Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:00

Die bakken lijken mij niet sterk genoeg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:06

Waarvoor niet sterk genoeg? Dat misschien het paard de karabijnen door de bodem heen trekt?
Die Eurobakken zijn echt keisterk! Die gebruikten wij in de spoelkeuken bij mijn vorige werk, daar kon je echt iemand mee doodslaan :+ Nog sterker dan speciekuipen :j

Bij die Curver zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:09

Focussed schreef:
Ik heb even zitten na te denken en misschien een mooie Hooiruif 2.0 bedacht, voor de handige doe-het-zelver!

In plaats van een (tapstoelopende) ronde speciekuip: Een rechthoekinge Curverbak of Eurobak:

Curverbak (ca €10,50)
Afbeelding

Eurobak (ca €13,90)
Afbeelding

Dan gaatjes maken in de onderkant, maar dubbel aan een kant. Dus aan de ene kant 2 gaatjes (links en rechts) en aan de overkant 4 gaatjes (2links, 2 rechts)
Dan een gewone rechthoekige deurmat erin :

zoiets
Afbeelding

of zoiets :D
Afbeelding

Dan elastiek (snelbinders oid) door eerst het ene (enkele) gat te halen, knoop eronder zodat het niet los kan. Dan over het hooi, door de mat en weer naar beneden door 1 gat heen. Daar hem vastmaken aan een karabijn haak en die haak door zowel het eerste gat als het 2e gat halen en dichtdoen. Dan kun je ze weer opnieuw losmaken en zo makkelijk bijvullen!

Ik heb de mijne echt aan de stalwand moeten verankeren want die lag binnen no time ondersteboven. Ik denk juist dat een rooster beter werkt dan zo'n mat. ik heb een mat maar je moet hem bijna helemaal aan stukken snijden wil je een beetje begaanbare gaten hebben. En paard vouwt hem zo opzij en plukt alles via de zijkanten uit. Dus het i sleuk bedacht maar was een kapitaal kwijt aan bevestigings materiaal :+

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:12

Vierkante bakken zijn waarschijnlijk wel handiger dan ronde, taps toe lopende, speciekuipen.
Eurobakken zijn echt heel sterk, dus dat zit wel goed. Curverbak lijkt me wel iets te breekbaar, als ze een paar keer flink tegen dat kunststof aan trappen dan gaat het waarschijnlijk breken (wij hebben wat gelijksoortige bakken in de schuur staan, die zijn ook al wat gebarsten).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:58

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:18

Ooow verdorie! Ik vergeet elke keer mijn fototoestel mee te nemen }:0 .

@ focussed:had je die eurobak niet eerder kunnen laten zien!! Ik heb er nota bene ene in de schuur staan!! :D :D
Had ik me die € 5,00 voor die ton kunnen uitsparen :D .

Ik heb dus die mooie rubber mat met die krullen :D . Koop die maar niet, want met die krullen is er heel moeilijk een ronde mat uit te snijden :+ . Ik had echter geen andere keuze, of ik moest al weer op zoek...

Ik snap het verhaal niet goed van de karabijnhaak die je door het gat moet halen in de speciekuip. Dan moet je wel grote gaten in de kuip maken om er een karabijnhaak doorheen te krijgen.

Dat is dus nu ook een beetje mijn probleem.
Ik krijg de haken onderaan de spin niet door de gaatjes.
Ik kan ze er wel net doorhalen om vast te haken, maar door het getrek aan de mat schiet het dus los. Vandaag was de spin dus ook aan 1 kant los.
Meneer heeft nl. ontdekt dat het veel gemakkelijker is om zijn neus langs de mat te steken en eronder het hooi weg te trekken. En dat kan dus doordat de mat flexibel is.
Met een beetje geduw, duwt hij de rubber mat opzij.

Ik heb de mat nu met maar 1 spin vastgemaakt. De elastiek zit dus midden over de mat gespannen.
Ik denk toch dat ik de mat aan 4 kanten ga proberen vast te maken en dan 1 kant vastgebonden en de andere kant zo maken dat ik die kan loshaken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:08

Ik ben geen knutselmiep, maar ik wil ook een slowfeeder voor mn paarden. Met de tips die hier staan geloof ik dat het mij gaat lukken.

Gaas heb ik, maar ik ben bang dat ze daar de verf van af krijgen. Ik heb ook een jonge ondernemende krummel en matten lijkt me het veiligst. Matten lijkt me het meest veiligst, maar lees dat de meningen daarover verdeeld zijn. Misschien dat ik het gewoon maar ga uitproberen, hopelijk is het de matten investering waard :)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:33

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:10

Ik snap 'm helemaal maar mijn paarden zouden woest worden als er nog wat in zit waar ze niet bij kunnen komen....

Maar goed bedacht als extraatje! ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:13

@tamary: ik hoop dat de ton zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde vast gezet kan worden / dan wel is aan de houten paal er achter. Op het moment dat ze er aan gaan lopen trekken gaat anders geheid de ton om, ook als deze aleen aan de bovenzijde vast zit. :o
Verder een nette constructie. +:)+

Persoonlijk vind ik die eurobak (veel) te klein net als een specikuip :o , even afgezien van het feit dat die om zal gaan en dat verwacht ik ook van de eurobak van het plaatje hierboven.
Zeker als ze aan het hooi gaan lopen trekken om het er uit te krijgen blijven deze bakken niet staan, tenzij je ze gaat verwaren met stenen, maar dan kan er nog minder in..........

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:40

Stoeptegels nemen niet zo veel ruimte in :n
Persoonlijk vind ik de maat prima, gaat genoeg in. Wil je groter dan ga je dat ook meer voelen in je portemonee maar het is natuurlijk wel mogelijk. Die Eurobakken zijn er trouwens in bijna 1x1 m (om precies te zijn zag ik ze voor 100 x 80 x 60) dus dat vind ik wel een mooie grootte :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:35

josie schreef:
@tamary: ik hoop dat de ton zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde vast gezet kan worden / dan wel is aan de houten paal er achter. Op het moment dat ze er aan gaan lopen trekken gaat anders geheid de ton om, ook als deze aleen aan de bovenzijde vast zit. :o
Verder een nette constructie. +:)+

Goed vastzetten is inderdaad een must. Aan/tussen aparte palen trouwens ook, het getrek aan het hooinet geeft nl speling bij de palen (en nu zitten ze vast aan dezelfde palen als mijn schrikdraad). Zodra alles op de vaste plaatsen staat gaan ze tussen 3 paaltjes vast ipv de 1 van nu.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 02:38

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 02:45

Hmm, zoiets heb ik ook al eens geprobeerd...
Helaas heeft het net het niet gehouden en kon ik de ton ergens ophalen waar ie niet hoort te staan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:58

LET OP: niet alle (aanhanger)netten zijn even sterk!
Zo is het net van de Welkoop (op zich ideaal: maaswijdte 4.5 bij 4.5; redelijke koorddikte) niet Welsh Cob-bestendig; binnen een week heeft mijn vreetzak er al gaten in geknaagd.
Misschien dat dit niet gebeurt bij paarden die zo'n net gebruiken op de manier waarvoor het bedoeld is (voorzichtig kleine plukjes lostrekken tussen de mazen door, i.p.v. een hele pluk hooi pakken, incl. net en er dan zo hard mogelijk aan rukken zodat je toch maar zo snel mogelijk veel naar binnen kunt proppen)

Overigens werkt mijn nieuwe geluidloze - en erg simpele! - constructie goed:
1) ik heb twee stevige latten/balkjes aan de korte zijdes van mijn bak bevestigd (gaten in de bodem en dan vast met strotouwtjes; beter zullen echt sjor-riempjes of kunststof bandjes zijn).
2) Aan die balkjes het net bevestigen (gewoon het balkje door het net halen), natuurlijk vóór het bevestigen van de balkjes.
3) Vervolgens een lange zijde van het net vastmaken aan de bodem d.m.v. gaten op regelmatige afstand waardoor een strotouw geregen is.
4) Andere lange zijde is los, zodat ik daaronder het hooi kan stoppen. Die kan maak ik vast d.m.v. karabijnhaken op niet te grote afstand van elkaar.
Ik bedenk me nu dat die constructie met balkjes eigenlijk overbodig is: de korte kanten kunnen natuurlijk ook direct aan de bodem vast m.b.v. touwtjes en gaten.
Als je toch voor balkjes gaat, zou ik niet bij het timmerhout kijken bij de bouwmarkt, maar bij het tuinhout. Dat is nl. veel goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:06

Ik heb ook een kist gehad met een gaasmat erop. Waar dat werd dus niks. Paard ging gelijk in de kist staan waardoor het gaas helemaal omboog en er gevaarlijke situaties onstond met benen ertussen e.d. Binnen een dag al weer exit dus.
Nu doen we het maar met een fijnmazig hooinet. Dat gaat goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:45

@VeerenAshley : kun je hier een foto/tekening van maken, dat geeft een wat duidelijker beeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:48

Nou, het rooster was van de zelfde kwaliteit als in de openingspost. Alleen had ik een grote houten bak gemaakt die net zo groot was als het rooster.
En ja, als paarden op dit rooster gaan staan buigt het alle kanten op. En dat kan nog gevaarlijke situaties geven. Betongaas is veel steviger maar daar komt een shetlandervoetje weer zo in klem te zitten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:41

Hier zijn alsnog de foto's van mijn hooibak. Al zijn deze inmiddels al weer verouderd, want ik heb al verbeteringen aangebracht.

Dit is dus mijn ton met krullenmat en spin erover heen gespannen. De uiteindes van de spin haakte ik onder in de ton vast.
Nadeel hiervan was dat je met je arm tussen het hooi door op zoek moest naar de gaten met een heel erg gespannen elastiek. Dat was dus erg moeilijk. Vandaar dat ik 4 karabijnhaken gekocht heb.
Deze heb ik aan de uiteindes van de 2 elastieken die ik had, gebonden i.p.v. die standaard haken wat eraan zaten.
De elastiek heb ik eerst door de gaten gehaald onder de ton door. Daarna de karabijnhaken eraan vastgemaakt. Aan 1 kant alvast de karabijnhaken aan de hoeken van de rubber mat vastgebonden. De ander kant van de elastiek haak ik over de rand van de ton dan even vast (zodat ik de elastiek niet kwijt raak in het hooi). Dan vullen met hooi en de karabijn die over de rand haakt losmaken en aan een hoek van de mat bevestigen. Mat recht over het hooi trekken (door de strakke elastiek is dit niet gemakkelijk, maar het gaat. )
Ik heb ook een strotouw door een gat heengehaald en om de ton gebonden.
Tevens een haak aan het hek van de hooiruimte gemaakt. Zo kan ik de ton nu vasthaken aan het hek en kunnen ze er niet meer mee aan de wandel gaan, want ik heb hem ook al eens uit de blubber kunnen vissen.
Afbeelding
In eerste instantie werd er dus veel geknoeid zoals te zien is op deze foto.
Dat kwam omdat ik maar 1 spin over de mat kon trekken (het ging te moeizaam om door het hooi heen de gaten te vinden, dus hield ik het bij 1 spin eroverheen spannen). Hierdoor kon het paard veel hooi tegelijk gemakkelijk uit de ton trekken en lag er nog veel naast. Door dus het gebruik nu van de karabijners, die ik bovenop het hooi aan de mat bevestig, kan ik nu dus zien waar ik hem moet vastmaken en omdat het nu op alle 4 hoeken naar beneden wordt getrokken, kan het paard het hooi niet zo goed uit de ton trekken en dus wordt er niet zo veel verknoeid.
Afbeelding
Hier de onderkant van de ton die ik bij Aveve heb gekocht. Daar stond deze metselkuip dus als bloemenbak. Er zitten al 8 ronde gaten standaard in de bodem en 4 aan de zijkant.
Afbeelding
ZO maakte ik dus in 1e instantie de fietsspin vast; ik haakte de spin onder in de ton aan een van de gaten in de zijkant/bodem vast. Maar dit was dus moeilijk, doordat je niet alleen veel spanning op het elastiek hebt staan, maar ook nog onder het trekken op zoek moet naar het gat onder het hooi.
Afbeelding

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:15

Waar haal je dat hekwerk uit de beginpost? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:20

Bouwmarkt (Gamma bijv)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:36

DubbelDun schreef:
Dit gaas is niet geschikt om te gebruiken, het is nl geplastificeerd en dat kan loslaten als het beschadigd.
De paarden kunnen dit binnen krijgen en dit kan problemen geven in de maag/darmen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:42

Hier werkt t nog steeds prima hoor. Er wordt flink in gebeten en aan getrokken en t is nog helemaal heel. Nu hebben wij wel zwaardere kwaliteit, het valt ook niet te strippen (zelfs niet met een goede striptang).

Ik gebruik expres geen kaal rooster. Als daar wat vorst op komt kunnen lippen en tong er aan vast komen en krijg je kleine wondjes

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:44

Hmm DD, dat is inderdaad wel waar.. Wat voor gaas zou dan wel geschikt zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:46

Ik zou geen kaal gaas adviseren ivm vorst in de winter. Of ik zou voor zware kwaliteit geplastificeerd gaan of anders voor een net of rubber mat.
Maja van een rubber mat kunnen ook stukjes komen dus moet je geen paard hebben die z'n tanden er graag in zet :+