Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ulo schreef:ik ben het met alle andere bokkers die op deze topic hebben gereageerd eens! ik bedoel.. een shetje kost maar 300 euro! je hoeft alleen zo nu en dan te checken of ie nog gezond is, en dat ie genoeg drinkt.
ps. dit bericht is niet banketstaaf bedoelt
melizz13 schreef:ulo schreef:ik ben het met alle andere bokkers die op deze topic hebben gereageerd eens! ik bedoel.. een shetje kost maar 300 euro! je hoeft alleen zo nu en dan te checken of ie nog gezond is, en dat ie genoeg drinkt.
ps. dit bericht is niet banketstaaf bedoelt
een shetje heeft toch ook verzorging nodig?
hoefsmid, wordenkur, enz
Michiel2009 schreef:Een paard is een kudde-dier en hem alleen plaatsen is naar mijn mening niet echt diervriendelijk. Als ie wel (neus)contact kan maken met een buurpaard of -pony, dan is het al wat anders.
melizz13 schreef:Dierlover123 schreef:Ja idd een paard is een kudde dier dus is zou er ook idd een gezelschaps paardje bij kopen ofzo
Grts DierLover
maar dat kost ook veel geld!
en niet iedereen heeft dat
en ik krijg niet nog een paard mijn ouders zullen wel gek zijn
anyw1 schreef:Ja. een paard alleen is zielig. een paard is immer kuddedier en daarnaast prooidier. hij heeft zijn kudde nodig om zich veilig te voelen!
Lusitana schreef:Dat er door wordt geboomd is aleen maar gunstig, zo leert men, maar ik zou willen dat men dan ook wel een beetje las ipv alleen maar er onder zetten dat een paard een kudde dier is en een paard alleen dus zielig is.
anyw1 schreef:Ja. een paard alleen is zielig. een paard is immer kuddedier en daarnaast prooidier. hij heeft zijn kudde nodig om zich veilig te voelen!Citaat:
Dat een paard zich alleen paard kan voelen als het met andere paarden kan communiceren, zoals iemand noemde, is een goed punt, maar wat is nou echt het meetbare resultaat van het onthouden van dat communiceren, en in welke mate zou dat moeten en hoe dichtbij moet een paard dan zijn?
Een paard kan nl ook communiceren met een paard dat hij kan ruiken en horen op een kilometer afstand.... Het kan ook communiceren met paarden als het andere paarden treft als je gaat rijden bv. En soms is de enige communicatie het plat leggen van de oren....met andere woorden:"Zodemieter op".
Het geeft zeker stof tot nadenken, maar persoonlijk ben ik niet bekend met paarden die gedragsproblemen of verandering vertoonden omdat ze niet met andere paarden konden communiceren. Maar ik ben dan niet zo stellig van het is niet zo hoor, als je aan kunt tonen dat het anders is dan mijn conclusies.
Citaat:(Ik herhaal nog maar een keer ter overvloed, dat een opgroeiend paard wél een groep nodig heeft, maar eenmaal gevormd, is het een ander verhaal. Een paard vergeet niet plots dat hij een paard is.)
Citaat:Ik ben echt geen voorstander van alleen houden, ik wil niet zo over komen, maar men moet wel gewoon blijven kijken naar de werkelijkheid en ook niet alle paarden en omstandigheden over een kam scheren.
TS heeft het duidelijk over een pony die helemaal niet verstoken is van contact, pony kan zich gewoon veilig voelen.
Citaat:Ik heb echt een probleem met fanatiekelingen die denken dat een paard alleen gelukkig kan zijn als het in een wei en in een groep gehouden kan worden. En al helemaal als ze denken dat het natuurlijk is. Een wei is net zo tegennatuurlijk als een stal en een stal bied tenminste nog comfort en veiligheid.
We moeten het paarden zoveel mogelijk naar de zin maken door te bieden wat ze nodig hebben, maar in welke vorm dat gebeurd mag een eigenaar, die het paard zelf het beste kent, zelf bepalen, vind ik. Daarbij kan het een situatie ook nog een sgewoon veranderen als dat nodig is.
Je kunt altijd iets proberen en als je merkt dat het niet werkt, het veranderen.
Citaat:Het geval van TS is ook nog eens specifiek. Als haar veulen wordt weggehaald kan een ander paard echt dat veulen niet vervangen! De stress van het afspenen is niet op te lossen.
Het is ook niet zo dat de merrie zonder veulen zich persee eenzaam voelt. Wat ze voelt is gemis van haar eigen kind.
Misschien vind ze het wel prima om van het kind af te zijn, en was ze voordat ze drachtig werd al gewend aan alleen zijn. De tijd zal het leren.
En wat bescherming betreft, dat is zij voor het veulen, niet andersom. De koeien oa geven haar een kudde gevoel en die blijven gewoon.
Lydalfa schreef:Mooie uitgebreide conclusie lusitano. Vond het interressant om te lezen.
anyw1 schreef:edit: ook al zijn paarden gedomesticeerd, op hun harde schijf staat nog wel degelijk dat 'steppe-paard' van zoveel jaar geleden. paarden zijn zo'n 60 miljoen jaar oud, maar pas 6000 jaar gedomesticeerd. behoorlijk kort gelden eigenlijk, op die totale tijdlijn. dus het is nog steeds een kuddedier, ook al houden we ze vaak niet zo!