Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:50

ik betaal 145 met binnenbak..zelf uitmesten..noord friesland
boer heeft kuil en stro van eigen land..pension is niet de enigste bron van inkomsten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:55

Lynn_Nikita schreef:
wouterpaard, onderhoud misschien niet, maar wel de grondprijzen
in de randstad betaal je ook meer voor een huis dan in het noorden, je betaald dus ook meer voor de grond waar de stallen en bak ed op liggen
Ook is het daar denk ik moeilijker om aan hooi en stro te komen, puur omdat er minder van is in die regio
veel weiland hebben de meeste stallen niet, dus het verbruik van hooi en stro ligt ook vele malen hoger dan op een stalling in bv Friesland, waar ze 10 uur per dag buiten staan bij een boer

onzin...agrarische grond kost een fractie van bouwgrond en is hier op de vette klei vanwege de opbrengst zelfs aan de hnoge kant....30000/ha
Laatst bijgewerkt door papagroom op 06-10-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:55

Prutsmuts schreef:
Denk inderdaad dat er ook te weinig gekeken wordt naar het werk dat er verricht wordt door de pensioneigenaren. Het is natuurlijk niet alleen de hypotheek, verzekeringen e.d waar we rekening mee moeten houden denk ook aan onderhoud en veiligheid. Veegmachine aanschaffen, greepje hier, bezempje daar en ga zo maar door. Als ik zie wat de pensionhouders allemaal doen bij ons op stal met hun hele gezin en dan zijn ze nog maar kleinschalig.

Ik betaal trouwens erg fair.
Kale stalhuur 125 euro per maand. Daarbij komt sowieso 35 euro hooi en de rst dat ik verbruik. Dus ene maand meer, andere minder.
Paarden komen elke dag buiten en alles is mogelijk. Dekens wisselen...no problem!
Binnenbak aanwezig, trainingsmolen, solarium, wasplaats dus erg netjes!

Maar dat is ook de wanstand die ik bedoel.
Er zijn beroepsgroepen vanwaar je deze kiest uit liefhebberij en niet uit geldgewin.
Een pensionstal vind ik daartoe beslist behoren.
Wil je realistisch blijven en de markt niet kapot maken, dan is het voor het behoud van de paardenhouderij beter om een stal te runnen uit liefhebberij en niet om er rijk mee te worden.

In de loop van de afgelopen jaren is daar duidelijk een verandering in gekomen: men wil er een volledige broodwinning uit halen en zich rijk rekenen.
Op de lange termijn is dit in mijn ogen niet realistisch.

Hetzelfde geldt voor boeren.
In Nederland is het voor veel boeren een way of living om hun bedrijf te runnen.
Het gros van de boeren of hun partner heeft er een baan bij om het hoofd boven water te houden.
Toch kiest men hiervoor omdat zij het er met alle liefde voor over hebben.
De meeste boeren zullen een erg mager uurloon hebben als zij exact gaan uitrekenen hoeveel uur zij werken voor de inkomsten die zij er uit halen.

Deze mensen op jouw pensionstal snappen de essentie en zijn daarmee een voorbeeld van hoe het in mijn ogen eigenlijk zou moeten zijn.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:04

marise83 schreef:
tuurlijk kost het veel tijd en geld een pensionstal. Maar het is ook enorme verschil! Wij hebben op stal kuil uit eigen winning, denk dat dat ook al scheeld. Nu voor komende winter moest er hooi ingekocht worden, dus ja onze stalkosten gaan ook iets omhoog. Maar er is een verschil tussen 200 en 500 wat stallen bij mij in de buurt ook durven vragen. En de paarden staan daar niet beter...

Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van betere bedrijfsvoering.
Het is van de zotte om een pensionstal te beginnen en bijv niet over voldoende weiland te beschikken.
Hier zijn genoeg stallen als voorbeeld te noemen.
Jullie moeten al hooi inkopen, laat staan de stallen die niet zelf in hun hooi kunnen voorzien.

Men start toch ook bijv geen koeriersbedrijf om vervolgens een auto bij een verhuurbedrijf te huren omdat men niet in een eigen auto kan voorzien?
Op de lange termijn breekt dat op en het is compleet niet logisch.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:06

skyline schreef:
ik woon in almere ,
mijn paard staat tussen muiden en amsterdam in voor 165 euro all in ,
Dat vind ik best wel mee vallen in vergelijkenis wat andere mensen betalen :),
Zeker in deze regio

Vraagt niemand zich nu af waarom men op deze stal wel uit komt met deze prijs in wellicht de duurste regio van Nederland? :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:07

Trennie schreef:
Maar dat is ook de wanstand die ik bedoel.
Er zijn beroepsgroepen vanwaar je deze kiest uit liefhebberij en niet uit geldgewin.
Een pensionstal vind ik daartoe beslist behoren.
Wil je realistisch blijven en de markt niet kapot maken, dan is het voor het behoud van de paardenhouderij beter om een stal te runnen uit liefhebberij en niet om er rijk mee te worden.

In de loop van de afgelopen jaren is daar duidelijk een verandering in gekomen: men wil er een volledige broodwinning uit halen en zich rijk rekenen.
Op de lange termijn is dit in mijn ogen niet realistisch.

Een normale broodwinning is er niet bij pensionstallen, de meeste komen negatief uit onder de streep. Zeker bij stallen met veel faciliteiten is het saldo erg gering.

De markt is kapot doordat veel boeren stallen aanbieden voor een prijs die iemand de het gehele spul niet via een bedrijfsoverdracht binnen de familie koopt maar moet kopen van derden nooit kan vragen.
De rente is een erg zware last die op die bedrijven drukt.

Aangezien paardenhouderij ook nog eens erg arbeidsintensief is moet zo een bedrijf ook wel een volledige broodwinning zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:07

Trennie schreef:
skyline schreef:
ik woon in almere ,
Zeker in deze regio

Vraagt niemand zich nu af waarom men op deze stal wel uit komt met deze prijs in wellicht de duurste regio van Nederland? :+

Misschien staat deze persoon bij iemand die pensionstalling 'erbij' doet? Mijn stalbaas hoeft er ook niet van te leven.

Maar ik vind het fijn te horen dat het dus wel kán voor die prijs in die regio. Hoop dat het paard ook de nodige uren naar buiten kan. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:09

Trennie schreef:
Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van betere bedrijfsvoering.
Het is van de zotte om een pensionstal te beginnen en bijv niet over voldoende weiland te beschikken.
Hier zijn genoeg stallen als voorbeeld te noemen.
Jullie moeten al hooi inkopen, laat staan de stallen die niet zelf in hun hooi kunnen voorzien.

Die grond moet wel aanwezig zijn en in de randstad is dat lang niet altijd het geval. Grond is te duur of het is simpelweg volgebouwd.

Dan ben je dus inderaad afhankelijk van inkoop van alles en ook nog eens de afvoer van mest. Dat laatste is ook een grote kostenpost.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:09

Trennie schreef:
skyline schreef:
ik woon in almere ,
Zeker in deze regio

Dat begrijp ik ook echt niet. Als je mijn berekening bekijkt (en wij wonen op de Veluwe) dan zie je dat wij met die prijs zelfs verlies zouden maken.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:11

wouterpaard schreef:
Zit er zoveel verschil tussen het onderhoud van een binnenbak, aanleggen drainaige etc in het noorden dan in de rest van het land?
Buiten het feit dat het hier veelal goedkoper is doordat ze makkelijker en meer in het land kunnen zijn er ook stallen waar ze meer binnen staan. Allemaal met binnenbak etc en dit zit allemaal rond de 200 euro.

Dank u! ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:12

Trennie schreef:
skyline schreef:
ik woon in almere ,
Zeker in deze regio

Misschien is die stal een modderige winderige hoek met houtje-touwtje boxen en willen veel mensen daar geen paard zetten?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:14

_iDj_ schreef:
Je hoort inderdaad wel eens belachelijke bedragen, maar €160 voor twee paarden vind ik ook knap,
Wij hebben paardjes aan huis staan, maar wij zijn echt per maand per paard ±€120 aan directe kosten kwijt (dus niet eens afschrijvingskosten/arbeidstijd/oid).. In de winter komen we boven dat bedrag uit en in de zomer daaronder, maar gemiddeld genomen dus rond de €120.. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit hooi/voordroog en strokorrels. Dus in de zomer komt daar kosten voor landbewerken, graszaad en kunstmest nog overheen. In de winter zijn we tot nu toe ook steeds weer vanalles aan het bijmaken om het verblijf voor de paarden beter te maken (denk aan paddock aanleggen, wandelpaden rondom land voor meer beweging, slowfeeders, etc). Dus zou het met elkaar nóg meer dan €120 kosten. Nu zou het bij ons goedkoper kunnen als we meer weiland zouden hebben gehad en daardoor minder hooi/voordroog zouden moeten inkopen, maar daar kampen natuurlijk veel pensionstallen mee.

Misschien wel handig om te vermelden: ik heb een Fries en een shet.
Dus mijn kosten kloppen in die zin wel.
Een shet kost nou eenmaal minder dan een paard.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:14

Bij ons in velsen-zuid betaal je 395 voor een stal met buitenluik, paard kreeg hooi. Voo 20 euro extra. Zit je al op 415, plus het feit dat ze de kosten 20 euro omhoog gooien per 1 november. Dus 435. We hebben de zomermaanden gehad, land kost 100 euro per maand extra. Dus 535. Dit is dus op een manege waar je 9 vd 10 keer aangewezen bent op de buitenbak omdat er lessen zijn. Ook als de eigenaar zelf rijd mag je er niet bij in de bak.

O en je bar bonnetjes elke maand.

Edit: dit is zonder je leskaart, zonder stapmolen abonnement of iets extra's erbij!
Laatst bijgewerkt door ingeb0rg op 06-10-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:15

Je moet een beetje mazzel hebben met de plaats waar je je paard kwijt kunt en welke eisen je stelt. BIj mij kun je je paard kwijt voor € 125 all inn, daar hou ik uiteraard geld aan over maar ik tel niet de uren werk die er in gaan zitten qua voeren en mesten etc omdat het mijn hobby is en ik er gewoon een baan naast heb. Als je van de opbrengst van je pensionpaarden moet leven dan moet je inderdaad het dubbele rekenen en dan is het voor de meeste mensen onbetaalbaar aan het worden.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:15

Het viel mij idd ook op. Het wordt steeds duurder, maar dat is met veel dingen zo.
Waarschijnlijk ga ik in de toekomst verhuizen richting alkmaar en daar zijn de prijzen helemaal duur! ppff eigenpaard zal dan echt wat moeilijker zijn dan hier in nijmegen,.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:17

scoxxx schreef:
_Esther_87_ schreef:
Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! .

Inderdaad. De enige manier waarop je enigzins winst maakt als paardenbedrijf is wanneer je het bedrijf/grond/accomedatie overerft uit de familie. Dat de accomedatie dus al lang in de familie zit, overwaarde heeft en hopelijk ook al hypotheek-vrij.
Beseffen de "klagers" wel wat stalhouders per maand betalen aan huur, aan hypotheek, wat een rijbak aanleggen kost, wat nieuwe stallen bouwen kost?
Mensen, dan is 350 euro per maand per klant echt een schijntje ;-)

Dat is wat ik bedoel: is het dan nog wel rieeel om uberhaupt een pensionstalling te starten?
Het is evengoed niet haalbaar om in Nederland boer te worden, mits je een bestaand bedrijf vanuit de ouders over kunt nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:20

Trennie schreef:
Dat is wat ik bedoel: is het dan nog wel rieeel om uberhaupt een pensionstalling te starten?
Het is evengoed niet haalbaar om in Nederland boer te worden, mits je een bestaand bedrijf vanuit de ouders over kunt nemen.

Het is inderdaad niet reeel om een pensionstal te starten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:21

maras schreef:
Je moet een beetje mazzel hebben met de plaats waar je je paard kwijt kunt en welke eisen je stelt. BIj mij kun je je paard kwijt voor € 125 all inn, daar hou ik uiteraard geld aan over maar ik tel niet de uren werk die er in gaan zitten qua voeren en mesten etc omdat het mijn hobby is en ik er gewoon een baan naast heb. Als je van de opbrengst van je pensionpaarden moet leven dan moet je inderdaad het dubbele rekenen en dan is het voor de meeste mensen onbetaalbaar aan het worden.

Maar dan vraag ik me af:

- krijgen de paarden bij jou iedere dag een verse baal stro in de stal?
- wordt er minimaal 1x per 2 dagen uitgemest?
- krijgen ze onbeperkt ruwvoer?
- worden de stallen netjes ieder jaar ontsmet?

Want alleen met bovenstaande 4 kostenposten kom je al op de 125 euro per maand, dus hoe maak je er dan winst op?
Want verder zit je ook nog met divers onderhoud.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:22

Sja, en ik sta op een superleuke stal, met in totaal zes pensionpaarden. Weidegang van 's ochtends tot 's avonds en volledige verzorging (mesten, voeren, binnen- en buitenzetten). En dat voor het prachtige bedrag van 125 euro. Staleigenaren werken hiernaast niet. Dus het zal voor hun in ieder geval geen verlies opleveren, lijkt me.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:22

Ik ben een jaar geleden verhuisd naar een andere pensionstal. Ik sta hier naar m'n zin, maar wel een redelijke verhoging gehad afgelopen jaar (in 2x).
Als je ziet hoe duur (of goedkoop) het hooi/stro op internet aangeboden wordt soms, dan vraag je je soms wel dingen af.

Oude stal: box + hooi + stroo. Binnenbak (met slechte bodem), buitenbak (met slechte bodem), losgooibak (grote paddock), longeerbak (met goede bodem ala achterberg). 's Zomers 24/7 op de wei (wilde je ze 's nachts binnen moest je €1,25 per dag extra betalen op je maandbedrag), 's winters 24/7 op stal. Zelf uitmesten en zelf voer inslaan. Zelf buiten/binnen zetten. Bedrag €172,50 exclusief paddock a 3x3m bestraat a €20,- . Exclusief enten/ontwormen/hoefsmid/DA. Hier is de stalling inmiddels ook omhoog gegaan naar €185,- exc. paddock en je moet nog steeds alles zelf doen.

Nieuwe stal: box + hooi + stroo. Buitenbak met redelijke bodem. 's Zomers 24/7 op de wei, 's winters op stal. Paddocks bestaat 3,5x6,5m (incl). Zelf uitmesten, zelf voer inslaan. Zelf buiten/binnen zetten. Bedrag 1 jaar geleden €139.-, bedrag nu €152,50.

Op zich nog geen schrikbarende bedragen, maar ik moet zeggen hier in de omgeving betaal je denk ik gauw tussen de 150-200 euro met enkel uitschieters omhoog (manege's, grotere stallen).
Ik vind het niet erg om een bepaald bedrag te betalen, als er maar goede voorzieningen tegenover staan. Ik betaal liever iets meer als ik dan bv. maar een goede bak heb.
Als de stalling omhoog gaat en je krijgt er verder niets voor terug, dan vind ik dat sonde van het geld. En heel belangrijk vind ik dat er wordt uitgelegd waarvoor de stalling omhoog gaat. NIet zoals het op m'n vorige stal ging: onvoorziene kosten oid, daar kan ik niets mee.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:25

Horseware schreef:
Maar dan vraag ik me af:

- krijgen de paarden bij jou iedere dag een verse baal stro in de stal?
- wordt er minimaal 1x per 2 dagen uitgemest?
- krijgen ze onbeperkt ruwvoer?
- worden de stallen netjes ieder jaar ontsmet?

Want alleen met bovenstaande 4 kostenposten kom je al op de 125 euro per maand, dus hoe maak je er dan winst op?
Want verder zit je ook nog met divers onderhoud.

Ik geef maar even antwoord, ik betaal dus ook 125 euro :) Onze paarden staan op rubbermatten met gaatjes erin en een gierkelder eronder, dus ze krijgen 1 plak stro per dag. De stallen worden elke dag uitgemest (het zij door de pensionklanten zelf, het zij door de staleigenaren), het hooi is onbeperkt, ze krijgen 3x daags flink wat hooi. De pensionklanten zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken van de stal, dit doen we vaak 's zomers.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:27

maras schreef:

+:)+ Toppie!!!
Zo kan het dus ook.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:28

Dat van die matten scheelt iig al een hoop. Wij zijn namelijk alleen aan stro al 75 euro per paard per maand kwijt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:31

Ja dat zal idd flink schelen. Maar dat niet meer stallen met die matten gaan werken dan? Als dat per maand zoveel zou schelen.. Hoewel je dan natuurlijk wel een gierkelder oid onder de stal moet hebben, anders schiet het nog niet op. Het is echt superhandig, de stallen zijn altijd droog.
Voor mijn pony werkt het helemaal super zo, die stond eerder op een stal waar ze tot kniehoog in het stro stond. Het is een haflinger, dus ze was echt de hele dag stro aan het eten. Nu eet ze ongeveer 1 plak stro per dag ;)

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:32

ik sta dan op land, maar de prijzen van stalling bedragen hier vanaf 190 met alles zelf doen tot 450 all in.
land is hier werkelijkwaar een stuk duurder.
prijzen van landbouwgrond varieerd hier van 15,- (voor een akker) tot 50,- per vierkante meter!! voor veengrond waar paarden op mogen lopen. bouwgrond is nog vele male duurder.
hier durven ze voor een stuk grond van 25 bij 100 waar een stalletje op staat en max 3 paarden mogen lopen ruim een ton te vragen, en ze krijgen het er ook nog voor !!
dus ik vind het ook niet raar dat de stalprijzen hier hoger zijn dan in andere gebieden van nederland.
alleen je pacht of hypotheekkosten liggen hier al hoger!
Laatst bijgewerkt door charily op 06-10-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt