paard snachts op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: paard snachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:18

Ik had mijn pony vroeger ook 's nachts binnen staan. Ik als mens vond het fijn om 's nachts binnen te zitten, dus mijn pony vast ook. Zo dacht ik toen :Y)

Nu hebben ze een schuilstal waar ze in en uit kunnen lopen. En daar maken ze ook wel gebruik van. Ik tref ze iig vrijwel iedere ochtend in hun stal aan. Daar is het droog en schoon. De wei is momenteel vrij nat en op het beton voor de stal ligt het niet echt fijn. Maar soms ga ik ze na het stappen nog hooi voeren en dan lopen ze gewoon buiten. Het ligt er maar net aan hoe de bui is lijkt het soms wel.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:12

die van mij staat s'nachts op stal omdat ze geen schuilmogelijkheid heeft op deze stal.
als het in de zomer verschikkelijk warm is gaat ze juist overdag op stal omdat het daar vrij koel is en in de avond gaat ze dan naar buiten en voor de echte warmte weer naar binnen.

Lucy_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:13

Die van mij staat 's nachts op stal zodat hij niet te dik word en nu juist zodat hij dan wat bijgevoerd krijg.
Waarom 's nachts? Omdat dit voor mij makkelijker is. Het paard staat aan huis alleen de wei is iets veder weg. 's ochtends wil me vader hem wel buiten zetten maar liever niet binnen halen (ivm dat het paard vaak achterin de wei gaat staan en me vader niet echt de tijd heeft om hem helemaal achteruit de wei te gaan plukken :=).
Ook staat hij nu 's nachts binnen omdat ze in de polder in het weiland staan en het land is dus heel erg snel nat. Wij willen ze wel zo graag mogelijk zo lang mogelijk overdag in de wei dus gaan ze 's nachts naar binnen zodat ze niet heel de boel vertrappen.
In de zomer staat mijn paard ook overdag buiten en 's nachts binnen, bij ons in de wei is het nooit zo heel heet en op het warmst van de dag hebben ze vaak een stuk schaduw van een huis wat ernaast staat. En dan nog staan ze dan toch vaak in de volle zon ;)

Mijn Shetlanders staan overgens bijna altijd 24/7 buiten. Mocht het in de winter echt koud zijn en zeiknat zijn van de regen gaan ze naar binnen maar zodra het land dan weer iets beter is gaan ze weer 24/7 het land op.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:28

voorheen had ik mijn paarden snachts binnen in de winter.
reden;
ik had meerdere paarden lopen en heb indivuele boxen.
ik kon niet het risico nemen dat een aantal paarden bij elkaar in de box zou stappen [knokken]
snachts,omdat je om 3 uur snachts niet fijn op je bed ligt als het weer omslaat.
ook omdat de nachten swinters het koudst zijn [hagel,storm e.d]
daarbij had ik er een aantal paarden bij die erg behoefte hadden om even een rust plek te hebben,echt een plek voor hen.
ook liepen er pension paarden bij en de eigenaren wensen ook graag een nachtelijke stal.
je zet niet de helft binnen en de rest niet.

inmiddels heb ik 2 paarden over.
1 van deze 2 weet heel goed wat zijn box is en gaat niet in een andere.
het 2 paard kijkt wel uit om daar bij te stappen en wacht netjes tot de ander er uit is om daar ook nog even te kijken of er nog iets te bikken valt. :D
dus sinds het voorjaar staan de boxen 24 uur per dag open en ze zoeken het maar uit.
ook swinters.
de mijne maakt er met regen erg graag gebruik van.
swinters lopen ze hier niet op de wei vanwege de kleigrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 01:25

De mijne staat snachts op stal omdat ze het nu koud heeft om snachts buiten te blijven en zodat ze bijgevoert kan worden

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 01:29

Om de temperatuur hoeven ze 's nachts niet binnen. Een paard kan beter tegen tien graden, dan tegen vijfentwintig graden.
Wij hebben de paarden 's nachts binnen, omdat ze ons anders wakker houden, plus dat we dichtbij een grote weg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 01:41

bijdehandje1 schreef:
Om de temperatuur hoeven ze 's nachts niet binnen. Een paard kan beter tegen tien graden, dan tegen vijfentwintig graden.
Wij hebben de paarden 's nachts binnen, omdat ze ons anders wakker houden, plus dat we dichtbij een grote weg zitten.

Een GEZOND paard ja. Dat is de mijne niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 07:08

_Chanel_ schreef:
bijdehandje1 schreef:

Een GEZOND paard ja. Dat is de mijne niet.

Een gezond paard kan zelfs tegen -30 mits er altijd ruwvoer beschikbaar is.
Afgelopen winter daalden de temperaturen snachts ooit tot -30. Temperaturen van -10/-15 was afgelopen winter vrij normaal. De paarden staan hier altijd buiten met schuilstal (waar ze bar weinig gebruik van maken)
Geen problemen gehad.

Paarden die ziek zijn, is uiteraard een ander verhaal

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:13

ik ken toch echt gezonde paarden die daar niet goed tegen kunnen.......

hoikarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:22

ik heb een fries die staat snachts in een afgesloten stal met camera en een haflinger in een gesloten buitenstal
overdag staan ze op de wei
ik heb geen plek om ze bij mij thuis te zetten anders zou ik het het liefste het zelfde doen als u

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:31

De mijne staat nu nog lekker overdag en 's avonds in de paddock, deze is echt super droog, maar gaat per 1 oktober 's avonds naar binnen.

Hij gaat 's avonds naar binnen puur vanwege het weer in combinatie met zijn hoeven. Op deze manier kunnen de hoeven nog wat drogen als het echt heel erg nat wordt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-09-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:32

Graag redenen noemen, het is geen verzameltopic over hoe we onze paarden houden, maar waarom we ze 'snachts binnen willen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:39

Mijn paard staat 's nachts binnen, omdat ten eerste de staleigenaar dat graag wil (uitzonderingen daar gelaten). Ten tweede omdat er overdag genoeg toezicht is en 's nachts weet je niet wat er gebeurt. Ten derde, als ze een nacht buiten blijven, staan ze in een stuk land wat aan de weg grenst dus kan iedereen het hek open zetten en kunnen de paarden de weg op. En ten vierde; zo krijgen de paarden ook nog hun ruwvoer en stro :)
Kortom genoeg redenen om ze op stal te zetten 's nachts.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:08

mijn pony staat 's nachts altijd binnen, omdat er geen schuilmogelijkheid is in de wei, de wei praktisch kaal is en hij echt z'n ruwvoer nodig heeft, dat hij in de stal krijgt, en ik hem liever niet buiten heb als er geen toezicht is.
's zomers staat hij als het ERG warm is overdag (tijdens de warmste uurtjes) binnen, en 's nachts buiten met een kleine kudde.

Stefanie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:09

in de zomer staat die snachts wel buiten, swinters komt die snachts wel binnen! *D

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:13

die van mij staan s;nachts binnen in de herfst winter en voorjaar. In de zomer staan ze meestal 24 uur lekker buiten tenzij het erg warm is. Dan staan ze overdag lekker op de koele stal (heb een heerlijke stal) en dan s;nachts buiten. Aangezien we hier veel last hebben van steekvliegen maken ze zich overdag alleen maar naar in de weide en zijn ze opgelucht als ze op stal vliegvrij mogen staan...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:20

Die van mij kunnen 's nachts naar binnen, maar dat willen ze niet.
Verplicht op stal zitten heeft geen zin, want dan gaat mijn Haf de deur slopen..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:13

ze gaan snachts op stal om diverse redenen (stal is in schuur aan huis). Vooral voor de veiligheid, er kunnen op stal niet zomaar mensen bij (als de schuifdeur van de schuur opengeschoven wordt horen wij dat). Ik heb niet de mogelijkheid om een schuilstal te bouwen en zo kan ik het ook qua voer beter reguleren. En daarnaast merk ik dat ze op de wei niet zo uitgebreid gestrekt gaan liggen snurken als in de stal (al zal dat ook gewenning zijn). ik geloof niet dat ze het erg vinden en ze staan nog altijd meer uren buiten dan binnen, dus ik vind het prima zo.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:38

Mijn paard staat in de winter sowieso 's nachts op stal. Ze vindt dit ook totaal niet erg, ze vindt het juist erg gezellig bij de koeien.
Ik heb haar snachts binnen, vooral voor de veiligheid. Ook heeft ze geen rust als ze 's nachts op de wei staat, ze houdt graag de wacht en zal dan nooit (diep) gaan slapen..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:49

in de winter wel ;s nachts op stal. de modder op de benen kan drogen en ze kunnen liggen en bij slecht weer staan ze beschut. Ik heb open buitenstallen, dus is niet helemaal binnen zeg maar. De wei is in de winter zeiknat en er is ook geen beschutting of droge plek om te liggen. in het voorjaar en de zomer gaan ze 24/7 buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:06

Omdat ze samen met geiten staan en als ik de deuren openlaat gaan de geiten gezellig bij mijn haflinger liggen (en op mijn haflinger :+) en durft mijn quarter niet meer de stal in......
En ik ben bang dat ze gejat worden. En het is momenteel iets aan de natte kant bij ons en mijn merrie heeft lichte mok. en mijn ene merrie is geschoren dus wil niet dat ze zeiknat regent en daar heb je snachts geen zicht op.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:12

Mijn paard is erg onderdanig en wordt dus constant weggejaagd bij het hooi. Hij krijgt dan geen rust. Ik merk dat zijn voernijd minder is geworden. Daarnaast is hij gevoelig voor mok. Nu kunnen zijn benen s'nachts goed opdrogen.
In de zomer staat hij 24/7 buiten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:49

Oud topic,slotje.