voor in de stal heb ik!
maar ook een skippybal voor in de bak!
vermaakt hij zich erg goed mee!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:12

MarEd schreef:
klinkt niet als de leukste plek voor je paard. Is er geen andere mogelijkheid? Een paard traint toch veel beter-makkelijker als hij lekker in z'n vel zit en zijn energy buiten de training ook kwijt kan. Ik zou er niet voor gekozen hebben maar goed, ken jullie situatie natuurlijk niet :o

het is ook niet mijn ideale stal, maar helaas is de situatie gewoon niet anders, dus ik wil het zo leuk mogelijk voor hem maken met de middelen die ik heb.
ik hou me ook heel erg vast aan het weten dat dit echt maar heel tijdelijk is en hij daarna op een super stal terecht komt waar hij altijd buiten kan spelen!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:17

aerdenhout1 schreef:
Maar..ik weet je wil het eigenlijk niet horen....vooral het spelen met andere paarden is voor een jong paard zo verschrikkelijk belangrijk.
Daar kan jij als berijder van het paard nooit tegenop in de training van bepaalde spieren b.v!
Een 1/2 uur per dag voor een jong paard is gewoon veels te weinig.
Onbegrijpelijk dat dit soort stallen zich dan voordoet als goede africhtingsstal!
Juist als je jonge paarden onder je hoede neemt van andere mensen weet je in mijn ogen ook hoe belangrijk het vrij zijn is voor een paard.
Zowel geestelijk als lichamelijk!

dit is geen offieciele africhtings stal, dit is een pension stal met veel hoge dressuur paarden/ruiters. hier was plek voor 8 paarden toen mijn trainster op zoek was naar een nieuwe stek dus vandaar.

de andere eigenaren (van de andere paarden die er staan, die niet in training staan) vinden het prima dat hun paard alleen uit stal komt als zij hem komen rijden en dat ze zich verder kapot vervelen.
ik vind ook niet dat de meeste paarden er heel gelukkig uitzien daar, de paarden van mijn trainster zien er wel goed uit!

ik vind het ook heel belangrijk dat mijn paard lekker naar buiten gaat, maar ik heb helaas niet zoveel keuze: ik wil dat zij mijn paard traint en ze doet dat alleen bij haar op stal en niet bij mensen thuis!

het is echt niet dat ik niet anders wil!! ik wil absoluut het beste voor hem!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:20

kehdra schreef:
Mister01 schreef:
helemaal onbeperkt is daar niet mogelijk.
ze krijgen wel behoorlijk veel.

daarom ga ik kijken of ik zelf niet ergens van die kleine pakjes hooi vandaan kan halen en dan zelf in een net geven, dan is hij toch weer langer bezig als zonder. :D

Heb je al rondgekeken naar pakjes hooi? Wanneer je paard dan toch opgesloten moet worden, zorg dan op z'n minst voor onbeperkt ruwvoer...

(was het topic kwijt)

zelf voeren van eigen hooi is geen optie, daar zijn ze het absoluut niet mee eens, ik kan anders voor extra kosten vragen om hem meer te geven, maar dan nog is het zo op.
ik ben aan het nadenken om het dan in een hooinet te doen, alleen ben ik er ook geen fan van om paarden op die hoogte te laten eten, en op de grond kan natuurlijk ook niet.
dus ik ben aan het verzinnen hoe ik dit kan verbeteren voor hem! :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:22

ponytjee8 schreef:
een liksteen voor in de stal heb ik!
maar ook een skippybal voor in de bak!
vermaakt hij zich erg goed mee!

ik heb sinds gisteren een liksteen in zijn bak gelegd, en na een aantal gekke bekken te hebben getrokken vanwege de geur en smaak heb ik wel het idee dat hij het nu wel leuk vind. :D

een skippybal is leuk in de bak ja, maar die kan ik niet in zijn stal leggen is gewoon veel te groot.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:23

aerdenhout1 schreef:
Als ze EVEN niet naar buiten kan, is iets heel anders dan maar een 1/2 uur tot een uur of 2 naar buiten!

ik ben al wel heel blij om te kunnen melden dat ze van een binnen box verhuist zijn naar buitenboxen en dus wel lekker om zich heen kunnen kijken en ook echt iets kunnen zien ipv naar de over buurman staren.
ze staan nu ook allemaal met de koppies hele dag naar buiten!!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:23

Een grote klos hout waar hij aan kan knagen en mee kan spelen, een voetbal, liksteen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:48

dankjewel, ik zal eens gaan zoeken naar een blok hout.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:42

Een paard is niet gemaakt om lang stil te staan. Een paard staat van nature maar zo'n 20% van de tijd stil. En dan niet in één keer achter elkaar, maar telkens korte pauzetjes. Langdurig stilstaan is bijzonder slecht voor de gezondheid, denk bijv. aan koliek of been(hoef)problemen. En dan is er nog het mentale aspect. Een paard gaat zich vervelen, raakt gefrustreerd en gestrest. Dit verzin ik niet, dit wijst onderzoek uit, is algemeen bekend en iedere paardeneigenaar zou hier rekening mee moeten houden. Veel beweging is zó belangrijk voor een paard, samen met het leven met soortgenoten en veel ruwvoer de hele dag door. Je paard opsluiten in een box is je paard héél bewust negeren. Negeren wát een paard nu eigenlijk is, wil en nodig heeft...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:11

Mister01 schreef:
kehdra schreef:

(was het topic kwijt)

zelf voeren van eigen hooi is geen optie, daar zijn ze het absoluut niet mee eens, ik kan anders voor extra kosten vragen om hem meer te geven, maar dan nog is het zo op.
ik ben aan het nadenken om het dan in een hooinet te doen, alleen ben ik er ook geen fan van om paarden op die hoogte te laten eten, en op de grond kan natuurlijk ook niet.

Maar lieve TS, kijk nou even wat je zelf typt... Die stal daar spoort niet! als je al niet eens zelf mag bepalen wat je je paard voert.
ik begrijp écht niet waarom je paard daar nog staat. En dat bedoel ik niet gemeen (niet dat de rest wel gemeen was hoor :P ), dat begrijp ik gewoon oprecht niet...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:49

Mister01 schreef:
dankjewel, ik zal eens gaan zoeken naar een blok hout.

Het werkt hier echt goed, de meeste paarden hebben er vrolijk op los geknabbeld en dat ding verplaatst met de hoeven ;)

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:51

je hebt ook van die ballen.. dat als ze rollen er af en toe een snoepje uit valt. das ook wel leuk voor het paard. moet hij tegen dan ding aan duwen voor een snoepje. of anders gewoon zo'n jollybal geven. kunnen ze ook heel leuk mee spelen

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 23:51

Mister01 schreef:
kehdra schreef:

(was het topic kwijt)

Maar lieve TS, kijk nou even wat je zelf typt... Die stal daar spoort niet! als je al niet eens zelf mag bepalen wat je je paard voert.
ik begrijp écht niet waarom je paard daar nog staat. En dat bedoel ik niet gemeen (niet dat de rest wel gemeen was hoor :P ), dat begrijp ik gewoon oprecht niet...[/quote]

ik mag gewoon zelf kiezen van krachtvoer maar ze hebben gewoon goed hooi, dus is het een beetje raar om dan nog ander hooi te gaan halen, plus mag ik het dan niet zomaar daar neerleggen en zal ik het in mijn auto ofzo moeten laten (das nou ook niet echt practisch!)

zoals ik al vele malen eerder heb gezegd: ik heb geen keuze!!
het is mijn stal niet en als hij getraind is gaat hij direct daar weg!!!

het heeft gewoon weinig zin om daar steeds op terug te komen, ik weet het maar kan er niet veel aan veranderen.
de toekomst is beter.

ook weet ik dat het voor paarden in het algemeen niet goed is om zo stil te staan, maar dat moet je zeggen tegen de mensen die vrijwillig zulk soort stallen uit kiezen om met hun paarden te gaan staan.
mijn andere paard (en daar gaat deze ook naar toe) staat hele dagen buiten met 4 anderen, van zonsopkomst tot zonsondergang!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 23:52

_equus_ schreef:
je hebt ook van die ballen.. dat als ze rollen er af en toe een snoepje uit valt. das ook wel leuk voor het paard. moet hij tegen dan ding aan duwen voor een snoepje. of anders gewoon zo'n jollybal geven. kunnen ze ook heel leuk mee spelen

die met een snoepje ken ik ook, maar dat is niet echt handig want hij staat op vlas!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:56

Mister01 schreef:
ook weet ik dat het voor paarden in het algemeen niet goed is om zo stil te staan, maar dat moet je zeggen tegen de mensen die vrijwillig zulk soort stallen uit kiezen om met hun paarden te gaan staan.

Hmm, jij wilt dat je paard daar getraind wordt, maar het is ook weer niet je eigen keus... :?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:16

Dani_ schreef:
Mister01 schreef:

Hmm, jij wilt dat je paard daar getraind wordt, maar het is ook weer niet je eigen keus... :?

ik wil dat mijn paard door die trainster wordt getraind, en zij heeft geen eigen stal.
dit is dus een pension stal waar zij met al haar paarden staat.
en die stal is niet mijn keuze, de trainster wel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:21

Maar....als jij nu een trainster hebt die het belang van de gezondheid van je paard niet op de eerste plaats zet, dan heb je denk ik de verkeerde trainster.
Zeker als je het er zelf voor je gevoel niet helemaal mee eens bent.
IK heb ook wel jonge paarden beleerd, maar zou echt niet een 4/5 jarige de hele dag op stal laten staan.
Nou ja...eigenlijk geen enkel paard!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 19:09

aerdenhout1 schreef:
Maar....als jij nu een trainster hebt die het belang van de gezondheid van je paard niet op de eerste plaats zet, dan heb je denk ik de verkeerde trainster.
Zeker als je het er zelf voor je gevoel niet helemaal mee eens bent.
IK heb ook wel jonge paarden beleerd, maar zou echt niet een 4/5 jarige de hele dag op stal laten staan.
Nou ja...eigenlijk geen enkel paard!

nogmaals dit is ook niet de meest favoriete stal van mijn trainster, er zijn op dit moment geen andere mogelijkheden om dit te veranderen.

en ook nogmaals dit is niet de essentie van deze topic: ik wil het leuker maken voor mijn paard en zoek daar tips voor!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:17

Hoe oud is je paard? is het misschien een optie, dat je je paard als ie nog erg jong is terughaalt naar waar je andere paard staat.

Tegen de tijd dat hij oud genoeg is om ingereden te worden naar deze trainster te brengen die dan hopelijk een andere stal gevonden heeft waar de paarden wel buiten komen.

Of zoek gewoon een andere trainer, is ook veel beter lijkt me dan heb je er zicht op als er op je paard gereden wordt op je eigen stal waar je eigenlijk staat en leer je zelf ook over het hoe en wat, want jij rijdt tenslotte ooit zelf je eigen paard, toch?

Er wordt ook weleens ermee geknoeid als de eigenaar er niet is, dat is heel vaak gebleken, of alles moet snel snel perfect gaan waardoor het overvraagd wordt.

Maar ja, het is jouw paard en je moet het zelf weten wat jij zelf het beste vind.