Stapmolen, jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:42

Johanna59 schreef:
Geweldig zo'n trainingsmolen!!
Een paard is gemaakt om veel te lopen. In de zomer gebruiken we hem vaak om paarden echt te laten uitstappen na het werk, daar kan geen mens tegen op met lopen aan de hand.
Verder is het ideaal in de winter. Eerst in een aantal groepen in de molen, daarna in het land of paddock. 's Middags weer naar binnen, waarna ze gereden kunnen worden. Het is erg goed voor hun pezen en hoeven. Niks geen verveling en daardoor geen stal ondeugden. Is een echte aanrader voor alle "echte" stallen.

helemaal mee eens.
Hoe meer paarden lopen , des te minder kans op blessures

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:50

Ik vind een stapmolen ideaal. Het is ontzettend goed voor het sterker worden van de pezen en ook wordt de stapmolen vaak aangeraden bij herstel van sommige blessures. Het is belangrijk dat een paard na inspannend werk goed uitgestapt wordt, en ook hier is de stapmolen ideaal voor. Geestdodend? Absoluut niet. Het is extra beweging, en dat is alleen maar mooi meegenomen. Wanneer het weiland en de paddocks in de winter onbegaanbaar zijn, dan is de stapmolen een ideale uitkomst.

RedFlame

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:08

Waarom zou rondjes lopen geestdodend zijn, alsof op stal staan veel leuker is voor een paard.

Mijn paard loopt iedere dag een aantal uur op de wei of paddock en loopt een uur per dag in de stapmolen.
Dit niet in plaats van training maar om in beweging te blijven, good voor haar conditie en blijft in vorm.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:11

Onze paarden komen in de winter bijna elke dag in de molen; gemiddeld een uur.

Even de benen strekken!!

Zomers staan ze 24/7 op de wei dus dan gaan ze er vrijwel nooit in.

Ik zeg; ideaal!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:12

vind het drie keer niets. Wij hebben er ook een op stal, maar die van mij komt er niet in. Zie ook redenen voorbij komen als ik geen tijd heb om uit te stappen. Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen! Je paard heeft net hard voor je gewerkt, die vijf of tien minuten uitstappen kan er dan ook wel bij..

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:20

Mijn pony komt vrijwel elke dag in de stapmolen! Ik vind het een heel handig ding, en wie zegt dat een paard zich er niet in uit kan leven moet maar eens bij mij op stal (pension-, handel-, dressuur/springstal) komen kijken. We hebben een lange rijbak ong. 80x 20 en dan is 20 x 45 binnenbak en er zijn nog 3 wasplaatsen, de rest van de plaats is voor zadelkasten, stro, STAPMOLEN, en hoefsmidgedeelte. Als er paarden in de molen staan betekent het dat er dus altijd mensen aanwezig zijn, en er staan bijna altijd wel mensen te praten/poetsen/watdanook vlakbij de molen! Geestdodend kun je dit niet noemen, tussen het hekwerk van de molen zit een net, waar je doorheen kunt kijken.(moest voor veiligheidscertificaat!)
Uiteraard komen alle paarden ook in de wie, en als dit niet mogelijk is wordt er ook nog gewandeld/losgegooid!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:28

RockyHorse0 schreef:
Je dwingt hem steeds dezelfde rondjes te lopen, en tegenstribbelen kan hij niet. Erg geestdodend, en eigenlijk best wel zielig vind ik.

Je kunt toch ook aan de hand warm stappen?

ik denk dat er ook vele zijn die het gebruiken indien er eens een dag minder tijd is.om hem dan dus toch iets van beweging te geven ...in die tijd kun je bv andere klusjes doen of achterliggende dingen..echter meestal is een stal met zoon luxe (om het zo ff te noemen) vaak ook volpension dus snap ik niet wat je in de tijd doet als je paard erin staat... ja misschien je kast eens opruimen echter vind ik het veel belangrijker de tijd die je hebt aan je paard te spenderen en dat dan eens te doen als je veel tijd hebt.

Denk dus dat het vooral een uitkomst is voor grote stallen met veel eigen paarden (dus geen pensionpaarden) omdat het soms onmogelijk is elk paard elke dag die beweging te geven en ze zo toch iets krijgen, echter het lijkt me idd erg geestdodent voor het dier

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:21

barbara28 schreef:
vind het drie keer niets. Wij hebben er ook een op stal, maar die van mij komt er niet in. Zie ook redenen voorbij komen als ik geen tijd heb om uit te stappen. Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen! Je paard heeft net hard voor je gewerkt, die vijf of tien minuten uitstappen kan er dan ook wel bij..

Prima toch!

Ik werk ook hard voor mijn paard, en zeker als het 's winters koud is of juist als het heel warm is is het heerlijk om haar eventjes met dekentje (zomers zonder) in de molen te zetten en zelf alvast wat dingetjes op te ruimen, voer klaar te maken dat zodra ze binnen komt er lekker eten staat en haar stalletje op haar wacht.

Zij lekker stappen en afkoelen, plukje gras meejatten en ik alles klaar om haar naar binnen te halen...

Ik zie er echt het probleem niet in.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:27

barbara28 schreef:

Zit een kern van waarheid in, maar persoonlijk laat ik ze dan toch liever in een molen 20min. lekker zonder zadel en hoofdstel vrij stappen.
Ik heb er overigens geen, maar als ik mijn paarden meehad op stage wel altijd!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:28

Roxxxhorses schreef:
Mijn pony komt vrijwel elke dag in de stapmolen! Ik vind het een heel handig ding, en wie zegt dat een paard zich er niet in uit kan leven moet maar eens bij mij op stal (pension-, handel-, dressuur/springstal) komen kijken. We hebben een lange rijbak ong. 80x 20 en dan is 20 x 45 binnenbak en er zijn nog 3 wasplaatsen, de rest van de plaats is voor zadelkasten, stro, STAPMOLEN, en hoefsmidgedeelte. Als er paarden in de molen staan betekent het dat er dus altijd mensen aanwezig zijn, en er staan bijna altijd wel mensen te praten/poetsen/watdanook vlakbij de molen! Geestdodend kun je dit niet noemen, tussen het hekwerk van de molen zit een net, waar je doorheen kunt kijken.(moest voor veiligheidscertificaat!)
Uiteraard komen alle paarden ook in de wie, en als dit niet mogelijk is wordt er ook nog gewandeld/losgegooid!

Zie die paarden al gezellig ieder rondje even een praatje meedoen. :')

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:18

1. het is geestdodend
2. als eigenaar wordt je er zelf snel lui van
3. een paard kan niet even stoppen om te plassen of een drol te leggen dan zitten die palen tegen zijn kont te duwen

Mijn mening, ik longeer mijn paard wel gewoon...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:30

Mijn paard kan gewoon lopend poepen hoor ;) En plassen doet ze gewoon op stal, ze staan er niet zo lang in dat dat een probleem geeft

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:43

ik hou van de molen!

momenteel heb ik geen molen meer tot beschiiking, voor heen wel, eerste stal een stapmolen met harde bodem, hier ging ie
denk ik 3 keer per week in, half uur tot een uur.
goed voor zn pezen! en het rodnje was niet heel klein dus voor mij idee niet schadelijk,
andere stal hadden we een trainingsmolen, hierin ging ie door de weeks elke ochtend, ongeveer 3 kwartier, stap en draf, dan deed ik de stallen (4 paarden in de molen, en 8 stallen mesten)

overdag ging ie ook altijd nog los, dus het is geen vervangeing van.

in de winter was de molen het enige wat ik sneeuw vrij kon maken en de paddock was ook geen doen, toen heeft ie wel elke dag een drafprogramma gelopen, en elke dag dat het kon in de wei geweest.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:47

Ewan schreef:
1. het is geestdodend
3. een paard kan niet even stoppen om te plassen of een drol te leggen dan zitten die palen tegen zijn kont te duwen

1. dat zou best kunnen kloppen, maar mijn paard ziet er niet uit alsof ie t erg vind, sprintjes trekken beetje bokken....
2 ik word er niet lui van, ik kan meer werk verrichten dan dat ik aan de hand met hm wandel, 2 of misschien wel 3 of 4 vliegen in een klap......
3 mijn paard plast zowiezo niet op de stenen of tijden het rijden, en mesten kan ie lopend,

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:50

Ik gebruik hem alleen omdat ik geen zin heb om me paardt uit te stappen, misschien lui, maar verder komt ze er niet in. Echter wel van mening dat je ze inderdaad dwingt om te lopen zeker een bepaald tempo, meestal ben je ook wel verplicht door zo'n apparaat om ijzers er onder te zetten, daar de meeste molens een stenen ondergrond hebben, wat winters wel weer glad kan zijn. En dus ook gevaarlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:07

Ik vind het geweldig!
Zeker in de winter is hij goed vorst en sneeuwvrij te maken.
Geestdodend valt wel mee denk. Als ik een week achter elkaar ga longeren (door omstandigheden) dan merk ik dat het enthousiasme erg snel minder wordt, terwijl ze nog altijd vrolijk de stapmolen in gaan. Ook heerlijk met uitmesten, dat ze gelijk wat beweging krijgen. Natuurlijk is het geen vervanging maar het is een extra. Als ik ze los in de bak zet, staan ze vaak alleen maar stil na het rollen en soms wat kroelen met elkaar en thats it. Dan is de stapmolen zeker een extraatje.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:11

Bij ons op stal hebben we er geen, maar bij mijn trainer is een overdekte stapmolen en ik vind het heeeeeerlijk!!!
Na het rijden kun je je paard lekker afzadelen en hem daar laten uitstappen.

Stapmolen is in snelheid in te stellen en automatisch veranderd hij van richting, dus ze lopen niet steeds dezelfde kant op.
Daarbij hebben ze ook nog een leuk uitzicht over de weilanden, bossen enzo, dus genoeg te kijken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:12

tja... alsof longerer voor een paard minder geestdodend is dan de stapmolen. Voor paard is het beide dom rondjes lopen in de meeste gevallen. Pas als je écht kunt longeren en er een afwisselende training van kunt maken valt dat misschien mee. Maar dat kunnen er niet veel.....

Op stal waar ik stond wordt de stapmolen veel gebruikt. Vooral in de winter. Paarden gaan ene dag uur in de molen, andere dag los in de binnenbak. Om beurten. Moeten toch wat, en je kunt zeggen wat je wilt: als ze een uur in de molen gelopen hebben, hebben ze dus wel een uur lang beweging gehad. Lijkt me belangrijker dan dat ze het 'misschien niet leuk vinden'. Ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet zo leuk vind. Ga ik ook niet dood van.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:18

Saai, helemaal mee eens. Zielig, ja misschien ook wel..

Als ik mijn paard in de paddock zet, gaat ze in een hoekje stilstaan of zand eten. Nu beschik ik niet over een stapmolen, maar ik vind het toch wel een fijn idee dat ze een half uurtje (buiten haar normale 'beweegmomenten' om) gedoseerd wandelt voor de doorbloeding in haar benen / hoeven en ze dan iig even haar stal uit komt en nuttig beweegt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:32

Abeltje77 schreef:
tja... alsof longerer voor een paard minder geestdodend is dan de stapmolen. Voor paard is het beide dom rondjes lopen in de meeste gevallen. Pas als je écht kunt longeren en er een afwisselende training van kunt maken valt dat misschien mee. Maar dat kunnen er niet veel.....

Op stal waar ik stond wordt de stapmolen veel gebruikt. Vooral in de winter. Paarden gaan ene dag uur in de molen, andere dag los in de binnenbak. Om beurten. Moeten toch wat, en je kunt zeggen wat je wilt: als ze een uur in de molen gelopen hebben, hebben ze dus wel een uur lang beweging gehad. Lijkt me belangrijker dan dat ze het 'misschien niet leuk vinden'. Ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet zo leuk vind. Ga ik ook niet dood van.

Longeren is werken en imo niet echt te vergelijken met de stapmolen waar ze lekker om zich heen kunnen kijken.
Ik longeer nooit lang, maar laat ze wel werken (veel tempowisselingen en volte groter en kleiner en de bijzet ook niet op dezelfde houding) Toch merk ik dat ze dat sneller zat zijn als ik dat een paar dagen achter elkaar doe.
Voor de rest ben ik met je eens, de beweging is belangrijk!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:27

Als ik op bokt ga melden dat ik om de dag een uur longeer wordt zeker weten voor dierenbeul uitgemaakt of mijn paard nou bijgezet staat of niet. Maar een uur in de molen is heel gewoon?

Ik vraag me af hoe groot jullie molens zijn en of deze ook een recht stuk hebben. Want als ik longeer kan ik rechte stukken inlassen.
De stapmolen waar ik het over had was hooguit 15 a 20 meter doorsnee, daar gingen dus ook paarden in van 1.75m dat is echt ongezond voor die benen. Het was ook een trainingsprogramma molen dus stap/draf en galop.

Mijn paarden vonden er in iedergeval niet veel aan, ik nam ze veel liever mee aan de fiets, 5km stap draf en galop. Dit vonden ze echt leuk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:32

Onze paarden gaan naast het naar buiten gaan ook standaard iedere dag in de molen.. Nu helemaal, paard had een blessure en was niet meer te hanteren met wandelen dus toen ging ze 2 maal daags in de molen. Veiliger voor haar
en haar blessure en ook een stuk veiliger voor mij..

Ik zie er geen kwaad van in, als ze molen maar groot zat is lopen ze ook niet te kleine rondjes en de paarden bij
ons op stal weten al precies wanneer ze aan de buurt zijn en stappen er zelf in :). Voordeel van de molen is ook
bij strenge vorst en bevroren ondergronden kunnen ze nog gewoon de molen in, dus onze paarden staan nooit
helemaal opgehokt.

En daarnaast zeggen jullie saai en geestdodend..Weet je wat pas saai en geestdodend is de ruiters die dag in en dag uit dressuurmatig in een binnenbak rijden. Paarden die geen afwisseling aangeboden wordt dat vind ik pas zielig!
Of het doelloos rondjes hobbelen in de bak..

Citaat:
1. het is geestdodend

longeren gaat ook niet altijd als er al andere mensen in de bak rijden, als je dan nog gaat longeren ben je gewoon
ronduit aso :D .
Citaat:
Mijn paarden vonden er in iedergeval niet veel aan, ik nam ze veel liever mee aan de fiets, 5km stap draf en galop. Dit vonden ze echt leuk.

En dat vind ik nou levensgevaarlijk! Niet alleen voor jezelf maar zeker voor het medeverkeer.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 02-09-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:36

Ik was van de winter maar wat blij met mijn stapmolen.
Ik zie het niet als vervanging van weidegang of paddock, maar met al die sneeuw en vorst in de grond bleef er niet zoveel over.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:36

Nou toen mijn paard een spier blessure had en 3 x per dag 20 minuten moest stappen... toen had ik het wel ideaal gevonden om een stapmolen te hebben.

Ik heb mijn werk en moet een kwartier rijden naar stal en terug plus 20 minuten stappen en 20 minuten koelen (het zat in zijn schouder in een spier, 10 minuten zou niet voldoende zijn voor z'n diep liggende spier)
Moet om 8 uur bij huis weg.
Dus was al om half 7 op stal.
Om half 5 na het werk weer en om 22 00 uur 's avonds nog een keer.

Als er dan iemand op stal is die hem ff in de stapmolen wilde zetten (1x per dag ofzo) zou echt enorm schelen.

Verder heb ik zón ding niet nodig.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:38

Nou eigenlijk... Vindt mijn paard de stapmolen best wel leuk!
Ik kan het inmiddels na die jaren wel zien of mijn paard iets ziet zitten of niet maar ze vindt het echt best wel leuk.
Lekker rondkijken altijd en met de oortjes naar voren of anders juist heel ontspannen met het neusje over de grond.
Nog nooit het idee gehad dat ze het vervelend vond, een frisse neus halen in de stapmolen.

Om eerlijk te zijn vind ik paardrijden zieliger en geestdodender, als je er over nadenkt.