ik heb zelfs al een vieze kruiwagen met mest van een ander paard er over heen gegooit. Dan zoekt ze het schone stro er gewoon onder uit de slimmerd. Overdag staat ze natuurlijk met het grasmasker, dat vind ze niet leuk (ik ook niet). Volgens mij zou het beter gaan als ze zonder masker de wei op kon. Helaas is ze al snel hoefbevangen.
Wanderers
Geplaatst: 01-08-10 19:01
Ik herken je probleem .. want dat is het toch echt wel, al denkt menigeen daar blijkbaar anders over ..
Allereerst: géén vlas ! Dit is echt een sluipmoordenaar! Het kan jaren goed gaan .. maar áls het dan fout gaat, dan is het ook goed fout. De fijne vlasdeeltjes hopen zich op in het laagste deel van de darmen (dit kan overigens al door het inademen van de fijne deeltjes gebeuren ..) vergelijkbaar met zand in de darmen en ik geloof dat iedereen toch wel weet wat zandkoliek inhoudt ?! Voor de ongelovigen: even zoeken hier op BOKT of op internet levert heel wat ervaringen en kennis op.
Ook zaagsel/houtvezel is niet aan te raden .. mijn ervaring is dat ook daar 'de bek' opgezet wordt door sommige hollebolle Gijsjes (yes, heb er ook zo eentje) en dat is gewoon absoluut slecht voor het dier.
Overigens wordt er door sommigen wel vrij makkelijk gedacht over het (te) veel eten van stro .. dit kan weldegelijk heftige verstoppingen veroorzaken en/of darm irritaties (zoals bij ons paard: in het minst ergste geval raken haar darmen van slag en spuit ze mestwater, in het ergste geval leidt de irritatie tot ernstige koliekaanvallen). Ennuh, meer hooi? Ons koliekpaard bv. kent geen remmingen .. als we haar onbeperkt ruwvoer zouden geven, zou ze zich letterlijk dood vreten (krijgt dus ook beperkte weidegang) en een hooinet?.. ook geprobeerd: heb nog nooit een paard zó kwaad gezien en na drie kapotte hooinetten vond ik het niet meer vertrouwd om daarmee door te gaan.
Maar goed, TS. vraagt om tips. Wij hebben rubbermatten op de vloer liggen zodat Merona in ieder geval niet op het beton ligt en daarop hét strooisel waar wij meer dan goede ervaring mee hebben : gehakseld Koolzaadstro ! Merona eet daar niet of nauwelijks van en de stallen (we gebruiken het voor alle vier) blijven perfect droog, schoon en stevig. Is maar 1 (groot ) minpunt .. de verkrijgbaarheid, hier in het Hoge Noorden in ieder geval. Het is in grote (kuil formaat) balen te koop, maar ook in verpakte baaltjes van 20 kg. .., nu nog een leverancier zien te vinden .
hmm dit topic heb ik net nodig.. mijn paard is ik denk 2 maanden terug misschien minder. naar een andere box gegaan op de zelfde stal. sinds ze daar staat maakt ze dus ook een ongelovelijke vetzooi van haar stal. ze vreet al het stro op waar ze nog neit overheen gezeken heeft of der mest overuit gesmeerd heeft.. minder of meer stro in de stal doen helpt niet.. vies stro vermengen helpt niet.. nu heeft ze sinds gistere iets nieuws ze eet eerst haar stro op en dan haar hooi.. ze krijgt buiten 2 maal daags hooi ook nog 's ochtens 1 schep brok en 's avond's ook 1 schep brok.. en madam krijgt nu dus door haar strovreterij ook een vlinke buik.. dus ben het zat.. ik kan geen andere dingen in de stal doen dan stro omdat ik het dan zelf moet aan schaffen en de stal niet geschikt is voor zaagsel of zoiets.. !