Buiten wel/geen peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: Buiten wel/geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:36

Hier gewoon zonder. Staat er 1 in de groep die vangt zichzelf ontzettend erg, die heeft wel springschoenen om.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:53

Een paard kan wel degelijk peesproblemen en/of schieffels krijgen van onbeschermd de weide op gaan. Mijn pony heeft zichzelf laatst geraakt ter hoogte van het griffelbeetje en een pees. Hij had een oppervlakkige snee, maar het been wilde niet goed dun worden. Ik moest toen met hem naar de kliniek voor een röntgenfoto en een peesscan. Was het griffelbeentje namelijk ruw geworden door het aantikken en zou dit niet behandeld kunnen worden, dan zou hij er een schieffel van kunnen krijgen.
Uioteindelijk bleek het griffelbeentje oke te zijn, maar de pees was wel degelijk geïrriteerd. Paar weken rust. Dus die dag had ik hem heel graag met peesbeschermers ind e weide gehad, dan had het niet deze gevolgen gehad.

Daarentegen staan mijn paarden al 14 jaar lang onbeschermd in de weide en hebben ze nooit eerder blessures gehad die voorkomen hadden kunnen worden met beenbescherming. En aangezien de paarden hier wel een uur of 8 per dag buiten staan is beenbescherming geen optie ivm het te warm worden.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:23

dus aan de ene kant zijn ze handig, bij het voorkomen van blessures. Maar als de pezen weer te warm worden is het onhandig ..

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:25

hier staan ze gewoon zoder hoor
als ze dat allemaal om hebben worden de pezen ook hardstikke warm!

isbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:31

blue_kim schreef:
Die van mij staan ook gewoon zonder, maar die staan de gehele dag en momenteel ook 's nachts buiten, dus die doen niet zo gek
Maar kan me voorstellen als je dure (sport) paarden hebt, die niet zo vaak buitenkomen, dan e het voor de zekerheid wel om doet.
Die kunnen zulke rare sprongen maken dat ze zich zelf makkelijk kunnen verwonden.

Hier ben k het mee eens. Mijn paardje stond toen hij erg ziek was wel met schoenen + peesjes buiten, maar in zijn betere periode's deed ik dat abosluut niet.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:33

Die van mij staat gewoon zonder.
Hij loopt vaak de wei op en staat meteen met z'n hoofd aan de grond.
Ik ben bang dat als ik hem heel de dag met peesbeschermers laat staan dat hij dan witte plekjes op zijn benen krijgt.
En dat wil ik natuurlijk niet hebben op mijn zwarte parel :o

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:13

Die van mij staat ook zonder. Alle paarden en pony's staan zonder in de wei.
Nou hebben wij op stal ook niet echt dure sportpaarden, en staan ze 24/7 buiten.

Ik denk dat als ik een heel duur paard had gehad en maar een paar uur buiten stond
ik het ook wel zou doen, maar het hangt er wel van af hoe gek die dan doet...

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:03

Het hangt er ook idd vanaf of ie vaak gek doet buiten. Nou doen die paarden die bij ons staan niet meer gek buiten. Dus vind het onzin om ze die dingen nog om te doen, naja de eigenaaresse bepaald ..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:28

Als het kan zonder beschermers natuurlijk.
op mijn werk moet ik ook alle paarden beschermers om doen.
Dan spreken we van paarden uit een hogere prijsklasse dus dan snap ik dat dan voorkom je stukken liever dan dat je geneesd lijkt me.

Mijn paard staat over het algemeen altijd zonder beschermers behalve als hij tussen de hengstige merries staat en hij zich weer als 'n ongeleide hengst gedraagd dan doe ik liever toch beschermers om.

Overigens als mijn paard ijzers zou krijgen (heeft hij nu nog niet) zal hij ook met springschoenen naar buiten gaan ik heb al vaakzat gehoord dat 'n paard zich goed open kan halen aan ijzers of als die even een sprint trekt kan die weer z'n ijzers aantikken e.d.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:34

mijn paard nu 2 maanden zonder spul op de wei gezet maar heeft zich nu dus al 3 x behoorlijk open gehaald dmv gekke sprongen. Ze is 5 en behoorlijk flexibel en soepel en kan af en toe wel is absurd gek doen. Dus vanaf nu gaat ze sowieso met springschoenen de wei in en peesbeschermers. Deze keren liep t allemaal nog wel goed af maar heb geen zin dat ze straks zon wond heeft dat t gehecht moet worden en weet ik veel wat allemaal. Dan liever voorkomen.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:16

Eclipse_ schreef:
mijn paard nu 2 maanden zonder spul op de wei gezet maar heeft zich nu dus al 3 x behoorlijk open gehaald dmv gekke sprongen. Ze is 5 en behoorlijk flexibel en soepel en kan af en toe wel is absurd gek doen. Dus vanaf nu gaat ze sowieso met springschoenen de wei in en peesbeschermers. Deze keren liep t allemaal nog wel goed af maar heb geen zin dat ze straks zon wond heeft dat t gehecht moet worden en weet ik veel wat allemaal. Dan liever voorkomen.

idd! Lijkt me ook niet zo'n slecht plan om beschermers om te doen :).

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:13

Mijn paard heeft enkel springschoenen aan op de wei. Ze komt 's nachts altijd op stal en dan gaan ze weer uit. Als ze in de winter in de paddock gaat krijgt ze ook haar peesbeschermers aan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:27

Die van mij heeft altijd alleen de eerste dagen bescherming om.
Als de winter geweest is en ze voor het eerst het land op gaan.
Peesbeschermers kogelbeschermers en springschoenen.
Daarna gewoon zonder.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:50

Heeft iemand toevallig ervaring met Equilibrium Hardy Chaps? Deze zijn speciaal voor in de weide om de benen te beschermen. Zouden deze dan ook minder heet worden?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:21

Ik ga straks met mijn jong paardje op verplaatsing ( waar ik ook moet rijden) en nu vraag ik me af of ik ook zijn springschoentjes zou aandoen, om te voorkomen dat ie zijn ijzers zou afdoen.( en op de trailer?)
Peesbescherming doe ik zowieso aan. En zou ik bandages op de trailer aandoen?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:47

Horseware schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met Equilibrium Hardy Chaps? Deze zijn speciaal voor in de weide om de benen te beschermen. Zouden deze dan ook minder heet worden?

uhm, nee ik ken die hele dingen niet. Maar als ze speciaal voor de wei zijn zou je toch zeggen dat ze minder heet worden?

Ticoteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:40

gewoon niet doen. Bescherming is goed, maar je moet een je paard/pony ook leren om op eige benen te staan. Hoe meer je beschermd, hoe groter de kans op verwondingen. OOk in een trailer zijn beschermingen niet altijd juist zo als ze gebruikt worden. Gebruik ze in ieder geval niet standaard. En als je al wat gebruikt in een trailer, zorg er dan voor dat ze niet los raken tijdens het transport. Vaak raken ze aan de achter benen los, omdat er mest of urine in gaat zitten. De bandages worden dan te zwaar, zakken af en laten los. Het paard gaat er dan op staan. word onrustig, met alle gevolgen van dien.

Goed op letten wat je doet dus.

Ticoteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:41

zie mijn eerdere adviezen :)

cupcake_x schreef:
Ik ga straks met mijn jong paardje op verplaatsing ( waar ik ook moet rijden) en nu vraag ik me af of ik ook zijn springschoentjes zou aandoen, om te voorkomen dat ie zijn ijzers zou afdoen.( en op de trailer?)
Peesbescherming doe ik zowieso aan. En zou ik bandages op de trailer aandoen?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:53

Ticoteam schreef:
gewoon niet doen. Bescherming is goed, maar je moet een je paard/pony ook leren om op eige benen te staan. Hoe meer je beschermd, hoe groter de kans op verwondingen. OOk in een trailer zijn beschermingen niet altijd juist zo als ze gebruikt worden. Gebruik ze in ieder geval niet standaard. En als je al wat gebruikt in een trailer, zorg er dan voor dat ze niet los raken tijdens het transport. Vaak raken ze aan de achter benen los, omdat er mest of urine in gaat zitten. De bandages worden dan te zwaar, zakken af en laten los. Het paard gaat er dan op staan. word onrustig, met alle gevolgen van dien.

Goed op letten wat je doet dus.

bij de mijne had ik altijd bandages om in de trailer. Maar die heb ik de laatste tijd niet meer om. Achter zakken ze toch elke keer af. En de laatste paar weken was het nog best warm als ik naar een concours ging.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:58

Daarom doe ik ook bescherming om die bedoelt is voor in de trailer... Transportbeschermers. Dat zakt niet af :D

Ticoteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:11

Toch blijft de vraag of je paard zo onrustig is dat je bescherming nodig hebt. In de meeste gevallen is juist MEER dan minder risico op schade door zo genaamde "transportbeschermers".
Gebruik ze aleen dan wanneer je goed weet wat je doet. Zo loop je het minste risico. Niet zo maar gebruiken om dat de naam zegt dat ze beschermend zijn!

Focussed schreef:
Daarom doe ik ook bescherming om die bedoelt is voor in de trailer... Transportbeschermers. Dat zakt niet af :D

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:14

Focussed schreef:

Ja maar ik had ze nog niet ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:10

Ticoteam schreef:
Toch blijft de vraag of je paard zo onrustig is dat je bescherming nodig hebt. In de meeste gevallen is juist MEER dan minder risico op schade door zo genaamde "transportbeschermers".
Gebruik ze aleen dan wanneer je goed weet wat je doet. Zo loop je het minste risico. Niet zo maar gebruiken om dat de naam zegt dat ze beschermend zijn!

Focussed schreef:

Ik heb een paard die echt heel erg onrustig is tijdens transport (in de trailer of vrachtwagen). Die staat alleen maar heen en weer te schuifelen en te stampen, daarnaast komt ze altijd echt ontzettend onhandig van de klep af. Omdat ik niet wil dat ze zichzelf trapt, of een ijzer aftrapt doe ik ze om, volgens correcte wijze.
Ik weet niet wat er dan nog gevaarlijk aan kan zijn.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:15

op de trailer hebben ze bij mij peesbeschermers om en kogelbeschermers. Melody had met haar ijzers ook springschoenen om.

Verder hebben ze dan ook alleen met springen/cross en duinritten peesbeschermers, kogelbeschermers en springschoenen om :j.

Zafier heeft namelijk al een keer z'n koot opengetrapt tijdens een dressuurtraining dus met springen zoiezo om. Dressuren en longeren helemaal niks.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:28

De mijne gaat alleen 's winters met peesbeschermers en springschoenen op wei,
omdat ze dan maar 2 uurtjes per dag op wei staat, en geschoren is, en lekker jong, dus extra hyperactief :P
In het begin deed ik de peesjes niet, maar toen is ze eens over de weide gesprongen en toen itgegleden op de beton.
Toen is ze overkop gegaan en heeft ze zich erg verwond aan haar benen, en sindsdien doe ik altijd peesjes aan in de winter.
springschoenen heb ik altijd aan gehad omdat ze anders haar ijzers aftrapt.
In de zomer krijgt ze niks aan, want dn is ze rustiger.