Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:17

hestejente schreef:
Over blikseminslag en stal: dát vind ik pas eng! Je paard kan geen kant op als het inslaat en hij op stal staat. In de wei hebben ze meer ruimte. En als het fout gaat zijn ze nog steeds even dood, maar de stress van niet wegkunnen vind ik niet dat je een vluchtdier aan kunt doen :n Ook heb ik het idee dat je paard minder risico loopt zonder ijzers onder z'n voeten...

Precies. Plus dat er in stal brand uit kan breken na een inslag. Dan ben je niet één paard kwijt, maar meteen alle-zes/acht/twintig/achtendertig...

@Onassa: fijn dat alles goed is gegaan!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:00

Pppfff had het vannacht met die hoosbuien wel effe moeilijk....mijn paardje voor de eerste nacht op de nieuwe plek en dan ook voor het eerst buiten,maar alles is goed gegaan gelukkig.
Onassa is wonderbaarlijk rustig en zij en het andere paard van mijn stalvriendin die mee is verhuisd staan in de stal naast elkaar en ook bij elkaar op de wei en zijn onafscheidelijk.
Drop is wat drukker want die ziet nu zoveel nieuws!!
Er zijn twee paarden in de kudde (een KWPN en een Belg) die hem nog wel wat achterna jagen, maar eenmaalop afstand is alles weer rustig en staan ze lekker te grazen.
wel staat hij wat vaker richting Onassa te schreeuwen , die staat overdags een paar weitjes verder en hij stond altijd bij haar in de wei en dat vindt hij dus wel vreemd.
Hij loopt nu veel met een logeer shetje.
Straks gaat hij de officiele pony wei in en dat word het ook effe rangorde bepalen en dan is het ook klaar.
Hij staat nu in de wei daar naast, de zogehete kennismakings wei.
Ze eten goed en zijn alert, dus dat gaat allemaa lhelemaal goed gelukkig.
Ik heb wel effe wat rust nodig nu ook.
Eergister de uitslag gehad en blijkt dat ik de ziekte van Lyme heb fase 3 en ben ook meteen behandelt, dan ineens heel onverwacht en onverhoop een paar dagen eerder de paarden verhuizen in de avond.
Helaas was het afschweid op stal niet zoals we gehoopt hadden en dat doet wel verdrier want we hebben er toch ook 3 leuke jaren gehad en we wilden er graag zo nu en dan nog eens heen om een bak koffie te drinken, maar dat zal er nu niet meer inzitten...echt heel jammer!!!
Maar ik hoop dat we allemaal nu de rust een beetje kunnen vinden.

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:20

Je kan misschien regendekens kopen! Maar dat is wel duur.
Misschien kan je voor de echt zwakke paarden wel dekens
kopen! En trouwens ze staan in een kudde dus ze weten
denk ik wel hoe ze moeten handelen bij zulk weer!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:59

Ik heb voor allebei 2 regen dekens, maar als de temperatuur zoals nu is doe ik ze niet om,staan ze straks te zweten onder de dekens.
Ben net weer even geweest, kan het niet laten :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:05

mijn paard (die ik sinds zaterdag heb) staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal. en ik kan dus ook echt niet slapen als het regent, dan vind ik het zo zielig voor mn paard.
ik weet dus precies hoe je je voelt.

Edit: nu onweer het nog ook ..........

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:29

Blehhhh onweer, dat vind ik het engst, maar dat is ook mijn eigen angst.
Drop heeft het rustig gehouden vannacht.
Nieuwe stalbaas heeft nog gekeken, maar ee was niets aan het handje.
Wel wordt hij nog door een vosmerrie en een grote belg bij de hooibaal weg gejaagt maar ik heb gehoord dat als die twee weg zijn, dat dan Drop en de kleine shet daar kunnen eten.
Straks gaat hij in de officiele pony wei en dan word het weer even rangorde bepalen.
Maar voor die knots van een belg heeft hij toch wel ontzag, dat is me ook een joekel zeg!!!
wel heel mooi....maar een voeten...stond er straks effe mee te knuffelen, toen dacht ik echt...zoeen moet toch echt niet over je heen walsen met die enorme poten :Y)

bakkabouter

Re: Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 03:57

Mijn paardjes blijven gewoon buiten, weer of geen weer. Ze hebben wel een schuilstal en een groepje bomen, dus schuilmogelijkheden genoeg lijkt me.
Verder denk ik dat je meer problemen en paniek veroorzaakt door je paard uit de kudde te halen (als de rest buiten blijft staan), dan als je hem gewoon buiten laat staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:41

Is dat wel handig, om hem eerst in deze groep te zetten en dan later in weer een andere kudde?

In ieder geval: fijn dat het allemaal zo goed gaat, en een regenbui kunnen ze echt, echt, echt wel tegen :)

Vervelend dat het afscheid bij de vorige stal niet fijn was :\ En veel beterschap!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:54

Tja...ik vind ook dat het een beetje lasrig is dat hij straks de andere wei i gaat.
Maar de wei waar hij nu staat is de kennismakings wei, dus enkel met ween draadje er tussen.
Maar nu word hij ook wat weg gejaagd door die twee grote.
Straks zal het weer effe gerommel woerden om de plaats te vinden.
Maar zo doen ze het daar standaart.
Normaal is de wei aan de andere kant de kennismakings wei,maar staan nu een paar logeetjes.
Ik denk dat hij een deze dagen wel in de poown wei gaat.
Bij hem staat ook nu een halflinger en de stalhouder had gehoopt dat drop en de Had een klik zouden maken zodat ze dan samen de poown wei in kunnen, maar de klik is er niet echt.
Drop heeft een kleine logeer shet gekozen, maar die gaat dus weer weg :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:10

Nou ja, als ze dat daar standaard zo doen is het niet anders. Wie weet heeft hij straks toch wat steun aan de haf, die kent hij dan per slot al :) Staan er leuke ponies in de ponywei?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:00

Jaaa, zijn hele leukwe poowns, ook wel wat pittige dingen, maar dat maakt niet uit.
Voor Drop is het wel goed om eens op zijn plaats gezet te worden.
Drop en de poown van Darkchrystal hier van bokt zijn straks de enige twee ruinen in een groep van 10.
Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat.
Wel leuk hoor, dat ik veel stalgenootjes virtueel al eerder heb leren kennen dan irl.
Dan is internet toch ook weer erg leuk :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:20

Oei, die moeten dus eerste de merries verdelen :P

*stuurt potje wondzalf richting Onassa en Drop*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:22

de mijne heeft al een lichte voorkeur voor zijn vrouwen...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:18

Dan moet Drop het maar met de overige vrouwen doen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:26

Komt vast wel goed, het is ook leuk om te zien hoe zoiets gaat :) Vorig jaar kwam mijn paard in een bestaande kudde van 1 ruin en 3 merries,waarvan eentje met veulen, terecht. Bij het veulen en bijbehorende merrie mocht hij absoluut niet in de buurt komen, van de andere twee merries vond hij eentje erg leuk maar die mocht hij ook niet hebben :') Uiteindelijk heeft de andere ruin de derde merrie afgestaan en mijn paard was daar tevreden mee. Had hij ook eindelijk een lieve, blonde vriendin :P De andere ruin was ook erg schappelijk, uiteindelijk mocht ome vos ook af en toe met het veulen spelen maar de andere ruin bleef de baas :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:40

drop stond gisteren schattig te eten met zijn shetlandertje...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:57

Ach ja...komt ook vast wel goed hoor.

Hahaha, ja, hij mag nu van de vos en leeuw ook wel eten gelukkig.
Hij heeft dat shetje echt als maatje, mar dad een loge, die gaat weer weg.
Ik heb gister even wat met hem over het erf gelopen,maar dat vindt hij nog wel spannend hoor.
Allemaal nieuwe indrukken en overal de nek erop en sneuvende geluiden, hahahaa.
De held op sokken :+
Maar het krachtvoer van Bert vond hij wel heel eerg lekker....stond de hele emmer uit te lebberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:43

erf is ook reuze eng...en alle paarden ook natuurlijk,haha.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:24

Vandaag voor het eerst met hem gereden.
In de bak, maar daar was hij alleen maar aan het bleren naar alle paarden die hij in zicht kreeg :+
Toen het pad uit en via de hoofdweg tussen de bomen terug koimen galopperen.
Daarna het pad voor de boerderij langs richting De Steeg en daar stond opeens een water element wat dooooood eng was!
Nee...daar wilde het heerschap niet langs.
Er maar af gegaan,hij heeft 5 minuten moeten nadenken en toen viel het kwartje dat er geen woezels uit kwamen springen... *D
Maar daarnaast stond weer een mega enge rode bank!!!!
Ik erop gaan zitten, stond hij toch wel effe verbouwereerd te kijken maar kwam toen toch maar een pasje dichterbij om te ruiken.
Ook hier geen enge monsters te ontdekken (buien mij om dan) }:0
Er weer op gestapt en weer terug gereden, dat ging heel goed.
Dus onze eerste spannende rit hebben we gehad. :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:48

Nou de paarden hebben het hartstikke naar hun zin hoor.
Drop moet ik zelfs gaan halen als ik wil gaan rijden,meneer is vriendjes geworden met de vos merrie die hem de eerste dagen weg joeg.
Vandaag met een stalgenootje een heerlijke bosrit wezen maken want moet daar nog wel even de weg leren kennen.
Onassa vind het er ook heel fijn, het valt me 100% mee , ze hebben totaal geen aanpassings problemen gehad.
Drop vindt het duidelijk heerlijk om 24/7 op de wei te staan.
Ik ben helemaal blij nu en alle twijfel en angsten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:02

*\o/*

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:30

dat kan echt wel hoor! als de paarden een beetje beschut staan(bomen ofso) kan het wel. doet mijn opa ook altijd met de shetjes

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:23

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:19

Drop heeft de macht in de wei al overgenomen.
De ruin die mij neer gehoekt heeft mag in geen straal van zo'n 50 meter bij hem in de buurt komen dan vliegt hij er meteen op af met de oren in de nek.
Hij heeft zich al een heel harem toe geeigend!
Arme andere ruinen....die hebben niets meer te vertellen.
Ik wist dat hij een macho was, maar dat hij nog zulk zwaar hengsten gedrag vertoont had ik niet verwacht.
Ook gaat hij de mest van een merrie door elkaar slaan en er dan overheen piesen...dat heb ik echt nog nooit bij een paard gezien.
Wat dat nou weer te betekenen heeft?????
Hij jaagt alles bij de hooiruif weg en komt dan weer met de staart hoog op zijn rug terug naar zijn harem....en dan vanuit een ooghoek kijkent of wij het wel zien.
het is en blijft een geval apart }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:21

van mij mag ie,hehehehehe.