paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:44

knollentuin schreef:
ja hoor ,iedereen heeft wel makkelijk praten maar als je in de randstad zit heb je het nou eenmaal met minder meters te doen,ook als mens. en voor alle moraalridders en heilige boontjes weer gaan schermen met dan moet je er niet aan beginnen ik zou wel willen weten wat jullie zouden doen als je deze kans kreeg? ik zou hem nemen en lekker goed voor je beestjes zorgen.
ieder zijn mening en goed recht maar sommigen doen alsof ts een vreselijk iets van plan is en ik vind dat nog wel meevallen. we hebben niet allemaal de luxe over ellenlange glooiende velden 8-)

_/-\o_ Amen!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:49

knollentuin schreef:
ja hoor ,iedereen heeft wel makkelijk praten maar als je in de randstad zit heb je het nou eenmaal met minder meters te doen,ook als mens. en voor alle moraalridders en heilige boontjes weer gaan schermen met dan moet je er niet aan beginnen ik zou wel willen weten wat jullie zouden doen als je deze kans kreeg? ik zou hem nemen en lekker goed voor je beestjes zorgen.
ieder zijn mening en goed recht maar sommigen doen alsof ts een vreselijk iets van plan is en ik vind dat nog wel meevallen. we hebben niet allemaal de luxe over ellenlange glooiende velden 8-)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Als ieder heilig boontje een paard aan zou schaffen en hem op een stukje van 20x20 zou zetten zouden we een hoop ongelukkige paarden hebben hier in NL. Niet iedereen kan zomaar een dier in zijn tuin zetten.
Ik heb ze nu aan huis staan, maar over 3 weken ook niet meer. En inderdaad, als je die ruimte niet hebt, ook geen geld om pension te betalen, dan moet je er mijns inziens inderdaad niet aan beginnen. Ik zou dat vreselijk egoïstisch vinden.
Hoeveel mensen zijn er al die dieren op een te klein stuk neerzetten? Ik vind het niet verantwoord, paarden zijn geen katten die ook gelukkig zijn in een achtertuin van 75m2. Dat verschil moet men gewoon onder ogen kunnen zien.

knollentuin

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:52

het gaat hier niet om 75m2 maar om 1000 dus ruimte voor een 20x40 baan en een uitloop aan de stallen...vind ik wat anders

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:53

Bijna niemand wordt geboren in een huis met glooiende weides erachter hoor :P

Er zijn meer dan genoeg mensen die de kans hebben gehad om hun paard achter het huis te zetten op 1000m2 , maar veel mensen denken dan nog eens na en komen toch tot de conclusie dat het gewoon niet zo geweldig is voor je paard om het op zo'n kleine oppervlakte te houden.

Of die regelen een weiland ergens bij een buurman , zodat hun paard toch lekker de wei op kan , buiten de saaie vierkante zandbak om.

Ik wil misschien ook wel een dolfijn , maar daar heb ik de ruimte niet voor dus begin ik er niet aan , net zo als ik geen paard op 1000m2 zou willen houden :P

Je paard aan huis is een leuk idee voor jezelf , maar je paard hefet ook gewoon recht op eens lekker wild kunnen rennen en lekker in de wei kunnen grazen en rommelen.

Kun je die ruimte niet bieden dan moet je er inderdaad niet aan beginnen. De mensen die dat zeggen hebben dat probleem vaak ook gehad hoor , en hebben inderdaad pas een paard gekocht als ze het dier wat te bieden hadden.

Net zoals je geen hond zou moeten nemen als je nooit thuis bent moet je ook niet aan een paard beginnen als je het dier geen fatsoenlijke weidegang kunt bieden.

Gelukkig dringt dat besef tot steeds meer mensen door :)

Je moet niet kijken naar wat anderen allemaal verkeerd doen of wat een ander wel of niet heeft , waar jij wel of geen "recht" op hebt voor je gevoel , maar gewoon zelf kijken naar wat je paard nodig heeft.

Het recht van mensen om een eigen paard te hebben is ondergeschikt aan het recht van een paard op een fijne huisvesting :)

Nogmaals : het KAN op 1000m2 , maar dan ligt de lat voor het welzijn van je paard wel vrij laag , het beestje verdient eigenlijk meer bewegingsvrijheid en moet eigenlijk gewoon ook minimaal in de zomer kunnen grazen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:54

knollentuin schreef:
het gaat hier niet om 75m2 maar om 1000 dus ruimte voor een 20x40 baan en een uitloop aan de stallen...vind ik wat anders

Ik heb het dan over paarden houders in het algemeen. 1000m2 is nog steeds te weinig m.i.
Een paard die alleen het uitloopje van zijn stal kan bekijken en de binnenkant van zijn stal, zal denk ik ook niet intens gelukkig zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:55

Roka schreef:
bulck schreef:
Kunnen gaat alles...., ideaal is het echter verre van.
5.000m² is toch wel het minimum dat je moet rekenen. Ivm bewegingsruimte, weidebeheer etc.

Ik zou dus in jouw geval toch maar een andere oplossing zoeken.

Mijn idee!
1000m2 voor een paard en een shet is echt veel te klein!
Ik zou het zeker voor het welzijn van de dieren niet doen.

Ik begrijp best dat het een droom van iedere paarden eigenaar is om ze bij huis te hebben!
Maar als je de ruimte niet hebt dan is het vette pech, of je moet groter gaan wonen.
Waar wil je de mest ed laten?
\

Ach kom nou zeg. Een stal is 3x3 dus dit is altijd al meer. Er zijn vast mogelijkheden. Om zandkoliek te voorkomen kan je zorgen dat het hooi niet op de grond ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:56

ik zou het wel doen.
het stuk land dat mijn vriend en ik op het oog hebben heeft ook een vrij "kleine" weide achter liggen.
bij gebruik in de zin van als schuilstal en weide staan ze er een maand op tegen dat het allemaal een blubberzooi is.
dus daar zou ik dan ook willen delen verharden, een paddock aanleggen, en eventueel werken met paden rond de paddock
stel, een piste van 20 op 40, met een pad van 5 meter breed errond, wil zeggen dat ze twee stukken van 30 meter en twee stukken van 50 meter hebben om een sprintje te trekken, maar de hoeken van de piste wat afgerond, et voila, je hebt een mini renbaan, waar ze in hun vrije tijd toch een serieus springt kan trekken (want een paard valt niet zomaar om in een bocht :D)
je op verschillende hoeken water en hooi kunt aanbieden (stimuleert het lopen)en waar de paarden elkaar altijd kunnen ontvluchten (in een hoek gedreven worden is in zo een constructie moeilijker)

mijn veulen staat met haar vriendinnetje in de winter ook op een postzegel
de afmetingen zijn ook ong 20*40 + een schuilstal van 4*6
verschil, enkel de schuilstal is verhard, voor de stal is het een redelijke blubber (hebben we vorig jaar kunnen oplossen met houtschilfers, maar moet voor dit jaar nog besproken worden)
en ze hebben enkel een stuk land, dsu ze staan altijd in de nattigheid in de regenmaanden (behalve als ze in de stal komen maar dat doen ze niet)

wij hebben wel de mogelijkheid om ze in een grotere wei te zetten wanneer het droog is (vanaf volgende maand dus amper nog) en in de zomer hebben ze wel toegang tot een grote koeienweide waar ze ofwel 24/7 instaan, ofwel 12/7.

maar zodra het regenseizoen begint staan ze minimum 3-4 maand op hun postzegelstukje.

en ik zie mijn paarden niet ongelukkig zijn hoor; ik zorg voor voldoende ruwvoer, ga regelmatig eens gaan wandelen ermee, en meestal maken ze er een spelletje van om modder op me te spetteren, of slidingstops te maken :D
daarbij, in mijn omgeving bv heb je enkel de keus om bij je thuis of particulieren te houden (meestal dezelfde voorwaarden, kleine modderige stukjes) of je paard op een manege oid te zetten (pensionstallen zijn hier niet zo gekend), en meeste maneges is het zo dat de paarden in de winkel op stal staan en niet buitenkomen (komen buiten zolang het weer het toelaat, zodra de eerste druppel valt worden ze dus opgestald), enkel als de eigenaar op stal komt om te rijden. en in de zomer vaak met veel te veel op te kleine gronden komen te staan waardoor het gras begin juli al op is, ze enkel bijgevoert worden op stal (dus snachts nog op 3*3 komen te staan) en het vaak een komen en gaan is van de paarden
nou, ik kies dan wel voor mijn eigen paddockje hoor, paardjes komen tenminste altijd buiten en hebben onbeperkt ruwvoer, zoals het hoort.

dus aan de ts: maak van je stukje grond een goed gedraineerde paddock met een verhard stukje voor de stallen,
zo kun je in de wintermaanden je paarden vrije uitloop bieden en toch nog blijven rijden.
en probeer of je in de zomermaanden een stukje weide kunt huren waar ze dan overdag wat kunnen inlopen.

edit: wat ik wel merk
iedereen l*lt hier over saaie vierkante bakken etc, maar als er dan iemand afkomt met een paddock paradise wordt er denigrerend over gedaan in de zin van hamstertunnels
wat is er nu gewenst? een paddock is niet goed want dat is saai, weide is te modderachtig, paadjes?kom op het is toch geen hamster?
niet slecht bedoelt hoor ;)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:13

Zelf heb ik ook een shetlander en een paard om ongeveer 1000m2 staan en dat gaat prima zolang je het maar goed bijhoud met mest scheppen. Het is een langwerpig stuk perceel dus ook het grote paard kan lekker bokken en galloperen ( echt racen). Heb echt niet het idee dat ze er zwaar ongelukkig van zijn. ( paard kwam ergens vandaan waar hij op nog een veel kleiner stuk stond dus bij mij was het voor hem al een vooruitgang.
Voorste stukje bij de ingang van het perceel en de inloopstal hebben we verhard met steenpuin, daar lopen ze het meest en werd altijd beetje modderig met regen. Ze hebben een inloopstal en dan hebben we 2 lange stukken waarvan we er af en toe 1 dichtmaken zodat het gras er terug kan groeien. We voeren ze 1 baal hooi van 15 kilo per dag en gaan regelmatig eens stuk met ze wandelen. ( ze zijn nog jong dus kunnen nog niet worden bereden oid.)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:23

@duhelo: jeeeej, nog een pp op komst in roeselare *\o/*

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:28

meid maak er het beste van met die 1000 vierkante meter is best te doen ik ken zat paarden die het veel minder goed hebben.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:39

franka75 schreef:
meid maak er het beste van met die 1000 vierkante meter is best te doen ik ken zat paarden die het veel minder goed hebben.

mee eens, beter kan altijd maar slechter ook. zoals eerder gezegd heeft niet iedereen een paar hectare tot z'n beschikking
maar ik vind wel
als jij een groter weiland in de buurt kan vinden dat je dat dan moet doen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:45

fojoe schreef:
@duhelo: jeeeej, nog een pp op komst in roeselare *\o/*

woon jij in roeselare? ik zie het nu pas onder je avatar (ps: roeselare staat verkeerd geschreven onder je avatar :D )
het zal van mij wss een 10 jarenplan zijn hoor, we moeten die grond nog kopen en gaat pas volgend jaar in de verkoop.

waar sta jij dan precies?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:46

uiteraard als je die kans krijgt :D

Zidore schreef:
franka75 schreef:

mee eens, beter kan altijd maar slechter ook. zoals eerder gezegd heeft niet iedereen een paar hectare tot z'n beschikking
maar ik vind wel
als jij een groter weiland in de buurt kan vinden dat je dat dan moet doen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:46

Je hebt ook van die moraal ridders die hun paarden ondanks alles buiten moeten hebben want dat is zo goed voor het paard volgens velen en een broertje dood hebben aan een pensionstalling e.d Deze paarden staan dan idd buiten maar of tot de knie in de drek of geen gras meer of geen schuil mogelijkheid! Vaak mag het ook nog eens niks kosten in onderhoud. Zijn die paarden nou zo happy?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:51

rapido schreef:
Je hebt ook van die moraal ridders die hun paarden ondanks alles buiten moeten hebben want dat is zo goed voor het paard volgens velen en een broertje dood hebben aan een pensionstalling e.d Deze paarden staan dan idd buiten maar of tot de knie in de drek of geen gras meer of geen schuil mogelijkheid! Vaak mag het ook nog eens niks kosten in onderhoud. Zijn die paarden nou zo happy?

dat is ook weer een ander uiterste.
TS heeft niet veel plaats, maar wil wel haar best doen om stukken te bestraten, om een droge paddock aan te leggen.

en zoals gezegd, als de mijne op hun postzegeltje staan hebben ze de stal waar ze helemaal droog kunnen staan (tot aan hun knieen in het stro), het stuk ervoor is blubber (varierend van tot de enkels in de blubber en een stuk een stukje dieper) en het overgrootte gedeelte is nat en glibberig, maar niet enkeldiep.

maar als ik moet kiezen tussen dat, en 23 uur per dag op stal, dan kies ik wel voor de blubber, ik voer ze grotendeels op stal, dus stimuleer ze om droog te gaan staan, maar uiteindelijk is de keus aan hun.
en ik moet zeggen dat ze maar zelden in de stal komen, alhoewel het daar altijd droog is en er altijd eten ligt, ze liggen liever in de modder te rollebollen :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:00

wat een onzin hier allemaal zeg ;)
1000m² is groot zat voor 2 paarden, tuurlijk het kan groter, maar sorry niet iedereen is rijk en kan zich dat veroorloven.

Vele van jullie doen net of ze de paarden in der kelder wilt houden ofzo..
mensen denk na, de meeste paarden staan dag en nacht op stal, en dan kunnen jullie zeggen een pensionstal is anders, maar denk je dat een paard dat echt anders vind?!?!
neehoor, een paard wilt een beetje kunnen scharrelen, dan is die gelukkig.

de TS heeft 2 paarden, dus die hebben elkaar, en als ze dan ook nog lekker heel de dag naar buiten en naar binnen kunnen is dit gewoon ideaal voor een paard!! :o

het maakt een paard niet uit hoor of die 4km rechtuit kan lopen of maar 40m ;) nee als die maar genoeg dingen heeft waarmee die zich kan vermaken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:02

Rapido : Dat is wederom een vergelijking met iets slechters , wat is daar nu de lol van , wil je je paard nou beter hebben staan dan slecht geplaatste paarden , is dat nu je hoogste doel...?

Het is veel leuker om te kijken naar wat er beter kan , en de mogelijkheid om je paard op de wei te zetten is toch best een heel belangrijk punt hoor :)

Net zoals een mogelijheid tot droge voeten en schuilen belangrijk is :)

Als je gaat vergelijken met slechtere dingen kun je alles wel goedpraten ;)

Dan kan ik een paard kopen dat al jarenlang dag en nacht in een 2,5 x 2,5 meter stal staat , zichzelf klemgescheten tegen het plafond , met gekrulde hoeven..... en hem plaatsen op een stal waar het beestje dag en nacht in een 3 x 3 meter stal staat , waar eens in de 2 weken poep wordt weggehaald en de hoeven 2x per jaar bekapt worden. Dan heeft het diertje het VEEL beter , maar is dat nu wat je na moet streven :?

Zo kun je deze situatie van dit voorbeeldpaard steeds een stapje verbeteren , en op een gegeven moment kom je dan op de situatie van de TS.

Maar daarna zijn er nog veel meer stapjes.... bij iedereen valt er wel iets te verbeteren , maar de vraag is of je genoegen neemt met een huisvesting die een cijfer 3 krijgt , of die een cijfer 5 krijgt , of hooguit een 6 zoals bij de TS.....of wil je toch voor een 7 / 8 / 9 gaan ?

Vind je een krappe voldoende prima voor je paard , waar je als het goed is gek op bent , of wil je het dier toch wat meer gunnen dan het minimaal acceptabele ?

Maargoed , uiteindelijk moet ieder het voor zich weten , en de grap is dat een paard best gelukkig kan lijken in zo'n 5/6 situatie , en je pas ziet wat het dier mist als hij ineens helemaal opleeft als hij nog eens in een betere situatie terechtkomt.....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:02

Ik zou ze ook thuis zetten, er zijn altijd oplossingen voor blubber.
Wij hebben aan de poort grote betonnen tegels gelegd (die ze in varkensstallen leggen) en volgend jaar gaan we een strook zand leggen vooraan waar ze staan te drummen en te draaien als ze 's avonds naar binnen komen. Aan de poort is het makkelijk modder, maar als je slechts 2 paard(jes)en staan hebt zal dat wel meevallen.
En een paard thuis hebben heeft meer voordelen maar ook meer werk natuurlijk.
Je hebt er wel veel meer geniet van en de band wordt ook sterker, thuis zet je ze zolang buiten/binnen zoals jezelf wil.
Wij hebben 2 HA voor 2 shetjes en 3 grote pony's en ik vind dat meer dan genoeg, we hebben ruim gras genoeg omdat we aan strookbegrazing doen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:11

pmarena schreef:
Rapido : Dat is wederom een vergelijking met iets slechters , wat is daar nu de lol van , wil je je paard nou beter hebben staan dan slecht geplaatste paarden , is dat nu je hoogste doel...?

Het is veel leuker om te kijken naar wat er beter kan , en de mogelijkheid om je paard op de wei te zetten is toch best een heel belangrijk punt hoor :)

Net zoals een mogelijheid tot droge voeten en schuilen belangrijk is :)

Als je gaat vergelijken met slechtere dingen kun je alles wel goedpraten ;)

Dan kan ik een paard kopen dat al jarenlang dag en nacht in een 2,5 x 2,5 meter stal staat , zichzelf klemgescheten tegen het plafond , met gekrulde hoeven..... en hem plaatsen op een stal waar het beestje dag en nacht in een 3 x 3 meter stal staat , waar eens in de 2 weken poep wordt weggehaald en de hoeven 2x per jaar bekapt worden. Dan heeft het diertje het VEEL beter , maar is dat nu wat je na moet streven :?

Zo kun je deze situatie van dit voorbeeldpaard steeds een stapje verbeteren , en op een gegeven moment kom je dan op de situatie van de TS.

Maar daarna zijn er nog veel meer stapjes.... bij iedereen valt er wel iets te verbeteren , maar de vraag is of je genoegen neemt met een huisvesting die een cijfer 3 krijgt , of die een cijfer 5 krijgt , of hooguit een 6 zoals bij de TS.....of wil je toch voor een 7 / 8 / 9 gaan ?

Vind je een krappe voldoende prima voor je paard , waar je als het goed is gek op bent , of wil je het dier toch wat meer gunnen dan het minimaal acceptabele ?

Maargoed , uiteindelijk moet ieder het voor zich weten , en de grap is dat een paard best gelukkig kan lijken in zo'n 5/6 situatie , en je pas ziet wat het dier mist als hij ineens helemaal opleeft als hij nog eens in een betere situatie terechtkomt.....

Maar pmarena, iedereen heeft toch andere ideale doelen voor ogen?
je hebt bv paarden die op een luxe pensionstal staan, 5 maal per dag eten, wordt uitgehaald voor in de stapmogel, wordt een uur per dag in de paddock gezet en een uur per dag gereden, stal wordt 2 maal per dag uitgemest, alle faciliteiten aanwezig etc
paard ziet er goed uit, oogt gezond en gelukkig

en dan heb je bv situatie van ts:
paard staat 24/7 buiten in een paddock van 20* 40 met een schuilstal
krijgt 2 X per dag een bult hooi, en wordt 3 maal per week recreatief gereden.
staat samen met een vriendje, en kan lekker een varken spelen

de eigenaar van paard A zal zeggen: mijn paard staat goed, en paard B niet, en dat is zielig en blablabla
en eigenaar van paard B denkt dat zijn paard goed staat en vind paard A zielig.

Wat is er nou zielig, wat is er nou beter? iedereen vult dat anders in, en ieder paard gaat daar anders mee om, er zijn paarden die niet op de weide te houden zijn, en er zijn paarden die net niet op stal te houden zijn, andere eigenaar, ander paard, andere situatie, andere oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:40

Natuurlijk , maar sommige dingen zijn te voorspellen , zoals iemand die wat naïef paarden op 1000m2 wil gaan zetten met alleen een zandbak , zonder enige vorm van weidegang geregeld te hebben.

En vervolgens bij elk voetje dat het paard buiten het erf zet , merkt dat het dier toch wel enorm naar de plukjes gras trekt , gaat inzien dat het beestje toch echt wat te kort komt , zich schuldig gaat voelen dat ze geen weidegang kunnen bieden....een paard dat nooit eens op de wei kan dat is gewoon waardeloos. Of die nu verder op een pensionstal met gouden deurtjes staat of in een goed georganiseerde zandbak , het feit blijft.

Jij hebt naast jouw kleine winterstukje toch ook behoorlijk wat ruimte op de wei in de zomer , dat is een hele andere situatie :)

Echt dag-in-dag-uit alleen maar in een zandbak staan , dat gaat zowel ruiter als paard in veel gevallen toch echt opbreken vandaar dat het wel nuttig is om iemand daarvoor te waarschuwen , zodat diegene VOORAF kan bedenken of ze genoegen neemt met een matige huisvesting.....of toch iets completers wil om het paard wat beter in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Ik heb er ook dicht tegenaan gezeten om mijn paardje op een dergelijke manier te gaan houden hoor , maar als je dag en nacht en ook het hele jaar rond je paard niks anders te bieden hebt dan zo'n zandbak......dat is toch best een treurige situatie jongens.

Dan ben je wel een hele harde als je daar op een gegeven moment geen schuldgevoelens tegenover je paard van gaat krijgen , als je overal paarden lekker in de wei ziet staan grazen en doen in de zomer , en dan die van jou maar wat in de zandbak staat te hangen en (vrijwel) alleen van die droge sprieten weg moet werken het hele jaar....

Een paard dat helemaal geen gras mag hebben is natuurlijk een uitzonderingsgeval , zo kun je ook weer alles goedpraten :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:50

@pmarena: ik wil ook het beste voor mijn paarden, maar het grote verschil tussen jou en mij is dat ik gras niet noodzakelijk vind.
ik moet al opletten dat mijn paarden niet te dik worden op alleen maar hooi, dus waarom zou ik dan iets nodig hebben dat meer energie geeft?
ik heb een (mini) weide in het midden van mijn pp, maar die ligt daar in principe vooral omdat ik zo een pad kon maken :D
dat de paardjes af een toe een uurtje op het gras kunnen is bijzaak.
de grond waarop ze staan is bedoeld om te kunnen bijbouwen aan ons bedrijf.
daarvoor zullen we de weide gebruiken, de paardjes kunnen gewoon op hun pp blijven lopen ;)

@duhelo: mijn oudste paard heet roel, vandaar die extra L :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:04

pmarena schreef:
Natuurlijk , maar sommige dingen zijn te voorspellen , zoals iemand die wat naïef paarden op 1000m2 wil gaan zetten met alleen een zandbak , zonder enige vorm van weidegang geregeld te hebben.

En vervolgens bij elk voetje dat het paard buiten het erf zet , merkt dat het dier toch wel enorm naar de plukjes gras trekt , gaat inzien dat het beestje toch echt wat te kort komt , zich schuldig gaat voelen dat ze geen weidegang kunnen bieden....een paard dat nooit eens op de wei kan dat is gewoon waardeloos. Of die nu verder op een pensionstal met gouden deurtjes staat of in een goed georganiseerde zandbak , het feit blijft.

Jij hebt naast jouw kleine winterstukje toch ook behoorlijk wat ruimte op de wei in de zomer , dat is een hele andere situatie :)

Echt dag-in-dag-uit alleen maar in een zandbak staan , dat gaat zowel ruiter als paard in veel gevallen toch echt opbreken vandaar dat het wel nuttig is om iemand daarvoor te waarschuwen , zodat diegene VOORAF kan bedenken of ze genoegen neemt met een matige huisvesting.....of toch iets completers wil om het paard wat beter in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Ik heb er ook dicht tegenaan gezeten om mijn paardje op een dergelijke manier te gaan houden hoor , maar als je dag en nacht en ook het hele jaar rond je paard niks anders te bieden hebt dan zo'n zandbak......dat is toch best een treurige situatie jongens.

Dan ben je wel een hele harde als je daar op een gegeven moment geen schuldgevoelens tegenover je paard van gaat krijgen , als je overal paarden lekker in de wei ziet staan grazen en doen in de zomer , en dan die van jou maar wat in de zandbak staat te hangen en (vrijwel) alleen van die droge sprieten weg moet werken het hele jaar....

Een paard dat helemaal geen gras mag hebben is natuurlijk een uitzonderingsgeval , zo kun je ook weer alles goedpraten :)

Dus jij zou een pensionstal vekiezen boven de optie van de TS. Paard kan schuilen, heeft droge voeten, vrije uitloop en ruwvoer. Niks mis mee. Daarbij heeft ze de mogelijkheid af en te ergens te laten weiden. Ik zie het probleem niet. Ik zit bijvooreld in de polder met ook een niet al te grote wei. Doordat het klei bodem is moet ik ze dus ook op de paddock laten omdat de wei anders aan gort gaat. In de winter staan ze alleen in de paddock. Ze kunnen op de straat lopen en de stal in. Tjonge wat slecht.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:33

bigone schreef:
Ts, kun je de weide niet huren, mensen zijn misschien wel geneigd om land te verhuren en willen vaak niet verkopen omdat dan de waarde van hun woning daalt bij een eventuele verkoop.

Dat heb ik natuurlijk ook al gevraagd. Het gaat trouwens over een stuk weide achter een stuk grond die ze verhuren. Ze wonen er dus zelf niet! en de huurder kan er niets mee doen en het ligt net aan onze bouwgrond! Dus ik kom er wel degelijk "onozel" van dat ze dat niet willen verkopen of verhuren.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:38

Alane schreef:
Ik zou dan ook gaan voor 20 X 40 paddock/piste en de rest bestraten, dan heb je in ieder geval bij heftige regenval/sneeuw of bevroren grond een uitloop mogelijkheid.

Met de enorme regenval en haar gevoeligheid voor rotstraal denk ik dit ook.
We zijn er nog niet uit als we het wel of niet doen, maar dat groot stuk bestraat dat hierboven gepost werd in een link vind ik zeer mooi! Welke stenen zijn dat? nu hebben, ze beton voor hun stal, maar ze scheuren er over en dan ligt dat vol met zand. Dus dan mag je dat minstens 1 x per week gaan afscheppen...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:39

jeetje, wat een gezeik om niets.
Als je echt goed voor je paarden wil zijn houd je ze in een grote kudde met een hengst, laat veulens geboren worden en plaats ze in een megagroot natuur gebied waar ze alle ruimte hebben en zelf hun eten bij elkaar kunnen scharrelen.
Tja daarbij vergeleken is 1000m2 wel weinig.
maar op deze ruimte is echt wel wat te realiseren om het comfortabel voor de paarden te maken, als de ts er ook nog andere dingen mee doet zoals rijden, freestyle etc, er zijn opties genoeg, dan zie ik het probleem niet.
een paard opsluiten in een stal druist tegen mijn gevoel in, zeker als die veel is en tja, de hele dag in de blubber is ook niets, maar dat is ook niet wat de TS wil, ze wil een loopstal met een stukje bestraat. Dus ze kunnen altijd droog staan.
het kan altijd beter. maar goed is goed!!