Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:37

het is inderdaad misschien beter iets te dunne dan te dikke paarden maar je kan dit niet veralgemenen vind ik, ik heb zelf een pony van 25 jaar die wat aan de dikke kant is maar als ik naar het paardje kijk dat naast haar staat prijs ik mij gelukkig, dat is een paardje van 23 en die krijgen ze met geen enkel voer een beetje dikker, die reageert het minste op veranderingen( koude, verharen,..) en heeft nog eens slechte tanden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:43

_Chanel_ schreef:
De mijne is op dit moment weer broodmager en ik wou dat ze te dik was.

Ik heb liever te dikke als te dunne paarden. Afvallen vind ik makkelijker gaan dan aankomen.

Ik denk niet dat je zoiets mag zeggen. Ik heb een heel sober paard, die heel, heeeeeeel veel beweging nodig heeft om in goede conditie te blijven. Eten is zijn voornaamste hobby namelijk. :D
En geloof me, als hij aan de volle kant is, krijg ik het er echt niet zomaar af. Ik zie mijn paard liever wat te dun dan te dik (hij heeft insuline resistentie). Aangezien hij 24/7 buiten staat (op een enorm groot stuk, relatief schraal land, maar dat komt ook omdat het gras dit jaar zo'n moeizame start heeft gehad, want het kan ook anders zijn in sommige zomers), betekent dat voor mij een grote verantwoording in het zorgen dat hij genoeg beweegt. Gelukkig is hij erg voorwaarts en actief en sprint hij zelf ook wat af op dat enorme stuk land, maar ik steek er veel tijd in, wat best wel eens moeilijk is, gezien mijn andere bezigheden in mijn leven.

Niet elk paard is hetzelfde. ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:48

dat geld voor heel veel onderwerpen vind ik de laatste tijd , dat veralgemenen van alles
Men moet gewoon naar het paardje zelf kijken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:22

Het is allebei moeilijk. Aankomen is voor sommige paarden moeilijk, en voor sommige paarden is afvallen ook heel moeilijk. Daar valt dus niks standaarts over te zeggen. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:25

RT-->VSW.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:27

liever te dun als te dik.. aan magerheid kun je iets doen; maar aan dikheid is vaak weinig te doen.. Kom je in de stal en je paard heeft zin in wat lekkers maar mag dit niet omdat ie anders te dik wordt, vind ik dit een kwelling..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:31

Liever te dun. Voor een paard is overgewicht veel schadelijker dan een beetje aan de te dunne kant zijn. De paarden die echt moeilijk op gewicht te houden zijn zijn eerder uitzondering dan regel. Aankomen is voor de meeste gezonde paarden veel makkelijker dan afvallen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:40

Skygirl schreef:
Liever te dun. Voor een paard is overgewicht veel schadelijker dan een beetje aan de te dunne kant zijn. De paarden die echt moeilijk op gewicht te houden zijn zijn eerder uitzondering dan regel. Aankomen is voor de meeste gezonde paarden veel makkelijker dan afvallen.

Het zijn volgens mij wel meestal de zelfde soort paarden die aanleg hebben om dik te worden. haflingers, fjorden, arabieren.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:38

Laat ik nou net een paard hebben dat ook groeit van lucht helaas.. Het heeft beide z'n nadelen, maar ik zie een paard ook liever slank en gespierd.

Ik heb een haflinger, en zij is lekker rond gebouwd maar heeft nu gewoon teveel vet. En dat zie ik eigenlijk bij wel meer haflingers, ik vind het heel moeilijk om haar op gewicht te houden zeker nu ze nog niet aan het werk is. Maar het is al beter dan het geweest is, en als ze straks meer mag werken hoop ik dat ik haar wat beter op gewicht kan houden.

Interessant filmpje trouwens ook op de 2e pagina, wel een beetje een voorbeeld van een te dikke pony..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:41

ik zie mijn pony in de zomer liever iets te dik dan te dun omdat hij al wat ouder is en in de winter de laatste 2 jaar erg in begint te vallen.
De andere 3 paarden hier zijn juist weer te dik, dus het is best moeilijk om een balans te vinden. Nu zet ik de paarden vaker tussendoor in de paddock, of zoals nu de hele nacht met alleen 1 plak hooi per dier, maar mijn pony moet ik dan al extra op het gras laten lopen of extra hooi bijgeven apart van de anderen, om te zorgen dat hij niet te slank de winter in gaat. Hij is nu namelijk precies goed, richting het schrale (buik soms wat opgetrokken en vrijwel geen vlees/vet op de ribben) Van het voorjaar en van de winter had hij echt geen reserves meer en was hij bij zijn kont ook ingevallen. Terwijl hij altijd lekker gespierd was geweest. Kwam misschien ook omdat hij te weinig gereden werd waardoor ook zijn spieren wat wegvielen...

Maar lastig hoor, paarden op dieet houden als ze in een groep staan. mijn merrie lijkt ook wel drachtig, zo'n hangbuik heeft ze. Heb wel eens gedacht of ze vocht op slaat in haar buik/baarmoeder, ook omdat ze slecht hengstig wordt, maar moet eerst nog maar even volhouden met op dieet totdat haar ribben en hals wat afgeslankt zijn en als die buik dan nog niet minder wordt, een keertje naar laten kijken.

Worden jullie paarden op dieet ook zo sjaggie als ze langere tijd zonder voer staan? Mijn merrie krijgt dan voedernijd...

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:50

Ik persoonlijk zou ook liever een wat dikker paard hebben nu een dun paard wat je daar allemaal niet in moet proppen om haar op gewicht te houden dat is niet mis en kost alles...Als je een wat dikker paard heb en hij gaat wat mankeren heeft ie tenminste ook nog wat om op te teren.Bij mij als ze ziek wordt of even te veel stress heeft vliegen de kilo s er werkelijk vanaf.Intensief rijden zit er ook niet in dan zie je haar dunner worden wel mijn vriendin haar ruin dik is en alles kan doen hoeft geen dek om van de winter hij houd zoch toch wel warm wel mijne eind sept al met een dek omloopt warm houden kost energie en dus kilo s dit is mijn mening heb niet het hele topic gelezen was geen tijd voor sorry helaas

Ezzie110196

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:52

hee,
je hebt helemaal gelijk, het enige nadeel is dat als ze ziek worden niet een vooraadje hebben
maar een dunner paard is gezonder, dat lijkt mij.

xx

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:00

Ik zie mijn paard liever iets dunner dan te dik, heeft geen reden eigenlijk verder. Hij valt net zo gemakkelijk af als dat hij aankomt dus voor mij is het erg makkelijk eigenlijk om hem goed op gewicht te houden. Op dit moment is hij ook naar mijn zin perfect :)

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:18

Liever iets te dun dan te dik.
ik heb zelf een pony die wordt dik van lucht. hij staat op 3 keer een handje biks en 3 keer 1 plakje hooi. en elke dan minimaal 1 uur beweging en hij is niet dun te krijgen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 20:26

psychiater schreef:
Ik persoonlijk zou ook liever een wat dikker paard hebben nu een dun paard wat je daar allemaal niet in moet proppen om haar op gewicht te houden dat is niet mis en kost alles...Als je een wat dikker paard heb en hij gaat wat mankeren heeft ie tenminste ook nog wat om op te teren.Bij mij als ze ziek wordt of even te veel stress heeft vliegen de kilo s er werkelijk vanaf.Intensief rijden zit er ook niet in dan zie je haar dunner worden wel mijn vriendin haar ruin dik is en alles kan doen hoeft geen dek om van de winter hij houd zoch toch wel warm wel mijne eind sept al met een dek omloopt warm houden kost energie en dus kilo s dit is mijn mening heb niet het hele topic gelezen was geen tijd voor sorry helaas

Wil je een paard wat dikker voor het geval dat ze ziek worden? Ga je er dan al van uit dat ze ziek wordt? vind dat een beetje een vreemde redenering :o

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:29

ik heb zelf liever beetje te dun.
maar die van mij groeien gewoon letterlijk van lucht :s
krijgen ze helemaal niks. zijn ze alsnog tonnetje rond :s

Ilsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:37

ik heb ook liever slanke paarden, en dan betekend echt niet dat je ze vol moet proppen of dat ze weinig hoeven te eten, gewoon een goed balans tussen bewegen en eten. en als je iets de ribben ziet is helemaal niet erg.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:00

ik heb ook graag mijn paardje liever iets te dun dan te dik.
helaas is ze nu echt te dik, maar ik heb haar een paar maanden geleden veel te dik gekocht en er is nu al een hele boel af gelukkig.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:35

lastig.......normaal gesproken zie ik ze liever iets te dun, maar in mijn geval heb ik ook een paard die ik liever iets te dik zie omdat zijn bouw ook al lekker stevig is. dan is de verhouding weg. mijn andere paard en pony zie ik liever aan een te dunne kant.
de pony moet ik ook schraal houden ivm hoefbevangenheid en die andere mag wel iets aankomen, maar wil ik niet te dik zien. komt omdat het een lang hoog slank paard is.
dus ik denk ook dat dit een beetje ligt aan de bouw van het paard

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:48

vibabu schreef:
psychiater schreef:

Wil je een paard wat dikker voor het geval dat ze ziek worden? Ga je er dan al van uit dat ze ziek wordt? vind dat een beetje een vreemde redenering :o

Daarnaast noemt ze nog een hele andere rij van redenen op waarom zij liever haar paard wat dikker heeft, dus ik vind het niet zo netjes om deze reactie hierbij te plaatsen ;). Overigens vind ik wel dat ze gelijk heeft.

Ik denk dat het echt totaal aan het paard ligt. Een paard wat moeilijk aan te komen is, wil ik graag aan de dikke kant zien (idd juist omdat je weet dat het er zo weer af KAN zijn) en een paard wat dik wordt van de lucht zie ik liever wat dunner (idd juist omdat je weet dat het er zo weer aan KAN zitten).

Ik zie die van mij ook liever wat dikker dan te dun. Waarom? Omdat het bijvoorbeeld bij elk dingetje stress er weer af is. Ook wil ik haar deze winter geen deken op, dus een vetlaagje kan helemaal geen kwaad (want warmhouden kost ook weer kilo's). Daarnaast is het bij mijn pony met wat fanatieker trainen er ook zo weer af :j.

Dus ja, ik kan mijn pony beter op gewicht houden als deze wat dikker is :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:46

Mijn snelle te dikke paard, is nooit ziek, dus voor eventuele 'reserves', hmmmm, onzin. :+
Ik merk nu het weer veel geregend heeft en nu de zon weer volop schijnt, het gras weer als een tierelier aan het groeien is, en ik daar bijna niet tegenop bewegen kan met mijn paard. Nee hoor, geef mij maar een dunner paard, is stukken gezonder. :j

Maar ik denk gewoon dat het per paard verschilt en dat je het altijd per paard moet bekijken. :)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:19

arjavdham schreef:
Kom je in de stal en je paard heeft zin in wat lekkers maar mag dit niet omdat ie anders te dik wordt, vind ik dit een kwelling..

Hoe weet jij dat je paard zin heeft in iets lekkers? Als hij gewoon zijn voerbeurten krijgt, is het echt geen kwelling als hij niets lekkers krijgt. Zit eerder bij mensen tussen de oren.

Citaat:
Slank vind ik een paard waarvan je de ribben kan voelen maar niet kan zien

Vinden jullie dit allemaal goed? Ben toch blij dat ik de ribben van mijn paarden niet kan voelen.
Want die zijn allemaal rond en gezond.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:22

Mijn paard word best wel snel dik.. maar ik hou in dit gewoon in evenwicht door hem genoeg beweging te geven..
toen ik hem net had.. kon je zijn ribben zien.. nou ik vind het toch wel wat mooier, nu hij wat dikker is geworden.
Veel mensen zeggen ook dat ze hem veel mooier vinden nu ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:22

Elliebelle, ik denk dat ze dan iets té gezond zijn. ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:23

Fiffill schreef:
Elliebelle, ik denk dat ze dan iets té gezond zijn. ;)

o ja? En dat kun jij zo zeggen zonder ze ooit gezien te hebben?