Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lynn_Nikita schreef:wouterpaard, onderhoud misschien niet, maar wel de grondprijzen
in de randstad betaal je ook meer voor een huis dan in het noorden, je betaald dus ook meer voor de grond waar de stallen en bak ed op liggen
Ook is het daar denk ik moeilijker om aan hooi en stro te komen, puur omdat er minder van is in die regio
veel weiland hebben de meeste stallen niet, dus het verbruik van hooi en stro ligt ook vele malen hoger dan op een stalling in bv Friesland, waar ze 10 uur per dag buiten staan bij een boer
Prutsmuts schreef:Denk inderdaad dat er ook te weinig gekeken wordt naar het werk dat er verricht wordt door de pensioneigenaren. Het is natuurlijk niet alleen de hypotheek, verzekeringen e.d waar we rekening mee moeten houden denk ook aan onderhoud en veiligheid. Veegmachine aanschaffen, greepje hier, bezempje daar en ga zo maar door. Als ik zie wat de pensionhouders allemaal doen bij ons op stal met hun hele gezin en dan zijn ze nog maar kleinschalig.
Ik betaal trouwens erg fair.
Kale stalhuur 125 euro per maand. Daarbij komt sowieso 35 euro hooi en de rst dat ik verbruik. Dus ene maand meer, andere minder.
Paarden komen elke dag buiten en alles is mogelijk. Dekens wisselen...no problem!
Binnenbak aanwezig, trainingsmolen, solarium, wasplaats dus erg netjes!
marise83 schreef:tuurlijk kost het veel tijd en geld een pensionstal. Maar het is ook enorme verschil! Wij hebben op stal kuil uit eigen winning, denk dat dat ook al scheeld. Nu voor komende winter moest er hooi ingekocht worden, dus ja onze stalkosten gaan ook iets omhoog. Maar er is een verschil tussen 200 en 500 wat stallen bij mij in de buurt ook durven vragen. En de paarden staan daar niet beter...
skyline schreef:ik woon in almere ,
mijn paard staat tussen muiden en amsterdam in voor 165 euro all in ,
Dat vind ik best wel mee vallen in vergelijkenis wat andere mensen betalen,
Zeker in deze regio
Trennie schreef:Maar dat is ook de wanstand die ik bedoel.
Er zijn beroepsgroepen vanwaar je deze kiest uit liefhebberij en niet uit geldgewin.
Een pensionstal vind ik daartoe beslist behoren.
Wil je realistisch blijven en de markt niet kapot maken, dan is het voor het behoud van de paardenhouderij beter om een stal te runnen uit liefhebberij en niet om er rijk mee te worden.
In de loop van de afgelopen jaren is daar duidelijk een verandering in gekomen: men wil er een volledige broodwinning uit halen en zich rijk rekenen.
Op de lange termijn is dit in mijn ogen niet realistisch.
Trennie schreef:skyline schreef:ik woon in almere ,
Zeker in deze regio
Vraagt niemand zich nu af waarom men op deze stal wel uit komt met deze prijs in wellicht de duurste regio van Nederland?
Trennie schreef:Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van betere bedrijfsvoering.
Het is van de zotte om een pensionstal te beginnen en bijv niet over voldoende weiland te beschikken.
Hier zijn genoeg stallen als voorbeeld te noemen.
Jullie moeten al hooi inkopen, laat staan de stallen die niet zelf in hun hooi kunnen voorzien.
Zeker in deze regio
Vraagt niemand zich nu af waarom men op deze stal wel uit komt met deze prijs in wellicht de duurste regio van Nederland?
wouterpaard schreef:Zit er zoveel verschil tussen het onderhoud van een binnenbak, aanleggen drainaige etc in het noorden dan in de rest van het land?
Buiten het feit dat het hier veelal goedkoper is doordat ze makkelijker en meer in het land kunnen zijn er ook stallen waar ze meer binnen staan. Allemaal met binnenbak etc en dit zit allemaal rond de 200 euro.
Zeker in deze regio
_iDj_ schreef:Je hoort inderdaad wel eens belachelijke bedragen, maar €160 voor twee paarden vind ik ook knap,
Wij hebben paardjes aan huis staan, maar wij zijn echt per maand per paard ±€120 aan directe kosten kwijt (dus niet eens afschrijvingskosten/arbeidstijd/oid).. In de winter komen we boven dat bedrag uit en in de zomer daaronder, maar gemiddeld genomen dus rond de €120.. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit hooi/voordroog en strokorrels. Dus in de zomer komt daar kosten voor landbewerken, graszaad en kunstmest nog overheen. In de winter zijn we tot nu toe ook steeds weer vanalles aan het bijmaken om het verblijf voor de paarden beter te maken (denk aan paddock aanleggen, wandelpaden rondom land voor meer beweging, slowfeeders, etc). Dus zou het met elkaar nóg meer dan €120 kosten. Nu zou het bij ons goedkoper kunnen als we meer weiland zouden hebben gehad en daardoor minder hooi/voordroog zouden moeten inkopen, maar daar kampen natuurlijk veel pensionstallen mee.
scoxxx schreef:_Esther_87_ schreef:Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! .
Inderdaad. De enige manier waarop je enigzins winst maakt als paardenbedrijf is wanneer je het bedrijf/grond/accomedatie overerft uit de familie. Dat de accomedatie dus al lang in de familie zit, overwaarde heeft en hopelijk ook al hypotheek-vrij.
Beseffen de "klagers" wel wat stalhouders per maand betalen aan huur, aan hypotheek, wat een rijbak aanleggen kost, wat nieuwe stallen bouwen kost?
Mensen, dan is 350 euro per maand per klant echt een schijntje
maras schreef:Je moet een beetje mazzel hebben met de plaats waar je je paard kwijt kunt en welke eisen je stelt. BIj mij kun je je paard kwijt voor € 125 all inn, daar hou ik uiteraard geld aan over maar ik tel niet de uren werk die er in gaan zitten qua voeren en mesten etc omdat het mijn hobby is en ik er gewoon een baan naast heb. Als je van de opbrengst van je pensionpaarden moet leven dan moet je inderdaad het dubbele rekenen en dan is het voor de meeste mensen onbetaalbaar aan het worden.
Horseware schreef:Maar dan vraag ik me af:
- krijgen de paarden bij jou iedere dag een verse baal stro in de stal?
- wordt er minimaal 1x per 2 dagen uitgemest?
- krijgen ze onbeperkt ruwvoer?
- worden de stallen netjes ieder jaar ontsmet?
Want alleen met bovenstaande 4 kostenposten kom je al op de 125 euro per maand, dus hoe maak je er dan winst op?
Want verder zit je ook nog met divers onderhoud.
Onze paarden staan op rubbermatten met gaatjes erin en een gierkelder eronder, dus ze krijgen 1 plak stro per dag. De stallen worden elke dag uitgemest (het zij door de pensionklanten zelf, het zij door de staleigenaren), het hooi is onbeperkt, ze krijgen 3x daags flink wat hooi. De pensionklanten zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken van de stal, dit doen we vaak 's zomers. maras schreef:Je moet een beetje mazzel hebben met de plaats waar je je paard kwijt kunt en welke eisen je stelt. BIj mij kun je je paard kwijt voor € 125 all inn, daar hou ik uiteraard geld aan over maar ik tel niet de uren werk die er in gaan zitten qua voeren en mesten etc omdat het mijn hobby is en ik er gewoon een baan naast heb. Als je van de opbrengst van je pensionpaarden moet leven dan moet je inderdaad het dubbele rekenen en dan is het voor de meeste mensen onbetaalbaar aan het worden.