6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:52

Brainless schreef:
@Geerke
En toch heeft mijn arabier flinke maagzweren (gehad?), en hij staat 24/7 op het land!!!!
Hij krijgt ook al elke dag hooi bijgevoerd en heeft 24/7 ter beschikking over ruwvoer.

maagzweren kunnen ze van meer factoren krijgen, ook b.v. stress is een factor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:53

@Jolliegirl
Maagzweren beginnen met hele kleine puntjes die voor een leek moeilijk te onderscheiden zijn van de normale maagwand, ook heeft de maag dan extra ribbels. Pas (veel!) later worden het grotere rode plekken, maar dan heeft het paard er al heel veel last van en zal je het al aan het paard merken.

@Funnyhorses
Mijn arabiertje heeft 3 jaar geleden een endoscopie gehad ivm vage klachten, en toen had hij ze nog niet.\

@Zwanepol
Stress geeft alleen bij veulens vaak maagzweren, bij volwassen paarden niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:55

Ik vind dit wel interessant om te horen,van de slagerij.

Ik geloof niet dat het zo is hoor, maar het zou dan kunnen dat het verhaal maagzweren een marketingtruc is van een anti- maagzweermiddel fabrikant? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:56

Daar heb je gelijk in.

Nou is het in de slachterij ook dat de maag niet bewaard word.

Maar als deze mannen, die zoveel ervaring hebben, dat ze ongelijkheden echt zien, zoiets tegenkomen dan laten ze dit zien aan me.
Ik zal er volgende keer eens naar vragen, misschien weten zij nog wel meer :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:56

@AManda
Er zijn al veel verschillende soorten onderzoeken geweest door gerenommeerde dierenklinieken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:57

Acute maagzweer misschien?
Het blijft natuurlijk altijd gissen naar een antwoord.

Maar voorkomen is beter dan genezen,en een paard lang zonder water en ruwvoer te laten staan vind ik niet acceptabel.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:58

ja, dat geloof ik,
daarom zeg ik ook dat ik het niet geloof dat het een marketingtruk is, maar t zou kúnnen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:58

Jolliegirl schreef:
Daar heb je gelijk in.

Nou is het in de slachterij ook dat de maag niet bewaard word.

Maar als deze mannen, die zoveel ervaring hebben, dat ze ongelijkheden echt zien, zoiets tegenkomen dan laten ze dit zien aan me.
Ik zal er volgende keer eens naar vragen, misschien weten zij nog wel meer :)

Mss zijn ze bepaalde afwijkingen gewend, wat achteraf toch een beginnende maagzweer is?
Bij mijn paard kwam ook nog een gewone DA kijken zodat hij kon zien waar hij een (beginnende) maagzweer aan kon herkennen en welke specifieke afwijkingen mijn AV had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:59

Brainless schreef:
@Geerke
En toch heeft mijn arabier flinke maagzweren (gehad?), en hij staat 24/7 op het land!!!!
Hij krijgt ook al elke dag hooi bijgevoerd en heeft 24/7 ter beschikking over ruwvoer.

dat is vreemd...maar ik geloof je uiteraard!
Wordt een paardenmaag voor menselijke consumptie gebruikt eigelijk?Vanwaar de controle van dat orgaan dan?

Even duidelijk...TS haar paard heeft geen maagzweer(mag ik hopen..)
Ik noemde dat alleen omdat ik daar nog het meest bang voor ben met deze manier van paarden houden...waar TS niets aan kan doen.

Maagzweren heb je in verschillende gradaties...van de kleine puntjes in de maagwand naar complete perforaties.

Ja hoor....ik en een anti maagzweerfabrikant :D
Wat een onzin....In ernstige gevallen is een medicijn o.k.
Vaak is goede voeding genoeg...het heeft weinig zin om een paard een medicijn te geven,vervolgens weinig ruwvoer en bergen graan...want daar presteert hij zo goed op.
Dit gebeurt dus bij racepaarden...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:59

geerke schreef:
TS wat krijgt je paard te eten voordat hij de paddock ingaat?

Hij krijgt 's ochtends hooi en als hij binnenkomt ook meteen weer hooi en dan 's avonds nog een keer hooi. En hij staat in stal met stro dus misschien dat hij 's nachts ook nog wel wat stro eet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:00

Ja dat kan idd, maar ze komen momenteel eigelijk nooit afwijkingen tegen.
Ik ga er vrijdag eens naar vragen! :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:00

Ik ben vast één van de enige die het not done vindt om een paard zo lang zonder ruwvoer te zetten? :=
Waar halen jullie het allemaal vandaan dat het geen kwaad kan? Ik hoef daar geen artikelen of bewijzen voor te hebben, een paard hoort toch echt het grootste deel van de dag te kunnen knabbelen... Waar ik dat vandaan haal? Ik heb me even verdiept in de geschiedenis en het gedrag van paarden, beetje observatie... Die beesten zijn gewoon gemaakt om continu te eten en eten te verwerken. Waarom zou dat voor onze huis-tuin-keuken-paarden anders zijn?

Dat ze er geen maagzweer of whatever aan over houden, wil niet gelijk zeggen dat het maar ok en goed is... Ik werk ook nachtdiensten en eet dus (zware) maaltijden op een uur dat mijn maag dient te rusten. Ben dan ook net een opgeblazen ballon na een cyclus. :+ Dood ga ik er vast niet aan, maar of het gezond is voor m'n systeem?? Denk het niet. Dat is bij een paard wiens systeem gemaakt is om continu te eten en te verteren niet anders...

Ik ben blij dat de TS er over nadenkt en een oplossing probeert te vinden, dat toont dat ze het hartstikke goed voor heeft met haar paard!

funnyhorses

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:01

Nee hoor je bent niet de enige!
Ik vind het ook absoluut niet kunnen!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:02

funnyhorses schreef:
Nee hoor je bent niet de enige!
Ik vind het ook absoluut niet kunnen!!!

Ben het ook met jullie eens.
Vind dat een paard 24/7 ruwvoer moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:13

Dit vond ik ook nog: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html
Staat een foto bij van zweren in het maagslijmvlies.

@Jolliegirl: wat doen slachterijen met de magen van paarden? En waarom worden die magen opengesneden? Wordt er standaard gekeken of er wel/geen vlekjes in het maagslijmvlies zitten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:14

Maar wat nou als mijn paard om 7 uur zijn hoor krijgt en de volgende ochtend om negen uur weer gevoerd wordt? Overdag vrijwel de gehele dag hooi tot zijn beschikking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:16

denice schreef:
Maar wat nou als mijn paard om 7 uur zijn hoor krijgt en de volgende ochtend om negen uur weer gevoerd wordt? Overdag vrijwel de gehele dag hooi tot zijn beschikking.

Krijgt hij om 7 uur genoeg voor de hele nacht?
Of hoe lang doet ie met dat hooi?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:17

De magen en het hele darmenstelsel gaat naar de rendac ;)

Wij hebben idd met een excursie een keer een maag opengemaakt om erin te kijken :)

En toen is ons uitgelegd dat de mannen het kunnen zien als er oneffenheden zijn, maagzweren, abcessen, verdikkingen, en ga zo maar door :)
Lijkt mij niet dat zij alles openmaken he, zou een lekker zooitje worden dan.

Mooie foto, interessant om te zien.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:18

JoviBan schreef:
denice schreef:

Krijgt hij om 7 uur genoeg voor de hele nacht?
Of hoe lang doet ie met dat hooi?

Hij krijgt om zeven uur genoeg om 3 uur van te eten denk ik. Maar hij wordt snel vet en krijgt al arm hooi, als we meer zouden geven wordt hij moddervet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:21

als je 1x een maag hebt open gemaakt kun je toch niet stellen dat maagzweren nooit voorkomen?
Ik lees net bij Horse.com dat zelfs een derde van de manege paarden een maagzweer heeft.
Nogmaal...zweren zijn er in verschillende gradaties!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:23

Toch wel een ernstig probleem dan hoor! Ik ga dit toch eens aan mijn stalhouder voorleggen, hij heeft er een handje van om savonds heel vroeg te voeren en de volgende dag laat aan te komen. Eens kijken of er om me heen niets anders is als hij niet wil veranderen..

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:25

denice schreef:

je bedoeld 7 uur s´avonds of terwijl 19.00 uur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:26

Jolliegirl schreef:
De magen en het hele darmenstelsel gaat naar de rendac ;)

Wij hebben idd met een excursie een keer een maag opengemaakt om erin te kijken :)

En toen is ons uitgelegd dat de mannen het kunnen zien als er oneffenheden zijn, maagzweren, abcessen, verdikkingen, en ga zo maar door :)
Lijkt mij niet dat zij alles openmaken he, zou een lekker zooitje worden dan.

Nogal tegenstrijdig met dit:
Jolliegirl schreef:
Ik vind het gek dat ik die dan toevallig nog niet ben tegengekomen in de slachterij.. En dat zijn er toch wel 15 stuks per keer...(manegedieren,stalpaarden,wedstrijdpaarden,recreatiepaarden)
Ben nog geen maagzweren tegengekomen.

en dit:
Jolliegirl schreef:
Ik geef ook alleen maar even aan dat ik nog nooit een maagzweer ben tegengekomen.
En wij herkennen die wel als het er zou zitten.

Eerst doe je voorkomen dat je 15 paardenmagen per keer (per dag? per week?) van binnen bekijkt en op basis daarvan iedereen wilt laten geloven dat maagzweren niet of nauwelijks voorkomen. En nu blijkt dat jij maar 1 x keer een maag van binnen hebt gezien en dat ook de slagers zelf de magen niet opensnijden omdat ze meteen de bak van de rendac in gaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:27

ja uiteraard ;)
zwanepol schreef:
denice schreef:

je bedoeld 7 uur s´avonds of terwijl 19.00 uur?

ja natuurlijk :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:28

Ik heb niet gezegd dat ik ze openmaak. Ik geef aan dat de mannen die aan het slachten zijn, zo ervaren zijn, dat zij deze oneffenheden wel kunnen onderscheiden.
15 paarden op een dag, 15 magen die ze eruit moeten halen.
Zij zijn zo ervaren dat zij wel weten wat gezond is en wat niet.

IKZELF heb pas 1x een maag van binnen gezien ;)