wordt hij verwaarloosd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yessica94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:14

kabwan schreef:
De dierenbescherming bellen vind ik voor mijn gevoel te ver gaan. Laat eerst je ouders eens met die man praten. Ik snap dat de situatie nu erg is, maar 1 dag langer maakt nu toch niet meer uit. Eerst nog duidelijk praten en dan pas de dierenbescherming bellen.

1 dag langer maatk wel uit, hoe langer hij in zijn zooi staat hoe zieliger, elke dag dat ie er staat is erg.
;(

swoeky

Re: wordt hij verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:28

en? gebeld? zal nu wel helemaal nat zijn daar met dat vieze weer

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:40

ik lees ook al een tijd het topic mee ik had hem daar allang de db gebelt en ook nog weg kunnen halen is wel strafbaar maar dit is mishandeling

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:37

jeetje , wat erger ik me aan mezelf , ik moet nu echt bellen , ben gaan kijken vorige week en alles was verbeterd , omdat ik t nu heb gezegd dat ik er zo niet meer tegen kan en dit gwn verwaarlozig is ( als t al geen mishandeling is ) ik ga zo of morgen bellen want gister was het weer terug bij af. :'(
ik denk dalijk , jullie horen t zo wel.

willianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:14

Nou dit klinkt echt wel als verwaarlozing! Als de eigenaar er niks aan wil doen gewoon de dierenbescherming bellen. Er is helemaal niks moeilijks aan bellen met de dierenbescherming. Ik heb het ook al een paar keer gedaan voor paarden waarvan ik vond dat ze niet goed verzorgd worden..Ze gaan eerst de situatie bekijken ter plaatse en overleggen met de eigenaar om tot een verbetering te komen..pas als dat na enige malen niet gebeurt is het mogelijk dat hij er weg wordt gehaald..De gezondheid van je verzorgpaard staat wel op de eerste plaats lijkt me!!

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:38

geerke schreef:
het is toch je verzorg paard?
Waarom houdt jij het dan niet schoon daar?
Dat hoort er ook bij....

Mee eens en je kunt ook even met de eigenaar overleggen met de hoefsmid e.d. dat jij dat eventueel kan regelen ofzo en dat hij/zij de rekening betaald? Ik weet niet of je verder voor hem moet betalen?

salerno__mj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:42

ik vind zo een paardje wel verwaarloosd!

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:45

had je al gebeld??

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:02

pff ik heb met tzelfde gezeten (andere situatie natuurlijk wel)
Alles bij alles weet ik zeker dat als de DB gekomen was nadat ik er weg was ze zeer zeker een probleem hadden gehad...denk zelfs als ik de gemeente gebelt had daar er geacht word dat dit natuurlijk netjes gehouden word!
Helaas heb ik dit nooit gedaan omdat ik a moet bellen en dit durf ik niet, maar ook omdat ze al zo jaloers waren dat ik daar weg ging en 2 nieuwe had dat ze tot de dag van vandaag me uitmaken voor vanalles bij andere paardeneigenaren!!! En ze zeker wisten dat t van mij kwam omdat t een prive stuk was en ik de enige was die de wei gezien heeft (je kunt van buitenaf er niet in kijken omdat er iets van plasic voor hangt waardoor je er niet doorheen kunt kijken)

Hoe t nu is heb ik geen idee van.. probleem is, 1 van de paarden heeft zoon trauma en heeft het er buiten die dingen opzich goed, heeft dr rust, ze zijn lief voor dr en hebben gedult...dit belgje zou niet snel iets nieuws vinden waar ze kan blijven (stal kan ze dus ook echt niet, ze trapt je dr deur er gewoon uit) en ik kan ze ook niet op me nemen als ze weg moesten... dus heb t zo gelaten in de hoop dat ze vaker water geven...

in jou situatie (die klinkt stukken erger dan de mijne) zou ik zeker de db bellen!!

PS:heb dit ook gehad met een koe bij een boer waar mn vorige verzorgpaarden stonden, wel gemeld via mail, echter ik moest bellen en ik durf dat dus weer niet en iemand anders mocht niet voor me bellen volgens hun..dus helaas is er niks aan gedaan

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:07

jeetje wat zielig voor hem dit is echt wel een ernstig geval waar wat moet gebeuren je kan ooknm de poltie bellen die gaan dan ook kijken voor een dier in nood. iedereen kan bellen hoor dus als jij belt en je komt daar gewoon je gezicht in de plooi houden of niet gaan tot je weet wat ze gedaan hebben.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:17

Blaat. In de beginpost staat een suggestie dat het paard 1x in de acht jaar wordt bekapt. Geloof je dat zelf TS? Als dat zo was groeiden de hoeven tot in de hemel.

Bij ons lopen momenteel vier jonge paarden in natte paddocks. Ze kunnen droog liggen en staan, maar ze kiezen zelf ervoor om in de blubber te lopen.
Er hebben al van die pennymeisjes aan het hek gerammeld. Wij zijn ook al gedreigd met dingen omdat ze zo nodig bekapt moesten worden, van de penny parade. Maar het zijn jonkies met een correcte stand, die niet aan het werk zijn. zolang de stand ok is, haal ik er niet elke zes weken een smid bij.
Tegenwoordig moet je zo donders op passen voor verzorgers. Als je een slofteugel aan de muur hebt hangen, of een keer een paard in de regen laat staan, of een heel oud mager paard hebt of de smid een twee weken te laat komt heb je de dierenbescherming aan je bokse hangen.
De dierenbescherming grijpt nooit in wanneer het moet, maar gaat graag op gereutel van ondeskundigen af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:34

bijdehandje1 schreef:
Blaat. In de beginpost staat een suggestie dat het paard 1x in de acht jaar wordt bekapt. Geloof je dat zelf TS? Als dat zo was groeiden de hoeven tot in de hemel.

Bij ons lopen momenteel vier jonge paarden in natte paddocks. Ze kunnen droog liggen en staan, maar ze kiezen zelf ervoor om in de blubber te lopen.
Er hebben al van die pennymeisjes aan het hek gerammeld. Wij zijn ook al gedreigd met dingen omdat ze zo nodig bekapt moesten worden, van de penny parade. Maar het zijn jonkies met een correcte stand, die niet aan het werk zijn. zolang de stand ok is, haal ik er niet elke zes weken een smid bij.
Tegenwoordig moet je zo donders op passen voor verzorgers. Als je een slofteugel aan de muur hebt hangen, of een keer een paard in de regen laat staan, of een heel oud mager paard hebt of de smid een twee weken te laat komt heb je de dierenbescherming aan je bokse hangen.
De dierenbescherming grijpt nooit in wanneer het moet, maar gaat graag op gereutel van ondeskundigen af.

Nou nou nou vind je dit niet een klein beetje overtrokken? Het is absoluut waar dat er mensen (incl. pennymeisjes) zijn die zich overal mee bemoeien en bij het minste of geringste de Dierenbescherming bellen, waar.
Maar!! Dat wil niet zeggen dat dit geval niet een geval van verwaarlozing en/of mishandeling is.
Dat ze zegt dat het paard misschien 1 keer in de 8 jaar bekapt worden zal overdreven zijn, misschien noemde ze lukraak een getal?!
En als er larven in de mest zitten, paard heeft mijt, mok en de eigenaar geeft hem alleen maar te eten en slaat hem met de zweep... is dat dan niet serieuzer?

Dit is denk ik, zoals ik het interpreteer, een oud boeren mannetje dat een paard voor de gezelschap heeft.. of nou ja, hij beleeft er blijkbaar plezier aan om hem eten te geven en verder kijkt hij er niet meer naar om. Van dat soort boertjes heb je er veel.. opzich kunnen sommige paarden prima uit de voeten met een wei en een schuilstalletje en wat extra voer in het najaar en de winter.
Maar zoals TS de stal beschrijft; nee dat lijkt me niet gezond!

Ben benieuwd hoe het afgelopen is, het paard zal wel niet in levensgevaar zijn, maar ik twijfel of het paard echt wel goed wordt verzorgt.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:41

Als zij als verzorger de keutels lang genoeg laat liggen kun je de rode loper uitleggen voor larven.
Meestal weten de oude boerenmannetjes veel beter hoe je met een paard moet omgaan, dan de opstandige manegepennies van pakweg 17.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:50

Als hij zielig is omdat zijn stal en paddock niet proper zijn ... :P hij heeft voor iets (2!) verzorgsters en hij belt zelfs als je niet komt. Hij krijgt eten en drinken, dan is voor de DB al bijna alles in orde :P als de hoefsmid er nog weg mee kon in 1 keer kan het zo erg ook niet gesteld zijn geweest met zijn hoeven (verder wordt mijn vzfjord ook maar 1x per jaar gekapt aangezien ze zonder ijzers staat en zij staat altijd goed ...).
Weet je of hij ontwormd wordt? Zo nee zou je kunnen vragen of je die zelf mag gaan halen en geven op zijn kosten.
Als je die mijten graag weg wilt (zowat 80% van de belgen loopt met onverzorgde benen rond (tot een jaar of 6 en dan mogen ze naar de slacht want kunnen ze niet meer lopen :+ )...) zullen zijn benen geschoren moeten worden en 2 per 2 behandeld moeten worden (wegens zeer krachtig spul dat zeer belastend is voor de lever), maar je zou eens moeten kijken of ze niet verder dan zijn benen zitten ook en hoe dat spul heet ... daarvoor moet je bij iemand anders zijn (ik krijg het gewoon in mijn handen gestopt en val zowat flauw van de geur :P ).

Verkopen zal trouwens naar de slacht zijn aan een miniem prijsje, want niemand moet een onopgevoedde belgische hengst met benen vol mijten :+ en ze gooien er hier mee naar je hoofd .

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 01:03

Ach wat een paard onwaardig ge L * U _ L Lord ik, hoezo maar twee benen per keer behandelen.
Middelen die de lever aantasten zijn al lang niet meer toegestaan.

Scheren en goed wassen met toegestane middelen volstaat.

Scheren hoeft niet eens, als je maar weet wat je moet gebruiken en wat een flauwekul dat je beweert dat Belgen om die reden vroeg worden geslacht.
Belgen worden geslacht om de hoeveelheid vlees die eraan zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:58

bijdehandje1 schreef:
Ach wat een paard onwaardig ge L * U _ L Lord ik, hoezo maar twee benen per keer behandelen.
Middelen die de lever aantasten zijn al lang niet meer toegestaan.

Scheren en goed wassen met toegestane middelen volstaat.

Scheren hoeft niet eens, als je maar weet wat je moet gebruiken en wat een flauwekul dat je beweert dat Belgen om die reden vroeg worden geslacht.
Belgen worden geslacht om de hoeveelheid vlees die eraan zit.

je hebt je naam blijkbaar niet gestolen :D
Feit is dat de belgen erg gevoelig zijn voor chronisch progressief lymfoedeem.
Feit is dat ze ook erg gevoelig zijn voor mijten
Feit is dat er geen geregistreerd product op de markt is voor paardenµ
dus moet je behandelen voor sarnacuran (varkens) of een product voor koeien, en die zijn vrij heftig.

Scheren hoeft idd niet perse, mits je er vroeg genoeg bij bent, indien je niet vroeg genoeg bent, dan is er geen andere optie.
Daarnaat, zelfs bij belgen met vrij gezonde benen is het wel goed om ze in de winterperiode eens kort te zetten, scheelt een hoop gedoe met natte vieze sokken...

en trekpaarden worden amper geslacht om het vlees die eraan zit, want van de meeste trekpaarden is het vlees amper bruikbaar omdat er teveel vet doorheen zit...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:52

Sarnacuran! Dat was het (denk ik toch :') ) ik ruik dat spul nog :oo .

Als de eigenaar er niet naar omkijkt/ niet mee kan omgaan, ga ik ervan uit dat de TS er dus niet vroeg genoeg bij is en dat zijn benen dus wel degelijk geschoren gaan moeten worden.

Verder worden ze in dat geval dus inderdaad niet geslacht om het vlees, maar omdat hun benen na zoveel jaren geen verzorging gekregen te hebben gewoon in zo zware mate zijn aangetast door de mijten dat ze niet meer kunnen lopen en dan heb je slachten of inslapen nietwaar. Als je hier op de jaarmarkten rondkijkt zie je (vanop afstand dus! Je kan al gaan raden hoe de anderen eruit zien) nog niet de helft van de tijd een met verzorgde benen, dus weet je ook waar de anderen binnen enkele jaren zullen zijn...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 06:48

Omdat er nog steeds kennelijk niet gebeld is met de LID geloof ik nu helemaal niets meer van dit topic. Het zal allemaal wel meevallen dus.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:54

Vreselijk, bel gewoon de dierenbescherming, dit is niet normaal.