hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:33

Franka je hebt groot gelijk!!!

Ik doe dit echt "nooit" meer, kan er gewoon niet van slapen...
Ik hoop zo dat me opa ze binnen heeft gehaald!!!!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:36

Paardje staat binnen, het spookt hier nu echt.
Tsja in een stal kan de bliksem ook inslaan. Maar zoals ik al in het andere topic zei, dat kan in een huis ook. En toch gaat iedereen veilig binnen zitten. Ik vind het dus een beetje vreemde reden om daarom je paard buiten te laten staan, imo is een stal velen malen veiliger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:39

Doei: Kleine correctie, jij vind dat Franka gelijk heeft, dat betekend niet dat ze ook daadwerkelijk heeft ;)

Maar nogmaals even een scenario: Je haalt je paarden binnen, bliksems slaat in de stal, stal fikt af, dan denk je: Had ik ze maar buiten gelaten.... Dus het is IMO niet zo zwartwit van binnen is goed en buiten is fout, er is voor allebei wat te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:42

Hier begint het nu pas echt te spoken.
Niet normaal zoals het hier waait, maarja, wij Groningers lopen wel vaker achter. :Y)

Kim kan binnen staan, maar ook buiten..
Mocht er iets in de fik vliegen, hebben ze ruimte genoeg om daar van weg te rennen.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:43

bah mijne staan altijd buiten, ik hoop dat ze niets overkomt vind het best wel eng namelijk!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:45

Hier waait het nu ook heel hard en het flitst, dus net paarden toch maar binnen gehaald. En deur op een kier gezet, zodat de honden ook binnen kunnen schuilen (als ze willen) Ze staan nu in een wei vlak aan huis, maar volgend jaar staan ze een km verderop. Dan wordt het toch wel heel lastig om ze nog binnen te halen. Maar goed, zien we dan wel weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:50

mijn pony staat ook buiten,gelukkig in gezelschap van een hele realxede groep.
komt vast wel goed.
hij word in elk geval wel mooi schoon zo van al die regen en het gras was er ook heel hard aan toe hier

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:57

Het voordeel van buiten staan vind ik, dat als ze schrikken alle kanten op kunnen rennen.
In een stal kunnen ze in paniek raken omdat ze nergens heen kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:58

Ik bedenk me net; alle nieuwe veulentjes op de manege maken dit natuurlijk voor het eerst mee! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:08

het veulen van mijn verzorgpaard krijgt ook haar eerste onweers bui.
ze staan wel gewoon buiten :j

jo_peerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:25

Onze paarden staanhet hele jaar buiten maar kunnen wel de stallen in lopen de 2 die ik echt elke dag rijd (sport/Wedstrijden) staan op de manege, nee hoor ozne paarden staan gewoon buiten alhoewel 1 paard die we net gekocht hadden was 2 maand erna door de bliksem getroffen is in een drooge sloot gaan staan onder een boom! -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:03

Ik ben echt zo blij dat mijn paarden nu hun stal nog hebben. Gister voor het onweer heb ik ze in de stal gezet met een flinke pluk hooi. De deur blijft open, dus ze kunnen er wel uit. Maar meestal blijven ze gewoon in de stal staan met zulk slecht weer. Mocht hij in de stal slaan dan kunnen ze er ook snel uit.

Maar Amber van 12 is wel wat gewend, dus echt paniekerig zal het wel niet worden. Ik denk dat ik gister banger was dan mijn dieren :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:08

Mijn pony's staan 24/7 buiten, er is geen andere optie.
Bij zulk onweer is het altijd hopen dat er nix gebeurt.
Op Hoop van Zegen dan maar.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:23

mijn paard stond gister ook buiten. (hij is een jaarling)
Ik dacht nog met die klappen van hij zal wel gaan rennen.
Zijn weiland ligt naast een weg met bomen en een aantal van die bomen zijn afgebroken door de wind en op hun land gewaaid.
Met als gevolgd dat ik dus in de zware onweer mijn paard uit de sloot heb gehaald.

Dus onweer is niet de boosdoener geweest maar meer de wind.

Had gehoord van de pensioneignaar dat ze tijdens de grootste klappen gewon aan het eten waren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:39

hier zijn de paarden niet bang van onweer, ook niet van vuurwerk met oud en nieuw trouwens, als ze maar buiten op hun vertrouwde plekje staan met elkaar.

Ze hebben hier dus ook gewoon buiten gelopen en ik hoop altijd maar dat er niets gebeurd. Stroom gaat van de draad en heb er een speciale bliksemafleider/aarde schakelaar tussen die bij blikseminslag gelijk de stroom de grond in laat gaan. Ik sluit ze liever niet op ivm brandgevaar bij inslag. In huis worden we hopelijk zelf wakker als het inslaat, maar of ik wakker wordt en er op tijd bij ben wanneer de stal in de fik vliegt, daar twijfel ik over.

Hier staan veel bomen rond de wei, en gelijk naast de paddock is ons eigen bosje, maar dat wil niet zeggen dat daar de bliksem in slaat. Ik heb wel eens begrepen dat het de maken heeft met verschil in de lading van de grond en de lucht die de bliksem aantrekt/veroorzaakt.

edit: gevonden: http://www.zowerkt.nl/natuur-dier/natuu ... t-bliksem/

missnoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:46

Onze paarden stonden op een open wei met aan de zijkanten bos dat is gelukkig goed gegaan.. Een paar 100 m bij ons van vandaan is de helft van de kudde schapen omgekomen..Die hadden overigens geen open weiden maar stonden onder bomen.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:25

Ik vind het zelf geen prettig idee als de paarden buiten staan met onweer. Vooral omdat ik allerlei verhalen heb gehoord van paarden die geraakt zijn door de bliksem, toen ze buiten in de wei stonden. Als ik op stal ben en het onweert erg, haal ik meestal de paarden even binnen, ook zijn het niet mijn paarden en is het niet mijn stal. Liever even snel binnen halen dan buiten laten staan met zulk weer.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:59

roxiie schreef:
Paardje staat binnen, het spookt hier nu echt.
Tsja in een stal kan de bliksem ook inslaan. Maar zoals ik al in het andere topic zei, dat kan in een huis ook. En toch gaat iedereen veilig binnen zitten. Ik vind het dus een beetje vreemde reden om daarom je paard buiten te laten staan, imo is een stal velen malen veiliger.

Natuurlijk, maar een stal brand vaak sneller door het hooi en stro en wij mensen kunnen zelf een deur openen om naar buiten te gaan. Voordat iemand door heeft dat er brand in de stal is, is het vaak niet meer zo heel grappig om de stallen te openen zodat de paarden naar buiten kunnen.

Ik denk gewoon dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. Er kan gewoon altijd wat gebeuren en dat is gewoon echt vette pech.

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:03

Op een open weide is het een stuk gevaarlijker dan ergens waar een boel bomen staan.
Maar met bliksem weet je het nooit.

Wat wel zo is, is dat paarden in een stal droppen, nogsteeds hetzelfde gevaar dient want dan staan ze alleen in een stal met z'n alle dan in een weiland.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:55

ze gaan elke avond op stal als ik noodweer aan zie komen gaan ze er eerder in.

als het overdag gebeurd ben ik aan het werk dus dan bllijven ze gewoon staan.

huizen en bomen om de wei lopen meer risico, maar zeg nooit nooi, waren vannacht in gelderland ook een hoop schapen gedood door inslag.

ook in je stal kan het inslaan en dan kunnen ze er niet zelf uit het is moeilijk wat dan te doen, denk schuilstal open in het land het beste,maar die keuze heb ik niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:06

Als we de paarden achter hebben staan, (paddock en uitloopstallen) en het gaat onweren, gaan ze altijd naar buiten, vanwege hun instinct willen ze nergens onder staan.
Wij hebben ook heel veel grote bomen om de paddock, dat is ook niet echt handig met onweer en zware windstoten.
Het is dus kiezn uit twee kwaden, je weet nooit tevoren waar de bliksem zal inslaan.
De keer dat het vlakbij was ingeslagen, was vlakbij onze paddock!
Dus laten we ze op de wei, maar eigenlijk is het gewoon allebei niet veilig.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:07

wij halen de paarden altijd binnen als t gaat onweren!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:11

Bij ons is dus gisteren de bliksem ingeslagen en gelukkig had ik ze zoals normaal gewoon buiten.

Paarden hebben gelukkig niks maar als ik zie hoeveel materiele schade er is! Bij mij gaan ze dus nooit meer naar binnen met onweer.

Kans op gewond raken is naar mijn mening vele malen groter als ze ergens in staan dan buiten.

Bliksem slaat niet in op het hoogste punt dat is mij nu wel duidelijk, buiten kunnen ze dan in ieder geval weg.

Als er iemand in het huis aanwezig was geweest waren er zeker gewonde gevallen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:15

Klopt LADPR bliksem kiest de makkelijkste weg en soms is dat een hoogste punt en soms niet.
Het kan evengoed 2m naast een paard op de grond inslaan en het paard krijg ook echt een flinke opdonder dan.

Van mij gaat ook niet naar binnen, als de stal geraakt wordt en ze staat opgesloten is ze ook nooit meer jarig, ze kan nu gewoon zelf kiezen wat ze doet ;)
Meestal gaat ze de schuilstal wel in of ernaast staan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:23

Ieuw LADPR; wat eng :(:)

Het is gewoon moeilijk met onweer. Ik weet wel dat het bij mij tussen de oren zit :o . Wij hebben ze zaterdagavond rond half 10 buiten gezet in de regen. Ondertussen stallen uit gedaan en toen begon het ook te donderen en bliksemen. Alles bleef gewoon met de kop aan de grond staan :D
Na 2 uur de bups weer binnen gehaald en toen was het zelfs zo erg dat die 2 van ons gewoon niet wilden komen }> . Gewoon achterin de wei (open veld), kop aan de grond, keiharde regen en wind. Op den duur werd ik er zelf zenuwachtig van en na een half uur hebben we ze uit de wei getrokken :Y)
Dus aan die knollen ligt het niet!
Maar ik zou niet kunnen leven met de gedachten: had ik ze maar binnen laten staan (als er iets zou zijn gebeurd). En dat is natuurlijk best krom want als ze binnen staan en bliksem slaat daar in, dan zou ik daar wel vrede mee hebben (maar ik hoop natuurlijk niet dat dat gebeurd) :?

Leverde wel hele mooie plaatjes op! hele verlichte lucht met bliksemstaart ergens, omgeving pikdonker en dan zag je in de wei 2 silhoutten staan :D