Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:56

sjonnie48 schreef:
Ladygiroc schreef:
Je scheert wel iedereen over 1 kam sjonnie48. Zoals ik al aangaf hebben wij ook geen weidegang. Maar mijn paard is echt niet ongelukkiger dan een paard die wél op de wei staat. Het gaat toch om sociale contacten en beweging, die kunnen paarden ook hebben op een stal zonder weidegang..

Staat ie op een hit actief stal dan of in een groepsstalling ?

Nope, op een manege/pensionstal. Verder zijn er hier in de buurt wat stallen met buitenbak en weidegang waar de paarden de afgelopen winter hun stal niet eens uit konden door het weer. Toen was ik toch heel blij dat mijn paardenbeest gewoon netjes zoals altijd los kan in 1 van de paddocks :). Dat is ook 1 van de redenen waarom IK juist voor deze stal heb gekozen. Tuurlijk is weidegang ideaal, maar zeker hier in de buurt zijn de stallen met weidegang óf zonder binnenbak óf voor mij onbetaalbaar, wat dan betekend dat je in de winter geen kant op kan. Waar ik nu sta hebben we geen weidegang maar wel zandpaddocks en een binnenbaan waar ze los mogen. 's Zomers gaan de meeste naar een wei elders, wat is dan het probleem? Paard komt imo helemaal niks te kort op een stal zonder weidegang ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:33

Ik sta dan echt mega-super-de luxe geloof ik.

Ben er wel echt naar opzoek gegaan, maar niet gedacht dat ik
het zou vinden. We hebben een binnenbak, buitenbak, paddocks om
te longeren en paddocks waar de paarden swinters ong. 6 uur instaan,
enorm veel weiland waar de paarden van april tot september ingaan. (mag ook 24/7)
Zo niet dan gaan ze rond 7 uur erop en rond 10 uur savonds eraf.
Kantine, solarium, wasplaats met koud/warm water, stapmolen, er wordt
elke dag gemest en opgestrooid, 4x gevoerd, allemaal ontwormd (zit bij de prijs in)
Ze worden voor je buiten en binnen gezet. Pff en verder is ALLES mogelijk.
De prijs valt ook wel mee vind ik, 245 per maand.

Deze stal zit nog niet eens helemaal vol, terwijl er hier ook teveel stallen zijn
zonder weidegang of in de winter 23/7 op stal. Die zijn ook populair. Nou
als deze stal in je buurt staat (terwijl ik er elke dag een uur voor reis) begrijp ik
NIET waarom je daar niet voor zou kiezen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:36

Misschien is Bokt gewoon niet representatief voor de gemiddelde paardenbezitter? Op Bokt reageren ook veel mensen die geen eigen paard hebben en die zeggen hoe zij de ideale omstandigheden voor een paard zien áls ze er een zouden hebben.

Het gros van de echte paarden-eigenaars die ik ken zitten helemaal niet op Bokt. Als ik zelf een paard zou hebben zou ik ook geen tijd voor Bokt hebben :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:39

xApple schreef:
Ik sta dan echt mega-super-de luxe geloof ik.

Ben er wel echt naar opzoek gegaan, maar niet gedacht dat ik
het zou vinden. We hebben een binnenbak, buitenbak, paddocks om
te longeren en paddocks waar de paarden swinters ong. 6 uur instaan,
enorm veel weiland waar de paarden van april tot september ingaan. (mag ook 24/7)
Zo niet dan gaan ze rond 7 uur erop en rond 10 uur savonds eraf.
Kantine, solarium, wasplaats met koud/warm water, stapmolen, er wordt
elke dag gemest en opgestrooid, 4x gevoerd, allemaal ontwormd (zit bij de prijs in)
Ze worden voor je buiten en binnen gezet. Pff en verder is ALLES mogelijk.
De prijs valt ook wel mee vind ik, 245 per maand.

Deze stal zit nog niet eens helemaal vol, terwijl er hier ook teveel stallen zijn
zonder weidegang of in de winter 23/7 op stal. Die zijn ook populair. Nou
als deze stal in je buurt staat (terwijl ik er elke dag een uur voor reis) begrijp ik
NIET waarom je daar niet voor zou kiezen..

Dat is idd niet veel geld voor jouw regio en erg uitgebreid.
Een uur reizen is wel veel maar ik begrijp het wel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:40

Waves schreef:
Misschien is Bokt gewoon niet representatief voor de gemiddelde paardenbezitter? Op Bokt reageren ook veel mensen die geen eigen paard hebben en die zeggen hoe zij de ideale omstandigheden voor een paard zien áls ze er een zouden hebben.

Het gros van de echte paarden-eigenaars die ik ken zitten helemaal niet op Bokt. Als ik zelf een paard zou hebben zou ik ook geen tijd voor Bokt hebben :')

Haha nou ik heb een baan van half 9 tot 6 met eigen paard, (+wedstrijden) en ik heb ook gewoon tijd voor bokt hoor haha :=

@Jesito: nee ik bof echt enorm hoor :) , en ik rij er 25 min. heen en weer 25 min. terug met de auto maar ik heb het er
absoluut voor over

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:42

xApple schreef:
Waves schreef:

Haha nou ik heb een baan van half 9 tot 6 met eigen paard, (+wedstrijden) en ik heb ook gewoon tijd voor bokt hoor haha :=

@Jesito: nee ik bof echt enorm hoor :) , en ik rij er 25 min. heen en weer 25 min. terug met de auto maar ik heb het er
absoluut voor over

Oh ik dacht een uur enkel :D
Die reistijd die jij hebt heb ik ook en ook om precies dezelfde reden, deze stal lijkt me het beste.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:52

mijn pony staat op een boerderij, en ben er helemaal superblij mee.
ze heeft een ontzettend grote stal (ongeveer 2 keer zo groot als normale stal).
kan iedere dag naar buiten op goede kwaliteit gras, goed ruwvoer en biks.
ik mag de buitenbak van de buren gebruiken en ik rij ook vaak in het weiland.
ik zou niet anders willen!

moet ik wel zeggen dat het in de winter behelpen is, de bak is hard dus je kan bijna niet echt serieus rijden.
je hebt weinig aanspraak want ik ben bijna de enige die daar staat.
en dan zou zo'n luxe manege in de winter toch wel trekken, met een mooie binnenbak en stallen binnen.
maar de nadelen zijn veel zwaarder in mijn ogen, ik kom regelmatig op zulke stallen en wat ik zie zijn:
kleine stallen, heel weinig weidegang, en vaak ook ontzettend veel haad en nijd onderling.....

en over bokt zal ik dit maar zeggen:iedereen weet het beter hier en weet hoe ze met paarden om moeten gaan.
maar in werkelijkheid klopt er vaak geen hout van ;)

edit:24/7 weidegang zou ik niet willen (en kan ook niet) mijn pony gaat ongeveer van 8/9 tot 4/5/6/7 naar buiten.
zijn geen vaste tijden en ligt ook aan het weer
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 01-08-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:54

Mijn paard staat op een stal met geen weidegang. Hij komt elke dag zo'n uur of 3-4 buiten en wordt 6 dagen in de week getraint.
We hebben 1 buitenrijbak waar ook de paarden met zijn 2-en in komen. Ik vind sociaal contact heel belangrijk. We hebben op stal 6 paarden waarvan nog 1 pensionklant en iedereen helpt mee met paarden buiten en binnen zetten.

We hebben 1 buitenrijbak, geen weidegang, bijna geen uitrijmogelijkheden en 1 poetsplaats. Afspuiten doen we buiten. We zijn met een klein clubje, en zorgen er met zijn allen voor dat de paarden goed verzorgd worden. Dus nee, mijn paard komt momenteel niet op de wei.

De reden waarom ik hier blijf is omdat mijn paard hier super verzorgd wordt en ik me nergens zorgen over hoef te maken. Dan bedoel ik niet alleen qua verzorging maar ook qua gevoel enzo. Als ik een weekje op vakantie ga wordt er voor mijn paard gezorgd, zowel met rijden als met de rest.

We zullen tussen nu en 1 jaar wel gaan verhuizen, en dan bedoel ik met de hele stal. Zoals het er nu naar uitziet zal dat in het buitengebied zijn waar wel weidegang is. Tot die tijd zal hij dus niet op de wei komen.

Anoeska

Re: Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:18

Lijkt hier wel of luxe een vies woord is ofzo. Waarom zou je niet het beste voor je paard én voor jezelf willen. Ik heb mijn stal er ook op uitgekozen dat er voldoende binnenbakken zijn om altijd te kunnen rijden, dat ik makkelijke uitrijmogelijkheden heb naar het bos en dat alle andere faciliteiten ook prima voor mij zijn.

Daarnaast gaat mijn paard iedere ochtend vroeg het land op, maar staat ze om een uurtje of 2 al te ijsberen aan het hek of ze er weer uit mag. Dan gaat ze op stal. En dan kom ik in de avond om iets leuks met haar te doen.

Dus geen 24/7 weidegang die ik hier bijna als propaganda voorbij zie komen. Ik heb de keuze gemaakt die voor mijn paard en voor mij het beste werkt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:15

Ik zie inderdaad ook genoeg paarden die niet geschikt zijn voor
24/7 buiten staan. Als je paard minimaal 5 uur los kan rondlopen met
andere paarden, en daarnaast nog gereden (oid) wordt, vind ik dat al
heel ideaal. :j

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:20

Hier in de buurt zijn er, behalve mijn stal, geen luxe stallen die én een goede binnen en buitenbak hebben én zoveel paddocks dat ze de hele dag naar buiten kunnen.

Vaak zie ik ook paarden staan in een modderpaddock van 8X8 of een stenen paddock.. Daar doe ik mijn paard sowieso geen plezier mee.. Onze paddocks zijn altijd droog ( drainage) en daar staat ze met andere paarden een paar uur leuk te spelen en dan wilt ze echt naar binnen.

In de winter wel eens mee gemaakt dat ze met regen over het hek heen ging.. Nou, ze heeft een uitloop box dus dan laat ik haar lekker daarin staan.

Echt niet elk paard is er geschikt voor :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:26

Niet elk paard is geschikt voor 24/7 weidegang. Daarnaast zijn er op Bokt al zoveel discussies geweest over land/stal waarbij degenen die aangaven dat hun paard op stal stonden voor dierenbeul uitgemaakt werden dat deze mensen op gegeven moment maar gewoon stoppen met het geven van hun mening.

Overigens: het lijkt allemaal heel ideaal, maar als ik dan met ruim 30 graden Celcius zo'n groepje paarden in een weide zie staan zonder enige schaduw dan ben ik blij dat die van mij dan in een redelijk koele stal staat.
Ook: nu lijkt het ideaal, maar met een winter zoals we die begin dit jaar hadden kun je geen kant op met je paard. Met een beetje pech staat je paard dan 3 weken lang in zn boks zonder kans eruit te kunnen (voor de boks ijsvlakte, land 1 grote ijsvlakte).
Geef mij dan maar de luxe stal met binnenbak, kun je in elk geval je paard beweging geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:29

Apple, dat is natuurlijk ook zo. Bij ons op stal konden wij in de afgelopen winter nog binnen rijden, de longeerbaan gebruiken en de stapmolen. Daarnaast werd er gestrooid op het (volledig verharde) terrein zodat alle paarden ook veilig hun stal in en uit konden. Op dat soort momenten vind ik mijn ruim 400 euro uitermate goed besteed :).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:31

Ja precies, wij konden ook nog gewoon binnen rijden en gebruik maken van de longeerbaan :-) Dat is dan toch ook wel wat waard :-)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:31

Ik was laatst op kamp bij de Treekhoeve en had mijn pony meegenomen, maar ik schrok daar wel.. Paarden mochten maximaal een halfuur in het paddock staan en je mocht er een halfuur aan de hand mee grazen... Voor de rest stonden ze dan gewoon op stal. Hooi kregen ze 2x per dag en dan ook nog best weinig, krachtvoer wel weer 3x.

Ponylief was blij toen ze thuis weer het land op kon, gelijk rennen en rollen en lekker grazen natuurlijk.

Overigens sta ik op een best wel luxe stal. Alles wordt voor je gedaan, buitenbakken (waarvan 1 een all-season bodem heeft), paddocks en stukken weiland, mooie ruime stallen, wat wil je nog meer?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:38

Ik vind het ook niet kunnen je paard heel de dag in een stal en heeft niks mee te maken of het een sportpaard of recreatiepaard is,zo'n dier moet ten allertijden minimaal 4 uur de beentjes kunnen strekken.

Het gebeurt overigens niet eens altijd op een luxe stal,daar kunnen de paarden vaak nog in een paddock of hebben ze strookweitjes,het zijn vaak ook de wat minder luxe stallen waar de staleigenaar het teveel moeite vind de paarden buiten en binnen te zetten of de accommodatie eigenlijk te klein is voor het aantal paarden wat er gestald wordt.

Ik zou ook nergens meer gaan staan waar ze niet minimaal 4 uur per dag lekker de wei of paddock in kunnen.
Ook zou ik niet kiezen voor 24/7 overigens!
Minimaal 4 uur naar buiten 'swinters,maximaal 8-10 uur 'szomers.

De paarden die hele dagen binnen staan zijn vaak ook stijver in de spieren en blessure gevoeliger,vaak denkt men dit dan op te lossen door ze wel dagelijks in de stapmolen te zetten,maarja daar is voor zo'n dier ook niks aan een half uur tot een uur rondjes lopen.
Worden ze dan een keer losgegooid tja dan maken ze vaak zulke rare sprongen dat ze 9 van de 10 keer de volgende dag spierverzuring hebben of met een dik been staan.

De paarden die 24/7 buitenstaan zijn vaak te dik en lui om te werken,ook is het risico op koliek of hoefbevangenheid groter,dus ik kies voor een middenweg en dan merk dat de paarden hier op hun best bij zijn.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:53

MyHorseGirl schreef:
Ik was laatst op kamp bij de Treekhoeve en had mijn pony meegenomen, maar ik schrok daar wel.. Paarden mochten maximaal een halfuur in het paddock staan en je mocht er een halfuur aan de hand mee grazen... Voor de rest stonden ze dan gewoon op stal. Hooi kregen ze 2x per dag en dan ook nog best weinig, krachtvoer wel weer 3x. Ponylief was blij toen ze thuis weer het land op kon, gelijk rennen en rollen en lekker grazen natuurlijk.

Overigens sta ik op een best wel luxe stal. Alles wordt voor je gedaan, buitenbakken (waarvan 1 een all-season bodem heeft), paddocks en stukken weiland, mooie ruime stallen, wat wil je nog meer?

idd er wordt vaak meer kracht dan ruwvoer gegeven, dat zou juist andersom moeten zijn!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:13

wat is luxe?

ik sta bij een boer. De stallen zelf zijn ruim, maar in elkaar geknutseld (oude koeienslieten die we uitgebroken hebben en muren gemaakt met platen). Maar in de stal zelf is het in de winter relatief warm en in de zomer relatief fris. En er is de hele dag iemand aanwezig bij eventuele problemen.

Het is er misschien wel iets donkerder dan ik zou willen, maar ze gaan van 's morgens 7 u tot 's avonds half 8 op de wei, dus tegen dan wordt het toch stilletjes aan donker.

Voederen doe ik zelf omdat ik het graag wil, als het nodig is/gevraagd wordt doet de boer het. En 's morgens doet de boer ook zijn rondje in de stallen om te mesten. Voor water en bodembedekking zorgen we zelf.

We (een groepje bevriende ruiters) zelf een buitenbak gemaakt op de wei, afgezet met paaltjes en lint. Echter gewoon (de overschot van) gras als bodembedekking (maar wel zandachtige grond). Nadeel: als het veel regent wordt het glad.

Dus voor ons is er relatief weinig luxe, we hebben een primitieve bak en stallen en ook een tuinslang om af te spelen/te wassen. Echter voor onze paarden is het er volgens mij zowat hemel op aarde. Ze gaan bijna een hele dag buiten, in een kudde van een 8-tal op een vrij groot stuk grasland. 's avonds komen ze binnen. In de winter krijgen ze een klein stukje van de wei dat we afzetten zodat ze de benen eens kunnen strekken en eten ze hooi buiten op de beton.

De meeste "bezoekers" delen ook onze mening dat de paarden daar erg "goed staan", incluis de DA. Pluspunt is ook dat de prijs ernaar is, we huren in principe gewoon de wei dus kan ik het mij nu permitteren om ook mijn veulentje te houden.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:19

ik heb zelf voor luxe gekozen en ook voor het welzijn van mijn paard.
op de stal waar ik sta hebben ze
een binnenbak buitenbak met super bodem springtuin longeerton met super bodem solarium stapmolen en een warme kantine.
voor mijn paard is een ruime box
van april tot oktober de gehele dag op het land met soort genoten dus niet alleen,en in de winter 5 uurtjes paddock met soort genootjes.
voormij perfect en voor me paard ook.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:22

mimeslosydy schreef:
MyHorseGirl schreef:
Ik was laatst op kamp bij de Treekhoeve en had mijn pony meegenomen, maar ik schrok daar wel.. Paarden mochten maximaal een halfuur in het paddock staan en je mocht er een halfuur aan de hand mee grazen... Voor de rest stonden ze dan gewoon op stal. Hooi kregen ze 2x per dag en dan ook nog best weinig, krachtvoer wel weer 3x. Ponylief was blij toen ze thuis weer het land op kon, gelijk rennen en rollen en lekker grazen natuurlijk.

idd er wordt vaak meer kracht dan ruwvoer gegeven, dat zou juist andersom moeten zijn!

Precíes! Dat vond ik dus ook heel erg raar.. Geef ze dan liever meer ruwvoer, daar worden ze niet dik van en dan hebben ze ook nog is wat te doen op stal. Er werd trouwens ook gezegd dat de paarden liever op stal staan dan buiten omdat ze dan meer tot rust komen :? Echt een heel raar verhaal..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:24

Eerlijk gezegd kan ik mij er niet druk om maken hoe een ander zijn/haar paard houdt.

Iedereen heeft zijn/haar eigen redenen om te kiezen voor 24/7 weidegang, 23/7 box en een uurtje werken of iets op de lange grijze schaal daartussenin.

Ikzelf kies voor datgene waar mijn paard zich fijn bij voelt. Dat doet hij op dit moment, maar dat is ook wel eens anders geweest. Als ik om wat voor reden dan ook van plek verhuis, dan doe ik idd mijn uiterste best om iets gelijkwaardigs te vinden.

En wat een ander doet moet hij/zij dus helemaal zelf weten.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-08-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:24

janne schreef:
een binnenbak buitenbak met super bodem springtuin longeerton met super bodem solarium stapmolen en een warme kantine.
van april tot oktober de gehele dag op het land met soort genoten dus niet alleen,en in de winter 5 uurtjes paddock met soort genootjes.

Klinkt zeker als een hele fijne stal! :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:58

ik ben van menig dat mijn paard het meest luxe heeft watr ie kan wensen. 24/7 weidegang, en als het weer te gortig word kan ze de nachten opstal.

Ik kwam van een manege af, waar we redelijk luxe hadden, de mens dan. 2 binnen bakken, ruime boxen, en maar 1 uur weidegang per dag, en in de winter helemaal niet. Toen had ik een paard dat weg stond te kwijnen in de box. Betaalde 135 euro( groningen). vol pension

Daarna naar een particuliere stal, met alleen een buitenbak, 3x3 boxen en manege op loop afstand. Paarden liepen gemiddeld 8 uur buiten, zomers meer dan s'winters, soms s'winters helemaal niet. Zelf mesten en brok mee nemen. 130 euro (drenthe)
Ik kon me niet vinden in het feit dat de paarden bij de minste of geringste bui al binnen stonden, en k de gene was die alleen voor water zorgde in de winter.

Dus weer verhuist, bij mijn ouders in de tuin.
Kosten, tot nu toe weinig, in mei hooi gehaald voor 30 euro, en vlas voor 40 euro, en daar doen we nog steeds mee.

paarden zijn blij, lekker daar waar ze horen, buiten. En als mens zijnde, ach wat heb je aan alle luxe als e een niet blij paard hebt?
Je went er aan, rijden in de regen, of met weer en wind. We zijn zo langzamerhand diehards geworden,haha

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:46

MyHorseGirl schreef:
janne schreef:

Klinkt zeker als een hele fijne stal! :j

is het ook.
mijn paard vind t ook niet fijn om 24/7 buiten te staan.
hij staat rond 17:00 standaart bij het hek omdat ie graag naar binnen wil
ook bij regen staat ie bij het hek te drammen omdat ie graag naar binnen wil.
als ie dan op stal staat gaat ie vaak na een uurtje lekker liggen om bij te komen dit doet ie buiten nooit omdat er dan te veel paarden staan en hij geen rust heeft maf ding

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:50

MyHorseGirl schreef:
Ik was laatst op kamp bij de Treekhoeve en had mijn pony meegenomen, maar ik schrok daar wel.. Paarden mochten maximaal een halfuur in het paddock staan en je mocht er een halfuur aan de hand mee grazen... Voor de rest stonden ze dan gewoon op stal. Hooi kregen ze 2x per dag en dan ook nog best weinig, krachtvoer wel weer 3x.

Ponylief was blij toen ze thuis weer het land op kon, gelijk rennen en rollen en lekker grazen natuurlijk.

Dat herken ik , onze pony's hebben wel een stal , maar het deurtje blijft altijd open , ze kunnen erin schuilen en eten ,
de kinderen gaan elk jaar met ze op ponykamp en daar gaat de staldeur dicht ~~}>
Als ze terug komen van het kamp , zijn ze door het dolle, helemaal gelukkig, en normaal als ze in de stal staan , blijven ze daar gewoon als je eraan komt , maar na een ponykamp , rennen ze de wei in omdat ze denken , hey , ze gaan het deurtje dicht doen ,ze komen dus met een licht trauma thuis van een week opsluiting , ;)
Tis maar 1 week per jaar gelukkig ,maar je zal maar een paard wezen op de Treekhoeve of soortgelijke stallen , echt zo triest.