tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:09

Wat zijn het toch allemaal voor onzin reacties.. Als de TS haar paard 's avonds en 's nachts op stal wil hebben, kan ik dat heel erg goed begrijpen. Ik wil die van mij ook 's avonds op stal hebben. Ik ken een paard die precies hetzelfde doet op stal, en niet omdat hij stal erg vind, hij vind het op stal juist leuk, maar gewoon omdat het een trekje is. De TS vraagt niet om zulke reacties, maar die vraagt gewoon naar een oplossing. En 24/7 buiten is voor haar geen oplossing, dat heeft ze al meerdere malen laten weten, dus hou er dan ook eens over op..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:13

Heb alleen maar aangegeven in een eerdere post dat een middagje buiten vrij weinig is, gezien het paard de overige uren (het grootste deel van de dag dus) op stal staat en daar duidelijk niet happy mee is.

Ik vind haar reactie over paarden die 24/7 buiten staan belachelijk. ;)
En verder is het wat eerder iemand al zei; het zijn lapmiddelen die zij zoekt, maar ze doet niets aan het echte probleem: Namelijk dat dit paard protesteert tegen het opgesloten staan. Zelfs zijn benen kapot slaat?

Het is vervelend als de enige echte oplossing iets is, wat je niet wilt horen........ :+

Bomba

Re: tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:20

Het hoeft geen protest tegen binnen staan te zijn, er zijn meerdere paarden die het doen, en die zijn 24/7 in de wei niet happy. Waarom zulke reacties rondstrooien, als je al weet dat je de TS daat mee helpt, maar juist alleen maar moedeloos maakt..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:17

Bomba schreef:
Het hoeft geen protest tegen binnen staan te zijn, er zijn meerdere paarden die het doen, en die zijn 24/7 in de wei niet happy. Waarom zulke reacties rondstrooien, als je al weet dat je de TS daat mee helpt, maar juist alleen maar moedeloos maakt..

Ehm. Als we gaan kijken wat vóor het paard beter is -en daar gaat het toch om IMO.. - dan is het duidelijk dat het paard meer naar buiten moet en wil.
En dan hebben we het allemaal helemaal niet over 24/7 buiten, hier ben ik zelf nl. niet voor...

Maar het paard geeft duidelijk aan, met zijn dagelijkse hoeveelheid beweging, zijn energie niet goed te kunnen verdelen. Hierdoor raakt het paard verveeld en gefrustreerd, om over chagrijnig nog maar niet te spreken... En wat als hij zich binnenkort een peesblessure slaat? Of nog erger?

Dan is het van: had ik maar.. Dus waarom niet nu kijken hoe je het paard meer mogelijkheid tot beweging kan bieden, desnoods op een andere stal? :)
Hiermee willen we de TS niet moedeloos maken, wat is daar de zin van? Het is meer wakker maken denk ik?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:06

chaos maar hoe weet jij zo zeker dat ze naar buiten wil?

onze merrie staat van smorgens tot savonds buiten , snachts op stal in een ruime stal met genoeg hooi
ze heeft ruim contact met haar buren, waar ze ook overdag mee buiten staat
toch stampt ze tegen de muren
bij haar is het veel meer dat ze meer privé wil,ze jaagt buiten deze ruin ook aan de kant en het feit dat ze op stal de ruin niet kan verjagen irriteert haar enorm en hoe minder de ruin reageert des te feller wordt ze
haar stalmuur aan die kant(nu 1.20) gaat flink omhoog zodat ze hem wel kan zien en wel kunnen neuzen maar dat trappen geen zin meer heeft

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:23

Omdat 1+1=2.

Paard staat 's zomers 24/7 buiten, en nu sinds kleine 2 weken op stal met enkele uren per dag beweging.
En nu ineens vertoont het betreffende paard dit gedrag. Dan lijkt het mij idd een gevalletje te weinig beweging. :))

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:33

nee, je kan me niet overtuigen, er kan veel meer meespelen
als alles in het leven zo simpel was waren er geen problemen

ik zou het paard heel goed observeren in de wei, in de groep met paarden
met welke is ze vriendjes en welke niet
misschien kun je dan door schuiven van de paarden in de stallen, de juiste naast elkaar zetten

het is nog vroeg :D
Laatst bijgewerkt door spatter op 06-10-10 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:51

Chaos schreef:
Omdat 1+1=2.

Paard staat 's zomers 24/7 buiten, en nu sinds kleine 2 weken op stal met enkele uren per dag beweging.
En nu ineens vertoont het betreffende paard dit gedrag. Dan lijkt het mij idd een gevalletje te weinig beweging. :))

Heel goed gezegd Chaos, tis zoooo simpel maar TS wil niet door de modder moeten lopen....

Koop een scooter en zet m onder een afdak, heb je vast meer lol van!

En Spatter ik zou mijn paard liever niet opserveren.. :D grapje!
Ik zou kiezen voor een beetje van beide als het echt niet lukt om daar 24/7 buiten staan in de winter te krijgen, meer/langer vrijheid overdag(7-20u ofzo met hooi) en net als wat jij zegt, de juiste paarden naast elkaar met mogelijkheid tot contact.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:23

MlieZ88 schreef:
h
ze schopt regelmatig ook tegen haar waterbak, waardoor mijn stal soms elke dag, zeker 2 dagen in de week een zwembad is... erg irritant..

z;)

Enig idee hoe irritant en frustrerend het voor je paard is om nu van de 24 uur ong 20 uur opgesloten te worden in een hok, in eenzaamheid?
Een paard is een dier met een drang tot beweging en waarvoor sociaal contact van essentieel belang is voor het welzijn.
Ik weet het... menig paard wordt op stal gehouden en schikt zich daarin.
Maar er zijn paarden die hiertegen blijven vechten.
En als er nu eens eindelijk iemand zou luisteren ipv mopperen over irritant gedrag, dan zouden er minder neurotische paarden zijn en minder stalondeugden.

Je paard kan niet duidelijker zijn dan zo. Ze vindt eenzame opsluiting verschrikkelijk.
Wat je eraan doet? Een plaats zoeken waar ze wel naar buiten kan. Want dat heeft ze nodig.
En tot die tijd zorgen dat ze gedegen contact kan hebben met haar buur (als het met die merrie niet werkt, zet je haar naast een ander paard) en altijd ruwvoer ter beschikking.
Maar dat is dan alleen een noodoplossing.

Er bestaat niet zoiets als 'kan niet' Hooguit 'wil niet.'

Van het voorstel om te kluisteren wordt ik verschrikkelijk verdrietig.
Is dat nu werkelijk liefde voor je paard? Het dier opsluiten in een hok, eenzaam en als het duidelijk maakt hoe erg het dat vindt, binden we gewoon de poten vast zodat het niet meer om hulp kan roepen.

Om te huilen. |(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:29

liljebo het helpt natuurlijk als je de openingspost goed leest!
het paard staat 7.5 uur buiten per dag
natuurlijk nog een enorme overgang maar maak het nu niet veel erger als het is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:38

Waarom niet iemand zoeken die een plek buiten heeft,mijn paard kan niet op stal staan ben al maanden aan het zoeken en heb eindelijk iets gevonden.Je kiest voor je paard toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:39

spatter schreef:
liljebo het helpt natuurlijk als je de openingspost goed leest!
het paard staat 7.5 uur buiten per dag
natuurlijk nog een enorme overgang maar maak het nu niet veel erger als het is

Excuses... heb het verkeerd gelezen.
Maakt echter weinig uit voor de strekking van mijn verhaal.
Paard staat evengoed 16,5 uur binnen en is duidelijk een dier dat daar niet tegen kan.

De suggestie om contact mogelijk te maken met buurpaard is wel goed. Maar ik vrees dat het niet genoeg is.
Maar soms kom je er niet omheen... niet alle paarden kunnen het aan om veel binnen te staan.
Zoals in dit geval...
Die helpen zichzelf desnoods naar de vaantjes in een protest.
Dan staat maar een optie open; luisteren naar je paard, luisteren wat het probeert aan te geven voordat het verder mis gaat.
Naar buiten in een kudde...
Kan niet, bestaat niet. ;)

Mijn mening blijft dus verder hetzelfde.

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:55

mijn paard doet dit ook, nou ja niet in zijn eigen stal maar we gaan 2keer per jaar met ed manege een week weg en daar op stal doet hij het... het maakt niet uit waar hij staat hij doet het alleen snachts... tot zo erg aan toe dat hij de deur er uit schopt.... nu moet hij snachts buiten staan daarzo met nog 1 pony maar ook dat vind ik niet fijn, we zitten midden in het bos waar ook wilde zwijnen en herten lopen, daar is hij bang voor ( ooit eens een wild zwijn achter zich aan gehad) dus ook snachts buiten staat hij niet lekker... nu is het gelukkig maar 2keer een week per jaar maar toch heel vervelend... ik weet dus precies wat je mee maakt... succes er me.. geen aandacht er aan geven dat is alles wat ik kan zeggen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:57

Je moet het wel aandacht geven,in de zin van hoe gaat het weg?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:27

Tja dan wordt het moeilijk, wat moet je dan doen als het paard niet meer uur naar buiten kan(mag).

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:18

Je kan rubber matten langs de binnenzijde van de stal maken, dan schopt ze w.s nog wel maar niet meer de deur en haar benen kapot. En dit gedrag inderdaad zoals al eerder gezegd is negeren. Probeer wel op vaste tijden te voeren! Staat het paard veel binnen, of komt het op vaste tijden naar buiten of krijgt het zijn beweging?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:34

ik heb een klein beetje het zelfde, mijn paarden klagen alleen niet. maar merk aan de ene dat ie het liefst in de winter ook veel naar buiten gaat.
echter is er hier in de omgeving NIEMAND die ze paard winterdag buiten heeft.
ze staan dan wel een paar uurtjes in de paddock maar zelf zou ik graag meer willen voor ze.
echter is het niet rieel om me paarden om 1,5 uur rijden te zetten want dan komen ze ook niet aan hun aandacht.
dus als er iemand op bokt in omgeving schagen plek heeft voor 2 paarden waar ze winterdag veel naar buiten kunnen houdt ik me aanbevolen.

jammer dat TS niet door de modder wil. maar der moet natuurlijk in de omgeving wel een mogelijk heid zijn... en als die er niet is...?? wat dan??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:33

Je wilt een oplossing voor je probleem, één van deze oplossingen is je paard buiten te houden.

Je had kunnen verwachten dat je dit zou kunnen horen, wij geven je tips en je reageert zo? Heb getemt vind dit echt een onsmakelijk bericht van je TS. We hebben het beste met jou en je paard voor vergeet dat niet!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:43

Ik zal je ook uitleggen wat er evt kan gebeuren als je het laat begaan.

Het is nu denk ik zo'n 4jaar geleden dat wij een merrie op stal hadden. Heel fijn dier, totdat ze last kreeg met haar hormoonhuishouding. Paard sloeg heel haar stal aan gort, dus wij alles behangen met rubber matten.

Hiermee was het probleem niet opgelost, ze bleef slaan en had al snel een piephak -dan heb ik het over een kleine week-.
Doordat ze nog steeds bleef slaan -ondertussen ook aan de medicijnen voor van alles- kreeg ze een dubbele piephak.

Daardoor stond er zoveel druk op haar hak dat deze uiteindelijk opengesprongen is. Resultaat een enorm etterend abses. Paard naar de kliniek, daar is er een bacterie in het bloed gekomen. Bloedvergiftiging en weet ik wat allemaal.

Gevolg. Paard dat op sterven ligt gedurende een aantal dagen. Uiteindelijk is ze er helemaal bovenop gekomen, piephak is weggetrokken en haar hormonen zijn weer in orde. Dus weer een blij paard op stal.

Maar alsjeblieft zeg. Dit is de extreme kant, maar waarom het afwachten?

We zeggen het niet om jou te pesten. :+

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:54

Bij ons op stal staat ook een paard wat de godgandse dag slaat......vooral rond voertijd. Rubbermatten hield de boel niet genoeg tegen en nog had ze elke keer wat...:n . Ze hebben nu matrassen!!! :D in de stal gehangen op de plaatsen waar geschopt werd en het schijnt te helpen.....geen kapotte benen etc meer..... ;) Wellicht een idee?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:01

Moderatoropmerking:
Een aantal aanvallen en offtopic reacties verwijderd. Zoveel mensen er zijn, zoveel manier van paardenhouden zijn er. De kracht is om samen te zoeken naar oplossingen. Elkaar afbranden zal de oplossing geen milimeter dichter bij brengen...

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:40

Hahaha Mlies! Wat doe je jezelf
aaaaaan op dit op Bokt te zetten?
Hopelijk vind je snel een oplossing maar ik
denk dat je maar moet verhuizen en Darcelinos 24/7 op een land moet zetten. Darca kennende wordt ze daar ècht dolgelukkig van! :) :) :)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:52

ja, maar jij kent haar neit zo goed als alle andere peoples hier op bokt :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:32

Het is nogal een verschil tussen 8 uurtjes buiten , of 24 uur , dat zie je zelf toch ook wel mag ik hopen :P

Als je de 8 uurtjes buiten voor het najaar luxe vindt , dan staat het beestje dus minstens 16 uur per dag in een hok. Dat is lang hoor , zeker als ze in de zomer wel gewoon lekker rond kan banjeren in de wei , dag en nacht :)

Een paard dat kreupel is hoeft ook helemaal niet op stal , meestal is het juist beter voor de doorbloeding en genezing e.d. als een paard gewoon rustig wat blijft wandelen de hele dag :)

Maargoed , als je het dier liever houdt zoals nu , wat op zich ook weer niet dramatisch is maar voor haar niet ideaal is , dan is de beste oplossing tegen blessures (tegen de onderliggende frustratie helpt het niets) toch om die rubber matten maar in stal te hangen , dat dempt alles een beetje :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:46

Verkopen naar Friesland?